Ari Lehtonen

Millä keinoin lentoposti kulkee?

11 viestiä aiheessa

Hei,

 

Mieltäni on askarruttanut eräs kysymys. Jos lähetän kirjeen tai postikortin jonkin maan kansallisen postin kautta (en siis nyt puhu FedEx:in kaltaisista kuriiriyhtiöistä) toiseen maahan tai merten yli, kulkeeko kirjeeni jonkun sattumanvaraisesti valitun samaan suuntaan menossa olevan matkustajakoneen rahdin joukossa, vai esim. Atlantin yli rahtikoneessa? Kaikkea sitä tuleekin mietittyä..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Eiköhän noita kuljeta lähes kaikki yhtiöt nykyään.

 

Esimerkkinä Germanwings. Jossain Take-off sarjan ohjelmassa näytettiin kun peittivät matkustamon penkit ja lastasivat postisäkkejä niidenkin päälle. Ja ruumat olivat luonnollisesti täynnä postia.

 

Aika hyvä juttu, etteivät kaikki koneensa seiso yöllä maassa, vaan ovat tuottavassa työssä.

 

Tämä siis yksi esimerkki..

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sitä postia/rahtia kulkee varmaan joka lentoyhtiöllä, kuten Jukka sanoikin. Viiimeks aamulla tuli heiteltyä parisataa kiloa postia/rahtia Lufthansan ruumaan(..ja Balticin RIXin koneesta tuli revittyä ulos pari säkkiä..)  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sitä postia/rahtia kulkee varmaan joka lentoyhtiöllä, kuten Jukka sanoikin. Viiimeks aamulla tuli heiteltyä parisataa kiloa postia/rahtia Lufthansan ruumaan(..ja Balticin RIXin koneesta tuli revittyä ulos pari säkkiä..)  :P

 

Postit/rahdit on kyllä tullu tutuiksi....ah pikku/iso bampukeppi täynnä sitä... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä kaikki suomalaiset operaattorit kuljettavat postia. Posti on osa lentorahdista, ja sitä on lähes joka lennolla jollain muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Postit/rahdit on kyllä tullu tutuiksi....ah pikku/iso bampukeppi täynnä sitä... :P

Haha joo, oon kuullu vähän palautetta noista empuista kavereilta jotka oli/on nopolla  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo...

 

Nopolla tai muualla. Samanlaista on se homma. Ero vaan Suomen ja esim. Saksan välillä on se, että siellä saa enemmän kuin nälkäpalkan ja hommaa taatusti arvostetaan enemmän, kuin meillä.

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus aikoinaan ajoin Postin alihankkijana toimivassa firmassa sopimuskuljetuksia, eli siis postia.

Silloin iltamyöhään viimeiset asiakaspostit ajettiin Ilmalasta kentälle ja suoraan Finskin koneelle.

Se oli DC-9/MD-80. Alkujaan otettiin perälauta auki, peruutettiin ovelle ja lempattiin säkkejä sisään istuimille. Myöhemmin Postin henkilökunta hoiti homman, eli ajettiin tavarat postiterminaalin "läpi".

 

Kuitenkin, kyseessä oli Finskiltä vuokrattu rahtilento, joka lensi Ouluun ilman matkustajia. Siellä se oli sitten valmiina aamun ensimmäiselle lennolle takaisin Vantaalle.

 

80-luvulla Lumiaho oy, joka myöhemmin muutti nimensä Cargo Express -nimiseksi, omisti parhaina aikoinaan oman postikoneenkin, jolla lennettiin tavaraa ympäri maata.

Tämä oli aikaa ennen ulkolaisten kuriirifirmojen laajempaa  maihinnousua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kusti kyllä polkee, mutta jostain syystä trackingien perusteella se jää makaamaan Suomen rintamalla päiväkausiksi...? Miksi?

 

 

Onkos se joku yllätys..

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se oli DC-9/MD-80. Alkujaan otettiin perälauta auki, peruutettiin ovelle ja lempattiin säkkejä sisään istuimille.

 

Nykyään se on Airbus arkiöisin. Kulkee se posti yhäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun aloittelin turaamistani AirBotnia:lla, lennettiin yöpostia Jetikalla ja Embraerilla. Päivällä ihmisiä, ja illalla koneisiin versionvaihto. Penkit pois, Jetikkaan AH NIIN IHANAT isot säkit ja Bandusta penkit pois sekä iso verkko ekan penkkirivin tienoille estämään rahdin siirtymistä ohjaamoon. Rahdin päälle vedettiin vielä verkko.

 

Banduhan oli ihan mukava lastata kun oli iso rahtiovi takana. Jetikka oli hankalampi, ovi ei ollut mitenkään turhan iso + siinä oli portaat. Kamat piti lisäksi pakata säkkeihin joita oli 4kpl (jos en väärin muista), pakkaus oli tehtävä oikein tai sitten niitä säkkejä ei saanut kiinni.  Väärin lastattu säkki saattoi lennon aikana kaatua, tukkien sen kapean kulkutien josta lentäjät pääsivät pois. Säkin kaatuminen ei ilahduttanut heitä koska joutuivat sitten odottamaan sen aikaa että kamat saatiin pois kyydistä.

 

Posti kulki niissä keltaisissa pienissä laatikoissa pääosin, myös säkkejä oli jonkin verran.

 

Kaikenkaikkiaan sikamaista hommaa, selkä vääränä, ja hirmu kiirus. Aamuyöllä sitten nuijit niitä miljoona kertaa runnottuja penkkejä takas paikoilleen silmät viiruina. 

 

Jotkut penkkipussitkin olivat, olikohan ne sitten jo saabiin, ei nekään mitkään juhlavat ollut. Hirmu asettelu että vaadittava määrä tavaraa mahtui mukaan, laittele nyt painavaa laatikkoa käytävältä kurotellen penkkien väliin pussiin silleen että se tulee poiskin sieltä...  :)

 

Penkkien kanssa oli välillä jonkinmoista voimistelua, ne piti saada mahtumaan pakettiautoon. Ei niitä voinut ulos jättää, ne mahtuivat kyllä, mutta järjestys oli tarkkaa että ovetkin sai vielä kiinni.

Tuplapenkin kanssa oli mukava könytä Jetikan ovesta sisään.

 

Tuota hommaa ei ole ikävä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään