Jani Lemberg

Diamond Twin kimppaan kiinnostuneita?

75 viestiä aiheessa

Tervehdys Ilmailijat!

 

Dollarin syöksyn kunniaksi laitan kyselyn josko Suomesta löytyisi 2-3 (minun lisäksi) kiinnostunutta

kimppa omistajaa Diamond DA42 Twin koneelle. Tässä on monenlaista kimppa kuviota suunniteltu

jo jonkin aikaa ja yrittänyttä ei laiteta, josko tällaisen "unelmakoneen" hankinta onnistuisi.

 

Kiinnostuneille ei varmaankaan tarvitse mainostaa koneen ominaisuuksia, mutta jos jollekkin

kone on outo niin täältä löytyy tietoa: http://www.diamondair.com/aircraft/da42_private/index.html

 

Jos kiinnostus herää, niin voin kertoa tarkemmin suunnitelmasta, tässä kuitenkin joitain faktoja:

 

-Kone tulisi olemaan N rekisterissä ja ostettaisiin vähän käytettynä USA:sta

-Kimppa jäsenillä pitää olla vähintään FAA Multiengine PPL, ensin konversio JAA->FAA PPL ja

sitten päälle FAA multiengine koulutus järjestetään suomessa tai UK:ssa. FAA Opettaja ja Examiner

löytyy.

-Mahdollisuus myös suorittaa muita FAA koulutuksia ko. koneella.

-Suuntaa antava hinta neljän kimpassa sisältäen FAA monimoottorikoulutuksen on max noin 100k€/henkilö

-Käyttökustannus jäänee jonkinverran alle 100€/tunti

 

Kaikki hinnat ovat viellä arvioita ja pitää tarkentaa jos saadaan porukka kasaan.

 

Laittakaa viestiä jos kiinnostaa...

 

Jani

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi että 1-2 henkilöä viellä tarvittaisiin mukaan niin laitettaisiin asia vireille.

Kone voidaan hankkia vaikka heti kun kimppa saadaan kasaan. Sopivia vähän

käytettyjä koneita löytyy puolenkymmentä tällähetkellä.

 

Tällaisen vähän käytetyn koneen ostohintahan on noin 330k joten kolmella

kimppa jäsenellä ostohinta on noin 110k€/hlö ja neljällä noin 83k€.

 

Polttoainetta menee tunnissa noin 50€ edestä, moottori "kulu" noin 30€/h.

Eli realistisesti tuntihinta menee jonnekkin 100€ paikkeille. Vakuutuksineen,

hallipaikkoineen ym. todennäköisesti hieman yli. Konetta olisi myös mahdollista

vuokrata eteenpäin (jos kimppa näin päättää) ja näin tuntihintaa saataisiin

merkittävästi pienenettyä.

 

Koulutus onnistuu vaikka 0 tunneilla aloittavalle. Käytännössä vähintään

yksimoottori yksityislupakirja olisi hyvä olla olemassa.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku tuollainen kone on se, jota olen aina himoinnut. Harmi vaan, etten omista juuri minkäänlaista lupakirjaa, ja ihan nollasta aloittaminen ei varmaan kuitenkaan ole järkevää. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järkevää.. Ainahan sen järjen voi heittää nurkkaan. ;)

 

Ei se vielä ole sanottu, ettenkö niin tekisikin... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo eiköhän se Malmille tulisi sijoitettavaksi.

 

Periaatteessa mikään ei estä aloittamasta suoraan tällaisella koneella, tosiasiaassa

se on vain niinpaljon helpompi aloittaa esimerkiksi C172 tai Piper ympäristössä että

käytännössä se on lähes välttämätöntä. Edelleen, kuten mainitsin niin CFI on tarjolla

joten ei muutakuin PPL kirja ensin Cessnalla ja sitten monimoottorikirja Dimondilla.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos paritalo on se huonoin ratkaisu prolen asuntomarkkinoilla, niin mitähän on se kimppakone eliitin ilmailussa...?

 

Jos kimppa on hyvä niin se on hyvä. Minulla on kokemuksia hyvästä kimpasta, ja lähes kaikki näkemäni kimpat ovat olleet hyviä kimppoja. Ja jos yhden osuus pääomasta on 83k€, niin se menee vielä prolepuolelle... jos eliitti kilahtaa korvassa pahalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku tuollainen kone on se, jota olen aina himoinnut. Harmi vaan, etten omista juuri minkäänlaista lupakirjaa, ja ihan nollasta aloittaminen ei varmaan kuitenkaan ole järkevää. :(

 

Meiltä niitä saa.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meiltä niitä saa.  :thmbup:

 

Joo, kattotaan tuossa syssymmällä, jos asustan silloin vielä täällä Pohjolassa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kattotaan tuossa syssymmällä, jos asustan silloin vielä täällä Pohjolassa :thmbup:

 

Olis suuri kunnia saada kouluttaa susta lentolupakirjan haltija. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis suuri kunnia saada kouluttaa susta lentolupakirjan haltija. ::)

 

Aika itsevarma olet opettajankyvyistäsi, jos täysin näkemättä melkein lupaat, että lupakirjan saan... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä, onko täällä joku joka epäilee JASKAN opettajan kykyjä ?????  :o

 

Itselläni oli kunnia olla Jaskan teoriaoppilaana Anno Domini 1980.  JA yhä on opit ja opettaja mielessä.

Kunnioittaen.

P Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä, onko täällä joku joka epäilee JASKAN opettajan kykyjä ?????  :o

Eipä taida olla, Artun lentäjän-kykyjä epäilee ainakin muutama ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä, onko täällä joku joka epäilee JASKAN opettajan kykyjä ?????  :o

 

Itselläni oli kunnia olla Jaskan teoriaoppilaana Anno Domini 1980.  JA yhä on opit ja opettaja mielessä.

Kunnioittaen.

P Tähtinen

 

Ei toki, mutta epäilen tosiaan omia lentäjänkykyjäni, ja erityisesti alkoholin kyllästämien aivojeni kykyä oppia enää mitään uutta. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tiedoksi, me Karoliinan kanssa ollaan myös tässä mukana mikäli saadaan kimppaan niin monta henkeä että

hinta laskee meidän laskelmien mukaan siedettävälle tasolle. Eli ainakin yksi puuttuu kimpasta.

Cirrus tai DA42 -kimppa ratkeaa sillä kumpaan tulee lisää osanottajia.  Neljännes DA42 koneesta kun

maksaa sen mitä dieselöity C172 tai PA28 mutta käyttökulut on silti kohtuulliset eli edullisemmat

kuin bensakoneella. Kuitenkin kone on tuplamoottori ja soveltuu tunnetusti jäätäviin oloihin.

 

Jos saadaan enemmän kuin neljä jakamaan pottia , kymmenellä sitten osuus maksaa enää saman

kuin käytetty ultra ;)

 

Kate

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tiedoksi, me Karoliinan kanssa ollaan myös tässä mukana mikäli saadaan kimppaan niin monta henkeä että

hinta laskee meidän laskelmien mukaan siedettävälle tasolle. Eli ainakin yksi puuttuu kimpasta.

Cirrus tai DA42 -kimppa ratkeaa sillä kumpaan tulee lisää osanottajia.  Neljännes DA42 koneesta kun

maksaa sen mitä dieselöity C172 tai PA28 mutta käyttökulut on silti kohtuulliset eli edullisemmat

kuin bensakoneella. Kuitenkin kone on tuplamoottori ja soveltuu tunnetusti jäätäviin oloihin.

 

Jos saadaan enemmän kuin neljä jakamaan pottia , kymmenellä sitten osuus maksaa enää saman

kuin käytetty ultra ;)

 

Kate

 

 

Kannattaa pitää se porukka mahd. pienenä. Muuten käy, kuten on Malmilla monasti nähty, yksi lentää ja yhdeksän maksaa. Tai kone on aina varattuna, kun haluat itse lentää.

 

Malmilla on muutama todella hyvin toimiva pieni koneporukka. Neljän porukka on, kokemusten mukaan, paras. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me tavattiin täällä työpaikalla Janin kanssa ja näyttää siltä että tästä tulee ihan hyvä kimppa jos vaan saadaan se  kokoon, meiltä puuttuu vähintään yksi.

Pingaan tätä siksi että jos joltakulta jäi huomaamatta. Tämä projekti on siis yhä aktiivinen, ja edelleen etsitään halukkaita.

Hintaa osuudelle on vaan luokassa 85000 joka on itse asiassa ihan sama hinta kuin mitä vaikkapa uusi ultra maksaa. Miksi ostaisit uuden ultran

tai vanhan moottorikoneen jos voit samalla rahalla saada siivun uudenkarheasta unelmakoneesta? Ilmoitathan minulle, Janille tms. jos olet kiinnostunut, mielellään asappina niin saataisiin projekti alulle.

 

Tämän vaihtoehto, SR20-kimppa, on yhä myös aktiivinen. Siihen voi kanssa ilmoittautua.

 

Jos tunnet jonkun joka on kiinnostunut tulemaan Malmille konekimppaan jompaankumpaan yllämainittuun koneeseen, niin kerrotko hänelle. Tarjoan pullakahvit Malmin kuppilassa sille joka löytää tätä foorumia lukemattoman uuden kimppaantulijan, josta tulee koneen osakas! Tosin tarjoan sillekin joka muuten vaan tulee meille kimppaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätään viellä toinen tärkeä luku, eli todellinen käyttökulu/tunti tulee noin 100€ paikkeille.

Eli sekin on erittäin kilpailukykyinen raha mihin tahansa 150 Cesnasta lähtien!

 

Ja jos Karoliina lupaa kaffet niin luvataan nyt sitten vaikka bisset sekä vihjeen antajalle että

löytyneelle kimppajäsenelle valitsemassanne kuppilassa Diamondin toimintasäteen sisällä!

 

Yksi henkilö lisää niin tämä toteutuu!

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se liene ihan todellista käyttökulua se 85 tonnin lainan korot ja lyhennyksetkin? Itsensä kusettamista se on kuvitella että tolla lentää "sata euroa tunti" - toki jokainen voi perustella itselleen tietty ihan mitä haluaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se liene ihan todellista käyttökulua se 85 tonnin lainan korot ja lyhennyksetkin?

 

Jep. Rahaa se on tuo osuuden hintakin. 85 k€ lainan korot 5% korkokannan mukaan (käytännössä varmaan enemmän, sillä kulutusluottoa ei saa ihan yhtä halvalla kuin asuntoluottoa) ovat kuukaudessa luokkaa 350 €. Laina-aikaa ei myöskään kulutusluotolle saa 20 vuotta, vaan realistisempi laina-aika lienee jotain 5 vuotta. Ehkä joillain erikoisehdoilla 10 vuotta. Lyhennyserä 5 vuoden lainalle tasalyhennyksenä on (60 lyhennyserää) 1417 €. Lyhennys+korkokulu tekee siis kuussa 1767 €, tosin ajan kuluessa koron osuus laskee. Lyhennys pysyy tällä mallilla kuitenkin samana loppuun saakka. Eli suunnilleen tuon verran joutuu maksamaan/saa maksaa pelkästä omistamisen ilosta seuraavat 5 vuotta joka kuukausi vaikka ei lentäisi tuntiakaan. Eikä tuossa ole vielä kaikki. Myös huoltoihin, kausikortteihin, laskeutumismaksuihin yms. sälään saa varata vielä extraa, lisäksi todellinen kulu on myös koneen kulumisesta ja vanhenemisesta aiheutuva jälleenmyyntiarvon pieneneminen (joskin lienee vähäisempää kuin autoissa). Realistiset kulut lienevät siten lähempänä 2000 €/kk, mitä neljän hengen kimpan jäsen saa tuohon koneen ylläpitoon ja pääomakuluihin laskea.

 

Jos nyt sitten lentäisi vaikkapa 10 tuntia joka kuukausi (aika paljon siis), kaiken huomioon ottava tuntihinta olisi 100 €/h + 2000€/10h = 300 €/h. Tästä jokainen voi päätellä, onko tämä sitten vähän vai paljon siitä, että pääsee lentämään 2-moottori IFR konettta. 10 tuntia kuussa on tosin jo niin paljon, että se tarkoittaisi joka ikinen viikonloppu (tai viikko)2,5 tunnin lentämistä. Ei onnistu kaikilta normaalipäivätyössä käyviltä perheellisiltä. Ja jos lentää vähemmän , niin tuntihinta tietysti nousee. 10 tunnin henkilökohtaisella kuukausitiimalla koneen kulut per jäsen ovat 2000 € + 10*100€ = 3000 €/kk.

 

Pitää olla kohtuuhyvät tulot, jotta tuon pystyy maksamaan mahdollisen asuntolainan päälle. Tai edes normaalielämisen päälle. Mutta tietysti neljän hengen kimpassa kone on hyvin saatavilla ja lentämään todella pääsee. Heitetään iteraation pohjaksi verokanta 40% (voi olla realistinen sillä tulotasolla, jotta käteen jäisi 4000 €/kk). Silloin bruttopalkka pitäisi olla luokkaa 6670 €/kk jotta tuohon koneeseen olisi varaa. Silloinkin muuhun elämiseen jäisi vain 1000 €/kk, joten ison asunnon, auton ja lomamatkat saisi unohtaa (jollei sitten lennä lyhyelle lomalle sillä omalla koneella). Tietysti jos tuollainen 85 000 € lojuisi nurkissa ilman sen kummempaa tarvetta, niin tokihan tuo olisi ihan houkutteleva vaihtoehto - tulisi se halvemmaksi kuin ihan kokonaan vastaavan oman koneen hankinta.

 

Onpa kallista - elämä on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki jokainen perustelee tulonsa ja varsinkin menonsa kuten haluaa.

 

100€/h + pääomakulu (olkoon raha sitten olemassa tai lainattu pankista)

jättää kokoajan "sijoituksen" verran omaisuutta jäsenelle, kun taas vuokraaminen

palaa ilmaan jätäämättä muuta kuin musteen lokikirjaan ja virneen naamalle.

 

Yksi asia jota ei ole käsitelty tässä keskustelussa on ko. koneen arvon nousu/lasku.

Yleensä voisi sanoa että lentokoneen arvo laskee ja niinhän siinä aina ajankanssa käykin.

Tällähetkellä hankintaa vain tukee kaksi muuttujaa jotka ei ole enää välttämättä paikallaan

esimerkiksi vuoden päästä. Eli dollari on ennätysalhaalla ja Tanskan alv 0. Nämä muuttujat

kun poistuu niin esimerkiksi vuoden päästä vastaavan koneen hankinta voikin olla 20-30%

kalliimpi.

 

Ja loppujen lopuksi jos tästä ilmailusta yrittää etsiä järkeviä puolia niin ehkä kone bongaus voisi

olla halpa ja hyvä ilmailumuoto  ;)

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki jokainen perustelee tulonsa ja varsinkin menonsa kuten haluaa.

 

...

 

Ja loppujen lopuksi jos tästä ilmailusta yrittää etsiä järkeviä puolia niin ehkä kone bongaus voisi

olla halpa ja hyvä ilmailumuoto  ;)

 

Jani

 

OT ainakin osaksi:

 

Eihän harrastuksekseen omalla koneella lentämisessä ole mitään järkeä, tunnetta sitäkin enemmän.

 

Ei se pelkkä koneiden bongaus vielä ole halpaa, sitten kun työpaikan ikkunasta työajalla voi bongailla lentokoneita niin sitten on hyvä. Tuolla ikkunasta katsellen joku Yakolevi näyttää platalla olevan.. ::)

 

Onneksi kohta oma kimppakone on taas lentokunnossa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös huoltoihin, kausikortteihin, laskeutumismaksuihin yms. sälään saa varata vielä extraa, lisäksi todellinen kulu on myös koneen kulumisesta ja vanhenemisesta aiheutuva jälleenmyyntiarvon pieneneminen (joskin lienee vähäisempää kuin autoissa).

 

Diesel -koneen, ainakin 1-moottorisen, jälleenmyyntiarvo laskee myös jokaisen moottorihäiriön jälkeen.

 

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No halpaahan ei ole lentokoneen omistaminen joka tapauksessa.

Jos jotakuta ahistaa kovasti korkeahko ostohinta ja haluaisi silti hienon koneen, edelleen myös tuohon Cirrus-kimppaan saa ilmoittautua.

Cirrus-kimpan osuuden voi saada omakseen 30000 eurolla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se liene ihan todellista käyttökulua se 85 tonnin lainan korot ja lyhennyksetkin? Itsensä kusettamista se on kuvitella että tolla lentää "sata euroa tunti" - toki jokainen voi perustella itselleen tietty ihan mitä haluaa :)

 

Sitä voi jokainen itse valita maksaako mielummin lyhennyksiä, polttoainetta vai kerhokoneen vuokraa.

Niiden lyhennysten osalta on syytä muistaa että niillä kartutetaan sitä omaa varallisuutta

jonka saa sitten rahana käteen jos/kun koneen/osuuden myy. Eli ainoastaan koneen arvon

aleneman verran voi tuosta osuudesta laskea varsinaiseksi kuluksi. Moottorien kuluminen

ja huollothan oli jo jyviutetty tuntihintaan.

 

On selvää että kimppakone kannattaa vasta sellaiselle, joka aikoo lentää paljon eli ainakin

yli sata tuntia vuodessa.

 

Tietysti, ei se DA42 suinkaan edullisin vaihtoehto ole. Laskettiinhan tässä vaitoehdoksi N-rekisterinen IFR-varusteltu Dieselöity C172, jos olisi neljä

osuutta niin osuuden hinta olisi 25000 Euroa ja muuttuvat kulut 50€uroa tunti ( moottorirahasto, huollot, polttoaine).

Kimppakoneena Diesel-Cessna ( Tai Piper jos/kun se STC joskus tulee ) halvoista käyttökuluista huolimatta ei kerännyt

yhtään ainotta kiinnostunutta.

 

DA42 käyttökuluiksi tulee kimppakoneena kuitenkin suuruusluokkaa mitä vuokraamalla

saa 1-moottorista vain VFR:ään soveltuvaa ei-lasiohjaamolla olevaa, ei N-rek konetta.

 

Eli jos haluaa kunnollista IFR-konetta niin aika ainotlaatuinen mahdollisuus

- N-rek, IFR-lupakirjan saa luokkaa 5000 Eurolla

- 2- moottori

- lasiaohjaamo

- Jäätäviin olosuhteisiin hyväksytty

 

Tuollaisella koneella kelpaa jo matkaakin lentää tai jos joku haluaa kerätä

monimoottori- ja lasiohjaamotiimaa niin varmaan edullisemmin sitä ei saa mistään.

Eli jos haluaa kunnollisen IFR-koneen niin ei parempaa löydy enää

läsheskän samassa hintaluokassa.

 

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään