Guest hullukoira

Nappula F-27:n kaasuvivussa?

20 viestiä aiheessa

Go around-nappula? Mitä se sitten ikinä Fokkerissa tekisikin...

Juha.

 

Sami sieltä kohta kuittaa, mutta kaiketi samaa kuin Atraimessa, FD:t go around quidance?

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

itse voisin veikata A/T:n irroitusnappulaa, tuo on kuitenkin jokseenkin vakiopaikka sille...toisesta kahvasta löytynee myös..

 

(jos tuossa kamppeessa edes on moista ominaisuutta....)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös F-27 ole niin vanhan sukupolven kone, että autothrottlea ei periaatteessa luulisi löytyvän, muuta kuin kipparin kädet jotka työntävät vivut eteen jos tarvitaan  :P

 

Mistään netin kuvista ei tuollaista nappia löydy, joten jos tuolla nyt on jotain virkaa, niin se on sitten jokin jälkiasennus?

 

Täällä on yksi kuva ilman nappia: http://www.airliners.net/open.file?id=0370074&size=L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuossa reverssit jotka menee päälle kun tota nappia painaa ja vetää kaasuvivusta?

Tai jos tolla lukitaan kaasuvivut yhteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuossa reverssit jotka menee päälle kun tota nappia painaa ja vetää kaasuvivusta?

Tai jos tolla lukitaan kaasuvivut yhteen?

 

Tulihan noita vipuja takavuosina vedeltyä, jotenkin muistaisin, että reverssille päästiin nostamalla kahvoista vipuja ylös lukon yli.

Atraimessa tuo nappula tosiaan aktivoi G/A moden.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako kukaan sanoa mikä tarkoitus tällä namiskalla on? Tuli tutkittua jo FF:n ohjaajan manuaalia, mutta kyseistä nappia ei siinä esitelty.

 

Siitä on vain yksi tapa ottaa selvää!

 

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Villinä veikkauksena et se on sellanen namiska jolla noi kaasuvivut lukitaan yhteen jotta kaasua voi laittaa saman verran molemmille saman verran helpommin ;P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F27 koneessa kun ei auto-kaasua ole ja ground fine modeen paastiin nostamalla tehovivut ylös ja taakse niin tuo oli vissiin se GA elikkä Go-Around moodin valinta Flight Directorille (FD), jos en ihan väärin muista tuosta F27 lentelystä kun on aikaa ja paljon.

 

Eipä taida olla TP-koneita lainkaan sellaisia joissa olisi auto-kaasu saatavilla, itse en ainakaan tiedä yhtään. Jos joku muu tietäis?

 

Juuri näinhän se on.

 

Villinä veikkauksena et se on sellanen namiska jolla noi kaasuvivut lukitaan yhteen jotta kaasua voi laittaa saman verran molemmille saman verran helpommin ;P

 

Tehovipujen lukitseminen yhteen ei kyseisessä konetyypissä ole kovinkaa hyvä idea. Lentoonlähdössä molemmat vivut työnnetään "etustopparia" vasten, jolloin ne molemmat on tietty samalla tasalla ja kierroksia 15000. Johtuen moottorien yksilöllisyydestä ja vivustojen säädöistä, kun asetetan climb/cruise kierrokset 14200, vivut ei välttämättä enää olekaan samalla tasalla. Ilmiö korostuu vielä entisestään liu'un aikana tehoja edelleen vähennettäessä. Tahtoo sanoa, jotta jos vivut lukitaan yhteen, tehot tulis olemaan jonkin verran epäsymmetriset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koulun laatupäällikkö (siis täällä lekolinjalla) oli sitä mieltä, että nuo liittyisi moottorien sammutukseen tai reversseihin. Toimisi jonkinlaisena lukituksena?

 

Kiva kun on paljon mielipiteitä.

Faktaa on taas se että se kyseinen (tai versiosta riippuen kyseiset) nappula(t) on Flifght Directorin (FD) Go Around (GA) painike, jota käyttämällä FD:n v-baarit asettuu näyttämään noin 8 asteen nousukulmaa.

Faktaa on myös se ettei F27 koneessa ole reverssejä. Dowtyn valmistama potkurin tekele menee ainoastaan 0-asteen kulmille=GFP (Ground Fine Pitch). GFP valitaan siirtämällä tehovivut idle:lle, nostamalla ne "kynnyksen" yli ja edelleen vetäen taaksepäin. Mootrin sammutus puolestaan hoidetaan siirtämällä HPC-vipu asentoon SHUT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koulun laatupäällikkö (siis täällä lekolinjalla) oli sitä mieltä, että nuo liittyisi moottorien sammutukseen tai reversseihin. Toimisi jonkinlaisena lukituksena?

 

Olisi muuten aikaa vinhaa touhua jos kaasuvivun päässä olisi moottorin sammutuskytkin  :laugh:

Eikö Ilmavoimat antaneet sen koneen mukana manuaaleja koululle?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koulun laatupäällikkö (siis täällä lekolinjalla) oli sitä mieltä, että nuo liittyisi moottorien sammutukseen tai reversseihin. Toimisi jonkinlaisena lukituksena?

 

Jos lekolinjan laatupäällikön tiedot on tätä tasoa, niin tulee mieleen ettei lekotekniikan koulutuksen ongelmat olekaan ison pahan viranomaisen kohtuuttomissa lupavaatimuksissa, vaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh

Hyvä kun nappulat selvis. Olin juur lähdössä museolle pistämään vanha kinneri käyntiin ja testaamaan ;D

Sääli että F-27 simua ei enää ole toiminnassa. Se oli tietokonemiehen Mekka. Tietokoneen sisään pystyi kirjaimellisesti kävelemään satojen radioputkien keskelle. Käynnistys oli helppo, startti sisään ja kahville, 10min päästä kuului hirveä pamaus pääkontaktorista ja hups se kävi. Jos joskut näätte simun museolla, pankaa merkille ne lukuisat stikkerit kyljissä, kaikki pitivät tuosta simusta ja sen persoonallisesta olemuksesta, tosin korjaaminen oli kyllä enempi painajainen.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kun nappulat selvis. Olin juur lähdössä museolle pistämään vanha kinneri käyntiin ja testaamaan ;D

 

Eipä kinneri käynnisty enää, joku on katkonut kaikki kaapelit sivuleikkureilla ja tietokone sijaitsee eri tilassa  ;)

Mittarivalot yms. tuikut saisi periaatteessa palamaan, mutta muistaakseni kytkentä jäi aikanaan testaamatta  ::)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä kinneri käynnisty enää, joku on katkonut kaikki kaapelit sivuleikkureilla ja tietokone sijaitsee eri tilassa  ;)

Juha.

 

En se ollut minä ;) Siellä olevan Linkin peijaisissa olin kyllä mukana. Kaikeki kaikki pelkäsivät, että joku haluaa ne vielä toimiviksi. Sitä pelkoa tuskin olisi ollut ilman kaapeleiden katkomistakin..

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään