Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 Suomessa sanajärjestys on hyvin vapaa. Ei tuo minun ymmärtääkseni väärin ole, vaikkakin varmasti poikkeuksellinen. Ilman apulentäjää kone teki hätälaskun Britannian Shannoniin. Kone teki hätälaskun Britannian Shannoniin ilman apulentäjää. Ensimmäinen korostaa apulentäjän puuttumista. Toinen on neutraalimpi, toteavampi. Tämä on jo vähän turhaa repostelua, mutta totean samoin kuin sinä, että sanajärjestys on vapaa. Vapaudesta seuraa myös kirjoittajan vastuu. Tästä päästäänkin tyyliopillisiin kysymyksiin. Minun mielestäni tuo ei ole tyylikkäästi kirjoitettu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 Moro! Aihetta uudelle aihealueelle? 1. Lööpit Saataisiin ehkä nämä ns. turhat marinat yhteen paikkaan, jossa voisi sitten päiväänsä piristää!? -Kaitsu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 Moro! Aihetta uudelle aihealueelle? 1. Lööpit Saataisiin ehkä nämä ns. turhat marinat yhteen paikkaan, jossa voisi sitten päiväänsä piristää!? -Kaitsu Älähän nyt Kaitsu. Tätä aihetta lukiessani olen jo vakuuttunut siitä, että mm. toimittajien haukkuminen, Suomenkielen oikeinkirjoitus, maantiede, kokeiden arvosanat, ylioppilaskirjoitusten tulokset, isoäidin veli, miekkailu, meikkaus ja korkokengät liittyvät oleellisesti lentäjän hermoromahdukseen ;D Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 Moro! MATTI: Ilmaisin asiani (työkiireessä) huonosti! Tarkoitin, että kerätään "hauskat", meitä ilmailu-friikkejä huvittavat lööpit yhteen paikkaan! Ja jätetään sieltä "turhat" kommentit pois... - Apulentäjä - Kauhunhetket (ylösveto) - Pakkolasku (kahvi loppui kesken lennon) - Jne... LOISTAVAA VIIKONLOPPUA KAIKILLE! -Kaitsu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 Jossain englanninkielisessä uutisessa sanottiin perämiehen halunneen "puhua Jumalalle". Miksi ihmeessä, kun olisi voinut puhua jopa suoraan lennonjohdolle. Tottakai korkokengät liittyvät lentäjän hermoromahdukseen, liikaa lentoemäntien kenkien tuijottelua, sanon minä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 Moro! MATTI: Ilmaisin asiani (työkiireessä) huonosti! Tarkoitin, että kerätään "hauskat", meitä ilmailu-friikkejä huvittavat lööpit yhteen paikkaan! Kai sinä jo hymiöstä huomasit, että minua lähinnä huvittaa nuo "hauskat" kommentit Tuo sinun ehdotuksesi on erittäin hyvä, joten kumpi meistä sen aloittaa ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 Minusta ihan jonninjoutavaa joka uutisen tapauksessa miettiä jokaikistä asiavirhettä, joka ei varsinaiseen uutiseen liity mitenkään. Esim tässä tapauksessa pakkolaskupaikan tarkempi sijainti on liki yhdentekevää. Uutisen kohteena oli napsahtanut perämies, mikä ainakin minua kiinnostaa paljon enemmän uutisena kuin se, missä saarivaltion alavaltiossa mikäkin kylä on. Sinänsä kumma tapaus kyllä. Ei kukaan tule hulluksi noin vaan. Liekkö taustalla jotain huumeidenkäyttöä tai sienien popsimista. Pirustako sen tietää... Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 Sinänsä kumma tapaus kyllä. Ei kukaan tule hulluksi noin vaan. Liekkö taustalla jotain huumeidenkäyttöä tai sienien popsimista. Pirustako sen tietää... Tai jotain lievempiä mielenterveyden ongelmia jotka pikku hiljaa ovat kasautuneet hoitamattomina, kun lentäjän on hiukan hankala hakea moisiin apua ilman että ottaa riskin medikaalinsa menettämisestä..? //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 Juuri samoin arvelen, kuin Tuomas. Tuskin kyseessä on mikään akuutti huumeiden käyttö tms., vaan ihan puhdas piilevä psykoosi, joka aktivoitui sopivasti työpaikalla. Mitään asiasta kuitenkaan oikeasti tietämättä... Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 Piilevä psykoosi ei liene pienempi mielenterveyden ongelma. Ei kukaan tule psykoottiseksi pelkästä stressistä. Joko kaveri oli oikeasti pihalla ku lintulauta, tai ollut jo pitkään.. tai sitten jotain aineksia tullut otettua. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 Piilevä psykoosi ei liene pienempi mielenterveyden ongelma. Ei kukaan tule psykoottiseksi pelkästä stressistä. Joko kaveri oli oikeasti pihalla ku lintulauta, tai ollut jo pitkään.. tai sitten jotain aineksia tullut otettua. Tero Ei välttämättä. Kaverin pyyke on ollut huonolla tolalla jo pitempään. Työkaverit ovat ehkä sen huomanneet, ja pitäneet tyyppiä jotenkin omituisena. Kuitenkaan siihen puuttumatta. Kuulostaako tutulta ? Sitten yhtäkkiä kaverin skarppaus pettää, ja homma leviää käsiin. Ei ollenkaan epätavallinen ilmiö. Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 No ei kyllä kuulosta tutulta... paitsi, jos viittaat tähän kouluampujaan. Mutta jos miettii sitä, että tämä jamppa on kestänyt lentäjäkoulutuksen tuomat stressit, niin se kertoo minulle tietynlaisesta psyyken terveydestä. Ei tietenkään takaa mitenkään sitä, etteikö voisi sairastua. Mutta on erittäin epätodennäköistä, että tämmöinen yksilö napsahtaa noin vaan. Varmaan on juuri ollut pidempään ahdingossa, ja nyt tuolla lennolla sitten viimeinenkin muuri sortui, mutta tuo ei ole minusta siltikään mitenkään todennäköinen skenaario. Tässäkään tapauksessa. Jos noin äkillisesti romahtaa, niin voisin kuvitella johtuvan huumeista tai jostain muusta äärimmäisestä elimistön rasitus- tai stressitilasta. Ja siis jotain muuta kuin perusstressiä. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 No ei kyllä kuulosta tutulta... paitsi, jos viittaat tähän kouluampujaan. Mutta jos miettii sitä, että tämä jamppa on kestänyt lentäjäkoulutuksen tuomat stressit, niin se kertoo minulle tietynlaisesta psyyken terveydestä. Ei tietenkään takaa mitenkään sitä, etteikö voisi sairastua. Mutta on erittäin epätodennäköistä, että tämmöinen yksilö napsahtaa noin vaan. Varmaan on juuri ollut pidempään ahdingossa, ja nyt tuolla lennolla sitten viimeinenkin muuri sortui, mutta tuo ei ole minusta siltikään mitenkään todennäköinen skenaario. Tässäkään tapauksessa. Jos noin äkillisesti romahtaa, niin voisin kuvitella johtuvan huumeista tai jostain muusta äärimmäisestä elimistön rasitus- tai stressitilasta. Ja siis jotain muuta kuin perusstressiä. Tero No en ajatellut juuri tuota Jokelan tapausta, mutta käynee hyvin esimerkiksi. Ei ole ollenkaan harvinaista, että psykoosi kehittyy kaikkien edessä, mutta silti tulee kaikille "yllätyksenä". Monasti ihmiset skarppaavat todella hyvin pitkään, eikä kukaan osaa aavistaa oikein mitään. Ihminen saattaa käyttäytyä hieman oudosti, mutta siihen ei puututa, ja sitä pidetään vaan "omituisuutena". Eivätkä lentäjät ole yhtään kummempaa porukkaa, kuin muutkaan ihmiset, kuten ensimmäisessä viestissäni tässä ketjussa vihjaisin. Poiketen mielipiteestäsi, pitäisin juuri tämänkaltaista skenariota tässä tapauksessa todennäköisenä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 Ok, ollaan asiasta eri mieltä. Jos et jokelaa tarkoittanut, niin mitä tarkoitit ? Ei meillä töissä kyllä tommosta usein tapahdu . Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 Ok, ollaan asiasta eri mieltä. Jos et jokelaa tarkoittanut, niin mitä tarkoitit ? Ei meillä töissä kyllä tommosta usein tapahdu . Tero Tarkoitin, että monet varmaan tuntevat tapauksia, joissa "hieman omituinen" kaveri vaan jossain kohtaa "naksahtaa". Kaikki ovat tienneet hänet vähän oudoksi tyypiksi, mutta ei sen kummempaa. Ja sitten eräänä päivänä kuullaan, että kaveri onkin suljetulla osastolla tai ainakin pitkällä sairaslomalla. Mielenterveydenhäiriöt - vakavatkin sellaiset - ovat hyvin yleisiä. Psykoottinen ihminen pystyy usein pitämään itsensä koossa tiettyyn rajaan saakka, kunnes jokin ärsyke tai stressitilanne saa avoimen psykoottisuuden puhkeamaan. Ja lääkitykset ovat nykyään huomattavasti kehittyneet. Niiden turvin aiemmin täysin umpipsykoottiset ihmiset kykenevät toimimaan järjestäytyneellä tavalla. Kunhan muistavat ottaa lääkkeensä. Arttu - psykiatrisessa sairaalassa käymässä lähes päivittäin. Töissä. Toistaiseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 Niin, ei psykoosiin napsahtaminen automaattisesti tarkoita sitä, että ryhdytään vahingoittamaan kanssaihmisiä. Taisi kerran vanhan kouluni eräälle opettajalle tapahtua akuutti napsahdus kesken koulupäivän. Oireena oli lähinnä omituista omituisempi käytös ja keskusradioon omituisten puhuminen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 Psykoosista myös Wikipediassa aika hyvin juttua. Sielä poimittuna: "Psykoosin puhkeamista edeltää usein ns. ennakko-oireita (esim. ahdistuneisuus, ärtyisyys, masennus, levottomuus, pakkoajatukset, unettomuus, eristäytyminen)." Eli tuollaisia oireita on ehkä ollut mahdollista havaita tuosta tyypistä (JOS tämä minun diagnoosini nyt ylipäätään yhtään pitää paikkansa). Tai sitten hän on peittänyt hyvin nuo oireet. Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 Lenäjäkoulutoksen tuomat stressit... nythän on niin että tästä aiheesta puhutaan muutamaa kaveria lukuunottamatta pelkkää pas.kaa. Kannattaa vähän katella Artun posteja. Hänella kun tuntuu olenvan aika realistinen käsitys psykoosin syntymisestä. Tuo skenaario minkä hän mainitsi on mahdollinen ja jopa todennäköinen . Todellinen lentäminen tuo mukanaan ihan sellaisia stressavia tilanteita jotka saattaat ajaa kaverin kuin kaverin ylitse. Ihmiset reagoivat sterssiin hyvin eri tavalla. Kuka tietää mikä kaverin tilanne on ollut kotona, kauanko hän on ollut kotoa pois, onko hänellä ollut suorituspaineita, huono simu takana ja toinen edessä, tyttöystävä jättänyt, jne jne jne. Joten suosittelen lentäjän ammatia ja siihen liityviä paineita ymmärtämättömien pitävän täysin älyttömät mölinät mahassaan. Ollaanpas sitä nyt äreitä tuosta minun kommentista. Ihmettelin vain tuota tapahtumaketjua ääneen, mutta eipä se liene kannata täällä, kun joka alalta löytyy se viimeinen expertti, joka kertoo miten asiat oikeasti ovat. Jos ei nyt suoraan asiasta, niin ainakin asian sivusta. Ja tiedän kyllä, että lennät isoja lentsikoita työksesi, joten eipä minun kannata tästä enempää sitten sanoakaan. Niin paljon on kyllä tullut tällä palstalla minun mielestä ylinegatiivisia kommentteja omiin kirjoituksiin, että väittelyyn taipuvaisena luonteena taidan jättää kirjoittelun tosiaankin sikseen, niin ei tule enempää "täysin älyttömiä mölinöitä" enää kenenkään häiriöksi. Tätä olen yrittänyt, mutta joskus tulee aina kiintoisia aiheita, joihin tekee mieli ottaa kantaa. Vaan eipä taas vähään aikaan. Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 Ollaanpas sitä nyt äreitä tuosta minun kommentista. Ihmettelin vain tuota tapahtumaketjua ääneen, mutta eipä se liene kannata täällä, kun joka alalta löytyy se viimeinen expertti, joka kertoo miten asiat oikeasti ovat. Jos ei nyt suoraan asiasta, niin ainakin asian sivusta. Ja tiedän kyllä, että lennät isoja lentsikoita työksesi, joten eipä minun kannata tästä enempää sitten sanoakaan. Niin paljon on kyllä tullut tällä palstalla minun mielestä ylinegatiivisia kommentteja omiin kirjoituksiin, että väittelyyn taipuvaisena luonteena taidan jättää kirjoittelun tosiaankin sikseen, niin ei tule enempää "täysin älyttömiä mölinöitä" enää kenenkään häiriöksi. Tätä olen yrittänyt, mutta joskus tulee aina kiintoisia aiheita, joihin tekee mieli ottaa kantaa. Vaan eipä taas vähään aikaan. Aaltosmaista marttyyriyittä (olipas hankala sana). Ajaako tämä foorumi sellaiseen? Ja samantyylistä "täytesanojen" käyttöäkin. (sitten, tosiaankin). Hassua Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2008 Aaltosmaista marttyyriyittä (olipas hankala sana). Ajaako tämä foorumi sellaiseen? Ja samantyylistä "täytesanojen" käyttöäkin. (sitten, tosiaankin). Hassua Kiva, että viihdyt. Kuka on "aaltonen" ? Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2008 Kiva, että viihdyt. Kuka on "aaltonen" ? Jäänyt eräs vapaan keskutelun kuuluisuus tutustumatta. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,68399.msg856076.html#msg856076 Tuossa eräs maistiainen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2008 Jep. Olen Sami Aaltosen kanssa samaa mieltä siitä, miltä tuntuu tänne foorumille kirjoittelu joskus (viitaten tuohon maistiaisen sisältämään kommenttiin). Mutta en ota kantaa tuohon muuhun jappasuun tuossa tredissä... Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla