Martti Kujansuu

"Maatalouskoneen" alkuperä

24 viestiä aiheessa

Osaisiko joku kertoa varhaisimman lähteen jossa on tuo IL-2:lle annettu nimitys? Itse nimi on varmaan syntynyt 1943 tai 1944 kun "illut" alkoivat ilmestyä Suomen taivaille. Varmaan jostain vanhasta Suomen Kuvalehdestä voisi löytyä kys. nimi ja siten saada jotain päivämäärää selville (kuukauden tarkkuudella)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkupoikana sodan käyneitten miesten juttuja kuunnellessa jäi mieleen käsitteet: "turmoviikki, maatalouskone, maanviljelyskone, maataloustyöläinen". Vaatisi melkoisen salapoliisityön selvittää kuka nuo termit keksi ja milloin. Kuten tunnettua Suomi oli noihin aikoihin vahvasti maatalousyhteiskunta ja etulinjan miehet olivat pääasiassa suomalaisten talonpoikien jälkikasvua, jotka olivat tottuneet kääntämään "Fiskarssin kymppiä" saranpäässä. Hedän suussaan tuollaiset maataloutta sivuavat ilmaukset ovat varmasti tarttuneet nopeasti puhekieleen. Toisaalta sotasensuuri on voinut pitää huolta siitä, ettei moiset asiattomat ilmaisut päässeet aivan heti julkiseen sanaan. Joku "Korsulukemisto" tms. vois olla julkaisu missä sanaa on ensimmäisenä käytetty....

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmäilin muutamaa mulle kertynyttä sota-ajan lehtiä (mm. 4 X PilvenVeikko vuodelta 1944) ja missä "Maatalouskoneesta" puhuttiin oli kirjoitusasu tiukan asiallinen "IL-2" tai pelkkä "IL"

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmäilin muutamaa mulle kertynyttä sota-ajan lehtiä (mm. 4 X PilvenVeikko vuodelta 1944) ja missä "Maatalouskoneesta" puhuttiin oli kirjoitusasu tiukan asiallinen "IL-2" tai pelkkä "IL"

 

Pitää varmaan ratsata Jorma Karhusen ensimmäiset tuotokset, jos vaikka kävisi tuuri!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin muistista repäisten, voisiko Kansa Taisteli lehdistä löytyä tuota sanontaa.

 

Eikö jossain ollut kaikkien kyseisten lehtien sisällysluettelo? Jossain muistan sellaisen nähneeni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ainakaan vielä huomannut "Kannaksen kotkat" ja "punalentäjien kiusana" opuksissa muutakuin "IL-2"

Markku

 

Saattaapi olla, ja onkin todennäköistä, että sotapilotit tuskin tuota "maatalouskone"-sanontaa ainakaan aluksi edes käyttivät, vaan se tuli alunperin jalkaväkimiehiltä. Täytyy koittaa etsiä tietoa, jos jotain osuisi silmään.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko olla myös syystä, että IL-2:n tulivoimalla multaa ja turvetta lensi...

 

Niittokone se oli, niitti heinää ja samalla miestä...matalalla kun lensivät ja tulittivat.

 

Hävittäjä-ässä Kyösti "Kössi" Karhila mainitsee päiväkirjassaan eli muistelmissaan "Reservipilottien ykkösässä", Il-2:n ensimmäisen kerran 4.5.1943. Tuo kirjan teksti joka perustuu siis alkuperäiseen päiväkirjatekstiin, on kirjoitettu sodan aikana ja "Kössi" käyttää koko ajan Il-2-termiä. Muun muassa 26.6.1943 hän sanoo: "Mekaanikkokouluun tuotiin Kannaksella pakkolaskun tehnyt Il-2 opetusvälineeksi: työn viimeistely todettiin erittäin huonoksi, mutta panssarointia riitti!"

 

Edelleen vuonna 1944 Kössi puhuu vain Il-2:sta ja 21.6.44 hän ampui alas ensimmäisen kerran Il-2:n. Kaikkiaan hän ampui alas niitä seitsemän. Sota-ajan päiväkirjassaan Karhila ei käytä konetyypistä mitään muuta nimeä kuin Il-2.

 

Ässälentäjä Antti Tanin muistelmissa ei myöskään puhuta muuta kuin Il-2:sta. Hänen tarinansa kertova kirja "Jatkosodan ässä" kertoo mielenkiintoisesti vangiksi joutuneen majuri Bamshinin kuulusteluista. Bamshin kertoi, että Il-2 muodostelman matalahyökkäys suoritetaan seuraavasti (Jukka Piipponen: Jatkosodan ässä):

 

"Käytetty perusmuodostelma on kahdeksan konetta laajassa kiilassa kahden koneen partioina. Suurempia muodostelmia pyritään välttämään muodostelman liikehtimiskyvyn alenemisen vuoksi. Koko lento nimittäin suoritetaan, myös omalla alueella, aivan matalalla, noin 50-100 metrin korkeudessa. Koska tarkka paikantaminen ja hyökkäysaikataulun noudattaminen näin matalalla ja 320 -350 kilometrin tuntinopeuksilla lentäen tuottaa vaikeuksia, suunnitellaan lentoreitti maastossa soisten ja metsäisten seutujen kautta helposti tunnettavia välitavoitteita, esimerkiksi järviä hyväksikäyttäen. Viimeinen välitavoite valitaan noin 2,5-3 minuutin lentomatkan päähän maalista. Saavuttuaan viimeisen välitavoitteen päälle ryhmittyy laivue johtokoneen toiselle siivelle, ja viimeinen partio jättäytyy vähän taaemmas pitääkseen silmällä mahdollista ilmatorjunnan toimintaa edempänä lentäviä koneita vastaan ja hyökätäkseen havaitsemiinsa ilmatorjunnan asemiin. Vähän ennen maalille tuloa koko muodostelma vetää noin 600-800 metrin korkeuteen, missä tarkastellaan muutaman sekunnin ajan maaliauetta ja hyökätään jonossa loivassa liu´ussa noin 400-450 km:n tuntinopeudella maaliin noin 10-20 metrin korkeuteen.

 

Toimintajärjestys on useimmiten seuraava: ensin pudotetaan pommit sopivaan kohteeseen, sitten ammutaan rakettiammukset ja lopuksi tulitetaan maalia kiintein asein. Kukin kone suorittaa yhdestä kolmeen syöksyä. Poistumislento suoritetaan 50-100 metrin korkeudessa, usein samaa reittiä kuin on tultu."

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omakohtaisia kokemuksia maatalouskone nimityksestä: Intissä tiellä marssittaessa ei tarvinnut rynnätä ojaan, jos alikessu huusi: "Maatalouskoneita !!!!!!!" Jos se taas huuti: "Maataistelukoneita !!!, silloin piti. Ihan helppoa. :)

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei olla väärillä jäljillä, tuolla aikaisemminhan totesin, että kyllä se jalkaväestä tuo sanonta on tullut. Tässä vaan pyrin todistelemaan sanomisiani käyttäen noita lentäjien juttuja esimerkkeinä. Eli ei "maatalouskone" ole lentäjiltä lähtöisin, vaan aivan kuten kaima toteat, poteroista. Hyvä on varmuuden vuoksi tutkia nuo lentäjienkin sanomiset, jos se sana olisi sinne "tarttunut". Mutta eipäs ole ainakaan näitten ässien kirjoissa. (Illu, Kössi ja Tani)

 

Kansa Taisteli-lehtiä ei nyt satu olemaan hyllyssä, joten odotellaan kommentteja seuraavaksi sitten sieltä etulinjasta. ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä on varmuuden vuoksi tutkia nuo lentäjienkin sanomiset, jos se sana olisi sinne "tarttunut". Mutta eipäs ole ainakaan näitten ässien kirjoissa. (Illu, Kössi ja Tani)

Jukka

Silmäilin tuossa Luukkasen, Hirvosen, Lammen, ja Karhusen opuksia, eikä niissäkään puhuta "maatalouskoneista"....

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on semmonen muistikuva, että maatalouskone nimitys on tullut Kansa Taisteli lehtien kautta, kun veteraanit muistelivat.

 

Wikipedia sanoo, että Kansa Taisteli alkoi ilmestyä v. 1957. Tuntematon Sotilas ilmestyi 1954.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linnan Tuntemattomassa huutelivat: "- Maatalouskoneet... ilmavaara...  Tormoviikit...Suojautukaa !"

 

S. 417: Stormovik

S. 431: Tormoviikit

S. 433: Maataistelukoneita

S. 439: Maataistelukoneet, Stormovikit

S. 445: Maataistelukoneiden

S. 474: Maatalouskoneet... Ilmavaara... Tormoviikit... Suojautukaa, Maataistelukoneet

S. 476: Maataistelukoneet

S. 484: Maataistelukoneet

 

Linna, Väinö. 2000. Sotaromaani. WSOY, Helsinki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimitys on selvästi maavoimista peräisin. Ilmavoimien "tapahtumakalenterikin" kertoo seuraavaa (T-19282/90):

 

4.6.1943. Klo 02,35 - 02,55. Tekivät venäläiset maataistelukoneet hävittäjien suojaamana yllättäen kolme matalahyökkäystä Nurmoilan tukikohtaa vastaan pudottaen sirpale- ja palopommeja sekä ampuen rakettitykeillä ja konekivääreillä. Hyökkäykseen osallistui 6-10 IL-2 (tai IL-7?) kahdeksan hävittäjän pysytellessä ylempänä lakisuojana. Lisäksi yksi PE-2 valokuvasi tai johti hyökkäystä n. 2000 metristä. Huolimatta rajuista hyökkäyksistä säilyivät lentokoneet, korsut, rakennukset ja henkilökunta vaurioitta. Vain suuri joukko puhelinjohtoja ja ikkunoita särkyi, m.m. rykmentin puhelinkeskuksesta ja Le.Lv.12:n esikunnasta särkyivät ikkunat. Kentän it. sai hyviä osumia 2-3 IL-2:een.

 

Asiasta toiseen.

 

Ässälentäjä Antti Tanin muistelmissa ei myöskään puhuta muuta kuin Il-2:sta. Hänen tarinansa kertova kirja "Jatkosodan ässä" kertoo mielenkiintoisesti vangiksi joutuneen majuri Bamshinin kuulusteluista. Bamshin kertoi, että Il-2 muodostelman matalahyökkäys suoritetaan seuraavasti (Jukka Piipponen: Jatkosodan ässä)

 

Putosiko Bamshinin kone 8.6.1943 vai 23.7.1943? Tuolloin nimittäin "teki 1 IL-2 pakkolaskun puolellemme Aunuksen kannaksella n. 200 metriä rintamalinjasta". Muisteleeko Stromberg väärin? Nyt ei ole juuri SIL:n numero käsillä joten en voi tarkistaa asiaa.

 

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-GeorgEricStromberg.html

 

Aunuksen kannaksen ilmatorjuntajoukot ampuivat 8.6.1943 alas IL 2 rynnäkkökoneen Mäkriän suolla Syvärin pohjoispuolella.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

kyllä Strömberg muistaa aivan oikein. 957 ShAP:n komentajan, majuri S.F.Bamshinin Il-2 (1871555, taktinen "15") pudotettiin Aunuksen Kannaksen Mäkriään 8.6.1943. Bamshin ja kapt. S.I.Vojtshehovksij jäivät kiinni vasta 16.6.1943, kun olivat jo päässeet Syvärin eteläpuolelle suht. lähelle etulinjaa. Heidät luovutettiin saksalaisille 12.7.1943 (vastoin heille annettu lupausta). Ks SIL 2/2001. Huom: Tapaus Bamshin on väärin ajoitettu vuoteen 1944 mm. U.Käkösen kirjassa "Miehityksen varalta".

 

23.7.1943 tuli Il-2 c/n 30877 alas Sekehejärven länsipuolelle. Sotaväsynyt ohjaaja n.ltn. I.K.Pantshehin oli päättänyt loikata vastoin vääp. A.A.Bondartshukin tahtoa, yksikkö oli 14. Ilma-armeijan 281 ShAD:n 872 ShAP. 

 

28.7.1943 oli toinen yliloikkustapaus: Il-2 c/n 3828 tuli Piisaaren Kiurlahteen. Ohjaaja tataari n.ltn G.A.Faizulin sai surmansa, mutta puna-armeijalainen (myös tataari) G.I.kamakajev saatiin kiinni 28.7.1944. Yksikkö oli 13. Ilma-armeijan 277 ShAD:n 943 ShAP.

 

Kaksi viimeistä tapausta on seikkaperäisesti käsitelty SIL-lehden numerossa 1/2006.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä maininta 66. Iv. K:n (Paatene) sotapäiväkirjasta 15. elokuuta 1943. SPK-8118 (9.7.43 - 31.10.43).

 

Pommitti, ampui kk:lla ja tykeillä 12 viholliskonetta, joista 3-4 oli Lagg-3 ja loput IL-2 maataistelukoneita. Koneet saapuivat idästä h 1000 m. Tulittaessaan kylää oli koneiden korkeus n. 50-100 m, niin että it ei pystynyt läheskään aina niitä tulittamaan. Koneet pudottivat n. 100 sp ja n. 10 rp á 50-150 kg. Pommituksessa kuoli vänr. Joenpelto ja neljä sotilasta haavoittui lievästi. Ikkunavaurioita ja oma k-automme rikkoontui. – Kk. suihkuista tuli osumia taloomme. Koneet pudottivat lentolehtisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Leikkuupuimuri" oli Jak-9 "38", koneenhoitajana n.luutn. Nikolaj F. Nosenko, 197 IAP, 324 IAD, joka teki pakkolaskun ruispellolle Pitkärannan seudulla 10.7.1944. Hän jäi kiinni vasta viikon kuluttua 17.7.1944.

 

Il-2:n "maatalouskone"-nimitys oli kylläkin käytössä jo jatkosodan aikana, esim 13.7.1944 otettut SA-kuvat 158166 ja 158167 esittävät Kyösti Karhilan "aikaisemmin pudotetun maatalouskoneen Hovinmaalla",

cfg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

 

[ attachment removed / expired ]

Jak-9 "38", 197 IAP. Tiedot ovat kuten Geustin Calle kirjoitti.

 

Tarkempi pakkolaskupaikka on lähdetietojeni mukaan Läskelästä Sortavalaan vievän tien varrella n. 4 km Läskelän asemalta länteen. Mahdollisesti peltoaukealla jonka reunoilla paikannimet Vanninen ja Rautalahti (ja "kk"= kyläkauppa ?). Topokartta 414403 Harlu oikea alanurkka.

 

Konetta ampui 10.7.1944 kello 14.20  21. kevyen it-patterin toinen jaos ( II/21. Kev.It.Ptri) 20 millisillä ja 11. kevyen rannikkoilmatorjuntapatterin ykkösjaos ( I/11. Kev.R.It.Ptri) 40-millisillä. Todennäköisimmin I/11.:n ampuma lähiosuma ko. koneen nokkaan pakotti sen pakkolaskuun. Pellinpalasia tippui II/21.:n asemiin! Eli tämä Jak-9 ammuttiin alas.

 

 

 

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään