Kirjoitettu Helmikuu 10, 2008 Terve Törmäsin tuossa EU:n sivuilla pariin kuvaan, jotka minä olen ottanut, ja EU käyttää niitä häpeilemättä hyväkseen... EXIF-datan mukaan ne ovat todennäköisesti minun kamerallani otettuja, mutta saako kameraan jotenkin syötettyä oman nimen, joka sitten näkyisi EXIF-datassa ? Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2008 Pari tuhatta euroa laskua menemään, jos vaan pystyt todistamaan kuvat omiksesi esim. alkuperäisten kuvien avulla... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2008 Pari tuhatta euroa laskua menemään, jos vaan pystyt todistamaan kuvat omiksesi esim. alkuperäisten kuvien avulla... Veikkaanpa vaan, että jossain allekirjoittamassani paperissa lukee hyvin pienellä ranskaksi, että kaikki kuvat operaatiosta on EU:n omaisuutta... Ajattelin vaan jatkon varalle, että olisi kiva tunnistaa omat kuvat varmasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2008 Ainakin Canonin kameroihin (kaikkiin?) voi tallentaa omistajan nimen joka näkyy kuvissakin. Toki jo otettuja kuvia tämä ei auta mutta EXIF-tietoja muokkaavia ohjelmia lienee joka sormelle omansa, senkun valitsee vain parhaan tarkoituksiinsa... EDIT: Yhtälailla sen nimen (tai kaikki EXIF-tiedot) saa myös pois joten ei sillä ihmeitä todistella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2008 EDIT: Yhtälailla sen nimen (tai kaikki EXIF-tiedot) saa myös pois joten ei sillä ihmeitä todistella. Sepä se. Ei tartte kuin kerran tallentaa se muokattu jpeg, niin exifit on mennyttä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2008 Kieltämättä yks Artun kommentti tuli väkisin mieleen Mielestäni näihin kuvien luvattomiin lainaamisiin on helppo ratkaisu: Älkää laittako kuvianne nettiin näytille, ellette halua, että kukaan niitä käyttää. Turha sitten itkeä täällä, että se ja se on ottanut kuvani luvattomasti signatureensa. Internet on villi viidakko, eikä siellä rehelliset selviä kovin pitkään. Piste. Jos ihan vakavasti puhutaan niin aika helposti tiedot lähtee tuolta exiffeistä, esim. screenshotit. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2008 Sepä se. Ei tartte kuin kerran tallentaa se muokattu jpeg, niin exifit on mennyttä... Häipyykö ne joillakin ohjelmilla aina kun tallentaa uudelleen? Olen joskus miettinyt tota asiaa, RSP:tä käyttäessä ne saa valittua halutessa pois kuvasta, mutta muista ohjelmista esim. C1 en ole sellaista valintaa löytänyt. En halua niitä kuviin mukaan joten täytyykö kuvaa jotenkin muokata ennen tallennusta vai riittääkö pelkkä avaus ja tallennus joillain ohjelmilla vai miten ne saa pois jos haluaa? Voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta miten on, olisi kiva tietää asia noin periaatteessa, jos ne todella haluaa pois kuten minä yleensä haluaisin. Kai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2008 Häipyykö ne joillakin ohjelmilla aina kun tallentaa uudelleen? Jep, riippuu ohjelmasta. Joissakin ohjelmissa EXIF joko säilyy tai pyyhkiytyy pois riippuen tallennustavasta. Tosin tätä ei aina kerrota kovin suorasanaisesti. Canonilla on Data Security/Verification Kit-niminen lisävaruste, jonka avulla voidaan todistaa että kuvaa ei ole muuteltu kuvanoton jälkeen. Tämä on oikeastaan käänteinen toiminto Artun toivomalle, mutta joskus on hyvä pystyä osoittamaan miltä muuttumaton alkuperäiskuva näyttää, jos vaikkapa tarvitaan oikeudessa todistuskappale. Tämä noin $695 hintainen varuste (USA) lieneekin tarkoitettu lähinnä esim. poliisin käyttöön. Nikonilla lienee vastaava varuste myös. Sikäli kun nopeasti luin, se toimii sikäli fiksusti että kamerassa voi aktivoida kuvavarmenteen "poltto" kuvaan ihan vakiovarusteena, tuo hinnakas lisälaite tarvitaan vasta jos on jälkeenpäin tarvetta kaivaa se varmenne esiin kuvasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2008 Terve Törmäsin tuossa EU:n sivuilla pariin kuvaan, jotka minä olen ottanut, ja EU käyttää niitä häpeilemättä hyväkseen... EXIF-datan mukaan ne ovat todennäköisesti minun kamerallani otettuja, mutta saako kameraan jotenkin syötettyä oman nimen, joka sitten näkyisi EXIF-datassa ? Arttu Canon järkkäreiden mukana tulee kameran etäohjaus softa, nimeä en nyt just muista. Vaan sillä saat siirrettyä nimesi kameraan ja sitäkautta aina jokaisen kuvan Exif tietoihin. Mutta kuten jo yllä on mainittu, exif tiedot katoavat helposti kuvien muokkauksissa yms tallennuksissa. Digimark on yksi mahdollinen (arvokas) vaihtoehto. Siinähän kuvaan piilotetaan tietoja, joiden väitetään säilyvän jopa skannauksissa yms editoinneissa. Steganografia ohjelmilla pystyy myös kätkemään kuvaan piiloviestin. Yleensä kuvan laatu huononee moisien juttujen myötä. Yksi kait parhaista on käyttää vesileimaa sopivaan kohtaan kuvaa. Se joka haluaa "puhtaan" kuvan, ottaa sitten yhteyttä ja pyytää lupaa kuvan käyttöön. Lisää: EOS Viewer Utility on tuo ohjelma mitä tarkoitin nimen lisäämiseen. Ohjelmassa on (options) kohta johon voi laittaa nimensä ja kamera lisää sen sitten automaagisesti kaikkiin kameralla otettuihin kuviin Exif tietoihin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2008 Canon järkkäreiden mukana tulee kameran etäohjaus softa, nimeä en nyt just muista. Vaan sillä saat siirrettyä nimesi kameraan ja sitäkautta aina jokaisen kuvan Exif tietoihin. Lisää: EOS Viewer Utility on tuo ohjelma mitä tarkoitin nimen lisäämiseen. Ohjelmassa on (options) kohta johon voi laittaa nimensä ja kamera lisää sen sitten automaagisesti kaikkiin kameralla otettuihin kuviin Exif tietoihin. Äh... Sattuu olemaan Nikon. Voisihan tosiaan tuollaisen vesileiman kuviin laittaa. Useimmiten minun kuvaamiseni on vaan aivan amatööritasoa, mutta näköjään joskus joku kuva livahtaa julkisuuteenkin. Eipä tuolla oikeastaan mitään väliä ole, kunhan kukaan ei ala tehdä rahaa minuun kuvillani. Ja sitä tuskin sattuu edes ihan lähitulevaisuudessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2008 Muista en tiiä, mutta ainakin D50:sessä pystyy laittaa nimen exif-tietoihin ihan kameran valikosta. Oiskohan ollut joku Image Comment tai vastaava. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla