Erkki Mikola

Hesarissa tänään A380:stä koko sivu

9 viestiä aiheessa

Otsikolla "Maailman suurin lentokone käy kaupaksi

A380-lentokone mullistaa ilmailun kilpailutilanteen"

Talous & Työ- osion etusivulla, eli sivulla E1

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/artikkeli/1076153050172

Kiva se olisi kopsata tähänkin (koska tuo linkki on maksullinen) mutta kun en uskalla :-X

 

Toimittajana on Juha-Pekka Raeste. Onkohan hänellä ilmailutaustaa samaan malliin kuin Jyri Raiviolla? Ja onkohan heillä työnjako, että Raivio kirjoittaa vain Amerikasta ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo sen on kirjoittanut Juha-Pekka Raeste.

 

Voishan kirjoittamalla kopioda paperi -versiosta muutaman kohdan.

 

Tietokulma

 

*Blagnagissa Ranskassa pääkonttoriaan pitävä Airbus on noussut viime vuosina maailman suurimmaksi lentokoneiden valmistajaksi. Se ohitti Boeingin niin liikevaihdossa kuin koneiden lukumäärässäkin.

*Airbus on 80-prosenttisesti EADS:n (European Aeronautics Defence & Space) omistuksessa.

*A380 siivet tulevat Britanniasta, ohjaamot Ranskasta ja sisustukset Saksasta.

*Yksi A380 maksaa 218 miljoonaa dollaria. Tuontanto on myyty vuoteen 2008 asti. Koneeseen mahtuu jopa 800 matkustajaa. Tähän mennessä on tilattujen 129 koneen keskimääräinen paikkaluku kuitenkin vain 520 tuolia.

*A380 pystyy käyttämään samoja kenttiä kuin B747. Sen metelitaso ( ;D) on puolet 747-400:stä.

*A380 otetaan käyttöön ennen kaikkea parhaisiin lähtö- ja tuloaikoihin osuvilla suosituilla vuoroilla.

*Suomeen A380 tuskin lentää.

*Ensimmäinen A380 menee Singapore Airlinesin reittikäyttöön talvella 2006.

 

Ja vielä alkukappale kirjoittajalta.

 

Toulouse. Otetaan kuusikerroksinen kivitalo Helsingin keskustasta ja kaadetaan se kyljelleen. Kaadetaan toinenkin ja pannaan talot peräkkäin. Siinä on meillä kasassa yhden Airbus A380 -lentokoneen siiven pituus.

Kun tällaista 45-metristä siipeä katselee A380:n kokoonpanohallissa Toulosessa, maailman suurin matkustajakone näyttää kovin sopusuhtaiselta ja normaalilta.

Mutta puitteet ympärillä ovat hämäävät. U:n muotoinen rakennuskompleksi on 10 hehtaarin kokoinen. Hallin korkeus on 46 m. Yksin teräsrakenteita on hallissa 32 000 tonnia, saman verran kuin neljässä Eiffel-tornissa.

 

Mitat ja hinta

 

Pituus 79,4 m korkeus 24,1 m kärkiväli 79.8 m max lentopaino 590t max toimintasäde 14 800 km max matkustajaa 800 hinta 180 milj euroa (listahinta).

 

Sit oli havainnollistavia kuvia, otsikoita Airbus on suurin, Luksusta lentämiseen, Taivaalle tuplasti väkeä.

 

Kim.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niille, jotka eivät Hesaria käsiinsä hae.

 

A380:n markkinoijat eivät halua korostaa koneen suuruutta markkinointipuheissaan. Koolla elämöinti voi kiihottaa terroristeja ja ympäristöaktivisteja tai herätää pelkoa tavallisissa matkustajissa.

"Ei tämä mikään taivaiden hirviö ole", sanoo markkinointi-insinööri Pascal Touin-Stratigeas. "Kyse on evoluutiosta, ei revoluutiosta."

Väite pitää osittain paikkaansa. A380 ei näytä juurikaan suuremmalta kuin sen kilpailija 747-400 Jumbo Jet, vaikka siihen mahtuu 30-50 % enemmän matkustajia.

Kokovaatimus oli keskeinen jo suunnittelussa 1994. Liian leveä kone ei saisi laskeutua kiitoradoille, eikä se mahtuisi kentillä koneille varattuihin tiloihin.

"Koneen sovittamisesta käyttöömme on ollut jo lukemattomia valintatilanteita", sanoo Lufthansan hankijohtaja Buchholtz. Esim. ruuan toimittaminen A380:n toiseen kerrokseen vaati uusien nostolaitteiden suunnittelu, koska koneen sisällä cateringin kuljettelu olisi liian hidasta.

Lentokoneen ostossa hankintahintaa tärkeimmät koneen koko elinkaaren kustannukset. Airbusin laskelmien mukaan suorat käyttökulut ovat 15% pienemmät kuin B7474:llä. Rahtitonnia kohti mitattuna ero on suurempi, noin viidennes.

"Boeingin 747:n valmistus loppuu, kun A380 tulee markkinoille", vakuuttaa Airbusin markkinointijohtaja Tore Prang.

Lufthansan hankintajohtajan mielestä 747:lle, maailman menestyksekkäimmälle, riittää käyttöä jatkossakin. Moneen tarpeeseen reilut 400 matkustajaa kuljettava 747 on aivan omiaan, hän muistuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, alkaa lentokoneet muistuttamaan jo laivaa kauppoineen ja baareineen. Saa nähdä milloin lentokoneisiin tulee omat hytit kaikille ;)

 

Juha-Pekka Raeste, HS 20.6.04

 

Toulouse. A380:n esittelymatkustamoon astuessa huomio kiinnittyy ensimmäiseksi suuriin avoportaisiin, jotka johtavat yläkerrokseen espressobaariin, jossa futuristiset istuimet... (jada jada jada) ... 1.luokan istuimet muuttuvat sängyiksi tai kääntyvät vieressä olevien penkkien tapaan muutaman hengen neuvotteluryhmiksi...

...Baarin takaa lähtevät kierreportaat alakerran myymälään. Takaseinustalla lorisee suihkulähde, tosin muovikatteen takana. Katoissa hehkuu pienillä lampuilla tähtitaivasta.

"Virginillä valaistus on punaista ja violetinsävyistä, niinkuin kaikki muukin koneessa." "Emiraateilla taas katossa hehkuu Dubain tähtitaivas."

"Lentokoneeseen on vaikea tehdä isoja ikkunapintoja, mutta kamerat kuvaavat maisemaa ulkona ja välittävät sen televisioihin."

Kaikki tämä tuo sitä luksuksen leimaa, joka lentomatkailussa on vuosien saatossa hiipunut. Siksikin A380 on ilmailulle tärkeä hanke.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai luksusta ;D

Tälläisia baari, kauppa, kylpylä yms. suunnitelmia on tehty niin pitkään kuin kaupallista lentotoimintaa on ollut olemassa. Muistelkaapa ensimmäisten jumbojen yläkannen baareja yms. Jo vuonna 1956 Tupolev TU-104 koneissa oli irralliset nojatuolit koneen etupään hyteissä.

Kylmä totuus on kuitenkin se, että baarit ja kaupat elävät vain markkinamiesten unelmissa. Ennen pitkään kuvaan ilmestyy talousosaston konsultti läppäreineen. Hän katsoo koneeltaan montako penkkiriviä maksavia uhre... ei kun asiakkaita saisi sen baarin tilalle ja..... ::) meillä on putki täynnä minimi välille ahdettuja penkkejä :(

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tosin Virginin Upper Classin on ilmeisesti tulossa muutama baari.... on kyllä tuo Virgin edelläkävijä näissä Business ja First mukavuuksissa verrattuna muihin lentoyhtiöihin.

 

Kiinnostaa nähdä tuo Emiratessin versio... rahtaavat sinne varmaan muutaman palmunkin sisälle ja kultakoristeita tietenkin joka nurkassa :P

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai luksusta ;D

Kylmä totuus on kuitenkin se, että baarit ja kaupat elävät vain markkinamiesten unelmissa. Ennen pitkään kuvaan ilmestyy talousosaston konsultti läppäreineen. Hän katsoo koneeltaan montako penkkiriviä maksavia uhre... ei kun asiakkaita saisi sen baarin tilalle ja..... ::) meillä on putki täynnä minimi välille ahdettuja penkkejä :(

 

Juha

 

Kaveri puhuu asiaa ;D ;D No, katsotaan mitä asiakashemmotteluun pyrkivät brandit kuten Emirates ja Singapore Airlines saavat aikaan.

Meikä aion 2006 talvella lentää SIA:n versiolla Singaporeen jostain Euroopan HUBista (FRA, LHR, CDG).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään