Guest arttula

Mitä kivaa Singaporesta ?

57 viestiä aiheessa

En minäkään ole tippaakaan huolissani maapallon puolesta. Maapallo jatkaa olemassaoloaan ja porskuttaa vielä ainakin seuraavat 4 miljardia vuotta tekipä ihminen mitä tahansa. Maapallolla on keinonsa sopeutua tilanteeseen kuin tilanteeseen. Niinhän se on tehnyt tähänkin asti.

Olipa kerran eliölajisto nimeltä dinosaurukset. Ne olivat aikansa "ihmisiä" eli "hallitsivat" maapalloa muutaman sata miljoonaa vuotta (yksi hyttysen paska maapallon aikajanalla). Sitten tuli joku katastrofi, joka pyyhkäisi koko "paskajoukon" pois maan päältä niin, että jäljelle ei jäänyt muuta kuin jonkin verran fossiileja, joita nykyihminen kaivelee silloin tällöin esille maan sisältä. On epäoleellista mikä ne hävitti luonnonkatastrofi tai jokin niiden omassa toiminnassa. Oleellista on se, että ne olivat maapallon systeemissä "mitätön paska Saharassa", joiden oli aika poistua sen jälkeen kun ne eivät enää sopeutuneet tähän systeemiin.

Näin tulee käymään myös ihmiselle ja voi hyvinkin olla, että ihan omaa tyhmyytään. Globaali kapitalismi ja sen "jatkuvan kasvun" (niin mammonan kuin väestönkin) ajatukset ovat tasan mahdoton yhtälö. Tämä meno tulee pyyhkäisemään ihmisen tältä pallolta ennemmin tai myöhemmin ja se on sille ihan oikein. Linkola on ihan oikeassa, joskin pelkää aivan turhaan maapallon puolesta (jos pelkää) ja on kannanotoissaan turhankin laimea.  ;D Ei maapallolle käy moksiskaan, vaan kaikille niille, jotka eivät sopeudu sen sääntöihin.

Minä olen vanha ukko (käyn jo seitsemättä kymmentäni) ja kuolen pian. Minua koko asia ei koske, mutta kannan silti huolta. Teitä nuoret, jotka tätä luette se voi koskea jo ihan pian. Teinä olisin helvetin huolissani. Pistäkää luu kurkkuun näille jatkuvan kasvun profeetoille tai kuolkaa itse.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, ilmastonmuutoshan tulee käsittääkseni n. 50 vuoden päästä. Eihän se tänne meirän Suomeen niinkään vaikuta, paitsi talvet on lyhyempiä ja lämpimämpiä, ja keskilämpötilä nousee jonkin verran. (?) Alkavat varmaan kohta periä maksua autolla ajamisesta, ja painostavat joukkoliikenteen käyttöön. Juu menee taas vähän yli aiheen sori.

Ilmastonmuutos on todellisuutta jo nyt. Kannattaa vaikka aluksi tutustua tähän linkkiin: http://www.ilmasto.org/ilmastonmuutos.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas minulle, että entä sitten, vaikka tuleekin/onkin jo ilmastonmuutos ? Monien ihmisten elämä tulee maailmassa muuttumaan, mutta onhan se tähänkin saakka muuttunut. Kyse on vain adaptaatiokyvystä. Ihmisiä tulee varmaan kuolemaan, mutta onko silläkään suurta väliä loppujen lopuksi kosmisessa mittakaavassa ? Minä ainakin kannatan lumetonta talvea ja lämmintä kesää :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas minulle, että entä sitten, vaikka tuleekin/onkin jo ilmastonmuutos ? Monien ihmisten elämä tulee maailmassa muuttumaan, mutta onhan se tähänkin saakka muuttunut. Kyse on vain adaptaatiokyvystä. Ihmisiä tulee varmaan kuolemaan, mutta onko silläkään suurta väliä loppujen lopuksi kosmisessa mittakaavassa ? Minä ainakin kannatan lumetonta talvea ja lämmintä kesää :thmbup:

Jep, minäkään en enää toivois lunta yhtään täksi talveksi..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, minäkään en enää toivois lunta yhtään täksi talveksi..

Ja täällä etelässä voikin lumipäivät laskea yhden käden sormilla :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysymys ei suinkaan ole pelkästä ilmastonmuutoksesta. Se vaikuttaa lyhyellä aikavälillä lähnnä vain siihen missä päin maapalloa on mahdollista elää. Kyse on paljon laajemmasta kokonaisuudesta.

Muutamia esimerkkejä mainitakseni fossiiliset poltto- ja raaka-aineet eivät tule riittämään kovinkaan pitkäksi aikaa - etenkään jos jatkuvan kasvun periaatteen mukaisesti jokaiselle kiinalaiselle ja intialaiselle (ja muille) pitäisi saada edes lähimain ns. länsimainen ns. elintaso. Korvaavia ei ole tiedossa.

Energiaa ei voida ehtymättömästi (energialähteiden kustannuksella) tuottaa. Ydinenergia (fission avulla tuotettuna) on mieletöntä riskinottoa tulevien sukupolvien kustannuksella. Fuusion käyttöön saamisesta (niin, että siitä tulisi kannattavaa) ei ole takeita. Jo 70-luvun alussa oma fysiikan professorini vakuutteli, että "20 vuoden sisällä maailman energiaongelmat on ratkaistu ikiajoiksi" tarkoittaen fuusion käyttöönottoa. Ei ole vieläkään, vaikka siitä on kulunut jo miltei 40 vuotta. Silti maailman ihmisten maapalloon kohdistama kaikenmoinen rasitus on kasvanut tänä aikana moninkertaiseksi.

Maailmassa on (ihmis)väestöä 6 kertaa niin paljon kuin se millään järkevällä tavalla voisi kestää. Kuka kertoo mikä olisi inhimillinen tapa vähentää sitä? Jos ihminen ei itse osaa tehdä oikeita johtopäätöksiä ja aloittaa toimintaa NYT (se voi tosin olla jo liian myöhäistä), maapallo kyllä huolehtii tämän ihmissaastan poispyyhkimisestä ennemmin tai myöhemmin.

Suurin "kanto kaskessa" tässä (ja monessa muussa) asiassa on ihmisten pohjaton typeryys ja sitä kautta tietämättömyys ja kaiken maailman uskonnot, joita tiedon aukkoihin aina tungetaan. Kaiken lisäksi nämä uskonnot ovat tiukemmassa kuin juovat tiikerin turkissa. Esimerkiksi Neuvostoliitossa kaikki uskonnot olivat kiellettyjä (ja niitä jahdattiin ihan oikeasti) yli 70 vuotta, mutta ne elivät ja kehittyivät kaiken aikaa "sosialistisen pinnan alla", koska "niitä korvaava systeemi" oli niin paska.

Enpä paljon toivoa näe ihmisen kannalta - ja tämä on vielä optimistinen näkemys.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

Olet aivan oikeassa fossiilisten polttoaineiden suhteen: Ne tulevat loppumaan. Mutta en ymmärrä, miksi tästä ilmastonmuutoksesta vouhkataan niin paljon. Ja miksi minun pitäisi siitä olla huolissani. Myrskytuulet varmasti lisääntyvät Suomessa, samoin kuivat kesät ja metsäpalot. Mutta muuten tämä pohjola muuttuu paremmin asuttavaksi. Osa maapalloa muuttuu karummaksi, ja muuttoliike varmasti saa aikaan levottomuuksia. Maapallo on muitenkin aina ollut jatkuvassa muutoksessa. Nyt muutos tapahtuu melko nopeasti, mutta vastaavavanlaisia muutoksia on tapahtunut ennenkin (suuret tulivuorenpurkaukset jne.). Ihmislaji kyllä säilyy ilmastonmuutoksesta huolimatta. Meitä on jo nyt aivan liikaan maapallon kantokykyyn nähden. Ilmastonmuutoksen aiheuttama lisääntynyt kuolleisuus on vain terve korjausliike.

Toivon kuitenkin, että tästä ilmastonmuutoksesta olisi se hyöty, että fossiilisten polttoaineiden vaihtoehtojen kehittely nyt kiihtyy ennen kuin öljyn hinta ehtii kivuta liian korkeaksi.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään