Tuomo Seppälä

EFHK kiitotie 33 ILS

16 viestiä aiheessa

Tervehdystä taasen.

 

Olipas kaunis päivä tänään ja kohtuullisen navakka pohjoistuuli ajoi koneita lähestymään kiitotielle 33. Eräs asia kuitenkin herätti mielenkiinnon. Aamusella kun kuuntelin päivän ATIS-tiedotteen sain yllätyksekseni kuulla:

 

"...expect ILS approach runway 33..."

 

Pitihän tuota ihmettä mennä oikein paikan päälle katsomaan ja siellähän se ILS-mökki möllötti. Kuvaa ei siitä satu olemaan, mutta kuitenkin. Milloinkas tämä muutos on saatu aikaan? Viimeksi kun 33:sta käytettiin niin oli vielä VOR+DME -menetelmät käytössä eli ILS kiitotielle 33 on ilmeisen uusi juttu. Osaakohan kukaan valaista asiaa tarkemmin?

 

-tuomo

 

edit: Tämähän alkaa olemaan mielenkiintoista koska Finavian AIP:sta ei löytynyt ILS-charttia 33:selle vaan vain vanha VOR-menetelmä. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin vahvistaa tuon, koska esim. Alitalian kone kysyi tänään tutkalta, että "vahvistatko ILS lähestymisen 33:lle", johon tutka vastasi "Negative, VOR/DME approach".

 

Ilmeisesti ATIS-hämminki...

 

/mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin vahvistaa tuon, koska esim. Alitalian kone kysyi tänään tutkalta, että "vahvistatko ILS lähestymisen 33:lle", johon tutka vastasi "Negative, VOR/DME approach".

 

Viime kesänä oli jo puhetta asiasta, ihmettelin samaa asiaa tuolloin :) Aika erikoinen "vika" tms..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdystä taasen.

 

Olipas kaunis päivä tänään ja kohtuullisen navakka pohjoistuuli ajoi koneita lähestymään kiitotielle 33. Eräs asia kuitenkin herätti mielenkiinnon. Aamusella kun kuuntelin päivän ATIS-tiedotteen sain yllätyksekseni kuulla:

 

"...expect ILS approach runway 33..."

 

Pitihän tuota ihmettä mennä oikein paikan päälle katsomaan ja siellähän se ILS-mökki möllötti. Kuvaa ei siitä satu olemaan, mutta kuitenkin. Milloinkas tämä muutos on saatu aikaan? Viimeksi kun 33:sta käytettiin niin oli vielä VOR+DME -menetelmät käytössä eli ILS kiitotielle 33 on ilmeisen uusi juttu. Osaakohan kukaan valaista asiaa tarkemmin?

 

-tuomo

 

edit: Tämähän alkaa olemaan mielenkiintoista koska Finavian AIP:sta ei löytynyt ILS-charttia 33:selle vaan vain vanha VOR-menetelmä. ???

 

Moikka..

 

Joskus 14 aikaan kuuntelin ATIS nauhoituksen ja sanoi VOR approach rwy 33, joten ei ILS: ää.

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivistynyt veikkaus on inhimillinen virhe. En nyt ole 100 varma onko HK:lla käytössä sama ATIS-softa kuin meillä maakunnissa, mutta tähän "meidän" versioon syötetään ihan käsin käytössä oleva kiitotie ja lähestymismenetelmä. Molemmat naputellaan sine vielä erikseen, eli mahdollisesti kiitotietä vaihdettaessa on unohtunut päivittää tuo lähestymismenetelmä.

 

nimim. "been there done that got the t-shirt" :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka..

 

Joskus 14 aikaan kuuntelin ATIS nauhoituksen ja sanoi VOR approach rwy 33, joten ei ILS: ää.

 

-Jukka

 

No minäpä satuin kuuntelemaan samoihin aikoihin aattiksen ja noin ne sanoivat. Hämmästelin vielä, että ensimmäisen kerran kuulin pelkän viiouaar öproutsin viiouaardiiemii öproutsin sijaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moiks...

 

No ihan tarkkaan en tuota aikaa uskalla sanoa, mutta minä kyllä kuulin sieltä VOR 33...

 

-Jukka

 

No en mene vannomaan, ettei ollut expected ILS appr VOR33. Eli nuo molemmat saattoi olla siinä, mutta VOR 33 sanoi ainakin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hyvä...

 

Vähän ihmettelinkin, että olisiko mun keskittyminen voinut olla noin herpaantunut. Ei kai...

 

Kiva kun täsmensit.. Rauhoitti kummasti ;)...

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä kestä. Ei nyt ollut ehkä ihan kauhean selkeä tuo aiempi kommenttini. Potkaisen siitä hyvästä itse itseäni itse itseäni komentaen.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tässä on alettu noita nauhoja kuuntelemaan niin mikäs Mixmaster Kaippa on asialla kun nytkin breaking action on "good good good" ?

 

Kolmen tähden luokitus vai?

 

EDIT: öisin tulee aina ne parhaat ahaa- elämykset. Oisko kolmen good:in takana jako kiitotie sektoreihin sillä tuo toistuu datamuodossakin:

2345Z EXPECT ILS APCH

ARR RWY 04L

BA GOOD. GOOD. GOOD. RWY IS CLEAR AND

DRY

ON TWYS AND APRONS BA GOOD.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No perjantai - sehän on tänään ;D

 

Olen sitten kuullut omiani tai sitten tosiaan virhe ATIS-tiedotteessa. Kaksi kertaa vielä päivän aikana kuuntelin, tosin aika lyhyen ajan sisään siinä aamupäivällä ja molemmilla kerroilla ILS tarttui korvaan.

 

Voi tosiaan olla virhe ATIS-tiedotteessa mutta on mielenkiintoista että se saa siellä olla yhden koneen laskeutumisen verran pidempään - olettaen että kotimaisellakin, ensimmäinen kysymys johdolta on varmasti:

 

"Confirm ILS on 33, information xxx" tms. Eli siis varmasti kysytään ensimmäisenä että oliko sulla karkkia vai ;).

 

No oli miten oli - turha topikki - tulipahan tehtyä ja hyvää perjantaita!

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin vahvistaa tuon, koska esim. Alitalian kone kysyi tänään tutkalta, että "vahvistatko ILS lähestymisen 33:lle", johon tutka vastasi "Negative, VOR/DME approach".

 

Ilmeisesti ATIS-hämminki...

 

/mikko

 

Alitalian?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään