Guest TLinkku

Ppl Kymenlaaksossa?

10 viestiä aiheessa

Onko täällä Lappeenrantalaisia PPL ihmisiä? Oletteko suorittaneet PeepeeÄllänne Lappeenrannassa?

 

Jos on niin onko kommentteja - hyviä tai huonoja?

 

Onko täällä Hamina - Kotka alueella jotain muuta paikkaa lentää PPL - > EFKY on, mutta haluan suorittaa omani hieman vilkkaammin liikennöidyllä kentällä hyvissä puitteissa.

 

Nyt on tullut vuosien jälkeen sen aika! ;D

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymissä Kotkan IK kouluttaa Piper Cherokeella. Hinnat ovat ainakin melko edulliset. Mutta mikäli haluat ihan oikeasti suorittaa lupakirjasi vilkkaammalla kentällä niin sitten täytyy kyllä poistua kymenlaaksosta... ::)

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet sä Harri lentäny EFKY:ssä päin? Tarjoovat siellä ihan kohtuuhintasta opetusta Piper PA-28 Cherokeella. Hmmm...PPL korpikentältä...Kun on jo koneenkäsittelypohjaa jonkun verran niin ei huvittas läpärit korpikentällä - mieluummin vaikka EFLP. Kalustokin on melko vanhaa (tää kyseinen Cherokee mun mielestä museokamaa).

 

EFLP on taas ajomatkaa n.90km (EFKY n. 20km)... Mikä sitten vaakakupissa painaa - se minun on ratkaistava... ???

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olen lentänyt Kymissä aikanaan purjelentokoneilla. Mutta tunnen kyllä sitä Kotkan IK:n moottorilentäjäporukkaakin. Se kone on tietty vanha mutta onhan siinä kai kohtuullisen uusi moottori.

 

Korpikentällä peruskoululentojen lentämisessä on kyllä positiivisetkin puolet verrattuna vilkkaampiin kenttään - odottelua tulee paljon vähemmin. Ja lentämäänhän oppii kyllä korpikentälläkin.

 

Toisaalta PPL-kurssin aikana lennetään matkalentoja kuitenkin jonkin verran ja Malmillehan lentää Kymistä alle puolessa tunnissa joten kyllä sitä vilkkaan ilmatilan kokemustakin aika helposti pitäisi pystyä hankkimaan.

 

PPL-kurssi on myös siinä määrin mittava projekti, että minä ainakin valitsisin lyhyemmän ajomatkan... :)

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

(tää kyseinen Cherokee mun mielestä museokamaa).

 

Se on niin suhteellista. Itse lensin PPL:n muutama vuosi sitten vm70 Cherokeella ja se oli ainakin tosi timmi peli, kaikki viimeisen päälle iskussa. Karkeasti ottaen tuollaisella 30 vuotta vanhalla Cherokeella ja tuliterällä Archerilla on ainoana oleellisena erona tuoksu sisällä :)

 

Jos lentää PPL:n korpikentällä, saattaa ainakin alussa olla jonkinlainen lennonjohtajakammo, koska johdettuja lentoja tulee oleellisesti vähemmän. Toisaalta, jos lentää PPL:n isolla kentällä, 15 metriä leveä asfaltti tuntuu kummasti kapealta 60 metrin jälkeen...

 

Koulutuksen aikanahan joka tapauksessa tulee (ainakin nyt kun PPL:ssä on vielä 45 tuntia) riittävästi kokemusta sekä isoista että pienistä kentistä. Ja sillä isollakin kentällä (esim Oulun liikennemäärillä) lennetään enimmäkseen yksin. Itse en muista kuin kerran lentäneeni laskukierrosta toisen koneen kanssa yhtä aikaa, ja sekin tapahtui Ahmosuolla. ;D

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappeenrannassa on kylläkin lennonjohto mutta ei se lentoliikenne kovin vilkasta sielläkään ole. Varmaan yksin saa lentää enimmän aikaa. Siellä taitavat kouluttaa Cessnalla. Luulen, että vilkkain kenttä on Utti, kun siellä pörrää nämä maavoimien kopterit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä meni siinä mielessä kivasti, että ensin tuli opeteltua lentämään purtta Kymissä rauhallisessa liikenteessä kapealla baanalla ja sitten mopua Jyväskylässä valvotulla kentällä isolla baanalla. Eli tuli ikään kuin molemmat puolet koettua.

 

Jyväskylässä pääsee sentään joskus lentämään kierrosta toisenkin koneen kanssa. Pienkoneita on useastikin ollut pari yhtä aikaa, ja joskus saapuvatkin koneet kasaantuvat kivasti laskuun yhtä aikaa. Joskus laskuun tulee jopa kaksi konetta yhtä aikaa siten, että toinen laskee loppupäähän ja toinen alkupäähän. Kerran olen lennellyt laskukierrosta ilmavoimien Fokkerinkin kanssa. Ne lensi oikeanpuoleista kierrosta, minä vasenta ja mentiin juuri tasatahtia kun ne tekivät sen verran isompaa kierrosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse aloitin A2-opinnot Helsinki-Vantaalla v 1980 Cherokeella. Kun laskuja oli sahattu muutama kymmenenen siirryttiin Malmin laskukierrokseen.

 

Ensimmäinen havainto oli, että eihän näin iso (!) kone mahdu millään noin pienelle ja kapealle kentälle. :-\

 

Hämmästys oli suuri kun se mahtuikin.

 

Sittemmin kun tarjosin MU-2:ta eka kertaa Malmin 36:lle, kun kynnysnopeus oli lähemmäs 150 kt, oli tulla uskon puute uudemman kerran.

 

Olihan AFM onneksi tälläkin kertaa oikeassa. Edes reverssejä ei tarvittu eikä menty pitkäksi sttenkään. :D

 

Mutta asiaan mennäkseni, nykyään PPL ja sen haltija on keskimäärin paljon liikkuvampi ja kansainvälisempi kuin ennen muinoin. Ei voi kyllin korostaa radiopuhlinliikenteen ja menetelmien hallinnan tärkeyttä.

 

Valitettavaa on, että useimmiten korpikenttien kasvatit (mitenkään väheksymättä) eivät yksinkertaisesti USKALLA lähteä edes Malmilla käymään saati ulkomailla.

 

Jos siis on suinkin mahdollista niin lentäkää valvotuilta kentiltä JA hankkikaa heti alkuun englanninkielinen RTF-pätevyys.

 

Se auttaa uskomattoman paljon sitten jatkossa,

 

Nimim. Elämää myös PPL-kurssin JÄLKEEN

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilanne on oikeastaan aivan mielialasta kiinni. Kymi on kutakuinkin vilkkaampi kenttä kesäaikaan kuin muut Kymenlaakson kentät (pl. EFSE) ja Lappeenranta yhteensä. Lennonjohtoa ei tietysti ole, mutta ei sitä ole paljon Utissa tai Lappeenrannassakaan. Wredebyn kasvattina suosittelen ehdottomasti lentäämään opettelua pieneltä kentältä. Sen jälkeen kone sopii minne vaan, mutta kahden-kolmen kilsan baanoilta lentävät eivät useinkaan uskalla lähteä korpikentille, koska ne ovat kauheita ja jos ei kuole ni kone hajoo ainakin.

 

Mikäli olet valmis ajamaan Lappeenrantaan saakka (ilmeisesti Haminasta päin?), mikset harkitse saman tien Malmia? Matkaa on tietysti vähän enemmän, mutta suurimmaksi osaksi motaria tai leveäkaistatietä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään