Juho Vastapuu

Kotelo kyljellään

14 viestiä aiheessa

Timpuroin tuossa keskusyksikölle pöytätason ja harmikseni huomasin että pienen mittavirheen ansiosta kone ei mahdu siihen kuin kyljellään  :-\ Tiedustelisin että tykkäävätkö koneen osat (lähunnä) kovalevy siitä että kone on kyljellään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Timpuroin tuossa keskusyksikölle pöytätason ja harmikseni huomasin että pienen mittavirheen ansiosta kone ei mahdu siihen kuin kyljellään  :-\ Tiedustelisin että tykkäävätkö koneen osat (lähunnä) kovalevy siitä että kone on kyljellään?

Jos kone pistetään uutena kyljelleen, ei siitä ole mitään haittaa. Levy raksuttaa vaakana ja pystyssä ihan yhtä hyvin. Jos pidemmän aikaa tietyssä asennossa ollutta konetta käännetään, nimenomaan levy ei välttämättä tykkää hyvää. Tästä on mielipiteitä puolesta ja vastaan, mutta itse uskon, ettei tiettyyn asentoon vakiintuneelle levylle ole hyväksi tulla käännetyksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun kotelossa (Antec P180) on kovalevyt pystyssä eikä ne oo moksiskaan moisesta kyllä ne hyvin toimii. Samoin kuin muut osat jos esim emo on vaaka tasossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kone on ollut pystyssä since syksy 2007. Tuskimpa siis haettoo  :)

Juu, ei sitten varmasti. Lähinnä kai kyse on sellaista koneista, jotka ovat olleet tietyssä asennossa vuosia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyiset kovalevyt toimivat ns. nestelaakeroinnilla. Eli akselilla ei enää olekaan kuulalaakereita vaan systeemi toimii hudraulisesti öljyn varassa!

Nestelaakerointi toimii kaikissa asennoissa, eikä asento muutos myöhemmin ole ongelma.

Kovalevyä ei kuitenkaan pidä mennä kääntelemään silloin kun se on toiminnassa, hyrrävoimat akselilla kasvavat valtaviksi ja voivat aiheuttaa jotain vaurioita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotkin kotelot imevät ilmaa (virheellisesti) kyljistään, joten jos omasi on sellaista mallia, katso että tuuletus toimii. Muuten ei ole mitään esteitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotkin kotelot imevät ilmaa (virheellisesti) kyljistään, joten jos omasi on sellaista mallia, katso että tuuletus toimii. Muuten ei ole mitään esteitä.

Jeps, valitettavasti juuri minun koteloni on tuota mallia. Onneksi tuuletusreikä löytyy myös koneen takaosasta. Ainakaan prossun lämmöt eivät ole nousseet hälyttävästi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilman pitäisi tulla koteloon edestä ja poistua takaa. Kyljen reiät lasketaan etupuoleksi. Jos etupuolelle saa tehtyä lisää reikää, niin se voisi tuossa tilanteessa auttaa. Tämä voi hoitua vaikka poistamalla etulevyn takana oleva korppuaseman peittävä pellinpala, jos etulevyn taakse vaan imeytyy jostain ilmaa. Minä olen huonommin suunniteltuihin koteloihin joskus ihan vaan raakasti porannut lisäreikiä, että saa ilman virtaamaan sinne missä sitä tarvitaan. Tämmöiset operaatiot tehdään tietenkin kotelo tyhjänä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tässä miettinyt, että kuinkahan paljon kannettavaa uskaltaa kallistella ja heilutella kun se on päällä. Mitä kovalevy tykkää, jos kannettavan kääntää ympäri?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tässä miettinyt, että kuinkahan paljon kannettavaa uskaltaa kallistella ja heilutella kun se on päällä. Mitä kovalevy tykkää, jos kannettavan kääntää ympäri?

Vastaus :

Nykyiset kovalevyt toimivat ns. nestelaakeroinnilla. Eli akselilla ei enää olekaan kuulalaakereita vaan systeemi toimii hudraulisesti öljyn varassa!

Nestelaakerointi toimii kaikissa asennoissa, eikä asento muutos myöhemmin ole ongelma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Kovalevyä ei kuitenkaan pidä mennä kääntelemään silloin kun se on toiminnassa, hyrrävoimat akselilla kasvavat valtaviksi ja voivat aiheuttaa jotain vaurioita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eivät kiintolevyt niin hirveän herkkiä ole, eivätkä etenkään asennostaan välitä mitään. Ei sitä läppäriä tietty turhaan kannata kolhia, mutta kyllä ne halvemmatkin jotain kestävät ja paremmissa on magnesiumrunko ja iskusuojattu kiintolevy, joiden ansiosta kone kestää jo melkoista rankaisua. Paremmissa läppäreissä on lisäksi kiihtyvyysanturi ja suojaussofta, joka siirtää kiintolevyn lukupäät data-alueelta heti kun kone vähänkin tärähtää. Kun nykyaikaisen työläppärin heittää seinään, ainoa ehjä osa voi hyvinkin olla kiintolevy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään