Petri Lehtovirta

Miksi Tu-95 on niin nopea

9 viestiä aiheessa

Kollega heitti pähkinän, johon en pystynyt suoralta kädeltä antamaan loogista selitystä.

 

Miten tämä potkuriturbiinikone voi lentää jopa 925 km/h, eikös lapojen kärjet ylitä tällöin jo selvästi äänennopeuden. Johtuuko siitä (melusta) sanonta, että aikanaan Yhdysvallat seurasi TU-95:ten liikkeitä merenalaisella kuuntelujärjestelmällä? Tai sitten siinä vaan on aivan ylivoimaisen hyvät potkurinlavat.

 

Ei kait turbiineista saatava työntö vaikuta tähän asiaan?

 

Ennenhän potkurivetoisten maksimiraja oli about 700 km/h:n korvissa.

 

Käsittämätöntä on myös vastakkain pyörivät lavat. Tuntuisi, että nehän vain hakkaavat toisiltaan virtaukset rikki ja että ainakin se takimmainen propälli menisi käytännössä koko ajan sakkaustilassa. Toisaalta, ekapotkurihan kierrättää ilmaa jälkimmäisen pyörimissuuntaa vastaan, niin takimmainenhan saavuttaa äänennopeuden jo etummaista ennen.

 

TU-95 on Globalsecurity.org

 

Wikipedia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisimmässä Mobilisti-lehdessä on Eino Ritarannan ja Juha Klemettisen (ja joku kolmas) tekemä juttu tästä koneesta. Lehden jutun mukaan koneesta kantautuva jyrinä tai meteli oli todellakin niin valtava, että sukellusveneiden kuuntelulaitteilla pystyttiin seuraamaan veden alla niiden lentoreittejä. Kannattaa hakea tuo lehti, jos on konettypistä kiinnostunut. Siinä on juttua myös siviiliversiosta ja alkuperäisiä venäläisiä "mainoksia".

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä eräältä nettipalstalta saksittua:

The Tu-95 propellers  reach transonic speeds (in the order of M1.05) when it

flies at its maximum speed (M0.83) and when it flies at max. cruising speed

above 11 000 metres (36 000 ft). The rest of the time they are subsonic

despite their large diameter (5.6m , 18ft 4in). This is due to their very low

constant rotational speed, which is around 800 rpm( "plus/minus one mile") 8:}D

This can be observed in all Tu-95 in-flight pictures. In most of them even the

de-icing boots can be clearly seen. In static conditions the tips reach about

M0.74.

 

Those tips are in fact supersonic airfoils (1952/3 vintage. Remember this

aircraft was shown in public for the first time in 1955), very thin and with a

sharply diminishing chord that reduces to zero at the apex.

 

Taitaa olla myös niin että merkittävä osa eteenpäin vievästä voimasta tulee NK-12 turbopropmyllyjen suihkuvirrasta, potkurien lisäksi.

 

Netttijutuissa löytyy useita tarinoita joiden mukaan Tu-95 on sisältä niin meluisa, että se oli tästä "kuuluisa" miehistöjen joukossa. Siviilimalli Tu-114 taisi kärsiä samasta ongelmasta.

 

Olin taannoin Hki-Vantaalla, kun samoilla moottori/potkureilla varustettu An-22 saapui. Ääni oli kyllä varsin erikoinen, vaikka mitään isoja tehoja ei silloin käytetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Tu-95 oli todella hidas verrattuna F-84H Thunderscreech koneeseen, jolla sentään köröteltiin 623 mph !

 

HEHE, hyvä vertailla jotain epäonnistunutta testikonetta koneeseen, joka on toimivaksi havaittu ja edelleen aktiivikäytössä  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEHE, hyvä vertailla jotain epäonnistunutta testikonetta koneeseen, joka on toimivaksi havaittu ja edelleen aktiivikäytössä  ::)

 

Niin onkin + koneen arvot on vielä ristiriitaisia...520 mph USAFin mukaan top speed.

 

Sellaisen anekdootin kuulin tän F-84H:n tiimoilta, että se olisi aiheuttanut jonkin asteisen hermoromahduksen jollekin lentokentän henkilökuntaan kuuluvalle..kun rullasi potkurit yliäänipuolella henkilön ohi. Todella lamaannuttava ääni ilmeisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään