Tuomas Kuosmanen

Tuoreen Cessnan (ei niin extreme-)siirtolentoa!

19 viestiä aiheessa

Malmin Ilmailukerhon uusi kone löytyikin hieman lähempää kuin alunperin ajateltiin. :)

 

Suomen eniten lentäneellä C172:lla (?) menosuuntaan!

2246637575_7f3a3fb2c7.jpg

 

Uuden tulokkaan tarkastus ennen lentoa...

2246637883_dd03155db8.jpg

 

Paneelia - simulentäjille saattaa näyttää vähän tutulta ;)

2247432130_e7fe1956d8.jpg

 

Ja vihdoin Malmilla!

2246636599_a424324611.jpg

 

"Renkaanpotkintaa" kerhoillan päätteeksi :)

2247379782_628ee064d4.jpg

 

On se aikasta siisti peli!

2247549870_d08981dda4.jpg

 

Pitää napsia vähän lisää kuvaa paneelista ym kun tässä kerkiää kerholle ihan kunnon ajalla ja kunhan toi sää olis vähän nätimpi kanssa...

 

Kyseessä on siis Cessna 172SP vuosimallia 2001. Se on Malmin Ilmailukerhon jäsenten käytettävissä, ensi lauantaina on tarkoitus järjestää aktiivipäivä koneeseen tutustumista varten - tosin sääennuste näyttää vähän huolestuttavalta.

 

Härvelissä on bensamoottori toistaiseksi - tarkoitus on vaihtaa se dieseliksi kun STC-paja saa tehtaalta muutoskitin ja moottorin toimitettuna. Siihen asti ajellaan bensalla hiukan enemmin menovettä hörppien..

 

Valokuvaajille tiedoksi: tässä koneessa ei ole niitä tavallisen vihreiksi sävytettyjä ikkunoita, vaan väri on tyylikkään savunharmaa. Ja muutenkin mukavuus ja varustelu ohjaamossa on aika näpsäkkä  8) Ilmojen toyotacorolla se on tietenkin edelleen, mutta ero entisiin on aikamoinen silti.

 

//Tuomas

 

Edit: ja tietty suurin osa kuvista on Markon ottamia, mun on noi pari oudon väristä lopussa jotka on hallissa kuvattu.. :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu onnea vaan minunkin puolesta Uudelle Koneelle ja kiitos kylmistä tyypeistä!

Kiva nähdä, että uusia koneita tulee rivistöön, kun tuo trendi muuten tuntuu olevan nykyisin päinvastainen. 

Hieno homma, että uskoa ja halua uusiin koneinvestointeihin näinä kalliin bensan aikoina vielä löytyy :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ku ei ollu varma :-[

 

Sillä ajattelin että saakohan diisseliin yhtä hyvän MTOW kuin nuilla uudemmilla? Kun tuolla isommalla moottorilla saa oikeasti paperillakin nelipaikkaisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on I0-360-L2A, 180 heppaa. Käynyt 1760h. Potkuri on McCauley 1A170E.

 

Ostakee pois? (Ihan oikeesti se on kaupan, halba! Pitää vain keksiä miten halba :))

 

Diisselinä ton mtow on 1111kg - kuormattavuus on rukkas-arviolta noin sama kuin CAU:ssa oli, mutta mtowia ~70kg enemmän. Eli villistä oriista tulee hiukkasen ruuna diisselinä.

 

Mutta ori juo melkein 100 eurolla bensaa tunnissa. Jettiä menee konversion jälkeen noin 26 eurolla samassa ajassa.

 

Eiköhän tuon kanssa pystytä elämään. :)

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on I0-360-L2A, 180 heppaa. Käynyt 1760h. Potkuri on McCauley 1A170E.

 

Ostakee pois? (Ihan oikeesti se on kaupan, halba! Pitää vain keksiä miten halba :))

 

Mietinkin tuossa tuossa jokunen päivä takaperin, että saisikohan tuon laittaa Cardinaliin miten helposti?  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on I0-360-L2A, 180 heppaa. Käynyt 1760h. Potkuri on McCauley 1A170E.

 

Ostakee pois? (Ihan oikeesti se on kaupan, halba! Pitää vain keksiä miten halba :))

 

Diisselinä ton mtow on 1111kg - kuormattavuus on rukkas-arviolta noin sama kuin CAU:ssa oli, mutta mtowia ~70kg enemmän. Eli villistä oriista tulee hiukkasen ruuna diisselinä.

 

Mutta ori juo melkein 100 eurolla bensaa tunnissa. Jettiä menee konversion jälkeen noin 26 eurolla samassa ajassa.

 

Eiköhän tuon kanssa pystytä elämään. :)

 

//T

 

Onhan tuossa pointtia.. Eik se uus Thielerttikin potki hieman enemmän kuin vanha?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna tuningit :) harvemmin sitä kuulee ja näkee sellaista puuhaa...autopiireissä se nyt on normia tehä DOHC riesasta cossu lookkia :D Garmin tuonne cessnaan kyytipojaksi ni avot. Onkos näitä monta SP suomessa olemassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos näitä monta SP suomessa olemassa?

 

Jos en väärin muista tai joku on jäänyt huomaamatta, niin taitaa olla neljä. Tuo SRH, sitten DSA, KIK ja EPI.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos en väärin muista tai joku on jäänyt huomaamatta, niin taitaa olla neljä. Tuo SRH, sitten DSA, KIK ja EPI.

Selvä, kieltämättä kaunis kone tuo Skyhawk :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna tuningit :) harvemmin sitä kuulee ja näkee sellaista puuhaa...autopiireissä se nyt on normia tehä DOHC riesasta cossu lookkia :D Garmin tuonne cessnaan kyytipojaksi ni avot. Onkos näitä monta SP suomessa olemassa?

 

Vieläks niitä DOHC on liikkeellä? Eräässä aidossa cossussa oli Suokkaan putiikin myymä EGT, näyttö kaikille pytyille samanaikaisesti..

 

Joo, asiaan... Pitkäkää hyvä briefaus siitä uudesta, on se aikalailla erilainen kona kuin vanhat vaikka samalta näyttääkin. En ole uutta päässy lentämään mutta maassa seurasin EP:n uutukaisen tyypitystä. Ovet vaativat kokonaan uutta opiskelua, vanhalla ladanovitekniikalla tulee paha mieli. Ohjainvälityksetkin ovat kuulemma muuttuneet. Kirjoita vaikka joku TM testaa -tyyppinen juttu uudesta ja vanhasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläks niitä DOHC on liikkeellä? Eräässä aidossa cossussa oli Suokkaan putiikin myymä EGT, näyttö kaikille pytyille samanaikaisesti..

 

Joo, asiaan... Pitkäkää hyvä briefaus siitä uudesta, on se aikalailla erilainen kona kuin vanhat vaikka samalta näyttääkin. En ole uutta päässy lentämään mutta maassa seurasin EP:n uutukaisen tyypitystä. Ovet vaativat kokonaan uutta opiskelua, vanhalla ladanovitekniikalla tulee paha mieli. Ohjainvälityksetkin ovat kuulemma muuttuneet. Kirjoita vaikka joku TM testaa -tyyppinen juttu uudesta ja vanhasta.

Itse asiassa tuolla Enon suunnilla eräs tuttava on myymässä yhtä DOHC riesaa varaosiksi..Harvemmin ite oon noista saksan autoista perustanut, kuullut ja nähnyt mutta siihen jää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusin 172 taitaa olla JSR, 2005-vuosimallia. Mutta se on R-malli...

Siinä taitaa jo olla potkua sitten enemminkin koneosastolla...mahtaa olla hintavia tuollaiset mallit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuossa pointtia.. Eik se uus Thielerttikin potki hieman enemmän kuin vanha?

 

Noita thielerttejähän on kolmea mallia joissa eri tyyppinumero. (jotainblahblah)-001,002 ja 003. 001 on se 1.7-litrainen. 002 on toi 2.0 mitä laitetaan STC:llä cessnoihin ja pipereihin ja tehtaalla Diamondeihin. Siinä on 135hv kuten 1.7:ssa. Ja se Cessnan uusiin laittama on se 003 ilmeisestikin, siitä saa ottaa lentoonlähdössä 155hv ilmeisesti max 5min. Teho otetaan muistaakseni nostamalla maksimikierroksia, ihan samoin kuin Cessna 172SP vs C172R - sama moottori, toisessa sallittu max. kierrosluku sen verran korkeampi että motista irtoaa +20hv.

 

Nyt tässä on tietty kaksi hyvää kysymystä:

 

  • Eroaako 003 002:sta muuten kuin softan osalta?
  • ..ja onko jossain vaiheessa mahdollista joko päivittää 002 003:ksi jälkiasennetussa lentokoneessa?

 

Ja tietty kolmas kysymys on että miten nopeasti Thielert saa tuon pakkansa kuntoon noiden lastentautien kanssa. :-P

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä taitaa jo olla potkua sitten enemminkin koneosastolla...mahtaa olla hintavia tuollaiset mallit.

 

Ei kun taitaa olla nimenomaan päinvastoin. Eli R:ssä on vain 160 pollea, kun SP:ssä on 180...

 

Nythän noita kannattaisi ostaa, kun taala on halpa  :laugh: 172R:n listahinta (uuden) näyttää olevan $234,500. Ja SP:n $283,500... No, sitten tietty varusteita päälle jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla