Martti Kujansuu

Fokkerin(?) pakkolasku Seesjärvelle

6 viestiä aiheessa

Osaisiko joku vinkata kyseisen koneen rekisteritunnuksen? Muistaakseni 26.5.1942 oli merkintä Ilmavoimien toimintakertomuksessa koneesta joka joutui tekemään pakkolaskun melko ehjänä Seesjärven länsipuolelle. Kersantti Jokipii ja tähystäjä X pääsivät kotiin seitsemän päivän vaelluksen jälkeen. Katsoin "Suomen Ilmavoimien Historia 13:sta", mutta ei onnannut, "Suomen Ilmavoimat IV:stä" en ole katsonut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seesjärven länsiranta oli RajaJP 5:n rintamavastuulla. Löytyisikö heidän sotapäiväkirjastaan mitään merkintää? Mistä yksiköstä tuo Jokipii oli, LeLv 16:sta vai jostain hävittäjälaivueesta vai olivatko peräti eksyneitä jostain 14:stä? Kuuluvaisen varsin yksityiskohtaisessa HJM-sarjassa ei tapausta ainakaan mainita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetta ei ole merkitty tappioluetteloon, eli kone saatiin ehjänä takaisin yksikköön?

 

8.4.42

 

Klo 18.50 - Pommituslento 1:llä FK-koneella Seesjärven koilliosassa. Kone ei palannut.

 

V. Omat tappiot

 

Lennolle lähtenyt FK-kone ei ole palannut. Koneen henkilöstö: ohjaaja, kersantti Liinamaa ja kk. ampuja, kersantti Jokipii.

 

15.4.42

 

8.4.42 kadonneeksi ilmoitettu FK-kone on ehjänä jollakin järvellä Seesjärvestä länteen. Koneen henkilöstö: ohjaaja Liinamaa ja kk. ampuja Jokipii ovat 7 vrk:n harhailun jälkeen saapuneet Lupasalmelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo toukokuun päivämäärä hieman eksytti.

 

8.4.42 FK-78 lähti Viiksjärven työkentältä klo 18.50. Klo 21 Luutnantti Härmälä ilmoitti laivueelle, että kone ei palannut. Konetta etsittiin seuraavana päivänä lentotehtävien yhteydessä ilman tulosta.

 

15.4.42 klo 16 laivueen esikunta sai ilmoituksen kersantti Jokipiiltä, että hän ja Liinamaa olivat tulleet Lupasalmelle. Liinamaa toipui rasituksistaan vasta vuoden kuluttua, kovempikuntoinen Jokipii jo seuraavana kesänä.

 

Kone löytyi vahingoittumattomana joltain suoaukealta, johon he olivat tehneet pakkolaskun jo menomatkalla. Luultuaan olevansa vihollisalueella he olivat pyrkineet kohti länttä ja joutuneet tiettömille korpimaille. Pakkolaskupaikasta 3 km itään olisi ollut vilkkaasti liikennöity huoltotie!

 

Ylläoleva on koostettu Kuuluvaisen kirjasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomestari Otso Rantala sai tehtäväksi etsiä kone. FK:iin tuli kyytiin alikersantti Aarva lentäjäksi ja mekaanikko.  Mukaan otettiin lisäksi kanistereihin bensaa, koska tiedettiin että huonossa säässä eksyneen koneen polttoaine oli lähes lopussa.

 

Kenttävartiosta? seurattiin eksyneiden tulouraa Pien-Arjanuksen järvelle, jonne kone oli laskeutunut ja naamioitu rantaan.

Laskeutumisen jälkeen kone tankattiin ja alikersantti Aarva  lensi koneen takaisin tukikohtaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen poislentänyt Jaarle Kullervo Aarva kaatui kersanttina 28.8.1942.

 

Pietarissa 27.12.1909 syntynyt Aarva oli pudottamassa lentolehtisiä FK:lla Äänisjärven länsirannikolla ja syöksyi tuntemattomasta syystä maahan.

 

SOK 3. T-LeLv 17, LeLv 16.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään