Martti Kujansuu

14.10.1943 Hiitolassa alasammuttu A-20G-1-DO

7 viestiä aiheessa

(T-19294/26)

 

13.10.1943, Hiitola - A-20G-1-DO:

 

Taktinen tunnus:

Tehtaan numero: 253628 / 10983(?)

Sarjanumero: 42-53628

 

Saadut osat (lähetetty 8406:lle 16.10, 43. lähet.ilm nro 1067/43.):

 

1 kpl Kumivene: A

1 kpl Suojakangas: A

1 kpl Ilmapullo: A

1 kpl Airoja: A

1 kpl Käsi-ilmapalje: A

1 kpl Ilmaletku: A

1 kpl Vilkkulamppu: A

2 kpl Sähköjohdin pistorasioineen ja pistokkeineen: A

4 kpl Uimaliivejä: A

2 kpl Navigeerauslaite: A

2 kpl Happinaamari: A

3 kpl Laskuvarjoja: B

1 kpl Valok.kamera: C

 

16.10.-43

KENTTÄLENTOVARIKKO 1

Koskee: 14.10.43 alasammuttua Boston (Havoc II?) konetta

 

Ilmavoimien Esikunta

Ye-osasto

 

Liittymiskohtaan viitaten lähetän oheisena 14.10.43. Hiitolan Uuteenkylään alasammutuista Boston (Havoc II?) koneesta, tehtaan № 253628, löydetyt kirjat: 1 kpl. Instruction book Wright Cyclone 14 aircraft engines, 1 kpl. Handbook of erection & maintenance instructions ja 1 kpl. 20- mm automatic gun M1 and 20- mm aircraft automatic gun AN - M2.

 

Koneesta on runko katkennut tähystämön kohdalta, mutta eturunko vaikuttaa hyvin säilyneeltä. Oikea siipi on ruhjoutunut olemattomiin ja oikea moottori rikkoutunt pahoin. Vasen siipi ja moottorit ovat jotenkin säilyneet. Rungon etuosa on kokonaan metallipeitteinen ja on siinä telineet neljää kiinteää asetta varten, ampumasuunta suoraan eteen. Näiden alapuolella on rungossa vielä kaksi kiinteää eteenpäin ampuvaa konekivääriä. Sekä 10.10, että 14.10. ammutuissa koneissa on ollut paikoillaan ainoastaan viimemainitut alakiväärit ja neljä kiinnikettä tyhjänä, aukot luukutettuina. Aseet ovat amerikkalaisia Colt-Browning -kivääreitä kal. 12,7 mm.

 

Tämän lisäksi on koneessa ryssien rakentama rungon keskivaiheilla oleva ampumo, kupumallia. Tässä on ollut aseena Berechina 12,7 mm. Rungon alla oli 10.10. ammutussa koneessa myös Berechina 12,7 mm, samaa rakennetta kuin PE-2:ssa. 14.10. ammutussa oli tämä alakivääri amerikkalainen 7,62 mm Colt eräänlaisen rungon sisään vedettävän varren varassa. 14.10. ammutun koneen pommikiikari löytyi rungon seinästä hyvin pakattuna ja käyttämättömän näköisenä. Pommiripustimet ja mahdolliset torpedoripustimet saan selville vasta koneen saavututa Immolaan ja saatuani sen irti maata.

 

Radiot laitteineen olivat 14.10. ammutussa koneessa hyvin säilyneen näköisiä, samoin kaikki mittarit.

Panssarien sijoituksen ja paksuuden saan selville koneen saavuttua Immolaan.

 

KLe.V 1:n päällikkö

Kapteeni Kaarlo Lejon

 

Konetarkastaja

Vänrikki H. Markkanen

 

 

29.10.-43.

KENTTÄLENTOVARIKKO 1.

Koskee: 14.10.43 Hiitolan Uuteenkylään alasammuttua Boston-konetta.

 

Ilmavoimien Esikunta

Ye-osasto.

 

Liittymiskohtiin viitaten lähetän oheisena aikaisempien paperien lisäksi muutaman 14.10.43 alasammutusta Boston -koneesta löytyneen lehtisen ja moottorista ja koneesta irroitettuja kilpiä.

 

Aikaisemmassa kirjelmässäni oletin koneen nokassa olevaksi aseistukseksi 6 kpl:tta 12,7 Colt -konekivääriä. Nyt romuja tutkiessani olen tullut varmuuteen siitä, että koneen nokkaan, sen pituusakselin ympärille kuuluu 4 kpl:tta 20 mm:n tykkiä ja näiden alapuolelle rungon sivuille 2 kpl:tta 12,7 Colt -konekivääriä. Sekä 10- että 14.10.43 ammutuissa koneissa ovat ainoastaan Coltit olleet asennettuina.

 

Koneessa on kaksi väliseinällä eroitettua pommikuilua rungossa. Näihin kuiluihin on asennettu Novinkassa tarkastetuiksi merkityt suojaamattomat terästankit. Tankit valmistettu Amerikassa. Tankkien asennus ja vetomäärä oheisessa piirroksessani. Siivissä on piirrokseni mukaisesti kumiset poltto- ja voiteluainesäiliöt. Siipisäiliöiden rakenne on sisältä ulospäin seuraava: Kumitettu purjekangas, n. 1 mm:n vahvuinen selluloidimainen läpikuultava aine, pehmyt kumikerros, kuitukerros, vulkanoitu kumi, kangas ja vulkanoitu kumi.

 

Torpedoripustin on oikea siiven ja rungon yhtymäkohdassa, kiinnitettynä runkoon ja tuettuna siipeen. Tämä ripustin on ryssien valmistetta. Torpedon ja nokka-aseiden liipasimet ovat ohjauspyörässä.

 

Koneen radiolaitteet ovat rungon yläosassa ja kauko-ohjauksella rungon peräosassa olevassa tähystämöstä hoidettavissa.

Panssarointi selviää oheisesta piirroksestani.

Koneen potkureihin ja kaasuttimiin on johdettu rungossa olevasta säiliöstä jäätymistä estävän nesteen putket.

Romuista irrotetaan kaikki kunnolliset osat ja toimitetaan asianomaisiin varikkoihin. Koneen jäännökset siirretään romuvarastoon.

 

KLe.V 1:n päällikkö

Kapteeni Kaarlo Lejon

 

Konetarkastaja

Vänrikki H. Markkanen

 

Liitteet:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoista :thmbup:

 

Muuten eikös joku joskus kysellyt tuollaisesta "AN" leimasta joka oli jossain malmilta löytyneessä pellissä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jänniä tarinoita ja kuvia todellakin, kiitoksia vaan. Harvoin näitä näkee missään. Tuo "pellinpala-juttu" Malmilta AN-leimoineen oli joskus Pentti "Papa" Hyvärisen aloittama ketju, johon allekirjoittanut löysi todellakin sivuston, jossa oli kaikki jenkkikoneiden vastaavat valmistusleimat. Douglasin A-20 koneeksi se hyvin suurella todennäköisyydellä muistaakseni todettiinkin leiman perusteella.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista että raportissa ei mainita mitään mahdollisesta suunnistajan paikasta rungon takaosassa. Lisäksi mielenkiintoinen piirre on näin myöhäiseen (A-20G) malliin vaihdettu MV-3 torni. Myös nokka ei vastaa myöhäisempää torpedokonestandardia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Boston (A-20G 42-253628) tuli alas suht. ehjänä, ja kaikki miehistön jäsenet vangittin (ja palautettiin NLL.on lokakuussa 1944).

Oli myös 1 GMTAP:n kone, miehistö: v.luutn Asar Samedov, n.luutn Aleksandr Kopytov ja v.kers. Boris Bubnov. Sekä tämä että myös 3 pv myöhemmin pudotettu Boston on käsitelty Tuomo Soirin Iskulaivue-kirjassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

Tässä ketjussa on kaksi päivämäärää ??

13 ja 14

Olisiko 14 se oikea ? 

Olisiko Antti Tani  MT-204.llä ollut asialla ?

 

              terv Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään