Guest Hannuuotila

Tietullit Helsinkiin


71 viestiä aiheessa

Ei kiitos. Mieluummin istun omassa lämpöisessä autossani, ja kuuntelen radiota.

Tai sitten voit kaivaa pyörän tallistasi ja nostaa kuntoasi polkemalla työmatkasi... :thmbup:

 

/Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten tuolla aiemmin kirjoitin, puun elinikä on todennäköisesti huomattavasti lyhyempi, jos se kaadetaan polttopuuksi, kuin jos se elää normaalin puun elinkaaren. Samalta alueelta korjataan tehometsätaloudessa varmasti viisinkertainen sato. Eli hiilidioksidipäästöt teoreettisesti viisinkertaistuvat.

Mietipä asiaa uudelleen niin päin, että siihen poltettavaan puuhun on jo sen kasvuvaiheessa sitoutunut poltossa vapautuvaa hiilidioksidia vastaava määrä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietipä asiaa uudelleen niin päin, että siihen poltettavaan puuhun on jo sen kasvuvaiheessa sitoutunut poltossa vapautuvaa hiilidioksidia vastaava määrä.

 

Mistäs se hiilidioksidi on niihin fossiilisiin polttoaineesiin sitoutunut? Tai missä vaiheessa?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs se hiilidioksidi on niihin fossiilisiin polttoaineesiin sitoutunut? Tai missä vaiheessa?

Kyllä, fossiiliset polttoaineet ovat joskus miljoonia vuosia sitten olleet kasveja, jotka ovat kasvuvaiheessaan sitoneet itseensä hiiltä, senhetkisestä ilmakehästä. Tilanne ei kuitenkaan ole vertailukelpoinen, koska aikajänne on eri. Voidaan ajatella, että fossiilisten polttoaineiden hiilikuorma on peräisin kokonaan toisesta ajasta (tai jopa 'toiselta planeetalta', niin erilainen maa ilmakehineen lienee noina aikoina ollut). Uusiutumattoman energian käytöstä vapautuva hiilidioksidi on kaikki nykyisen - ihmiselle(kin) sopivan - ilmakehän kannalta 'ylimääräistä', ja tämän ylimäärän seurauksena ilmasto lämpenee. Uusiutuvan energian käytössä tätä hiilidioksidin määrän kasvua ei tapahdu, olettaen että uusiutuvaa energiaa kasvatetaan jatkossakin samoilla paikoilla lisää.

 

Otin tuon esimerkin kasvuvaiheessa sitoutuvasta hiilestä lähinnä malliksi, jolla tuon pariinkin otteeseen mainitun väittämän moninkertaisista hiilidioksidipäästöistä ja tehometsätalouden vaikutuksista voisi huomata virheelliseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten voit kaivaa pyörän tallistasi ja nostaa kuntoasi polkemalla työmatkasi... :thmbup:

 

/Hannu

 

Wake up, smell the coffee ! ;D

 

EDIT// Et taida edes tajuta, paljonko tämän kaljamahan kasvattaminen on tullut maksamaan nykyisillä oluen hinnoille. Siitä en hevin luovu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Munkkiniemessä asun joo... :) Eipä vaan huvita istua (tai seistä) täpötäydessä raitiovaunussa, jossa kakarat kirkuvat, teinit kälättävät kännyköihinsä ja pultsarit haisevat kissankuselle. Joutuisin myös vaihtamaan ratikkaa, ja seisoskelemaan pysäkillä seuraavaa odottelemassa. Ei kiitos. Mieluummin istun omassa lämpöisessä autossani, ja kuuntelen radiota.

 

Jos et matkusta Munkasta keskustaan, niin kuinka voit tietää millaista arki on julkisilla? Ja Munkasta päin matkustaessa julkisissa on harvemmin niitä haisevia ja kusisia lieveilmiöitä. Ja yhteydet ovat aivan erinomaisen kätevät ja sujuvat. Etenkin ruuhka-aikaan. Tosin en tiedä minne matkasi päättyy, mutta ainakin sinne keskustaan päin siis. Näin siis Munkkivuorelaisen silmin ja henkilönä, jolle julkinen liikenne yleensäkkin on usein viimeinen vaihtoehto.

 

Itse hoidan usein asiani muualla kuin keskustassa ja mukavuudenhaluisena kynnys mennä auton rattiin on siis myös matala. Ainakin tähän vuodenaikaan.

Tosin kesäaikaan suosittelen myös sitä fillaria. Stadi avautuu aivan eri tavalla ja yli 30 vuotta täällä asuneena, tekee vieläkin uusia "löytöjä". Reittejä voi muokata miltei loputtomasti fiilispohjalta.  Fillarilla pääsee Munkasta keskustaan melkein metsää pitkin ( via Pikku-huopalahti-Ruskeasuo-Keskuspuisto, taikka rantoja pitkin ) ja fiilis sekä ympäristö virkistää matkantekoa aivan erilailla, kuin minkään ajoneuvon sisällä istuminen.

 

Jos tämä ei ole tuttua, kehoitan ottamaan lähikuukausina riskin, sillä voit jopa vahingossa pitää siitä. Tätä voi ensiksi varovasti kokeilla vaikkapa vapaa-ajalla. Ja jos hikoilu tai kuntoilu hirvittää, niin matkan varrella on mainioita tilaisuuksia pitää huolta siitä, että vaalittu kunto ei "pienene" tai parane. Ja kuka käskee polkemaan niin että hiki tulee ja kunto alkaa varkain kasvamaan?  ;D

 

Julkinen liikenne on muuten mielestäni jo nyt aika hyvällä mallilla, jos haluaa paikasta x keskustaan. Helsingin alueella ainakin.

Mutta poikkittaisilla linjoilla on paljon kehitettävää ja Metro olispi pitänyt saada länteen jo ajat sitten. Ja koko verkko kattavammaksi myös itse länsi/pohjoisosaan kaupunkia. Pääkaupunkiseutu paisuu aika vauhdilla ja julkinen liikenne on saatava vastaamaan tarpeita hyvin.

Parantaa siis aina voi ja osan mielestä homma on silti aina hanurista, ellei yksityisbussi hae kotiovelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kiitti vaan vinkistä, mutta ajelin muutaman kuukauden tuossa keväällä ratikalla, ja se riitti minulle. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kiitti vaan vinkistä, mutta ajelin muutaman kuukauden tuossa keväällä ratikalla, ja se riitti minulle. :thmbdn:

 

No kerpeles, kovaa on kallio!

Mutta anna sille kesälle ja fillarille vielä mahdollisuus. Siitä Huopalahdentieltä hankit ensiksi vaikka käytetyn...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kerpeles, kovaa on kallio!

Mutta anna sille kesälle ja fillarille vielä mahdollisuus. Siitä Huopalahdentieltä hankit ensiksi vaikka käytetyn...

 

Olen todennut, ettei liikunta sovi minulle: Välittömästi alkaa paha hengenahdistus, ja hiki nousee pintaan. Ei voi olla terveellistä ! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Julkinen liikenne on muuten mielestäni jo nyt aika hyvällä mallilla, jos haluaa paikasta x keskustaan. Helsingin alueella ainakin.

Mutta poikkittaisilla linjoilla on paljon kehitettävää ja Metro olispi pitänyt saada länteen jo ajat sitten.

 

Kuljen joka arkipäivä ensin kävellen muutaman sadan metrin pysäkille jossa vaihdan bussiin. Bussista junaan ja taas kävellen. Aikaa Pohjois-Vantaalta Käpylään kuluu n. 45 minuuttia. Muutaman kerran olen autolla kulkenut saman reitin: Hämeenlinnanväylää pitkin kului tunti klo. 8.00 aikaan ja Tuusulanväylän kautta n. 30 minuuttia.

 

Pääkaupunkiseudun seutulipun vaihtoaika on 80 minuuttia. Siinä ajassa olen ehtinyt mistä tahansa pisteestä Pääkaupunkiseudulla mihin tahansa pisteeseen Pääkaupunkiseudulla, riittää minulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitens on, koskisikos tuo tietulliasia duunimatkaani Mäntsälän nurkilta Hiki-Vantaalle?

Jos täältä korvesta joskus pääsisi julkisilla niihin aikoihin duuniin kun on tarvis, niin olisin erittäin mielissäni. Ei ite tarvis ajaa.....

Kahdeksan vuotta, 230400km ja 16128 litraa duunimatkailuun alkaa riittämään mulle. Tulispa joskus vaikkapa Aeropuerto de la Mäntsälä......

 

PK-seudulle en muuta, mulla on lapsia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitens on, koskisikos tuo tietulliasia duunimatkaani Mäntsälän nurkilta Hiki-Vantaalle?

Jos täältä korvesta joskus pääsisi julkisilla niihin aikoihin duuniin kun on tarvis, niin olisin erittäin mielissäni. Ei ite tarvis ajaa.....

Kahdeksan vuotta, 230400km ja 16128 litraa duunimatkailuun alkaa riittämään mulle. Tulispa joskus vaikkapa Aeropuerto de la Mäntsälä......

 

PK-seudulle en muuta, mulla on lapsia.

 

 

Ei pitäisi vielä Mäntsälästä EFHK:lla käynnin rasittaa kukkaroa, tietullien muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka olisivat yhtä kaupunkia niin en minä missään nimessä PK-seutua lähtisi suurkaupungiksi väittämään.

 

Maalaisten kitinää... ;D

 

No jos tosissaan kommentoidaan, niin kyllä tiedä mikä on edes suurkaupungin määritelmä. Olisko miljoona päänahkaa se raja? Jokin muu?

Eikä kyllä edes kiinnosta, asunko suurkaupungissa vai en.

 

Pahat kielet joskus väittävät, että ne jotka haluavat kiihkeimmin tänne rakentaa pilvenpiirtäjiä, kansainvälisiä katukahviloita ja saada muutenkin Helsingille sitä "city-statusta", ovat yleensä tänne myöhemmin muuttaneiden joukosta. Mene ja tiedä.

 

Edit: Oulukin on suurkaupunki:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaupunki

 

Ne "tosi isot" on sitten globaaleja sellaisia, mukamas...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oltiin kerran tulossa kauniina kesäisenä aamuyönä, auringon nousun jälkeen kohti Helsinkiä idästä pienellä suihkarilla. Odottelin kovasti kotiin pääsyä. Lentopinnoilta oltiin jo tulossa hyvää vauhtia alas, ja näin koneen nokan suunnassa pienen kaupungin metsien keskellä. Veikkasin, ettei Porvoosta enää ole kovin pitkä aika laskuun, ja aloin laittamaan kabiinia laskeutumiskuntoon. Hämmästys oli suuri, kun kone kaartoikin tuon pikkukaupungin pohjoispuolelle, ja aloitti sorvaamaan laskua kentälle. Tuo "pikkukaupunki" oli Helsinki, joten se siitä "suurkaupungista"... ;D Suuren maailman mittakaavassa tämä suunniteltu metropolikin on hyvin pieni ja harvaan asuttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääkaupunkiseudulla kun ajelee, niin eihän siellä ole kuin metsää. Se on vielä niin käsittämätöntä, että miten noilla liikennemäärilllä on saatu liikenne noin ruuhkaiseksi. Aina se on yhtä ihmeellistä kun sinne eteläsuomalaiseen kalastajakylään tulee. Onneksi ei usein tarvitse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääkaupunkiseudulla kun ajelee, niin eihän siellä ole kuin metsää. Se on vielä niin käsittämätöntä, että miten noilla liikennemäärilllä on saatu liikenne noin ruuhkaiseksi. Aina se on yhtä ihmeellistä kun sinne eteläsuomalaiseen kalastajakylään tulee. Onneksi ei usein tarvitse.

 

Niinpä. Kun polkaisen pyörällä töihin Munkkivuoresta, Vantaan Veromieheen, niin matkalla saa haistella lämpiävän puusaunan tuoksuja vanhalla omakotitaloalueella. On viljeltyä peltoa, hevosia ja lehmiä. Kaikki tämä siis Helsingissä, EFHK:n eteläpuolella. No, Haltalan tilat sattuu matkalle, mutta mielestäni tämä on hyvä näin, ettei olla vain kivijalkaa koko kaupunki. Luonto ja kaupunki saavatkin kulkea käsi kädessä.

 

En ainakaan haluaisi asua tämänlaisessa Helsingissä. Vaikka olisi ollutkin monen mielestä jo oikea suurkaupunki:

http://www2.hs.fi/klik/utopiat2001/utopia2001_uusi.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tukholman esimerkki:

 

--------------

Tukholman tietullien tuotto on jäänyt merkittävästi odotettua pienemmäksi.

Syynä ovat selvästi arvioitua suuremmat rakentamis- ja ylläpitokustannukset.

 

Järjestelmän rakentaminen maksoi noin 180 miljoonaa euroa, eli kaksi kertaa suunniteltua enemmän. Käyttökuluiksi arvioitiin noin 10 miljoonaa euroa vuodessa, mutta todelliset kulut ovat nelinkertaiset.

 

Yle

 

Vrt suomessa esim Oopperatalo...eduskunnan lisärakennus....musiikkitalo...länsimetro....

 

Vaikkakin se länsimetro on syytä rakentaa pikimmiten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, munstakin saisivat panostaa nuokin rahat kunnolliseen julkiseen liikenteeseen. Ja henkilökohtasesti pidän kunnon julkista liikennettä metrona ja junana, joskus ratikkakin on ihan kelvollinen, mutta yleensä ne välit mitä ratikka ajaa, kävelee ihan yhtä helposti, sekä vieläpä maksutta. Bussi taas on melko "hankala" vehje ja maksaakin kohtuullisen paljon, jos esimerkiksi menisin kaverilleni Keravalta Vantaalle, pitäisi ensin ajaa junalla Tikkurilaan (2,60€ opiskelija) ja siitä bussilla pähkinärinteeseen, eikä opiskelija-alennusta tipu ilman anomusta YTV:lle. Pyöräilykin Helsingin keskustassa, eikä välttämättä edes tarvitse mennä keskustaan asti, on hyvin hankalaa, pyörätiet on harvassa ja autojen sekaan en uskalla mennä, eli se siitä. Tietullit olisivat erittäin hyvä asia, mutta vielä niille ei todellakaan ole käyttöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun puolesta saavat panna kunnon ruuhkamaksut ja tietullit. Tai niin minä ajattelin, kun junalla pääsee tästä keskustaan nopeammin kuin autolla ja hintaa tulee 1,80€ suuntansa eikä tarvitse murehtia pysäköinnistä. Poikittainkin pääsee sillipurkilla jonka kylkeen joku on teipannut vihreällä että Jokeri.

  Tänään minä rupesin laskemaan mitä julkisilla maksaisi Helsinki-Vantaalle. 3,23€; ilmiselvää maantierosvousta -vajaalla kahdella eurolla minä pääsisin kotoa paljon kauemmas Ruoholahteen tai vielä pidemmälle, Lauttasaareen. Matka-aika Helsinki-Vantaalle kotiovelta olisi reipas puolituntinen, kun autolla sinne ajaa kymessä minuutissa liikenteestä riippuen.

 

Saavat korjata paljon ennen kuin rupeavat tietulleista puhumaan, eikä aikuisten oikeasti täällä ole ruuhkia nähtykään. Jossain ison veden takana saattaa helposti nopeus olla 200m tunnissa.

 

Pyöräilykin Helsingin keskustassa, eikä välttämättä edes tarvitse mennä keskustaan asti, on hyvin hankalaa, pyörätiet on harvassa ja autojen sekaan en uskalla mennä, eli se siitä.

Ei muuta kuin aggressiivisuutta peliin. Oma paikka ja tila pitää ottaa rohkeasti ja ympärilleen katsella kuin poikasiaan vahtiva haukkaemo. Etsi alkajaisiksi YouTubesta pätkä jossa Top Gearin tiimi kilpailee Lontoon läpi. Siinä on sitä kaupungissa fillaroimisen tyyliä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään