Mikko Sokero

EU:n mielestä harrasteilmailun eri vaatimuksia on kohtuullistettava

8 viestiä aiheessa

Kuullostaa varsin hyvältä ja jäämme odottamaan mielenkiinnolla lähempiä yksityiskohtaisia toimenpiteitä edellä esitettyjen periaatteiden mukaisesti toteutettuina siten, että asiassa tapahtunee odotettavissa olevaa edistystä kaikkien ilmailupiirien etujen maksimoimisen suhteen ottaen myös samalla huomioon vastuut ja velvoitteet sekä niiden tarkempi yksilöinti kerrannaisvaikutuksineen ilmailun pitemmän tähtäyksen tulevaisuuteen  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tuosta komission tiedonannosta varsinkin viimeiseltä sivulta on pääteltävissä, että komissio sitoutuu seuraamaan myös yleisilmailun kehitystä ja pyrkimään siihen, että vaatimukset eivät olisi kohtuuttomia,

 

mutta kuinka kauan mahtaa kestää, ennenkuin nähdään vaikutuksia käytännön tasolla? Ja onko tiedossa helpotuksia, vai pidetäänkö pelkästään huolta siitä, etteivät määräykset kiristy nykytasosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuullostaa varsin hyvältä ja jäämme odottamaan mielenkiinnolla lähempiä yksityiskohtaisia toimenpiteitä edellä esitettyjen periaatteiden mukaisesti toteutettuina siten, että asiassa tapahtunee odotettavissa olevaa edistystä kaikkien ilmailupiirien etujen maksimoimisen suhteen ottaen myös samalla huomioon vastuut ja velvoitteet sekä niiden tarkempi yksilöinti kerrannaisvaikutuksineen ilmailun pitemmän tähtäyksen tulevaisuuteen  ;)

 

Hyvin sanottu!

 

Muuten, millä generaattorilla tämä komiteamietintöön verrattavissa oleva lausunto oli tuotettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikioma aivogeneraattori tuotti vanhasta muistista...

 

Mutta onko Jounilla parempaa tietoa siitä, onko tosiaan odotettavissa jotain konkreettisia hyviä uutisia ja milloin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linkin takaa lainattua:

 

”Komissio sitoutuu laatimaan sääntöjä, jotka ovat oikeassa suhteessa ilma-aluksen vaativuuteen sekä huollon ja käytön että miehistön lupakirjojen osalta”. Kohdan otsikko kuuluu ”Erilaiset tilanteet edellyttävät oikeasuhteista säätelyä”.

 

Onko tästä nyt siis ymmärrettävä, että mm. tämä EASA:n part M -meininki on nyt todettu jopa virkamiestasolla kovasti yliammutuksi touhuksi? Onko tästä nyt siis ymmärrettävä, että nämä lupakirja- ja huoltoasiat menevät jälleen kerran uusiksi?

 

Koska, oi milloin, valmistava työ tehtäisiin ajatuksella ja valmiiksi ennen päivämäärien julkaisua ja asioihin vihkiytymistä?

 

Ja ennen kaikkea, laittaako tämä täysin uusiksi tarpeen hankkia N-rekisteröity lentokone IFR-lentämistä varten?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä ei oikein vielä tiedetä millä laajuudella Part M (huoltotoiminta-asetus) iskee harrastusilmailun välineisiin. Aika noloa EASAlta, kun uusien huoltotoimintamääräysten tulisi astua voimaan 28.9.2008. Koneiden huolto-organisaatioilla pitäisi olla silloin valmis organisaatio. Kukaan vaan ei tunnu tietävän miten organisaation vaatimukset täytetään. Ohjeistus asiasta pitäisi tulla näillä hetkillä. Toivottavasti.

 

Lupakirjamääräyksistä tietää minua enemmän Nicke. En lähde referoimaan muuten kuin että laajimmillaan LAPL-pahvilla piti päästä lentämään alle 2000 kg MTOM max 4-paikkaista non-complex -konetta, mutta rajaa on ymmärrykseni mukaan hilattu alaspäin.

 

Yleisesti on havahduttu huomaamaan, että ihmisten ilmailuharrastuksen ei tarvitse olla reguloitua siinä mielessä kuin se on aiemmin käsitetty. Maksavia matkustajia kuljetettaessa asia on eri. Einari Eurooppalainen kun voi tappaa itsensä vaikka minkälaisen harrastuksen parissa, mutta ilmailun antama mahdollisuus tuntuu olevan liikaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU-tasolla on koko joukko erillisiä, rinnakkaisia ja päällekkäisiä hankkeita jotka jollakin tavoin sivuavat yleis- ja harrasteilmailua. Tärkeimmät ovat:

 

1) EASA Part M- uudet huoltomärykset, joiden tilannetta Jouni jo tuossa selvitti.

 

2) EASA MDM.032 - laaja hanke kevyen ilmailun sääntelyksi (alle 2000 kg non-complex, non-commercial  ilma-alukset). Hanke lähti liikkeelle 2006 ja nyt odotellaan ensimmäisiä määräysluonnoksia talven tai kevään aikana. Valmistelutyöstä on tihkunut mm. seuraavaa:

- Lupakirja LAPL (Light Aircraft Pilot License), joka olisi JAR-PPL:ää kevyempi pahvi joka kuitenkin oikeuttaisi lentämään 2000 kg painoista ilma-alusta. Mahdollisesti siihen liittyisi myös lisäkoulutuksella jonkunlainen IMC-kelpuutus, ehkä Englannin malliin.

- Ilma-alusten tyyppihyväksyntä kevenisi, on puhuttu ELA-1 ja ELA-2 luokista (European Light Aircraft) missä varsinkin ELA-1 luokassa (alle 1000 kg) olisi nykyistä kevyempi hyväksyntäprosessi, mm. valmistajalta ei vaadittaisi DOA (Design Organisation Approval)-hyväksyntää.

Ajallisesti on esitetty arvioita että valmiita uusia määräyksiä voisi tulla ulos noin vuonna 2010 eli kahden vuoden kuluttua. Itse en tosin tätä toimintaa seuranneena oikein jaksa uskoa siihen. Toivottavasti olen väärässä.  :P

 

3) Viime viikolla EU:n ministerineuvosto hyväksyi uusitun EASA:n perusasetuksen, joka siis tulee korvaamaan nykyisen , myös EASA:n perussopimukseksi kutsutun asetuksen 1592/2002. Tästä hiukan lisää ilmailu.org:n puolella.

 

4) Lopuksi tuo otsikossa mainittu tuore tiedote EU:n komissiolta (COM(2007) 869 final). Se julkaistiin luonnoksena jo viime vuonna ja nyt tuli sitten uudempi versio. Siinä huomioidaan harrasteilmailun lisäksi myös raskaampi yleisilmailu. Erityisesti uudet kevyet businessjetit (VLJ:t) ja vastaavat ovat tässä dokumentissa mielenkiinnon kohteena - miten niiden lentelyä tulisi säädellä Euroopassa? USA:sta olemme saaneet lukea että viranomaiset ovat varuillan siitä, kun mahdollisesti tuhannet pienet VLJ:t tulevaisuudessa tulevat jakamaan raskaiden koneiden käyttämää ilmatilaa, lentoväyliä ja lentoasemia. Dokumentti onkin mielestäni eräänlainen EU-johdon tahtotilan ilmaisu siitä, että kaikille ilmatilan käyttäjille on varattava kohtuulliset mahdollisuudet toimia.

 

Itse näen sen eräänä ohjenuorana EASA:n tulevalle toiminnalle. EASA:han onkin jo MDM.032-hankkeen muodossa itse tehnyt aloitteen kevyen ilmailun puolella, ja tämä EU-komission paperi ikäänkuin suitsuttaa jatkamaan tätä myös hieman raskaamman GA-kaluston osalta. Näin ainakin minä tulkitsen sitä, mutta näkemyksiähän voi olla muitakin  :)

 

Tulipa pitkä teksti, mutta valitettavasti nämä sääntelyasiat tuppaavat olemaan aika monitahoisia juttuja  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään