Seppo Sipilä

Kuva-arvoitus päivän ratoksi

9 viestiä aiheessa

Aikakaudesta saapi aavistuksen taustalla näkyvien purjekoneiden tunnuksista OH-KUOPIO ja OH-HELSINKI. Vaan minkäs koneen siiven alta tämä on kuvattu? :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksalainen kaksimoottorinen Focke-Wulf Fw 58 Weihe.

 

Apteekin hylly on puhunut :) Multa meni tuntikausia. Toukokuuta 1938 eletään, avajaisliput tangossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, apteekin hyllyltä saa laastaria! :) Weihen lempinimihän oli "Leukoplastbomber" eli "laastaripommittaja". Tyyppi sai tuon lempinimen Toisen maailmansodan aikana, kun sitä käytettiin ambulanssikoneena.

 

http://www.bsnmedical.de/produkte/p_56.htm  ;D

 

On muuten aika lailla sama siipi muodoltaan kuin DC-3:ssa päältäpäin katsottuna. 1930-luvun tehdasvakoiluako?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä nuo purjekoneet Focke-Wulfin siiven alla.  Eikö niitä lasketa mukaan arvoitukseen?

 

Se vasemmanpuoleinen on OH-KUOPIO 4 eli Rhön-Bussard. Se oli myöhemmin OH-RAD. Rekisteröitiin Kuopion IPY:lle 31.7.1937.

 

Oikealla on joko OH-HELSINKI 5, eli Schneider Grunau Baby IIa, myöhemmin OH-HIPY 5 ja OH-BAE. Rekisteröity 8.8.1936 Helsingin IPY:lle. Sai nimen Helsinki "Tölö".

Tai sitten se on OH-HELSINKI 8, samanlainen Grunau Baby IIa. Siitä tuli OH-BAF. Rekisteröitiin 10.5.1938.

 

Oli vielä kolmaskin kone, OH-HELSINKI 6, eli OH-HIPY 6. Se oli kuitenkin tyyppiä Komar, ja rekisteröitiin 19.3.1937. Siitä tuli OH-MAA myöhemmin, lempinimi "Eira". Sepon arvoituksen kuvan kone näyttää olevan kuitenkin Grunau Baby. Komarissa oli kärjestään pyöreämpi ja terävämpi sivuperäsin. Laitan kuvan tähän mukaan.

 

Helsinkiläisten Komar Jämillä joskus: kuva via H.Laaksonen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjekoneet on rekisteröity 36-38, mutta ehdittiinkö niillä lentää Malmilta purjelentoa? Kun oikein muistelen - olen asunut kantakaupungissa vuodesta -75, niin ei löydy muistikuvaa kunnon cumuluksesta kaupungin yllä. Meri varmaan vaikeuttaa, ja muu lentoliikenne. Ajatus purjelennosta Helsingissä, nostopaikkoja Malmilta, Viikistä, Oulunkylästä tai Hämeentieltä etsien on kiehtova, mutta lieneekö koskaan toteutunut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjekoneet on rekisteröity 36-38, mutta ehdittiinkö niillä lentää Malmilta purjelentoa? Kun oikein muistelen - olen asunut kantakaupungissa vuodesta -75, niin ei löydy muistikuvaa kunnon cumuluksesta kaupungin yllä. Meri varmaan vaikeuttaa, ja muu lentoliikenne. Ajatus purjelennosta Helsingissä, nostopaikkoja Malmilta, Viikistä, Oulunkylästä tai Hämeentieltä etsien on kiehtova, mutta lieneekö koskaan toteutunut...

 

Onhan Malmilla lennetty purjekoneilla paljonkin. Etenkin ennenkuin Helsingin Ilmailukerho siirtyi Nummelaan 1950-luvulla.

 

Ilmailuliiton 75-vuotishistoriikissa on sivuilla 220 ja 221 kaksi kuvaa ja tekstiä, jotka kertovat noista ajoista

 

1. Nummelan alku oli kuitenkin vaatimaton. Kun Olavi Lumes kesällä 1956 laskeutui Piperilla raivaamattomaan Nummelaan, horsmat ja kanervat peittivät kiitotien pysäyttäen lentokoneen varsin tehokkaasti.

 

2. Kuva Nummelan lentokeskuksen avajaisista 1963

 

3. Ensimmäiseltä Räyskälän kentältä lennetyltä lennolta on laskeuduttu 15. toukokuuta 1963. Purjekoneen ohjaajana Juhani Horma ja matkustajana maaherra Jorma Timonen

 

Itse asiassa Helsingissä lennettiin purjekoneilla jo paljon ennen Malmia: v. 1934 Tuomarinkylän pelloilta, missä saksalainen lähetystö (mm. Hanna Reitsch) esitteli purjelentoa suomalaisille. (Ja sieltä pellolta sekä noustiin että sinne laskeuduttiin myös Klemm-hinauskoneella.

http://tiy.fi/fi/content/view/21/50/

Ja Malmin lisäksi kaupungissa on lennetty mm. autohinauksella Taivallahden jäältä talvisaikaan

http://pik.tky.fi/joomla/index.php?option=content&task=view&id=58

 

Edit:

Ja keväällä 1956 Malmilla järjestettiin lentonäytös, jossa kävi huonosti PIK-13-purjekoneelle ja sen lentäjälle. Jorma Jalkaselle.

Mutta huonomminkin olisi voinut käydä. Jorma Jalkanen jäi onneksi henkiin ja selvisi sairaalareissulla

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,22434.msg215655.html#msg215655

kts. http://pik.tky.fi/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=108

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvella 1948-49 me Aeron lentokerhon nuoret rakensimme tai korjailimme hallin takana alkeiskoneen Grunau 9, Gr-9, en muista oliko siinä numeroa.

Sitä vedettiin sitten kevättalvella pitkin pitempää kiitotietä kuorma-auton perässä. Joren isä O. Virtanen teki koelennon - tuosta vaan lonkalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään