Martti Kujansuu

Kesän 1944 lentokenttätiedustelut ja niiden tulokset

6 viestiä aiheessa

Laitan nämä tänne pääasiassa omaksi ilokseni & muistiinpanoksi, mutta kommentoida saa ja lisäkysymyksiä esittää.  ;) Osa tuloksista saatu hävittäjäpartioilla, pääosa kentistä kuitenkin kuvattu PE-2:lla. T-19283 / 116

 

28.6.1944. Klo 15,00 - 16,10. Kaukjärven kentällä n. 80 IL-2 ja hävittäjiä. Jäppilän kentällä 26 IL-2, pääosa keskellä kenttää. Humaljoen kentällä 1 U-2. Römpötin kentällä 15 hävittäjää.Suulajärven kentällä lukuisia IL-2 koneita.

 

4.7.1944. Klo 7,20 - 9,00 otettujen ilmavalvontakuvien tutkimuksissa on todettu lentokenttien miehityksestä seuraavaa:

Raulammen lentokentällä 25 kpl. häv. ja 31 kpl. todennäköisesti maataistelukoneita. Kentällä vilkas liikenne. Kuvassa osa kenttää pilven peitossa. Suulajärven kentällä 2 kpl. DC-3 koneita, 5 kpl. PE-2, 35 kpl. IL-2, 10 hävittäjiä, 2 todennäköisesti R-5 ja 4 tuntematonta tyyppiä olevia hävittäjiä. Römpötin kentällä 24 kpl. hävittäjiä ja 3 kpl. todennäköisesti 2-moottorisia koneita. Kuva jossakin määrin epäselvä. Perkjärven kentän kohdalla pilviä.

 

7.7.1944. Ilmavalokuvatutkimusten tulokset 7.7.44 suoritetusta viholliskenttien kuvauksista.

Römpötti: 1 PE-2, 13 AC, 26 1/1, 1 Lagg-3, 35 todennäköisesti Lagg-3, 5 IL-2, 1 naamioitu pommikone, 1 todennäköisesti SB, 1 R-10 ja 11 naamioitua konetta.

Raulampi: 33 1/1 ja 37 IL-2.

Suulajärvi: 1 PE-2, 23 IL-2, 33 1/1, 4 DB ja 1 tuntematon mahallaan kentällä.

 

14.7.1944. Tietoja 13.7.1944 valokuvatuista Aunuksen kannaksella olevista vihollisen lentokentistä:

Lotinanpelto: DC-3 1 kpl., PE-2 19 kpl., Jak-4 7 kpl., IL-2 3 kpl. (yhdessä taso poikki), U-2 16 kpl., I-16 1 kpl., UT-1 4 kpl. ja yksi valekone. Koneita yhteensä 51 kpl.

Aunuksenlinna: Uusi pellolle rakennettu kenttä p=6006 ja i=9902. Kiitoradan suunta 350°. Kentällä havaittu 9 kpl. U-2 koneita.

Nurmoila: DC 1 kpl., IL-2 36 kpl., DB-1 1 kpl., I-153 (I-15) 1 kpl., häv. (mahdollisesti Lagg-3) 5 kpl., häv.? 14 kpl., tuntem. lekoja 1/1 6 kpl., 1/2 lekoja 2 kpl., U-2 1 kpl. Yhteensä 67 kpl.

Vitele: IL-2 43 kpl., Lagg- tai LA- 13 kpl., TH? 10 kpl., AC? 12 kpl., I-153 (I-15) 5 kpl., TB-1 2 kpl., DC-3 1 kpl., U-2 6 kpl., UT-2 2 kpl., IL-2 1 kpl. (ilman moottoria), 2 moottorinen leko? 1 kpl. Yhteensä 96 kpl.

Salmi: Uusi pellolle rakennettu kenttä p=0720 i=6005, kiitoradan suunta N-S, kentällä havaittu 14 kpl. U-2 koneita.

 

18.7.1944. Tiedot 18.7.44 klo 06,53 - 07,05 valokuvatuista Karjalan kannaksen viholliskentistä:

Suulajärvi: 1/U-2?, 20/IL-2, 20 kpl. tuntemattomia 1-moottorisia, 3/2 (todennäköisesti DB) ja 2/2?

Kilpasilta: (kuvassa vain eteläosa näkyvissä) 17/1?.

Perkjärvi: 5/IL-2, 4/1?, 8/1? (todennäköisesti valekoneita, koska asemat ja paikka aivan samat kuin 7.7.44 kuvauksessa).

Raulampi: 30/1, 18/IL-2, 10/1 (naamioitu verkolla).

 

22.7.44.

 

Klo 12,10 - 13,10. Suojärven kenttä korjattu, kentällä 5 U-2.

 

Klo 07,10-. Uuden Laatokan lentokentän valokuvaustiedustelutulokset: (kuvassa näkyy vain osa kentän uudemmasta osasta) 6/MDR-6, 7/SU-2, 1/KOR-2, 2/PE-2, 2/TH tai KH, 1/1?, 11/TH?, 2/lentovene?, 1/DC-3, 1/U-2 ja 1 valekone?

 

Klo 15,30 - 16,40. 4 MS maataistelulento Suojärven lentokentällä klo 13.00 todettujen 5 U-2 tuhoamiseksi, koneita ei kentällä havaittu.

 

26.7.44. Tiedot kenttäkuvauksista 26.7.44:

Suulajärvi: 2/2 PE, 3/1 häv.?, 3/1 häv. runkoja?

Römpötti: 2/1 IL-2?, 1/? todennäköisesti leko.

Kaukjärvi: 3/1 IL-2, 4/1 häv., 2/1 I-15?, 1/?.

Raulampi: 11/1 IL-2?, 11/1 häv.?, 3/?.

 

Tiedot 31.7. suoritetuista kenttäkuvauksista:

Hallinkangas: Pisin kiitorta valmiina ja sen laidalla koneita seuraavasti: 21/2 U-2 ? Kentän it: 1 raskas, 1 keskiraskas ja 1 kevyt patteri kentän eteläpäässä.

Uuksu: 20/1 häv. Kentällä matalatorjuntaa.

Uomaa: Todennäköisesti 12/1 ? (kuva epätarkka).

 

T-Le.Lv 12:n 10.8.44 suorittamien lentokenttäkuvausten tulokset:

Hallinkangas: 25/1 ?, kiitorata SW-NE, valmis n. 1150 m. pitkä. Pieni kiitorata Hallinniemen rannalla rakenteilla, 200 x 700 m valmiiksi tasattua, suunnassa N-S.

Uomaa: 6/1 ? (mahd.lekoja)

Rajakontu: (61° 15 min. , 32° 11 min.) kylän laidassa rautatien ja maantien välissä. Kentällä 7/1 ? (mahd. kaksitasoisia). Kiitorata NW-SE suunnassa.

Suurimäki: (61° 23 min. , 32° 28 min). Kiitorata SW-NE suunnassa. Kentällä 27/1 ?

 

27.8.44. Salmissa uusi lentokenttä (p = 681450, i = 60750). Toinen kiitorata suunnassa W-E ja toinen NW-SE. Kiitoradat n. 2 km pitkiä.

 

Tiedot Le.R 1:n 26.8.44 suorittamista lentokenttäkuvauksista:

Hallinkangas: 1/1 U-2, 3/1.

Uomaa: 1/1 Thunderbolt, 1/1 hävittäjä, 1/1 Lagg rullaamassa ja 2 lekoa startannut pölypilvistä päätellen.

 

Tiedot kenttäkuvauksesta 27.8.44:

Ylä-Uuksu: 22/1 KH, 3/1 U-2, 1/1 I-16, 8/1 naamioituja, tyyppejä ei voi todeta, 1/1 leko, siipi poissa, tyyppi epäselvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Uomaa: 1/1 Thunderbolt, 1/1 hävittäjä, 1/1 Lagg rullaamassa ja 2 lekoa startannut pölypilvistä päätellen.

 

Noista noin kahdestasadasta lend-leasatusta P-47-koneesta, milloinkahan ne toimitettiin pohjoiselle / Baltian rintamalle, kun aika harva suomalainen kirja mainitsee niistä kovinkaan paljoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista noin kahdestasadasta lend-leasatusta P-47-koneesta, milloinkahan ne toimitettiin pohjoiselle / Baltian rintamalle, kun aika harva suomalainen kirja mainitsee niistä kovinkaan paljoa?

 

Luin joskus, että yhtä ensimmäisistä koneista (nro 42-75202)  koelennettiin vuoden 1944 "puolivälissä". Pohjoisen laivaston 255IAP sai ensimmäisen Bolttinsa 29.10.1944.

 

Vaikka tuo noin 200 konetta olisikin totta, niin en tiedä, pitävätkö nuo Red Stars 4stä löytyvät lend-lease -sarjanumerot täysin paikkansa, koska esim. kirjassa mainitun "22-RE" erän koneita löytyy jenkkien omista kadonneet/tuhoutuneet -tilastoista ainakin 5 kpl 8.6.44 ja 16.7.45 välisenä aikana (mm. 371 ja 57 FG).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan nää muuten niitä Kude Virtasen ajamia lentoja, vai ajettiinko kenttätiedustelut erikseen?

 

Vaikea sanoa tästä materiaalista mitä minulla on sillä nuo ovat suoraan Lentojoukkojen tilanneilmoituksista ilman mitään lentäjätietoja. Kyseinen tieto taas löytyy suoritusilmoituksista tai laivueen sota/lentopäiväkirjasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin joskus, että yhtä ensimmäisistä koneista (nro 42-75202)  koelennettiin vuoden 1944 "puolivälissä". Pohjoisen laivaston 255IAP sai ensimmäisen Bolttinsa 29.10.1944.

 

Vaikka tuo noin 200 konetta olisikin totta, niin en tiedä, pitävätkö nuo Red Stars 4stä löytyvät lend-lease -sarjanumerot täysin paikkansa, koska esim. kirjassa mainitun "22-RE" erän koneita löytyy jenkkien omista kadonneet/tuhoutuneet -tilastoista ainakin 5 kpl 8.6.44 ja 16.7.45 välisenä aikana (mm. 371 ja 57 FG).

 

 

Lähteistä vaihdellenhan luku on 185-200, joten hukkaprosentti sopii toleranssiin  8) Varmastikin CG voisi valottaa tilannetta kirjojaan enemmän mikäli pystyy; poikkeuksetta P-47:ista en ole nähnyt mitään muuta mainintaa kuin Red Stareissa ja netin ylimalkalausunnoissa. Mielenkiintoinen loppusodan kokemus meidän kannaltamme joka tapauksessa, esim. ilmataisteluihin suomalaisten kanssa nuo tyypit eivät tainneet ehtiä.

 

Edit: LeR 1 on tainnut saada tiedustelutietoja ja Thunderboltin tunnistamiseen tarvittavaa dataa suoraan Saksasta. Voisiko tuo elokuinen tunnistus pitää paikkansa, jos ensimmäisiä koneita ruettin toimittamaan vasta vuoden 1944 "puolivälissä"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään