Martti Kujansuu

8.2.1943 pakkolaskun tehnyt Jak-1 (Jak-7B?)

10 viestiä aiheessa

(T-19294/26)

 

5.3.43

KENTTÄLENTOVARIKKO 2

Koskee: Sotasaalislentokoneiden nimilevyjä ja numeroita

 

Ilmavoimien Esikunta

Ye-osasto

 

Liittymiskirjelmään viitaten ilmoitetaan: 20.2.43 olemme evakuoineet venäläisen lentokoneen Jak-1 (mahdollisesti B 7) № 37. Kone oli tehnyt pakkolaskun 8.2.43 bensiinin puutteen takia Laatokan jäälle, lähelle Pisijoen suuta ja on korjauskelpoinen.

 

Koneen ohjaamon takaosassa oikealla puolella olevassa kilvessä on merkintä: tehdas 153, sarja 34 ja № 37, valmistusaikaa ei ollut. Moottorin etuosassa olevasta kilvestä ilmeni, että moottori on M 105 P, № PF 4 - 1364, valmistusaikaa ei ollut.

 

Kaasuttimissa oli seuraavat merkinnät: vasen etumainen kaasuttaja, malli K-105 F,№ 669, sarja 5-2 9, valmistusvuosi 1942, vasen keskimmäinen, malli K-105 F, № 19291, sarja 5-7 9, valmistuaika 1942, vasen takimmainen, malli K-105 F, № 18727, sarja 5-7 9, valmistusvuosi 1942, oikea etummainen, malli K-105 F, № 21960, sarja 5-7 9, valm.vuosi 1942, oikea keskimmäinen, malli K-105 F, № 32822, sarja A 8 5, valm. vuosi 1942, oikea takimmainen, malli K-105 F, № 38078, sarja 18 6, valm.vuosi 1942. Kone lähetetty LeV:lle 3.3.43.

 

KLe.V 2:n päällikkö

Kapteeni E. Hämäläinen

 

KLe.V 2:n insinööri

Konetark. A. L. Tolppanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Suomen Siivet" N:o3 1971 sivu 18 on kuva Jakista jonka kyljessä komeilee numero "37" ja kuvateksti "12.2.1943 Pitkärannassa Laatokan koillispuolella pudotettu Jak-7A

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoisia dokumentteja - kiitos Martti! Tiedot täydentävät kivasti mitä olen mm muista dokumenteista löytänyt. Yritän tässä nyt takaperin kirjoittaa täsmälliset tiedot viimeisissä viestiketjuissa käsitellyistä koneista. Tämä 9.2.1943 Laatokan jäälle Ohtoinniemen edustalle pakkolaksun tehnyt Jak-7b oli todellakin "37" joka esiintyy Suomen Siivet-numerossa. Tyhjentävä artikkeli oli SIL-lehdessä 1/2006. Kyseessä oli sotaväsynyt luutn Konstantin

Martshenko (1 Kaart HävLeR eli GIAP, Volhovan rintamalla) joka oli päättänyt loikata. Hänet palautettiin NL:oon lokakuussa 1944. Valvontakomissio oli pitkään kiinnostunut hänestä (kuten muista lentäjäloikkareista), joten hänellä ei liene ollut kovin hauskaa kotimaassaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoisia dokumentteja - kiitos Martti! Tiedot täydentävät kivasti mitä olen mm muista dokumenteista löytänyt. Yritän tässä nyt takaperin kirjoittaa täsmälliset tiedot viimeisissä viestiketjuissa käsitellyista koneista.

 

Kiitoksia paljon täsmentävistä kommenteista! Todellakin pelkästään tuossa kyseisessä kansiossa oli paljon tietoja "evakuoiduista" koneista. Osa saatiin todella ehjinä, mutta ei korjattu lentokuntoon yksittäisinä koneina, esim. Nurmolassa saaliiksi saatu IL-2 joka kuljetettiin Uttiin. Toisaalta kaapatut Polikarpov Po-2 -koneet laitettiin lentokuntoon vain "talkootyönä", muuten varmasti ei olisi korjattu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Jak-7b ...

 

Joo. Jak-1 se ei voinut olla, koska on valmistettu tuossa Novosibirskin tehtaassa. Siellä valmistettiin pääasiassa LaGG-3:ia ja piti alkaa tehdä jo Jak-1:stä, mutta alettiinkin sen sijasta valmistaa seiskoja. Gordon & Khazanovin mukaan 7 kpl kuukaudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Martille liittyen tuohon T19294/26 -kansioon. Oliko siinä mitään juttua venäläisestä Hurricanesta, joka törmäsi ilmassa Tommisen Moraneen (MS-329) 4.12.1941?

 

Kiitos etukäteen,

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martille liittyen tuohon T19294/26 -kansioon. Oliko siinä mitään juttua venäläisestä Hurricanesta, joka törmäsi ilmassa Tommisen Moraneen (MS-329) 4.12.1941?

 

En voi olla varma näin pitkän ajan jälkeen, mutta sanoisin, että ei ollut. Arkistoluettelon perusteella kansio sisältää asiakirjoja vain vuodelta 1943.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään