Jari Tanskanen

Fly Lappeenrannan koneen siipi osui terminaalirakennukseen

45 viestiä aiheessa

En ammattilaisten asioista sen kummemmin tiedä, mutta eikös tämmöisen tapahtuman saa estettyä sillä, että pitää näpit valmiina kaasuvivuilla vetämään myllyt reversseille? Ei välttämättä juuri sen vuoksi, että jarrut sattuisivat menemään epäkuntoon, vaan esimerkiksi sen vuoksi, että talvella tahtoo olemaan usein liukasta eikä pyöräjarrut välttämättä pure. Tiedä sitten, miten Saabin reverssit toimii, mutta ATR:ssä reverssit saa käyttöön sillä, että vaan vetää kaasuvipuja taaksepäin ground idleltä jousikuormaa vastaan. Jos ajelee platalla toinen käsi tillerillä ja toinen kaasuvivuilla, ei luulisi tämmöistä töppäystä saavan kovin helpolla aikaan. Käytännössä kuitenkin näkyy saavan, joten jotain tässä ajattelussa meni poskelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivon mukaan lappeenrannan lentoliikenne ei kärsi pahoja taloudellisia menetyksiä näiden harmittavien tapausten vuoksi ja toiminta jatkuisi kannatavana. :thmbup:

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni tuli mieleen tuossa lueskellessani, miksei toimitusjohtaja saisi sanoa totuuden, eli jos jarruletku esim. irtoaa niin silloinhan se on irti, eiks joo.

Jos asia selviää myöhemmin kysytään tietty, miksei kerrottu aiemmin kun kerta tiedettiin.

Eli rehellisyys voi jossain ihmisissä tietty vaikuttaa haitallisesti, mutta kuitenkin.

Itse uskaltaisin tuolla firmalla lentää koska homma toimii, joku mokasi koska letku irtosi, luultavasti tälle henkilölle asiasta kerrottiin. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kertoo täydellisesti mitä aikakautta YLE elää.  :laugh:

 

Tiukan taloudenpidon kautta. Ei tarvitse ostaa kuvia eikä käyttää resursseja niiden haalimiseen.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni tuli mieleen tuossa lueskellessani, miksei toimitusjohtaja saisi sanoa totuuden, eli jos jarruletku esim. irtoaa niin silloinhan se on irti, eiks joo.

Jos asia selviää myöhemmin kysytään tietty, miksei kerrottu aiemmin kun kerta tiedettiin.

 

Nuo on aina monimutkaisia juttuja. Kun sanoo, että letku irtosi, niin immeiset miettii että miksi? En ole koskaan kuullut moisesta. Mahtaa olla huonossa kunnossa koneet jne. Toisaalta, immeiset miettii kuiteskii aina, eli ehkei sillä ole merkitystä... Päätän yksinpuheluni tähän!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuustutkija Lähteenmäki kertoi haastattelussa että jarruputken metallinen kulmaliitin oli haljennut. (tai hajonnut, katkennut)

Onko sillä yhteyttä siihen penkkaanajoon, sitä tutkitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo penkkaan ajo voisi hyvinkin selittää metallisen osan halkeamisen.

 

Noiden reverssien käyttöön vielä. Talvella on myös se riski että nokkapyörä alkaa luistaa eikä käännä konetta sinne mihin olisi tarkoitus, jolloin voi lähellä terminaalia käännyttäessä tulla hiukan kiire.,. Saab 340A -mallissa (mitenhän B -malli?) on vielä sellainenkin mahdollisuus että nokkapyörä voi pyörähtää "yli", ja aiheuttaa hiukan päänvaivaa saada käännettyä takaisin menosuuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... toiminta jatkuisi kannatavana...

 

;D Kyseessä on kuitenkin kolmisen viikkoa toiminut lentoyhtiö.. tuskin aivan valtavan kannattavaa..  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivon mukaan lappeenrannan lentoliikenne ei kärsi pahoja taloudellisia menetyksiä näiden harmittavien tapausten vuoksi ja toiminta jatkuisi kannatavana. :thmbup:

 

Kai

 

Käsittääkseni alueen suuret yritykset, kuten UPM, Stora Enso sekä Lappeenrannan kaupunki ovat mukana pyörittämässä FlyLappeenrantaa. Näin ollen ilmeisesti ko. yritykset ovat ostaneet "kiintiöpaikkoja" lennoilta ja näin ollen lentojen taloudellinen puoli on hoidettu kuntoon. Se on tietysti eri juttu jos näitä onnettomuuksia sattuu enemmänkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni alueen suuret yritykset, kuten UPM, Stora Enso sekä Lappeenrannan kaupunki ovat mukana pyörittämässä FlyLappeenrantaa. Näin ollen ilmeisesti ko. yritykset ovat ostaneet "kiintiöpaikkoja" lennoilta ja näin ollen lentojen taloudellinen puoli on hoidettu kuntoon. Se on tietysti eri juttu jos näitä onnettomuuksia sattuu enemmänkin...

Ja tiettääkseni myös ainakin LTY on tässä samassa "kiintiöpaikka"-porukassa mukana.

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ammattilaisten asioista sen kummemmin tiedä, mutta eikös tämmöisen tapahtuman saa estettyä sillä, että pitää näpit valmiina kaasuvivuilla vetämään myllyt reversseille? Ei välttämättä juuri sen vuoksi, että jarrut sattuisivat menemään epäkuntoon, vaan esimerkiksi sen vuoksi, että talvella tahtoo olemaan usein liukasta eikä pyöräjarrut välttämättä pure. Tiedä sitten, miten Saabin reverssit toimii, mutta ATR:ssä reverssit saa käyttöön sillä, että vaan vetää kaasuvipuja taaksepäin ground idleltä jousikuormaa vastaan. Jos ajelee platalla toinen käsi tillerillä ja toinen kaasuvivuilla, ei luulisi tämmöistä töppäystä saavan kovin helpolla aikaan. Käytännössä kuitenkin näkyy saavan, joten jotain tässä ajattelussa meni poskelleen.

 

Ihan samalla lailla SAABin reverssit toimii, mutta ne on koneen hallintaan maassa hiukan vähemmän täsmälliset välineet, kuin kääntymättömillä potkureilla moottoriveneen ohjailu. Kun ollaan lähellä rakennusta ja pienellä nopeudella ei niistä paljon iloa ole. Mehän emme (tai minä ainakaan) tiedä missä tilanteessa jarru petti - oliko kone liikkeellä kohti terminaalia vai vai kesken loppujarrutuksen vai jo paikallaan ja potkurin lepoutuksen nykäys liikautti kun ei jarru pitänyt. Eiköhän jätetä sen arviointi olisiko kapteeni voinut ja miten toimien välttää törmäyksen vikaantumisen jälkeen tutkijalautakunnalle, kun se on faktan kerännyt, ja oteta sitten oppia miten voisi varutua moiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ollaan lähellä rakennusta ja pienellä nopeudella ei niistä paljon iloa ole. Mehän emme (tai minä ainakaan) tiedä missä tilanteessa jarru petti - oliko kone liikkeellä kohti terminaalia vai vai kesken loppujarrutuksen vai jo paikallaan ja potkurin lepoutuksen nykäys liikautti kun ei jarru pitänyt.

 

Mitä nyt tuota konetta olen käynyt katselemassa, niin se on  ollut parkkeerattu terminaaliin eteen poikittain, ei "parkkiruutuihin". Epäilisin siis vahvasti, että kone on ollut kääntymässä terminaalin suuntaisesti ja syystä tai toisesta on käännös mennyt pitkäksi, jolloin siiven kärki on osunut terminaaliin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tiettääkseni myös ainakin LTY on tässä samassa "kiintiöpaikka"-porukassa mukana.

 

Ade

Hatunnoston arvoinen asia. Lappeenrannan Työväen Yhdistys osaa yllättää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hatunnoston arvoinen asia. Lappeenrannan Työväen Yhdistys osaa yllättää.

Eikö vain olekin  ;)

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä linkkiä (sisältää kuvan Saabista siivenkärki seinässä) ei ole muuten ollut tässä ketjussa:

http://www.esaimaa.fi/Uutiset---Uutiset-maakunnasta/2008/02/13/Lappeenrannan+lennot+jatkuvat+toisesta+turmasta+huolimatta/200814795569/5

 

Lisäksi tämän päiväisessä jutussa todetaan, että "Fly Lappeenranta jatkaa yhteistyötä tshekkiläisen CCA:n kanssa".

http://www.esaimaa.fi/Online/2008/02/18/Fly+Lappeenranta+jatkaa+yhteisty%F6t%E4+++tshekkil%E4isen+CCA%3An+kanssa/200814828168/4

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään