Miika Asunta

Kaksi monitoria - miten saan ikkunat auki sinne mihin haluan?

4 viestiä aiheessa

Windows XP

Yksi näytönohjain, kolme monitorilähtöä (perinteinen, DVI ja TV); kaksi monitoria kytketty (CRT ja LCD).

Tavanomainen toiminta:

- jotkut ohjelmat osaavat avautua siihen ikkunaan missä se viimeksi suljettiin (Internet explorer, Mozilla)

- Esimerkiksi Excel 2000 ei suostu siihen että dokumentteja olisi rinnakkain kahdella monitorilla

- ohjelmat pyrkivät avamaan kaikki ikkunat (esim. photoshopin paletit) missä sattuu, lähinnä keskellä ykkösmonitoria

Miten käskytän ohjelmia siten että ne avaavat ikkunat sinne mihin haluan?

Miika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi ex-koulukaveri!

Tuohon ei ole mitään yksinkertaista vastausta, mutta itse olen saanut jotkut ohjelmat ruotuun näytönohjaimen mukana tulevan palikan avulla.  Eli esim. Nvidian system trayssä majaileva "window manager" jolla mm. määritellään ne molemmat näytöt käyttöön, on jossain valinta "save window positions" jolloin siis periaatteessa avattava ohjelma aukeaa sillä ruudulla johon sen tallensit.

Kaikki ohjelmat tosin eivät ylläolevaa noudata, vaan aukeavat aina "ykkösnäytölle".  Sitten on ohjelmia (mm. IE), jonka mainospopupit aukeavat aina siihen ruutuun jossa hiiri sattuu majailemaan, riippumatta siitä kummassa ruudussa se IE itse on.

Excelin taulukoiden saamiseksi kahdelle ruudulle ei taida olla muuta konstia kuin käsipelillä suurentaa se Excel molempien ruutujen suuruiseksi ja sen sisällä sitten avata ne taulukot vierekkäin.

Ylläoleva siis wintoosassa. Linuxissa KDE avaa joka kerta kaikki ikkunat juuri sille työpöydälle ja ruudulle ja juuri siihen kohtaan ruutua ja juuri sen kokoisena kuin ne olivat silloin kun koneen sammutit.  KDE siis kannattaa sammuttaa siten ettei sulje ohjelmia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve vaan, ja kiitoksia kommentista, kovin tuttuja havaintoja ja ratkaisuja.

Onko todellakin niin, että näillä asioilla ei ole mitään väliä ja asioille ei kukaan tee mitään - olen jo luopunut toivosta, että kuvakkeet pysyisivät kaikissa kansioissa ja työpöydällä täsmällisesti siellä mihin ne laitan. Muistelen että 80-luvulla minulla oli tietokone jossa nämä asiat toimivat.

Vai onko tässä kyse siitä kuuluisasta oikeudenkäynnistä; syntyisi korvausvaatimuksia jos nämä toimimattomuudet korjattaisiin?

Miika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiani ei tähän suoranaisesti liity mutta lainaan hieman aihetta:

Miten saisi tehtyä siten että hiiri ei mene toiselle näytölle kun hiirtä sinne koittaa viedä vaan että se hyppäisi toiselle näytölle vaikkapa jotain näppäinyhdistelmää painaessa?

Kyseessä siis Nvidian kortti ja dual view toiminto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään