Guest AD

Cathay 777 flyby

64 viestiä aiheessa

Eihän tuo mene sen lähempää tornia, kuin nousevat ja laskevatkaan koneet. Ihanhan tuo näyttää kiitotien päällä lentävän. Ja vielä enemmän mua huolestuttaisi, jos se vetäis sen 500 lasissa telineet alhaalla :P

Nojoo, onhan se nuinkin. Ei kyllä tosta tuubin videosta oikeen ota selkoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni suoraan sanottuna *****taa kuunnella näitä "turha jeesustella" -kommentteja, varsinkaan kun tässäkään ketjussa ei pahemmin moista ole edes esiintynyt. Ja vaikka itse en mikään pro olekaan, pyrin kelailemaan näitä juttuja oman lentokoulutukseni ja lentämisten kautta; olen aina yrittänyt tehdä hommat "by the book" ja ilman mitään sooloiluja. Muistaakseni sille on termikin; taisi olla airmanship.

 

Asiaa, lennolla oli mukana myös firman CEO, jonka hyväksyntä lentäjillä oli.

 

Taitaa PIC olla PIC ja vastuu vastuuta vaikka olisi seitsemäntoista CEO:ta kyydissä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole mikään jeesustelija, kantani asiaan perustelen sillä että kippari sai kenkää, jonkun päättävän mielestä jokin meni väärin, tiedä sitten mikä.

Olishan se ihan kivaa kun kaikki saisi Sanginjoeilla ihan miten sattuu, voisi olla melko vilkasta keskustelua lehdistössä.

Käsitän että itse olet Mikko kiinnostunut temppuilukoneista jne.tietääkseni niittenkin kuskit noudattavat yleensä melko tiukka etukäteissuunnittelua, vai kuinka?

Jeesustelu ei auta mutta ihmetellä ja moittia voi jos siltä tuntuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni suoraan sanottuna *****taa kuunnella näitä "turha jeesustella" -kommentteja, varsinkaan kun tässäkään ketjussa ei pahemmin moista ole edes esiintynyt.

 

Luetaan niitä viestejä niinkuin ne on kirjoitettu ;)

 

muuten aihetta koskevat kommentit joka puolella

 


 

Käsitän että itse olet Mikko kiinnostunut temppuilukoneista jne.

 

Kyllä vain. Ja hirveän monesta muustakin ilmailun "haarasta". Enkä niitä sotke keskenään ;)

 

 

Ps. Ja Jannelle kiitos hyvästä ja asiantuntevasta kirjoituksesta jälleen  :thmbup: Näitä pitää aina välillä vain ihmisiltä kaivella. Jos ei muuten, niin vähän härnäämällä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luetaan niitä viestejä niinkuin ne on kirjoitettu ;)

 

Juu :). On vain muistissa se Swedujen C-130 -ketju.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turvallisuus syistä ei koneessa saa olla matkustajia vain vaadittu miehistö.

Miten edellä mainitsemani esimerkki Aeron lennosta? Vai onko näissä erona, että Aerolla tehtiin normaali lähestyminen, jossa kiitoradan päällä matalalla, ennen kuin korkeammalle, kun tässä on tultu romppeet sisällä hiukan vikkelämpään. Korkeutta oli kumminkin reilusti enemmän, kuin tässä tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mikähän tuossakin ohilennossa nyt oli taas niin kamalan vaarallista. Tuohan pitäisi Finnairillakin ottaa jollekkin reitille ihan vakio ohjelmaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upean näköinen räimäisy. Niin sitä pitää lentää.  Siinä sitä jeesustelijat saa puheenaihetta.

 

Juuh, ehdottoman tarpeellinen ja välttämätön räimäisy olikin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auttaako kipparia näissä matalennoissa ns.maaefekti? vai muuttuuko korkeus pienestäkin "montusta"..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok

 

Mä myönnän. Siis toihan oli oikeesti niin siistii ja hienoo lentämistä. Vähän olen kade kun en itse ole uskaltanut tehdä samanlaista kuviota, enkä uskalla vastenkaan.

 

Kun mä nyt olen tunnustanut niin laitanpa tähän sitten ton videon. http://www.youtube.com/watch?v=xhZgpGJ3SRI siis tosi hieno fly by. Ja nämä äijät tekee sen vielä hitaasti ja tellingit ulkona. Niinku joku viisaasti ja asiantuntemusta osoittaen täällä jo sano: Niin sitä pitää lentää  :thmbup:

 

Loppu.

 

Komea oli.........loppu.

Surullista katteltavaa,mutta helpompi ymmärtää että määräyksiä tarvitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa Air Francen videossa puikoissa oli Airbusin koelentäjä ja konekin taisi olla prototyyppi. Hän väitti lennon jälkeen, että moottoreista ei saatu tehoja kun ylösvedon aika tuli. Raportti taisi kyllä naulata pilotin.

 

Edit:eipäs ollutkaan mikään koelentäjä, mutta joka tapauksessa pilotti väitti, että kone ei totellut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa Air Francen videossa puikoissa oli Airbusin koelentäjä ja konekin taisi olla prototyyppi.

 

Edit:eipäs ollutkaan mikään koelentäjä, mutta joka tapauksessa pilotti väitti, että kone ei totellut.

 

Eikös hän ollut AF:n 320 ryhmän koulutuspäällikkö ? Jotain tuommosta olen aikanaan jostakin (Ilmailu?) lukenut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka on mitannut lentonopeuden ohilennon aikana? 515 km/h = 278 kts, lentääkö se todellakin niin kovalla nopeudella, ei minusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turvallisuus syistä ei koneessa saa olla matkustajia vain vaadittu miehistö. Sovitaan reitti missä käännytään, kuinka alas tullaan, miten radiokorkeusmittarit asetetaan ja pistetäänkö GPWS overide päälle jotta "Too low gear ja too low flaps" huutoja ei tule. Millä laipoilla ja millä nopeudella ohilento suoritetaan. Kumpi lentää naama ulkona ja kumpi lukee Rad Altia, tälläisissa manoovereissa PF on yleensä kippari. Sovitaan yhdessä että mikäli jokin ei näytä hyvältä niin kuka tahansa voi sanoa esim Go-Around ja ylösveto aloitetaan heti. Sitten vielä mietitään mihin suuntaan lähdetään ohilennon jälkeen ja mikä on ATC selvitys Jne jne.

 

Tämä ylläoleva ei ole mikään täysinkattava selvitys se on vain esimerkki siitä miten asia voidaan hoitaan. Eri yhtiöillä on eri proseduurit ja eri kuviot.  Nykyään asioiden legaliteetti eli laillisuus ja se että kaikki ruksit on ruudussa tekee ilmailusta välillä aikamoista paperisotaa, mutta niin asia vain on.

 

Janne, olenko oikeassa, jos arvaan, että suurin osa "ohilennoista" tehdään sen takia, että pilotit pyytävät tornista jonkun katsomaan onko telineet tulleet ulos, vaikka merkkivalot väittävät jotain muuta? Onko tällaisia "ohilentoja" varten check listit lentokäsikirjassa, jossa otetaan kantaan noihin mittarien ja tietokoneiden asetuksiin?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komea oli.........loppu.

Surullista katteltavaa,mutta helpompi ymmärtää että määräyksiä tarvitaan.

 

Eikös tuossa tapauksessa ollut kyse jonkinsortin tietokoneviasta eikä määräyksien rikkomisesta ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa tapauksessa ollut kyse jonkinsortin tietokoneviasta eikä määräyksien rikkomisesta ?

 

Pointti taisi olla siinä, että selvästikään kyseistä proseduuria ei oltu briiffattu tarpeeksi hyvin ennen sen suoritusta. Kone, ellen aivan väärin muista, toimi oikein, mutta lentäjät eivät olleet aivan perillä sen (Alpha floor, GA?) toimintalogiikasta. Ei vissiin oltu tehty tapreeksi tarkkaa escape plania miten homma keskeytetään jos jotain menee pieleen.

 

Jos siis olisi toimittu kuten Uusmaan Janne kuvasi, olisi todennäköisesti ollut suuremmat edellytykset selvitä tapauksesta hengissä.

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pointti taisi olla siinä, että selvästikään kyseistä proseduuria ei oltu briiffattu tarpeeksi hyvin ennen sen suoritusta. Kone, ellen aivan väärin muista, toimi oikein, mutta lentäjät eivät olleet aivan perillä sen (Alpha floor, GA?) toimintalogiikasta. Ei vissiin oltu tehty tapreeksi tarkkaa escape plania miten homma keskeytetään jos jotain menee pieleen.

 

Jos siis olisi toimittu kuten Uusmaan Janne kuvasi, olisi todennäköisesti ollut suuremmat edellytykset selvitä tapauksesta hengissä.

 

-Oskari

 

Tuostahan varmaan löytyy tietoa enkun taitoisille http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19880626-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllähän se näin on nähtävä että kommentoitava on. Sinällään on ymmärrettävää että kyseinen kippari halusi tehdä jotain hieman erikoisempaa tilanteessa jossa uusi kone luovutetaan, mutta on myönnettävä että meni "hieman liian pitkälle".

 

Koska jälkiviisaus on kaunein viisaus, olisi hyvä sanoa että overfly vaikkapa sanotaan 1000ft AGL, joka on jossain määrin turvallisempi kuin 20ft olisi ehkä ollut monen osapuolen mielestä suotavaa. Kuvia kun katson niin ahdistaa jo pelkkä katsominen kun maavaraa on sen 20ft tms. Siis täysin edesvastuutonta ja tyhmää riippumatta siitä onko CEO kyydissä tai ei.

 

Ja koska jossittelu on jälkiviisauden jälkeen se seuraavaksi kaunein asia, voidaan ehkä heittää ilmaan tilanne jossa ohjainpintaa olisikin painettu vielä 3 milliä liian alas - jolloin oltaisiin saatu miellyttävä mahakosketus kiitotielle. Siinä olisi saattanut olla jo hieman enemmän selittämistä. Toivottavasti kippari joutuu kuitenkin loppuelämänsä ajan näkemään unta siitä mitä olisi mahalaskusta seurannut.

 

Kenkää tuommoisille vaan...

 

-tuomo

 

edit: Kone on muuten kaunis kuin morsian joten onneksi ei mennyt sitä rikkomaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta jos pilotti oliskin poikkeuttanut vain 1,23453574mm niin lowpass olis tapahtunut VIELÄKIN siistimmin kuin nyt.  ::)

 

Oonko mä vähän tylsä ihminen, jos sanon, että noitten liikennekoneitten räimäisyt on yhtä kiinnostavia jopa ilmailijalle kuin katsoa ohi kiitävää Pendolinoa? Tässä hieman siistiä matalalentoa.

 

http://www.youtube.com/watch?v=dzR1se9St1U

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllähän se näin on nähtävä että kommentoitava on. Sinällään on ymmärrettävää että kyseinen kippari halusi tehdä jotain hieman erikoisempaa tilanteessa jossa uusi kone luovutetaan, mutta on myönnettävä että meni "hieman liian pitkälle".

 

Koska jälkiviisaus on kaunein viisaus, olisi hyvä sanoa että overfly vaikkapa sanotaan 1000ft AGL, joka on jossain määrin turvallisempi kuin 20ft olisi ehkä ollut monen osapuolen mielestä suotavaa. Kuvia kun katson niin ahdistaa jo pelkkä katsominen kun maavaraa on sen 20ft tms. Siis täysin edesvastuutonta ja tyhmää riippumatta siitä onko CEO kyydissä tai ei.

 

Ja koska jossittelu on jälkiviisauden jälkeen se seuraavaksi kaunein asia, voidaan ehkä heittää ilmaan tilanne jossa ohjainpintaa olisikin painettu vielä 3 milliä liian alas - jolloin oltaisiin saatu miellyttävä mahakosketus kiitotielle. Siinä olisi saattanut olla jo hieman enemmän selittämistä. Toivottavasti kippari joutuu kuitenkin loppuelämänsä ajan näkemään unta siitä mitä olisi mahalaskusta seurannut.

 

Kenkää tuommoisille vaan...

 

-tuomo

 

edit: Kone on muuten kaunis kuin morsian joten onneksi ei mennyt sitä rikkomaan.

 

Moikka,

 

Täysin samaa mieltä. Tuollainen ei kuulu liikenneilmailuun, varsinkaan. Ja yleensäkin suunnittelemattomuus ei kuulu ilmailuun yleensäkään(temppukoneet ja niille luodut olosuhteet on asia erikseen). Turvallisuus ennen kaikkea. Vastuutonta toimintaa.

 

-Jukka :-\

 

Uusmaan Janne tuota fiksusti selvittelikin. Siinä on tosi pro!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huvittavaa tuo jälkiviisaus ja millien laskeminen. Jos ja jos..Taidatte kuulua niihin ihmisiin jotka nukkuvatkin lattialla ettei vaan yöllä putoa sängystä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja yleensäkin suunnittelemattomuus ei kuulu ilmailuun yleensäkään(temppukoneet ja niille luodut olosuhteet on asia erikseen). Turvallisuus ennen kaikkea. Vastuutonta toimintaa.

 

 

Vähintään yhtä vastuutonta on väittää temppulentämistä suunnittelemattomuudeksi  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään