Tero Hannula

Kylmää kyytiä bussilla

4 viestiä aiheessa

Tuli tämäkin sitten nähtyä. Aamulento Ouluun Bussilla, matkustamonäytöistä arvaten plaanissa luki FL370, Tampereen jälkeen näkyi vielä lukemat 36500 ft ja edelleen oltiin nousussa. Seurailin siinä joutessani lämpötilan putoamista ja ihmettelin, miten alas lämmöt on menossa. Alin lukema oli -72 astetta, ja heti perään myllyistä vedettiinkin tehot alas ja kone suoraan noususta takaisin alaspäin. Korkeudeksi tuli lopulta FL340, missä pakkasta oli 68 astetta. Paluulennolla alkuillasta ei edes yritetty pintaa 350 ylemmäksi, sielläkin pakkaset oli 68 asteessa.

 

En kysynyt keneltäkään, mutta luulen, että pakkasta tuossa mentiin pakoon. Vissiin Bussin alin operointilämpötila on tuo -70 astetta?

 

Miten tavallista tällainen on ammattilaisen näkövinkkelistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, tostahan se selvisi. Varpaat ristissä vähän toivoinkin, että bongaisit tämän.  8)

 

Eli about -67 astetta saisi olla pinnalla 340 eikä missään kylmempää kuin -70 astetta.

 

Osaatkos Janne sanoa, montako kertaa osuu omalle kohdalle tommonen tilanne esim. per vuosi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisättäköön vielä tähän, että A320 perheessä ko. kuvajainen voi vaihdella koneyksilökohtaisesti. Usein, kuten myös tässä tapauksessa, on sallittu -70 C pinnalle 320 asti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, itse asiassa tuolla Oulun-lennolla olikin pinnoilla jokseenkin voimakas pohjoisvirtaus meneillään, menomatkalla GS oli 700 km/h huolimatta siitä että oltiin jäänpoiston vuoksi myöhässä, paluulennolla vauhtia oli 920 km/h ennen kuin miehistö päätti hieman höllätä ja pudotti vauhdit 830 km/h tasolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään