Guest Nicket

"Jättikoneen pilotin sairas pila"

36 viestiä aiheessa

Näyttäähän tuossa miehen kohdalla olevan se 4-5m. korkeutta. Koneen koko hämää. Jos tuo sama räimäisy tehtäisiin vaikka 172:lla Cessnalla,niin ei siitä hälyä nousisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä pitääkö paikkansa mutta väittävät että tuolla koneella ruotsissa olis minimi 50m ja työtehtävissä ehdoton minimi 30m.

Joku tuolla lentäny, tai vastaavalla voisi varmaan kertoa jos ajelee 10m korkeudella, riittääkö että pilotti aivastaa  ja menettää aivastuksen verran huomiokykynsä, mitä tapahtuu, jääkö työkaverin pää littaan. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuun ei kuulu hetken mielijohteesta tehdyt "lentonäytökset".

Ismo

 

 

Ismon kommenttiin liittyen, miksi kaikkien kuvaajien harmiksi lentonäytösten lähtöpäivänä kaikki ohilennot yleensä kielletään lähdon jälkeen eli vain ilmaan ja reitille kotia?

 

Siksi kun se maanäyttelykoneen pilotti joka on koko viikonlopun vaan esitellyt omaa konetta yleisölle haluaa näyttää että kyllä häneltäkin kone taipuu ja.........vaaratilanteita, onnettomuuksia jne....

 

Eli hetken mielijohteen lentonäytökset ei kuulu ilmailuun, kantaa ottamatta ruotsalaisten tapaukseen. Isoille osastoille kuten Red Arrows lähdössä ohilennot myönnetään koska tietävät mitä tekevät ja osaavat homman, eikä tarvetta "näyttää".

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ismon kommenttiin liittyen, miksi kaikkien kuvaajien harmiksi lentonäytösten lähtöpäivänä kaikki ohilennot yleensä kielletään lähdon jälkeen eli vain ilmaan ja reitille kotia?

 

Siksi kun se maanäyttelykoneen pilotti joka on koko viikonlopun vaan esitellyt omaa konetta yleisölle haluaa näyttää että kyllä häneltäkin kone taipuu ja.........vaaratilanteita, onnettomuuksia jne....

 

Entäs jos sitä maanäyttelykonettakin lentää sellainen kaveri, jolla on myös kokemusta näytöksistä muutenkin, kuin vain "staattisena esittelijänä"? Kielletäänkö tältä ohilento jne. "taitolento" systemaattisesti lennonjohdon toimesta? Vai voiko esim. tällainen kaveri etukäteen pyytää lupaa johonkin manööveriin? OK, tää nyt on vaan tällaista turhaa jossittelua, mutta entäs jos kuitenkin? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juups...

 

Turvallisuus on ilmailussa se prioriteetti #1.

 

-Jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eräs näytöslentäjän pitkän iän salaisuuksista on se, että huolimatta hyvistä tai herkullisista fiiliksistä/tilanteesta hän tekee vain sen, minkä on etukäteen perusteellisesti harjoitellut, sään mukaan sovittanut ja ohjelmakseen ilmoittanut. EI MITÄÄN improvisoitua tai ohjelmaan kuulumatonta. Ja viimeisen ohjelmaan kuuluneen liikkeen jälkeen vaaputukset ja sitten siisti poistuminen paikalta. Räimimiset ovat harvoin ennalta hyvin harjoiteltuja. Siksi niissä tapahtuu usein tapaturmia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs jos sitä maanäyttelykonettakin lentää sellainen kaveri, jolla on myös kokemusta näytöksistä muutenkin, kuin vain "staattisena esittelijänä"? Kielletäänkö tältä ohilento jne. "taitolento" systemaattisesti lennonjohdon toimesta? Vai voiko esim. tällainen kaveri etukäteen pyytää lupaa johonkin manööveriin? OK, tää nyt on vaan tällaista turhaa jossittelua, mutta entäs jos kuitenkin? ;D

 

Periaatteessa voi, eli etukäteen kerrottu ohjelma, harjoiteltu ja hyväksytty lentonäytöksen johtajan toimesta jos on esitys. En kyllä tiedä onko kukaan ikinä lähtiessä esitystä tehnyt? Yleensä jos etukäteen kysyy ohilentoa vaikka parilla nousun jälkeen radan suuntaisesti 100 m tai vastaavaa niin jos liikennetilanne antaa myöten ja luotetaan että ammattimiehet näin tekee niin lupa voi hyvinkin herua, varsinkin näytöksessä lentäneille koneille jotka jo oman osuutensa ja osaamisensa ovat näyttäneet. Osmonkin mainitsema räimiminen on yleensä static koneiden juttuja jotka haluaa näyttää..... Ei toki pidä yleistää, suurin osa tekee asiat kuten pitääkin, mutta muutamien tapausten vuoksi päälinjaus on se että lähdössä ilmaan ja kotia.

 

Silti kaikkea voi tapahtua.

 

Oulusta 1997 lähti maanantaina maanäyttelystä 2 x jenkki F-16:tta. Noususta kaverit tempasikin pohjoiseen ja ennenkuin niiden perään päästiin ja saatiin radiolla kysot kuntoon että mitä ihmettä tapahtuu, koneet kävi napapiirillä kääntymässä. Miksi? No kuskit eivät olleet ikinä käyneet napapiirin pohjoispuolella niin tempaisivat sinne sitten mutkan ja sitten vasta kotia kohti.....

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jossitellaan, mitäs jos tuossa tilanteessa olisikin käynyt jotai, vaikkapa osunut se luukku jotain heppulia nuppiin? Mitenhän ihmisten mielipiteet räimimisestä olisivat muuttuneet? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jo nyt on noussut hirveä haloo moisesta tapauksesta! Tosiaan hienosti Ruotsin Puolustusvoimien Ilmailukerho kuitenkin laittaa videon nettisivuilleen.  :thmbup:

 

Ehkäpä tämä ohilento ei ollut maailman kirkkain "älynväläys", mutta toisaalta mitäs sitten? Siitä nyt lienee aivan turhaa edes keskustella, että mitäs JOS jotain olisi tapahtunut jne jne jne, kun ketään ei sattunut leukaan...tällä kertaa.

 

No pitäähän niitä iltapäivälehtiä jollakin myydä, kai.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, tuo näyttää ihan h****tin hienolta vaikka kaiken maailman opuksien mukaan kuulemma tyhmää onkin  :thmbup:

Tuollaiset videot on ihan parasta. Kokeilkaa (jotka ette ole jo kokeilleet) esim. www.youtube.com ja hakusanaksi High speed low pass tai joku vataava  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään