Martti Kujansuu

Ensimmäiset suomalaiset lentäjät?

11 viestiä aiheessa

Osaisiko kukaan kertoa ensimmäisistä lentäjistä/koneista Suomen maalla? (tai siis Venäjän). Ensimmäinen lentäjä kai oli tamperelainen Adolf Aarno Demoisellaan, mutta muistaakseni sitä ennen oli joku venäläinen lentänyt suomessa, osaako kukaan sanoa nimeä/konetta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Janarmon kirjan mukaan Aarno ei muistaakseni päässyt ilmaan asti

Ensimmäinen venäläinen joka lensi täällä näyttävästi oli kai Sergei Utochkin. Ja koneena modifioitu Farman.

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=20664;start=msg192073#msg192073

 

 

Löysinpä tällaisiakin sivuja

http://www.100aviators.com/countrylist.html

http://www.day.kiev.ua/DIGEST/2002/03/culture/cul1.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Janarmon kirjan mukaan Aarno ei muistaakseni päässyt ilmaan asti

Ensimmäinen venäläinen joka lensi täällä näyttävästi oli kai Sergei Utochkin. Ja koneena modifioitu Farman.

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=20664;start=msg192073#msg192073

 

 

Löysinpä tällaisiakin sivuja

http://www.100aviators.com/countrylist.html

http://www.day.kiev.ua/DIGEST/2002/03/culture/cul1.htm

 

Lukeeko siinä kirjassa tarkkoja tyyppejä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Janarmon mukaan ensimmäisen lennon (onnistuneen) Suomessa suoritti Tanskalainen Robert Svendsen Voisin kaksitasolla Kulosaaren edustan jäällä 12.02.19011. klo 5.10 - 5.12 iltapäivällä. Lennon pituus n. 600m. ja max. korkeus 25m. Lento kesti 1,5 min. Kirjassa on pari valokuvaa tapauksesta joista toinen ilmassa. Kuvia ja juttua myös Utotschkin lennosta ym. ym..

Markku

P.S. käy Martti kyselemässä kirjastosta, pitäis löytyä ainakin käsikirjaston puolelta : K.W. Janarmo "Varhaisilmailumme" 1753-1919

Otava 1963. Kirja on "tyhjentävä" selvitys tuon ajan ilmailusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Janarmon mukaan ensimmäisen lennon (onnistuneen) Suomessa suoritti Tanskalainen Robert Svendsen Voisin kaksitasolla Kulosaaren edustan jäällä 12.02.19011. klo 5.10 - 5.12 iltapäivällä. Lennon pituus n. 600m. ja max. korkeus 25m. Lento kesti 1,5 min. Kirjassa on pari valokuvaa tapauksesta joista toinen ilmassa. Kuvia ja juttua myös Utotschkin lennosta ym. ym..

Markku

P.S. käy Martti kyselemässä kirjastosta, pitäis löytyä ainakin käsikirjaston puolelta : K.W. Janarmo "Varhaisilmailumme" 1753-1919

Otava 1963. Kirja on "tyhjentävä" selvitys tuon ajan ilmailusta.

 

Kävinkin lainaamassa kys. kirjan. Thorobin kone näyttää minusta ihan tavalliselta bleriot XI -koneelta, vaikka kirja väittää koneen olevan huono kopio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Janarmon mukaan ensimmäisen lennon (onnistuneen) Suomessa suoritti Tanskalainen Robert Svendsen Voisin kaksitasolla Kulosaaren edustan jäällä 12.02.19011. klo 5.10 - 5.12 iltapäivällä.

 

Mites tuo nyt on?

 

http://members.vip.fi/~niemela/Kehu.html

 

Liikemies ja kuvataitelija Adolf Aarno puolestaan lensi ensimmäistä kertaa Suomessa lentokoneella. Paikkana oli - arvannettekin - Tampere ja Pyhäjärvi, aika tammikuu vuonna 1911. Kone oli ranskalainen Demoiselle, ja se pysyi kuin pysyikin muutamia kymmeniä metrejä ilmassa

 

Eli kumpi oli ensin, Svendsen vai Aarno?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä Venäjällä koulutetut suomalaiset lentäjät, niistä taisi olla Helsinskaja Pravdassa hiljattain juttua. Tarvitaanko siis ensimmäinen ilmassa ollut suomalainen vai ensimmmäinen Suomessa ilmassa ollut? Kuumailmapalloa kokeiltiin 1800-luvun puolella - oliko Oulussa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä Venäjällä koulutetut suomalaiset lentäjät, niistä taisi olla Helsinskaja Pravdassa hiljattain juttua. Tarvitaanko siis ensimmäinen ilmassa ollut suomalainen vai ensimmmäinen Suomessa ilmassa ollut? Kuumailmapalloa kokeiltiin 1800-luvun puolella - oliko Oulussa?

 

Ensimmäistä moottorikonetta lentänyttä etsisin nyt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nettisivulla http://www.tampere-seura.fi/melko/Auto.html

kerrotaan

------------------

Vuonna 1911 taiteilija Adolf Aarno sai Demoiselle-merkkisen koneensa juuri ja juuri irtautumaan maan pinnasta. Kansakoulunopettaja Ludvig Roineen taas kerrotaan rakennelleen jonkinmoisia automapiilejä 1900-luvun alkuvuosina.

 

kuva Aarnon koneesta ja kuvateksti:

 

Lentäjäsankari, taiteilija Adolf Aarno Pyhäjärven jäällä matkalla ilmailun historiaan vuonna 1911. Tämä huima yritys sai 50-vuotismuistopatsaansa Härmälään Nuolialantien ja Lentokonetehtaankadun kolmioon vuonna 1961. Kyseessä on Unto Hietasen veistämä pronssiveistos "Potkuria pitelevä poika".

---------------------

 

Eli onko "juuri ja juuri irti maasta" = lentämistä?

 

Edit: Täällä http://members.vip.fi/~niemela/Helik.html

sitä sanotaan vain lentoyritykseksi

 

Ja hänen muistopatsaassaan sanotaan: ""Adolf Aarno suoritti 20.4.1911 Tampereella Härmälänsaaren luona Suomen ensimmäisen moottorilentoyrityksen." http://www.tampere.fi/vapriikki/nymu/patsaat/hietane2.htm

 

Ja Ilmailulaitoksen historiasivuilla:

http://www.ilmailulaitos.fi/files/fcaa/historiikki_pdf/varhais.pdf

"Kuvanveistäjä Adolf Aarno yrittää

ensimmäisenä Suomessa lentää

moottorilentokoneella. Lehdet

kertovat Pyhäjärven jäällä suoritetusta

lennosta, mutta pari päivää

myöhemmin julkaistaan uutinen

otsikolla “Lentäjä ei itse myönnä

lentäneensä”.

 

http://www.tky.hut.fi/~pik/historiaa/alkutaival.html kertoo

Teekkareita on ollut mukana suomalaista ilmailua kehittämässä aivan alkuvaiheista asti. Kun lentotaito levisi Euroopassa 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, ei Suomen suuriruhtinaskuntakaan jäänyt kehityksestä syrjään. 17.9.1909, vain pari kuukautta Blériot'n historiallisen kanaalinylilennon jälkeen, perustettiin Helsingissä Aeroklubben (Aeroklubi). Sen keskeisenä puuhamiehenä oli ruotsalaissyntyinen, pari vuotta Polyteknillisessä opistossa (nyk. TKK) opiskellut Carl Eskil Sjöberg. Klubin lyhyen toiminnan aikana ehdittiin tuottaa Suomeen maan ensimmäinen lentokone: klubin jäsen, helsinkiläinen autokauppias Sergei Nikolajeff matkusti syyskuussa 1909 Pariisin kansainväliseen ilmailunäyttelyyn ja osti Santos-Dumont Demoiselle -yksitason 7000 markalla tarkoituksenaan myydä se Suomessa. Helsingistä ei koneelle kuitenkaan ostajaa löytynyt, ja lopulta sen osti keväällä 1911 tamperelainen kuvanveistäjä Adolf Aarno, jota lentoyritystensä epäonnistumisesta huolimatta pidetään syystä suomalaisen moottorilennon pioneerina

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuo nyt on?

 

http://members.vip.fi/~niemela/Kehu.htmlEli kumpi oli ensin, Svendsen vai Aarno?

Kaikenmoisia lähteitä läpikolutessa ei ole tullut vastaan mitään mikä osoittaisi Suomessa lennetyn onnistuneesti moottorikoneella ennen Robert Svendseniä.

Aarnon lentoa Tamperelaisvätteistä huolimatta pidetään vain yrityksenä. Ilmapallo lensi Oulussa 29.9.1784 tosin ilman lentäjää. Oliko "lennokkitoiminnan" alku ?

Avojalakane Suomen vanahimman ilimailukaupungin kasvatti ;D

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään