Martti Kujansuu

Antonov Santahaminassa

45 viestiä aiheessa

Kas, joku ennättikin edelle! Kyseessä oli ensimmäinen moottorilento Helsingin edustan sotilassaaren lentokentälle 'EFHS' vuoden 47 jälkeen.

 

Aamun tähti saapuu myötätuuleen.

[ attachment removed ]

 

180 asteen käännös ja kone upposi kiitotiehen.

[ attachment removed ]

 

Tapahtumaa oli saapunut seuraamaan ainakin puolen sataa ihmistä.

[ attachment removed ]

 

Lähikuvaa nokan tuntumasta.

[ attachment removed ]

 

Lapiolla siirtyi äkkiä ylimääräiset hiekat pois.

[ attachment removed ]

 

Uteliaimmat tutustuivat sisätiloihinkin....

[ attachment removed ]

 

...minä kuvasin yksityiskohtia siivestä.

[ attachment removed ]

 

Lähtö vastatuuleen sujui ongelmitta.

[ attachment removed ]

 

Mutta pitihän sinne sisällekin vilkaista!

[ attachment removed ]

 

Toisen laskun jäljet näkyvät hyvin kiitotiessä.

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs ihmettä tuo tuolla teki?

 

http://www.santahamina.fi/

 

"Santahaminan lentokentällä on säpinää launtaina 1.päivä maaliskuuta. Utin Laskuvarjokerho tekee kolme hyppykierrosta kello 9.15, 10.30 ja 11.30". Hypyt peruuntuivat matalan pilvikaton ja tuulen takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä oli kyydissä ihmisiä jotka olisivat halunneet hypätä ehjästä lentokoneesta varjon varassa alas, mutta pilvikorkeus esti sen..

 

Nyt vaan odottelemaan minkälaisen huomion media antaa Antonovin histrorialliselle lennolle. Toivoisin ainakin huomisen hesarin kaupunkisivuilla olevan tästä juttua  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vaan odottelemaan minkälaisen huomion media antaa Antonovin histrorialliselle lennolle. Toivoisin ainakin huomisen hesarin kaupunkisivuilla olevan tästä juttua  :thmbup:

 

Luultavasti Antonov on Kymmenen uutisten loppukevennyksessä sillä paikan päällä oli myös MTV3:n kuvaaja sekä Mika Tommola.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas, joku ennättikin edelle! Kyseessä oli ensimmäinen moottorilento Helsingin edustan sotilassaaren lentokentälle 'EFHS' vuoden 47 jälkeen.

 

180 asteen käännös ja kone upposi kiitotiehen.

 

Lapiolla siirtyi äkkiä ylimääräiset hiekat pois.

 

 

"SAHARA"ssa on hiekkaa, juu!  :) Eikös se tämä vanha kenttä ole tunnettu Saharan nimellä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"SAHARA"ssa on hiekkaa, juu!  :) Eikös se tämä vanha kenttä ole tunnettu Saharan nimellä.

 

Jukka

 

Saharanahan tuo tuolla palvelleiden piireissä tunnetaan, joten eiköhän kenttäkin ko. nimeä kanna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä oli kyydissä ihmisiä jotka olisivat halunneet hypätä ehjästä lentokoneesta varjon varassa alas, mutta pilvikorkeus esti sen..

 

Minä ainakin ymmärrän tuollaisia ihmisiä, jotka haluavat poistua mahdollisimman nopeasti ryssän helvetinkoneesta. Rumakin kone vielä... :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nohnohnoh - kannattaisi mennä kyytiin ensin ja kokea itse an-2.  Sen jälkeen voisi mielipiteet muuttua  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nohnohnoh - kannattaisi mennä kyytiin ensin ja kokea itse an-2.  Sen jälkeen voisi mielipiteet muuttua  ;D

 

Pari kaveria oli kyydissä ja mielipide muuttui siihen suuntaan että ikinä en tuollaiseen touhuun enää osallistu. Tiedä sitä sitten. Onko noi lennuklubin foorumin lukemat käsikirjasta ja pehmeä hiekka alustana huomioiden? Googlemapsista jos oikeaa plänttiä katsoin, niin baanaa näyttäisi olevan noin vajaa 300m ja reunaesteitä joka reunassa. Melkoista menoa mun mielestä...

 

Toki en ollut itse paikalla niin viisastelen vain täältä kotoa käsin :)

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hevos mie..../ naisten tietotoimiston mukaan kannattaa tänään katsoa kymppi uutiset  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ottaa huomioon millainen kone antonov on ja minkälaisilta "baanoilta" sillä tulee voida operoida, niin kai nuo arvot on määritetty tilanteessa jossa jarrut laahaavat, renkaiden alla on vetelää kyntöpeltoa ja takana kohtuullisesti myötätuulta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kaveria oli kyydissä ja mielipide muuttui siihen suuntaan että ikinä en tuollaiseen touhuun enää osallistu. Tiedä sitä sitten. Onko noi lennuklubin foorumin lukemat käsikirjasta ja pehmeä hiekka alustana huomioiden? Googlemapsista jos oikeaa plänttiä katsoin, niin baanaa näyttäisi olevan noin vajaa 300m ja reunaesteitä joka reunassa. Melkoista menoa mun mielestä...

 

Siinä oli kyllä hiukan metsää harvennettu kiitotien päästä niin, ettei tarvitse kuvitella olevansa helikopteri. Tosin kiitotien pituus siinä ei juurikaan pidentynyt. Se pieni metsäpläntti etelän puolella kahden tien välistä oli kaadettu. Niiden raatoja oli siirretty hiukan etelämmäs.

 

Tarkkaan mitattu kylläkin, sillä toinen lasku pysähtyi nipin napin pienen IT-nyppylän eteen pohjoispäässä. Ensimmäinen lasku tosin pysähtyi kuin seinään ilman seinää.

 

Sanovatten, että nousu vaatii pidempää kiitotietä kuin lasku, mutta kyllä se tuolla oli toisinpäin. Sehän nousi melkein samantien ilmaan. Toki tuulella oli paljon vaikutusta, sillä tuuli oli EFHF ja EFHK metareissa 7-10 KT väliltä ja tuolla tuuli kävi kiitotien myötäisesti etelästä, eli laskussa täytyi olla myötätuulta reilusti! Tuulisukka ei todellakaan halinut tolpanjuurta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kaveria oli kyydissä ja mielipide muuttui siihen suuntaan että ikinä en tuollaiseen touhuun enää osallistu. Tiedä sitä sitten. Onko noi lennuklubin foorumin lukemat käsikirjasta ja pehmeä hiekka alustana huomioiden? Googlemapsista jos oikeaa plänttiä katsoin, niin baanaa näyttäisi olevan noin vajaa 300m ja reunaesteitä joka reunassa. Melkoista menoa mun mielestä...

 

Toki en ollut itse paikalla niin viisastelen vain täältä kotoa käsin :)

 

//T

 

Muista Toyomas, kun menet tuollaisia laukomaan. Eki on todella kokenut pilotti ja tietää mitä tekee.

Eki lensi jo  ennen kuin olit edes margariinipaketissa maitokeskuksen tiskillä.

 

Antaa miesten tehdä ja poikasten on hyvä arvostella  ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muista Toyomas, kun menet tuollaisia laukomaan. Eki on todella kokenut pilotti ja tietää mitä tekee.

Eki lensi jo  ennen kuin olit edes margariinipaketissa maitokeskuksen tiskillä.

 

En mä mitään lauo enkä kokemusta epäilekään, kunhan mietin asiaa ja antonovin suoritusarvot kiinnostivat.

 

Paljonko sitä tiimaa muuten pitää olla että pääsee sille tasolle ettei muiden sovi kysyä asioita?  ::)

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En mä mitään lauo enkä kokemusta epäilekään, kunhan mietin asiaa ja antonovin suoritusarvot kiinnostivat.

 

//T

 

Weli Tuomas ottaa käsikirjan esiin ja lukee siitä. :thmbup:

 

Whittuilu on taiteenlaji jota et osaa, älä edes yritä  ;D

 

Sanomasi takia; " Paljonko sitä tiimaa muuten pitää olla että pääsee sille tasolle ettei muiden sovi kysyä asioita? "

Tuotahan juuri tarkoitin.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla