Mikko Maliniemi

Pari vaijerilaskua Rissalasta

19 viestiä aiheessa

Kuuluuko nykyään muuten HN:ien vaijerilaskujen (siis harjoitustenkin) yhteyteen aina reippaahko paloautojen valmiustila? Meinaan vaan, kun tänään ottivat noita koneita alas vaijeriin peräjälkeen useampia kappaleita, tilannetta oli koko ajan seuraamassa neljä paloautoa vilkut päällä + lisäksi muuta kalustoa. Vai mikä voisi olla sellainen syy, että vaatisi ottamaan monta konetta peräjälkeen vaijeriin?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuluuko nykyään muuten HN:ien vaijerilaskujen (siis harjoitustenkin) yhteyteen aina reippaahko paloautojen valmiustila? Meinaan vaan, kun tänään ottivat noita koneita alas vaijeriin peräjälkeen useampia kappaleita, tilannetta oli koko ajan seuraamassa neljä paloautoa vilkut päällä + lisäksi muuta kalustoa. Vai mikä voisi olla sellainen syy, että vaatisi ottamaan monta konetta peräjälkeen vaijeriin?

 

Jonkun pitää kelata ne vaijerit sisään ja tarkastaa että ne ovat kunnossa. Se ei toimi automaattisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonkun pitää kelata ne vaijerit sisään ja tarkastaa että ne ovat kunnossa. Se ei toimi automaattisesti.

 

Tottakai. Mutta ei siihen kelaamiseen osallistu lentoaseman oma palokunta kahdella paloautolla, joista toinen on twy B:ssä ja toinen C:n ja poikkikiitotien risteyksessä. Eikä edes se twy E:n kohdalla päivystävä PV:n paloauto osallistu kelaamiseen sieltä monen sadan metrin päästä... Olen minä noita vaijerilaskuja todistanut kuitenkin suhteellisen useita, enkä koskaan aiemmin harjoituslaskuissa ole tuollaista miehitystä paikalla nähnyt...

 

EDIT: noita kuvia kun katselin, siellä olikin PV:n puolelta kolme paloautoa. Sitten kolme Unimogia ja yksi Pro Hiatsu, hierova auto...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai. Mutta ei siihen kelaamiseen osallistu lentoaseman oma palokunta kahdella paloautolla, joista toinen on twy B:ssä ja toinen C:n ja poikkikiitotien risteyksessä.

Jaa, lentoaseman paloautot. Ei näkynyt kuvassa en arvannut että nekin olivat mukana. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, lentoaseman paloautot. Ei näkynyt kuvassa en arvannut että nekin olivat mukana. :P

 

Juu, oli ne...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kelin kirkastuessa yksykkönen tuli sitten seuraavalle koneelle ykskakkosen kaveriksi...

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tuossa sitten mietin, että olisiko ollut sitten kenties kitka-arvojen ja kovan tuulen yhteisvaikutuksen takia, kun ottivat nuo vaijeriin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeje, minun tietämys loppui siihen. Jonkinlaista valmiustila siellä taisi olla kun lentoaseman paloautot oli paikalla.

 

btw. tuo kaiman yläpuolisen viestin eka kuva on hieno. Oikeasti tosi upea! 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jämäkkää spekulointia taas ::) Kuvista päätellen voimakas sivutuuli ja todennäköisesti kitkat on olleet alhaiset joten siksi koneet vaijeriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvista päätellen voimakas sivutuuli ja todennäköisesti kitkat on olleet alhaiset joten siksi koneet vaijeriin.

 

Osui sentään oikeaan tällä kertaa sitten  :)

 

Oli muutenkin aika mielenkiintoiset kelit tänään. Kun tulin kentälle, oli kirkasta ja tuuli oli 14 solmua. Sitten yhtäkkiä parissa minuutissa keli olikin seuraavan näköinen ja tuuli 28:sta 48:aan solmuun laantuakseen taas sinne 15:n solmun tietämiin lumisateen tauottua ja koneiden alettua palaamaan kentälle  :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Ja pistetään nyt vielä tällaisetkin kuvat kaupan päällisiksi (ja splitataan omaksi viestikseen kuvapuolelle :))...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää huomenta!

 

Asiasta sen enempää tietämättä... Arvaisin, että palokunnan poijjaat saattoivat "vain" olla tappamassa aikaa ja seuraamassa Hornettien laskuja...  :-[

 

Mukavaa päivää!

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta sen enempää tietämättä... Arvaisin, että palokunnan poijjaat saattoivat "vain" olla tappamassa aikaa ja seuraamassa Hornettien laskuja...  :-[

 

Jos "tapetaan aikaa", siinä tuskin sijoitutaan tuolleen joka exittiin ja pidetään autoissa hälyytysvilkut päällä jne...

 

Olosuhteet olivat mitä olivat, joten uskon kyllä tuohon omaan epäilyyn ja Hannun ilmeisen asiantuntevaan vahvistukseen. Navakka tuuli oli sen verran viistosta ja lumimyräkän jäljiltä kitkat huonot (Kuopiossa ei ole samanlaista kitkanlevitysautoa, kuin Oulussa ;D), joten koneet otettiin turvallisuussyistä alas vaijeriin. Ja varmaan kun ei ole ihan jokapäiväistä toimintaa, joskin kuitenkin ilmeisen normaalia, niin siitä syystä valmiustaso on normaalioloissa tehtyjä vaijerilaskuja korkeampi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä piti olla Tikkakoskella viikko sitten valassa hornetin ylilento, mutta se peruuntui koska Kuopiossa oli liian liukas kiitotie hornetille laskuun. Joten veikkaanpa, että arvauksenne on todella menneet oikeiksi.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä piti olla Tikkakoskella viikko sitten valassa hornetin ylilento, mutta se peruuntui koska Kuopiossa oli liian liukas kiitotie hornetille laskuun. Joten veikkaanpa, että arvauksenne on todella menneet oikeiksi.  :)

 

Olikohan tämä se valapäivä.   

Jyväskylän mlk     13.02.2008 13:13:29     ilmaliikenneonnettomuusvaara: keskisuuri

 

Jos, niin EFKU liukkaus ei ollut syy peruuntumiseen, koska Hornettien takia em. onnettomuusvaara tilanne EFJY:ssä. Ettei vaan peruuntumisen syy ollut se evl. Nykäsen mainitsema ' hornettien kiusallinen tyyppivika'

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos noissa Horneteissa sakkorenkaat, kun ei pikkuliukkailla saa ajella ? Kunnon nastarenkaat vaan alle, niin avot ! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan tämä se valapäivä. 

Jyväskylän mlk    13.02.2008 13:13:29    ilmaliikenneonnettomuusvaara: keskisuuri

 

Jos, niin EFKU liukkaus ei ollut syy peruuntumiseen, koska Hornettien takia em. onnettomuusvaara tilanne EFJY:ssä. Ettei vaan peruuntumisen syy ollut se evl. Nykäsen mainitsema ' hornettien kiusallinen tyyppivika'

 

Tuo Jyväskylän tilanne on ihan toinen. Siellä oli ollut hornetilla jotain häslinkiä ja lämäreistä lähtien sinne oli hälyytetty porukkaa. Hornettia ei Jyväskylässä ollut ja ylilento oli tilattu Karjalan lennostolta, niin kyseinen kone olisi tullut Kuopiosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Jyväskylän tilanne on ihan toinen. Siellä oli ollut hornetilla jotain häslinkiä ja lämäreistä lähtien sinne oli hälyytetty porukkaa. Hornettia ei Jyväskylässä ollut ja ylilento oli tilattu Karjalan lennostolta, niin kyseinen kone olisi tullut Kuopiosta.

 

Hornetit joutuivat tulemaan Jyväskylään Kuopion liukkauden takia.

 

Liukkaus hidasti laskuun tuloja ja lisäsi lentoaikaa osalle Horneteista ja ne ohjattiin Jyväskylään.

 

Onnettomuusvaaratilanne taisi johtua vähäisistä polttoaineista ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hornetit joutuivat tulemaan Jyväskylään Kuopion liukkauden takia.

 

Ei ne varsinaisesti liukkauden takia Tikkakoskelle tulleet. Sillä hetkellä, kun koneet olisivat olleet tulossa laskuun, iski Rissalaan tuo em. jumalaton lumimyräkkä, jossa tuuli yltyi puuskissa pitkästi yli 40 solmuun ja näkyvyys oli lähes nollassa (parkkipaikalla ei nähnyt 50m päässä olevaa aitaa, kun lunta tuli niin sakeasti). Osa koneista lähti sitten varakentälle Tikkakoskelle, mutta osa jäi odottelemaan muutamaksi minuutiksi ilmaan ja tuli Rissalaan laskuun vaijeriin heti lumisateen loputtua. Rissalan päässä siis nuo vaijerilaskut johtuivat sitten käsittääkseni liukkaudesta (ja vähistä polttoaineista?), mutta Tikkakoskelle koneet tulivat siis Kuopion sen hetkisen surkean sään takia... Kävikö ne koneet Tikkakoskella maassa asti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuun tulivat ja tosi pienellä porrastuksella.

 

Niin just. Sittenhän ne on varmaan ehtineet tankatakin? Katselin kuvista noita laskuaikoja, niin ensimmäinen kone oli vaijerissa 13.18 ja viimeinen kutakuinkin klo.14. Poistuin itse paikalta about 13.51. kolmannen koneen laskun jälkeen, ja neljäs oli siinä vaiheessa jo lähestymässä...

 

Kaksiko konetta kävi Tikkakoskella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla