Seppo Sipilä

Malmin lentokonehallin "sotamaalaus"

50 viestiä aiheessa

Koskas Malmin konehallin oveen maalattiin se metsämaisema naamioksi? Talvisodassa vai vasta jatkosodassa? Tarkkakin ajankohta kelpaa :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloitin lentokoulun Malmilla tammikuussa 1970, ja voisin vaikka vannoa, ettei hallin ovissa enää silloin ollut tuota maalausta.

 

En kuitenkaan lupaa syödä huuvaa, jos olen väärässä  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskas Malmin konehallin oveen maalattiin se metsämaisema naamioksi? Talvisodassa vai vasta jatkosodassa? Tarkkakin ajankohta kelpaa :)

 

Täältä löytyy jotain kuvia kesältä 1941 (jos tuo tieto pitää paikkansa)

Tämä esimerkiksi ei taatusti ole Porista vaikka kuvan URL sinne viittaakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräässä vanhassa Suomen Siivet lehdessä on kuva Malmin hallin edestä vuodelta 1962. Siinä on tuo ovien "metsämaalaus" edelleen hienosti näkyvissä.

 

Tässä myös kuva vuodelta 1941. Sama naamiointi näkyvissä kuin Erkin linkeissä:

 

http://www.valt.helsinki.fi/projects/kmuisti/matapupu/malmi/lentokentta/kuvat/kone7.JPG

 

Yksi hyvä keino voisi olla koittaa löytää valokuvia esim. Keskinen-Stenman-Niskan konekirjasarjoista Talvi- ja Jatkosodan ajan Malmilta.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö Malmin hallin ovien nätti maalaus ja hallin ym yleinen naamiointi ole kaksi eri asiaa...tässä harvinaisuudessa näkyy maalaus -  50-luvun puolivälissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö Malmin hallin ovien nätti maalaus ja hallin ym yleinen naamiointi ole kaksi eri asiaa...

 

Olisiko asia sitten noin, kuten Väiski aprikoi? Tarkoitatko tällä, että ne on tehty eri aikaan? Olen kyllä aina yhdistänyt tuon ovimaalauksen hallien ja tornirakennuksen havu ym. naamiointiin ja suunnilleen samaan ajankohtaan. Ja syynä nimenomaan sota-ajan naamiointi lentopommituksien pelossa. Tästähän tuli taas mielenkiintoinen asia...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräässä vanhassa Suomen Siivet lehdessä on kuva Malmin hallin edestä vuodelta 1962. Siinä on tuo ovien "metsämaalaus" edelleen hienosti näkyvissä.

 

Tässä myös kuva vuodelta 1941. Sama naamiointi näkyvissä kuin Erkin linkeissä:

 

http://www.valt.helsinki.fi/projects/kmuisti/matapupu/malmi/lentokentta/kuvat/kone7.JPG

 

Yksi hyvä keino voisi olla koittaa löytää valokuvia esim. Keskinen-Stenman-Niskan konekirjasarjoista Talvi- ja Jatkosodan ajan Malmilta.

 

Jukka

 

Tietokantani mukaan SIHien (ja parin muunkin kuvakirjan) kuvien perusteella maalaus näkyy ovissa 6.4.1940 otetuissa kuvissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin epäselvästi ... maalaus ja yleisnaamiointi liittyivät sodan aikana yhteen - mutta:  maalattiinko uudelleen sodan jälkeen koristeeksi?

Yleisnaamiointi, mm kattorakenteissa näkyy vähän joka kuvassa mutta isot liukuovet ja niiden maalaus ei näy juuri missään kuvissa kunnolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin jutun Suomen Ilmailuhistorialllisesta Lehdestä 3/1994, jossa on kuva Ilmavoimien Dornier Do 22K1-koneesta DR-198. Kuva on otettu Malmilla helmikuun lopulla 1942, koneen takana näkyy hallin ovet, niissä maalattu metsämaisema ja "metsäkumpu" sekä sen päällä oleva iso puu. Hallin vasenta reunaa ei näy kunnolla kuvassa , mutta maalaus muistuttaa paljon Väiskin laittamaa -50-luvun helikopterikuvaa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin epäselvästi ... maalaus ja yleisnaamiointi liittyivät sodan aikana yhteen - mutta:  maalattiinko uudelleen sodan jälkeen koristeeksi?

Yleisnaamiointi, mm kattorakenteissa näkyy vähän joka kuvassa mutta isot liukuovet ja niiden maalaus ei näy juuri missään kuvissa kunnolla.

 

Eiköhän ne olleet sitä sodan naamiointimaalauksia kaikki. Sodan jälkeen ei paljon törsätty turhuuksiin. Oli taskut sen verran tyhjät. :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilta näkyi lyhyt pätkä tänään televisiosta tulleessa elokuvassa "Vaaksa vaaraa" vuodelta 1965. Mm. konehallin oven maalauskuvio näkyi. Konnat työnsivät OH-ACA -koneen hallista ulos.

 

 

 

ovi1.jpg

ovi2.jpg

ovi4.jpg

ovi5.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

16.6.1941 antoi Ilmavoimien esikunta määräyksen lentokoneiden merkitsemisestä kirkkaankeltaisin omakonetunnuksin (mallia Luftwaffe).

19.6.1941 tehtiin 1700 kg. maalitilaus D. Winter & Co.:lta, joka määrä luvattiin olevan toimitusvalmista 15.7. mennessä. Lähetysosoitteeksi merkittiin Lentokenttä Malmi / Rakennusmestari Etelämäki. Tämän yhdelle riville luetteloidun tilauksen tiedot eivät kerro mitä värejä tilaus sisälsi. Suomi valmistautui sotaan.

Lisätty. Pvm:llä 18.11.1939 julkaistiin "Ohjeita tehdasrakennusten naamioimiseksi päivänvalon aikaista lentotiedustelua varten", missä käsiteltiin kaikenlaisia naamioimismenetelmiin kuuluvia asioita esim. luonnosta saatavat ainekset. Kohdassa maalaukset, oli tutkimusten jälkeen päädytty väreihin:

- Tumman vihreä (havumetsä)

- Musta

- Harmaa

- Likaisen ruskeanpunainen.

(ulkomuistista): Rakennusta maalattaessa oli kiinnitettävä huomiota siihen, että vaikka värit jonkin verran saivatkin kiemurella rakennuksen seinillä oli niiden suunta vain ylöspäin nouseva. Lisäksi ohjeessa on annettu väreille leveydet jotka vaihtelivat keskenään (mm. ruskeanpunaista maalattiin vain ohuina rantuina). Talvella peitettiin jotkut (tai kaikki) maalipinnat valkoisella liitumaalilla tai vastaavalla.

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Tekstiä muokattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä maalausohjeita. Ilmavoimat tutki jossain vaiheessa myös lentokoneen värisävyjä. KoelantäjäJyrki Laukkasen jossain kirjassa oli kai, että harmaa Suomen Ilmavoimien Hawk on halutulla Ilmavoimien tutkimalla harmaa-sävyllä. Vaaleampi Ilmavoimien Hornet on "väärällä" liian vaalealla sävyllä, mutta Hornetin värisävyä ei voinut muuttaa edullisesti.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Simo Lallukka kirjoitti:

Hyviä maalausohjeita. Ilmavoimat tutki jossain vaiheessa myös lentokoneen värisävyjä. KoelantäjäJyrki Laukkasen jossain kirjassa oli kai, että harmaa Suomen Ilmavoimien Hawk on halutulla Ilmavoimien tutkimalla harmaa-sävyllä. Vaaleampi Ilmavoimien Hornet on "väärällä" liian vaalealla sävyllä, mutta Hornetin värisävyä ei voinut muuttaa edullisesti.  

Hornetin harmaa on USAF:n Air Superiority Gray.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin SA-kuvan, jossa tilapäistä lentokonesuojaa maalataan juuri jatkosodan sytyttyä Malmin lentokentällä. Kuvassa näkyy selvästi naamiomaalaus eri sävyillä, vaikka kyseessä ei olekaan iso lentokonehalli. Onko kellään tietoa, missä tämä suoja on ollut, ja oliko se suomalaisten vai saksalaisten käytössä?

”Tilapäinen lentokonesuoja
Helsinki, Malmi 1941.06.25”. SA-kuva.

Jukka

C9F3676E-888F-448D-8012-E930FCA94AE8.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Arne Wallen kirjoitti:

Onkohan nyt varmasti Malmilta, tausta ihmetyttää.

Uskoakseni on Malmilta Arne, koska kuvan on ottanut tk-kuvaaja Sjöblom, joka on ottanut kymmeniä valokuvia Malmin lentokentällä eri kohteista samana päivänä 25.6.-41. Lisäksi Malmin kuvat ovat numerojärjestyksessä mikä tukee tätä. 

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Arne Wallen kirjoitti:

No kyllä sitten, en vain millään saa sovitettua.

Tuli juuri Pentti Manniselta vahvistus asiaan, ja löysin SA-kuvista Penan mainitseman it-kuvan, jossa näkyy kentän reunassa 40-mm:n Bofors tykin alapuolella tuollainen konesuoja. Kuvan on ottanut samana päivänä 25.6-41 samainen tk-kuvaaja Sjöblom. Edit: samalta päivältä löytyi toinenkin kuva samalta kukkulalta, sama kuvaaja.

Pena kirjoitti näin:

”Malmilla oli useita pieniä puurakenteisia hangaareja sen T-kukkulan länsi- ja eteläpuolella. 25.6.1941 päivätyissä kuvissa on 40 mm it-tykin kuvien joukossa muutamia kokonaisia tai osittaisia lekosuojia. Suojat näkyvät myös muutamissa kuvissa, jotka on otettu hallintorakennuksen suunnasta. Mielestäni välirauhan aikana tehtyjä, eikä sakujen.
 
Sakuilla oli jokin pieni puinen halli- tai teknillinen rakennus taas hallintorakennuksen eteläpuolella. Näkyy ainakin 1944 otetuissa kuvissa.
t. Pena”
 
Jukka

CA61004C-E06D-4817-8DD1-EE19CF7DA65D.jpeg

8D7C613B-811F-4AE3-99B2-41A5C5BF3D02.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmakuva Malmin lentokentästä 2.9.1943 kello 15:20. Kuvannut Hyvönen 3050 metrin korkeudesta. Toisesta liitteestä selviää kiitoratojen tuon aikaiset numeroinnit.

Havaintoja kenttäalueesta: Lennonjohtotornin sekä lentohallin katot ovat yksivärisiä mattapintaisia (ehkä harmaita?), erilaisia väliaikaisrakennelmia on pystytetty varsinkin kentän eteläpäähän. Saksalaisten käytössä oleva varikkoalue sijaitsee lennonjohtorakennuksen eteläpuolella. Tämän lisäksi saksalaisten rakentamia parakkeja on pystytetty lentohallin eteläpuolelle.

Tukeuduin hallussani olevaan materiaaliin Malmin lentokoneista 2.9.1943 kello 15:20. Mielenkiintoisen palapelin jälkeen esitän (puutteineen) seuraavaa:

Lentolaivue 6:n SB-koneet; SB-1, -5, -7, -12 sekä SB-14 hajautettuina kiitoratojen 7, 6, 5 ja 3 (missä 2 SB:tä) lähelle. Laivueen SB-10 on paraikaa Suomenlahdella sukelluvene tiedustelulennolla (klo 14:00-16:00).

Kiitoratojen 7 ja 8 välisellä alueella seisoo Lentolaivue 34:n koneet MT-225 ja -227, jotka aamulla olivat käyneet torjuntalennolla rannikolla, jonka jälkeen MT-227 piipahti vielä Kymin kentällä ennen paluuta Malmille klo 8:20.

Saksalaisten alueella seisovat koneet Fw 58 "Weihe" (RS+ND) sekä Ar 79 (DC+DL). Tämä saksalaisia koneita koskeva tieto perustuu Matti Salosen koosteeseen. Kiitos!

Muita tuolloin Malmilla olleita koneita jotka mahdollisesti ovat lentohallissa näkymättömissä tai muuten piilossa kenttäalueella, ovat: LLv. 6:n FO-69, LLv.34:n MT-230, -231 sekä MT-233. Lisäksi Storch ST-112 luuraa jossakin, kone teki paluun Malmille klo 14:10 oltuaan sitä ennen it-maalilennolla. LLv.6:n Ripon RI-150 luovutettiin LLv.44:lle 1.9., mutta saattaa olla Malmilla vielä 2.9.?

IMG_ Malmi.JPG

IMG_ Malmi1.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nisulan Jukka mainitsee Mannisen Penaa lainaavassa viestissään, että “…Malmilla oli useita pieniä puurakenteisia hangaareja sen T-kukkulan länsi- ja eteläpuolella…”. Kun en Malmin kentän nimityksiä kovinkaan tarkasti tunne, niin tarkoittaako tuo T-kukkula Raimon viestiinsä liittämässä kartassa näkyvää “Valaistu tuuli-T” paikkaa?

Jukan viestiinsä liittämässä kuvassa ruiskumaalattavana oleva “tilapäinen lentokonesuoja” ei kuitenkaan ole “Valaistun tuuli-T:n” lähellä, vaan kiitotie 8:n päädyssä. Se käy ilmi Jukan viestiinsä liittämästä Bofors-valokuvasta, jossa näkyy tuo ruiskumaalattavana ollut suoja. Näissä kahdessa valokuvassa näkyvän suojan pystyy identifioimaan samaksi suojaksi sen takana (kentän puolella) näkyvistä kaapelikeloista ja polttoainetynnyristä. Suojan sijainti kiitotie 8:n päässä taas käy ilmi Bofors-kuvasta ja Raimon viestiinsä liittämästä ilmakuvasta. Tykin takana näkyy leveä ja suora kentälle vievä soratie, jollaista ei ilmakuvan mukaan ole ollut muualla kuin kiitotie 8:n päässä.

Minua hieman epäilyttää tuo SA-kuvan määritelmä “tilapäinen lentokonesuoja”, sillä ruiskumaalauskuvassa suojalle vievä tie näyttää hyvin kapealta, kun sitä vertaa Bofors-kuvassa näkyvään leveään tiehen, jonka leveyden pystyy arvioimaan tiellä kävelevästä miehestä. Lisäksi “suojalle” vievässä tiessä on “hyppyrimäinen” nousukin kentältä suojaa kohti tultaessa. Moinen kulkureitti ei oikein taida sopia lentokoneille, eli suoja lienee jotain muuta tarkoitusta varten, olisiko polttoainevarasto kiitotien päädyssä päivystäville koneille, it-porukan majoitustila tai jotain muuta?

Heikki

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään