Nils Rostedt

Mikä saa lentokoneen pysymään ilmassa

35 viestiä aiheessa

:laugh:

 

Eräässä pienessä kotimaisessa projektissa on ainakin riittävästi sitä ylöspäin osoittavaa asiaa. Eteenpäinvievästä tuntuu olevan hieman puutetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokone pysyy ilmassa vain nopeutensa ansiosta.

Ilmaan se saadaan vain rahalla.

 

Jep. Oikeasti moottorit eivät polta polttainetta, vaan puhdasta rahaa. Raha on vain muutettu väliaikaisesti nestemäiseen muotoon tankkauksen helpottamiseksi. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahat kielet väittävät, että eräät hieman persoonallisemman ulkoisen muodon omaavat koneet pysyvät ilmassa, koska maapallo hylkii moisia hirvityksiä. Äkkiseltään tulee mieleen tuo TV:stä tuttu: http://en.wikipedia.org/wiki/Transavia_Airtruck

 

FUNDING MAKES THESE BYRDS FLY !

 

0.17 ( hv/kg ) on tehopainosuhde airtruck koneella ! ( Linkissäsi )

 

Tweedy 17 hv moottoreilla saisi vastaavasti painaa maksimissaan ( @ takeoff ) 200 kiloa !

 

 

Eli kannataisko Kimmon lopettaa alla oleva P*****N jauhaminen !?  :-\

 

:laugh:

 

Eräässä pienessä kotimaisessa projektissa on ainakin riittävästi sitä ylöspäin osoittavaa asiaa. Eteenpäinvievästä tuntuu olevan hieman puutetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FUNDING MAKES THESE BYRDS FLY !

 

0.17 ( hv/kg ) on tehopainosuhde airtruck koneella ! ( Linkissäsi )

 

Tweedy 17 hv moottoreilla saisi vastaavasti painaa maksimissaan ( @ takeoff ) 200 kiloa !

 

Mihin yllä olevassa kaaviossa tehopainosuhde kuuluu? Varmaankin sitä ylöspäin osoittavaa asiaa.

 

Tweedyn paino on tällä hetkellä vain paperin paino, sen liikuttamiseen ei tarvitse paljon tehoa! :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin yllä olevassa kaaviossa tehopainosuhde kuuluu? Varmaankin sitä ylöspäin osoittavaa asiaa.

 

Tweedyn paino on tällä hetkellä vain paperin paino, sen liikuttamiseen ei tarvitse paljon tehoa! :laugh:

 

Haha hah ja me herrat nauroimme niin....

 

Kimmo saattoi tarkoittaa tuota fyffepuolta..mene ja tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siipipinta-alalla saattaa olla jotain merkitystä koknaisuuteen. Ja muillakin aeromystisillä, potkurimystisillä ja voimalaitemystisillä ominaisuuksilla. Esimerkkinä myös Cessnan U206C johon olen viimeaikoina tutustunut, 285hp ja 1635kg MTOW, 0.174hp/kg. Vielä parempi on Aikaisemmin läheisesti tutustumani tyyppi ja siitä IGW-versio RF4D, 39hp ja 430kg MTOW, 0.09hp/kg. Tweedy saisi painaa jo 378kg!  :o :o

 

Mikähän tuossa ajatuksessa taas mättää :-\ Tweedy-projektissa unelmia on vähintään riittävästi, fyffepuoli näyttää olevan "hieman" vaiheessa..

 

Kakkaa en jauha, pysyn vain tosielämässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suunnittelussa vaan on se ikävä puoli, että ensin pitää suunnitella, kun alkaa rakentaa...muuten joutuu lentämään toisten suunnittelemilla koneilla.

 

Sitäpaitsi maailma on täynnä rahaa...hyvia ideoita näyttää olevan todella vähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niih

Ja jos ei millään enää saa pysymään ilmassa, voidaan alkaa soveltamaan veneilijän simulaattoria. Oliks se jotenkin niin, että isäntä seisoo suihkussa purjehdusvermeet päällä, heittää viissatasia vessan pönttöön ja eukko hakkaa airolla persuuksille.  :-[

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka sanotaankin että byrokratium on maailman raskain alkuaine, yhden A4:sen verran

sitä riittää maadottamaan miten suuren lenhtokoneen tahansa.

 

Silti tuntuu että EASA:n byrokraatit ajattelevat että se kone pysyy ilmanssa

Formi-ykkösten avulla, jos yksikin sellainen puuttuu niin kone ei lennä ....

 

Logiikka on siellä EASA:n puolella sama kuin entisen ukon toteamus että

ne sähkölaitteet toimii pahanhajuisella savulla, jos se savu pääsee karkuun

niin laite ei enää toimi.

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ole niin, että matkustajat pitää ne koneet ilmassa. Moottorit ovat siivissä vain siksi että pitävät pahaa ääntä ja aiheuttavat pelkoa. Peloissaan matkustajat puristavat penkkien kädensijoja ja vetävät niitä ylöspäin ja kas, kone nousee ilmaan. Pelko, ja sitä myöten puriststus vain kasvaa kun ollaan jätetty maankamara ja päästään korkeammalle. Kun päästään lähelle lentopintaa, aloitetaan tarjoilu, että jengi rentoutuu ja lopettaa puristamisen. Tässä seuraakin lennon vaikein vaihe: miten säätää tarjoulu oikein, ettei jengi "rentoudu" liikaa ja kone rupea liukumaan alaspäin liian ajoissa.  Tarpeeksi ja oikea-aikaisesti kun tarjoillaan, saadaan säädettyä lennon pituus oikeaksi. Jengi kun on rentona, kone rupeaa taas tulemaan alaspäin. Loppuvetokin tulee aivan luonnollisesti siitä, kun porukka yhtäkkiä luulee konee putoavan ja refleksinomaisesti puristaa taas käsinojia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ole niin, että matkustajat pitää ne koneet ilmassa. Moottorit ovat siivissä vain siksi että pitävät pahaa ääntä ja aiheuttavat pelkoa. Peloissaan matkustajat puristavat penkkien kädensijoja ja vetävät niitä ylöspäin ja kas, kone nousee ilmaan. Pelko, ja sitä myöten puriststus vain kasvaa kun ollaan jätetty maankamara ja päästään korkeammalle. Kun päästään lähelle lentopintaa, aloitetaan tarjoilu, että jengi rentoutuu ja lopettaa puristamisen. Tässä seuraakin lennon vaikein vaihe: miten säätää tarjoulu oikein, ettei jengi "rentoudu" liikaa ja kone rupea liukumaan alaspäin liian ajoissa.  Tarpeeksi ja oikea-aikaisesti kun tarjoillaan, saadaan säädettyä lennon pituus oikeaksi. Jengi kun on rentona, kone rupeaa taas tulemaan alaspäin. Loppuvetokin tulee aivan luonnollisesti siitä, kun porukka yhtäkkiä luulee konee putoavan ja refleksinomaisesti puristaa taas käsinojia.

 

Hyvä !  ;D

 

-  Sahanpuru pitää puita pystyssä. Kun puusta sahataan puru pois, niin puu kaatuu. -

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja tuuli syntyy siitä, että puut heiluvat. Kesällä on lämmin, koska avoimista ikkunoista tuleva ilma lämmittää ilmakehän. Talvella taas on kylmä, koska lämpö jää suljettujen ikkunoiden sisään. Lentokone pysyy ilmassa, koska se kiertää maapalloa nopeammin kuin pallo pyörii; keskipakoisvoima siis irrottaa sen maasta...

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesällä on lämmin, koska avoimista ikkunoista tuleva ilma lämmittää ilmakehän. Talvella taas on kylmä, koska lämpö jää suljettujen ikkunoiden sisään.

 

Ei se noin mene.  Lämmön määrä on vakio. Kesällä ulkona on lämmin, koska kukaan ei lämmitä sisätiloja.  Kun syksy tulee, alkaa asuntojen lämmittäminen, jolloin sisälle saatava lämpö on kaikki ulkolämmöstä pois ja ulos tulee jopa pakkasta.  Sitten keväällä ymmärretään vääntää termostaattia vähän pienemmälle, niin sitä lämpöä riittää ulkoilmankin tarpeisiin ja taas kohta on ulkonakin lämmintä.

 

Sitten ihan keskellä kesää porukka vääntää ilmastointia päälle, ja silloin ulos tuleekin jo tuskaisen kuuma.

 

Miksei meilläkin toimita niinkuin Afrikassa. Siellä ei ole yhdessäkään majassa lämmitystä, ja kuten hyvin tiedämme, siellä on tasaisen lämmin ympäri vuoden.

 

:P:laugh:;D:D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Kun syksy tulee, alkaa asuntojen lämmittäminen, jolloin sisälle saatava lämpö on kaikki ulkolämmöstä pois ja ulos tulee jopa pakkasta. 

 

Haa, nyt se selvis, miks ei ole kunnon talvea. jengi värjöttelee sisällä kylmissä kämpissä, niin ulkoilma ei pääse jäähtymään.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja tuuli syntyy siitä, että puut heiluvat.

 

Vain osittain totta. Mutta miksi puut heiluvat?

No siksi että oravia v...aa, siis ovat hyvin vihaisia ja heiluttavat siksi puita purkaakseen raivoaan. Siksi siis puut heiluvat ja ilma alkaa liikkumaan tuulena. Tästä johtunee myös sanonta, että joku on pahalla tuulella....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö... ne on ne vekottimet, joita ennen sanottiin ihan oikein tuulimyllyiksi, nykyisin ehkä teknisemmin tuulivoimaloiksi, toki sekin kertoo toimintatarkoituksen. Ne vempeleet kun on päällä, siloin tuulee. Ja silloin kun ne on sammutettuina (esim. huollon takia), on ymmärrettävästi tyyntä.

 

 

Vain osittain totta. Mutta miksi puut heiluvat?

No siksi että oravia v...aa, siis ovat hyvin vihaisia ja heiluttavat siksi puita purkaakseen raivoaan. Siksi siis puut heiluvat ja ilma alkaa liikkumaan tuulena. Tästä johtunee myös sanonta, että joku on pahalla tuulella....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo

Jotku varmaan luulevat, että koneen pitää vauhdissa/ilmassa ropelli. Tämähän ei pidä paikkaansa, todisteena tästä on purjelentokoneet. Tuo ropelli on käytännössä vain tuuletin, joka pitää pilotin viileänä. On ilmeisiä todisteita siitä, että jos tuo ropelli nimittäin pysähtyy, pilotti alkaa hikoilla hillittömästi 8) Vai oliko tämä jo kenties manittu.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään