Mikko Sokero

Kauppalehti: Kiusaamistapauksia Ilmailuhallinnossa

76 viestiä aiheessa

Missä viipyvät ilmailuväen nopeat ja asiantuntevat kommentit? Koska asia on minulle samoin kuin varmasti monelle muullekin täysin outo, niin olisipa kerrankin hyvä saada vähän taustoja, ettei olisi vain yhden uutiseksi tehdyn kirjelmän varassa!

OJ

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valtion lafkoista vai mitä lie virkamiesten päivähoitoja ovatkaan, ei tule mikään yllätyksenä.

Samanlainen keissi oli hiljattain Verohallinnossa kun yhtä työntekijää oli mopotettu pidemmän aikaa kun hän oli vaan hoitanut hommansa ja kyseenalaistanut erään verotarkastuksen. Tämä käsitellään oikeudessa lähiaikoina ellei käsitelty jo.

Suurin mätä tässä maassa tuntuu olevan valtion omissa nurkissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen varmaankin merkitty mies kun postasin tuon linkin Kauppalehteen.

Joudunkohan "lahtauskokouksessa" puheenaiheeksi?  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Mikko että postasit. Itsekin muutamaa tapausta vuosien varrella seuranneena ja ylimpien johtajien "moraalia" ja "rehellisyyttä" oppineena en ihmettele muuta kuin sitä, että vasta nyt tällaisia asioita julkistetaan. Toivon totisesti, että tästäkin organisaatiosta aletaan puhua asioista niikuin ne ovat. 

Seppo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Mikko että postasit. Itsekin muutamaa tapausta vuosien varrella seuranneena ja ylimpien johtajien "moraalia" ja "rehellisyyttä" oppineena en ihmettele muuta kuin sitä, että vasta nyt tällaisia asioita julkistetaan. Toivon totisesti, että tästäkin organisaatiosta aletaan puhua asioista niikuin ne ovat. 

Olen saanut tänään useita asiaan ainakin hatarasti liittyviä puheluita. Nyt julkistettu kirje on kuulemma jäävuoren huippu. Tutkintapyyntöjä (IH:ssa työskenteleviä ja myös "tavallista" väkeä) on tehty poliisille asti ja juttuja alkaa purkautua eri oikeuksissa paikkoin. Olen kuunnellut erilaisia juttuja henkeä haukkoen. Nyt kukaan ei kuulemma enää pelkää puhua ääneen IH:n sisälläkään. Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat terveitä asioita niin yhtiöissä kuin julkishallinnossakin.

IH:ssa on varmasti meneillään itsetutkiskelu. Mitään tehtyä ei saa kuitenkaan tekemättömäksi vaikka joku/jotkut päättäisivät vaikkapa erota viroistaan. Keissit seuraavat kyllä niin kuin muussakin elämässä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh... Jos katsotaan realistisesti, niin todennäköisesti suurin osa syytteistä tullaan hylkäämään, koska näyttöä ei ole. Ja homma jatkuu. Näin se yleensä etenee... ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ylläri, ylläri.

Suomessa on kolme kovaa koota: Kateus, kauna, kyttäys.

Sopii esitettyyn väitteeseen.

Nimim. Komentti täysin yksityishenkilönä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ilmailuhallinnon ylijohtaja Kim Salonen ei ollut perjantaina iltapäivällä tavoitettavissa työ- tai matkapuhelimestaan. Myöskään ääniposti (vastaaja) ei ollut toiminnassa.

Miksiköhän?  ::) Suoraselkäistä, todellakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ylläri, ylläri.

Suomessa on kolme kovaa koota: Kateus, kauna, kyttäys.

Sopii esitettyyn väitteeseen.

Nimim. Komentti täysin yksityishenkilönä.

Eiköhän tuohon listaan voida lisätä myös Kommunismi  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuohon listaan voida lisätä myös Kommunismi  ;)

Vaikka itseäni joskus vaivaisi kolme koota hetkittäin, tuota neljättä en allekirjoita. On meinaan aatesuunta, joka on aiheuttanut maailmaan eniten surua, kärsimystä ja kuolemaa kuin mikään muu. Hulluinta, että se saa jatkua vielä 2000-luvun maailmassakin ilman että sitä saadaan lopetettua...  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka itseäni joskus vaivaisi kolme koota hetkittäin, tuota neljättä en allekirjoita. On meinaan aatesuunta, joka on aiheuttanut maailmaan eniten surua, kärsimystä ja kuolemaa kuin mikään muu. Hulluinta, että se saa jatkua vielä 2000-luvun maailmassakin ilman että sitä saadaan lopetettua...  :(

No mutta Mikko !! Tätä foorumia saattaa täällä Roviksella lukea muutkin, kuin minä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No mutta Mikko !! Tätä foorumia saattaa täällä Roviksella lukea muutkin, kuin minä ;D

Eniten mua pelottavat lahtauskokoukset...  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiaan liittyvät puhelut, joita olen saanut, ovat tietysti vain toisen käden tietoja (kun kantaja-tyyppinen taho kertoo, enkä ole papruja nähnyt, siksi toisen käden tietoa), enkä ole voinut enkä ehkä halunnutkaan kuulla "syytettynä" olevaa osapuolta.

Jokainen on siis syytön kunnes toisin todistetaan. Ihan selvyyden vuoksi julkisesti vastaan, vaikka privaposteja saankin.

Jos joku kokee, että joku on kiusannut tätä, ensisijainen valituspaikka on tietysti kiusaajan pomo, en minä, vaikka lehteä työssäni edustankin.

ILMAILU-lehti ei kirjoita liian aikaisessa vaiheessa rikos- tai riitajutuista, eikä etenkään silloin, mikäli ne eivät liity millään tavoin ILMAILU-lehden aihepiireihin. Lehti ei ole, eikä ala, minkäänlaiseksi koston välikappaleeksi. Tämä on sellainen juttu, jonka loppukädessä ja käytännössä päätän ihan minä ihte. Ajatelkaa, minä itse!  :laugh:

Tämän nyt tässä varmuuden vuoksi sanon kun tuntuu tuota postia ja puhelua pukkaavan. Toisaalta ainahan on kiva kuunnella ihmisten jutustelua. Jälleen kerran lainaan Sleepy Sleepers- ja Leningrad Cowboys-yhtyeiden nokkamiestä, Sakke Järvenpäätä: jos juttu liioittelemalla ja värittelemällä muuttuu kuulijalleen miellyttävämmäksi, kaikki on sallittua.  :D

Mikko, the yksityishenkilö  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomain näkemys:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Henkil%C3%B6st%C3%B6sotkujen+ep%C3%A4ill%C3%A4%C3%A4n+vaikuttaneen+lentolupiin/1135234315865

MTV3:n näkemys:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/02/615308

EDIT: STT:n versio aiheesta:

Ilmailuhallinnon solmuun menneet suhteet sotkevat lupa-asioita

Ammattiliitto ja työsuojelupiiri puuttuivat Ilmailuhallinnon lupayksikön tilanteeseen

Helsinki, 24.2. Kotimaa stt 104

Ilmailuhallinnon lupayksikön tulehtuneen työilmapiirin epäillään vaikuttaneen jopa lentolupien myöntämiseen. Ammattiliitolle tulleiden tietojen mukaan yksikön entisten työntekijöiden lentolupa-asioissa on annettu kielteisiä päätöksiä ilman pätevää syytä.

Akavan erityisalojen liiton mukaan ilmapiiriongelmat koskevat Koulutus ja lupakirjat -yksikköä, jossa työskentelee parikymmentä ihmistä. Yksikkö huolehtii muun muassa lento- ja koulutuslupien myöntämisestä.

Lakimies Seppo Rautiainen Akavan erityisaloista lähetti asiasta viikon lopulla kirjeen Ilmailuhallinnon pääjohtajalle Kim Saloselle. Kirjeessä muun muassa sanotaan, että lupayksikön esimiesten kielenkäyttö on ollut epäasiallista ja työntekijöitä on hiillostettu "lynkkauskokouksissa". Työntekijöitä ei myöskään ole kohdeltu tasapuolisesti.

Rautiainen kertoi STT:lle laatineensa kirjeen yksikön nykyisten ja entisten työntekijöiden sekä luottamushenkilöiden lausuntojen perusteella. Kaikkiaan hän arvioi, että epäasiallisen kohtelun uhriksi on joutunut vuosien mittaan parikymmentä työntekijää.

Myös Uudenmaan työsuojelupiiri teki tarkastuksen yksikköön joulukuussa.

Ylijohtaja myöntää henkilösuhdeongelmat

Kirjeen vakavin syytös on se, että yksikön tulehtunut tilanne on vaikuttanut esimerkiksi lupien myöntämiseen. Rautiaisen saamien lausuntojen mukaan ilmailualalla olevien yksikön entisten työntekijöiden lupia-asioita olisi venytetty tahallaan ja lupia evätty epämääräisin perustein.

Ilmailuhallinnon ylijohtaja Kim Salonen myönsi STT:lle, että Koulutus ja lupakirjat -yksikön henkilösuhteissa on parantamisen varaa. Hänen mukaansa muuta taloa heikompi työilmapiiri on näkynyt säännöllisesti tehtävissä työviihtyvyystutkimuksissa.

Salonen ei vielä halua kommentoida väitettä siitä, että huonot henkilösuhteet olisivat vaikuttaneet lupakirjojen myöntämiseen.

- Ensin pitäisi käydä läpi joitain yksittäisiä tapauksia. Kyseessä on kuitenkin erityisen vakava asia.

Lupayksikön päätöksistä valitettu

Salonen tietää, että kaikki eivät ole olleet tyytyväisiä lupayksikön päätöksiin. Hänen mukaansa sekä entiset työntekijät että muut ovat valittaneet päätöksistä. Toistaiseksi hallinto-oikeus on kuitenkin antanut Ilmailuhallinnolle puhtaat paperit.

Salonen vakuuttaa, että Ilmailuhallinto ottaa tosissaan työolojen parantamisen Koulutus ja lupakirjat -yksikössä.

- Jokainen kirjeessä mainittu asia käydään läpi ja kirjeeseen myös vastataan. Suhtaudumme asiaan kaikella vakavuudella.

STT–SAMMELI HEIKKINEN

(STT)

Don't kill the messenger...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitkän harkinnan jälkeen päätin jatkaa aiheesta. Kokemukseni mukaan ilmailuyrittäjyys kokonaisuudessaan on ajoittain ollut Suomessa koulukiusaamiseen verrattavaa jokapäiväistä taistelua. Lupien menettämisen pelko ja muu kiukuttelu viranomaisen taholta on hiljentänyt monia. Pahin, mitä itse olen kokenut on se, että Ilmailulaitos on näkemykseni mukaan harhauttanut tietoisesti oikeutta pyrkiessään saamaan perusteetonta taloudellista hyötyä käynnistämällään oikeusprosessilla. Toisin sanoen epäilen heidän puhuneen kantajana oikeudessa totuuden vastaiseksi tietämäänsä. Korostan, että esitän tämän epäilynä. Tämä siksi, että puolueettoman asiantuntijatahon pitää ensin tutkia tapaus ennenkuin se on faktaa. Jos itse syyllistyisin moiseen, taitaisin istua linnassa. Edesmennyt pääjohtaja Talvitie ja ylijohtaja Kim Salonen ovat näkemykseni mukaan vastuunkantajat asiassa.

Ongelma on, kuka tällaiset asiat tutkii. En ole yrityksistä huolimatta löytänyt ketään. Jos joku arvon foorumilaisista tietää tahon, jonka lakisääteinen velvollisuus on tutkia tällaisia epäiltyjä vakavia väärinkäytöksiä, olisin kiitollinen neuvosta. Eduskunnan oikeusasiamiestä olen jo kokeillut eikä se onnistunut.

Seppo   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saakohan tällä forumilla julkaista tosielämän kertomuksia lupakirjahakemuksen käsittelystä vai katsotaanko se epäsoveliaaksi käyttäytymiseksi? Oli kyllä sen lajin juttu, ettei sitä maalaisjärjellä kukaan kyllä ymmärrä, mutta onkos se tässä kauha/lusikka-ajattelussa mitenkään yllättävää ? ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En kyllä omalla nimellä julkaisisi, saatat muuten saada tulevaisuudessa lisää tarinoita kerrottavaksi  :D

Nim. onneksilupakirjanikäsitteleejonkunmuunmaanviranomainen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä kyllä esiintyisin ihan omalla nimelläni, koska vastapuolikin tekee näin.  ::),

tai sitten olisin ihan hiljaa.

Tuossa jo aikaisemminkin sanoin, että viranomaiskäsittelijäkin on vain ihminen,

virheineen ja väärine päätöksineen. Niistä pitää keskustella heti, jos kokee saaneensa väärän kohtelun, pitää valittaa käsittelijälle.

Jos "laitoksen" sisäinen henki on ollut huono, on se ihan eri asia.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta saa aina puhua. En jaksa uskoa, että netissä totuuksien kirjoittelu voisi olla sen luokan temppu, että saisi vaikeuksia. Jos juttu taas on sellainen, että kannattaa pitää suu kiinni, niin asia on toinen.

Melkoisia juttuja olen kuullut, joten ihan normaalit "ruohonjuuritason" tarinatkin varmasti sopivat tähän ketjuun.

Itse en ole saanut huonoa, enkä hyvää kohtelua. Tasaista, aika kauan kestävää lupakirjan odottelua (2-3 vkoa). Kerran sain paperin ilmeisesti puolivahingossa vuorokaudessa.  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiusaamistapaukset sinällään ovat hyvin hankalia, ja usein hyvin vaikeita kenenkään ulkopuolisen jälkikäteen selvittää. Varmasti tärkein tehtävä on yksinkertaisesti varmistaa, että "kiusausaktiviteetti" loppuu. Tässä ilmeisesti ollaan jo jouduttu kiusaustapauksien kehityskaaressa lähes viimeiseen vaiheeseen, eli homma leviää jo oman organisaation ulkopuolelle. Siitä tietää, että ollaan jo pitkällä, ja selvitykseen menee aikaa.

Lupakirjojen evääminen tai viivyttäminen perusteetta on kyllä jo vakava syytös. Toivottavasti asia korjaantuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään