Karoliina Salminen

Cirrus SR20 kimppaan kiinnostuneita (SR20 Shared Ownership, EFHF)

87 viestiä aiheessa

Hei,

 

Meillä on kasassa tällä hetkellä 2 kommittoitunutta taloutta ko. konekimppaan ja kaipaisimme lisää (varmoja) osakkaita.

Kone olisi N-rekkarissa ja mukana olisi vähintään minä ja Kate + yksi vahvasti kiinnostunut ulkopuolinen (USA:n kansalainen).

Rahoitusmalli/omistusmalli on päättämättä ja päätetään tapauskohtaisesti (ks. Katen vastaus alla).

Näitä kelpoja ripeitä IFR-matkakoneita nykyisellä dollarin kurssilla saa ihan kohtuuhintaan ja ostohinta/maksajaentiteetti saadaan

näin ehkä normaali-ilmailijalle sopivaan hintaluokkaan. Huoltosysteemikin on jo selvillä, eli sekin onnistuu että

Konekorhonen huoltaa + kuittaukset FAA-mekaanikolta (ellei sitten huollata kokonaan FAA-mekaanikolla).

 

Jos sinulta puuttuu FAA-lupakirja, se ei ole ongelma, sillä sen saa pienellä paperityöllä konvertoitua JAA-kirjasta.

Kone on yksimoottorikone ja teholuokaltaan 200 hp tai alle, joten siihen ei tarvita edes "high performance" endorsementtia eikä

muita lisäkelpuutuksia (pelkkä tyyppikoulutus riittää), saavutettavuus normaalille lentäjälle on hyvä.

Tavallinen FAA-PPL siis riittää koneella lentelyyn ja muuta et välttämättä tarvitse.

 

Koneen ohjaamojärjestely on yksi hienoimmista tänä päivänä ja toista yhtä styleä konetta ei

ihan joka nurkasta löydy. Edes Diamondeissa ei ole näin hienoja paneeleita, sidestickkejä ja

verhoilua. Ai niin, tietysti koneessa on vielä 26g turvaohjaamo ja laskuvarjo! Parantaa "spouse acceptance factoria".

Kyseessä on yksi markkinoiden turvallisimpia koneita.

 

Kirjoita sähköpostia asappina jos asia kiinnostaa: karoliina piste t piste salminen@gmail.com.

Jos saamme kimppaan niin monta että maksettavaa jää osakkaalle luokkaa max 30000, suoritamme koneen hankinnan.

Tavoitteena olisi saada homma suoritusvaiheeseen ennen kesää, joten pidä kiirettä jos yhtään kiinnostaa.

Tämä ei enään ole alustava kysely, vaan nyt homma lähtee toimimaan jos sopivat henkilöt löytyvät kimppaan.

 

t: Karoliina

 

P.S. Välillä väläytelty N-Cessna/N-Piper on meidän backup-plani, ja tämä on primääripläni joka joko toteutuu tai sitten ei,

riippuen siitä löytyykö ainakin yksi varmasti kommittoitunut lisää meidän kimppaan, muutoin teemme fallbackkia takaisin

tuohon backup-planiin (johon tietysti saa tulla kimppaan kanssa mukaan)

 

Kuvia Cirrus SR20:stä:

main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=5149&g2_serialNumber=2

main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=5155&g2_serialNumber=2

main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=5160&g2_serialNumber=2

main.php?g2_view=core:DownloadItem&g2_itemId=5165&g2_serialNumber=2

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös minulle voi ottaa yhteyttä asian tiimoilta:kate piste alhola @gmail.com

puh. 0504872320

 

In English brief explanation:

We are looking for more participants on a planned shared ownership of Cirrus SR20. If you have FAA-PPL and you live in Finland and you are

looking forward to owning a N-registered Cirrus in Finland, here is your chance. Feel free to contact either of us two.

The location of the plane would be Helsinki-Malmi (EFHF)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt Karoliinan kirjoitusten jälkeen hieman lisäselvitystä, mistä on kyse eri vaihtoehtojen vällä.

 

Jos kimppaa ei saa kasaan niin silloin valinta täytyy tehdä sellaisten koneiden

välillä jotka on varaa itse ostaa ja joilla on varaa myös lentää.

Tällöin edullisin ja järkevin vaihtoehto on dieselöity Cessna tai Piper .

 

Se, onko se Cessna tai Piper riippuu paljon siitä koska Thielert saa Piperin STN:n Centurion 2.0:lle .

Paperithan Thielert on pistänyt sisään jo viimevuoden kesällä.

 

Nyt tässä on ollut muutama Cirrus-kimpasta vakavasti kiinnostunut niin Cirrus vaihtoehto on uudelleen esillä.

 

Esimerkiksi  http://www.controller.com/listings/aircraft-for-sale/CIRRUS-SR20/2000-CIRRUS-SR20/1129091.htm?guid=890AD636B19C40C3860C8B6FF0530DCE

Maksaa alta satatuhatta Euroa, erinomaiset IFR-mittarit HSI, 2xGNS430+MFD+Stormscope jne .

 

Onhan se kallista lentää sikariistohhintaisella 100LL:llä mutta jos kimpassa on useampi osallistuja niin

ei se tuntihinta silti niin hirveäksi tule kun pääomakulujen osuus jää pieneksi.

Cruisea tuo menee 9.2 gph ( 35l/h, 73Euro/h ) 130Kts, eli varsinkin matka taittuu ihan kohtuukustannuksilla.

 

Jo kolmen kimpassa kun Cirrus-osuus maksaisi saman kuin edullinen käytetty ultra :)

 

Olisihan tuo Janin ehdottama DA42 kimppa kiva ajatus mutta 200000 Euron kustannus meikäläisten taloudelle

menee yli kaikkien hypoteettistenkin mahdollisuuksien.....

 

Muuten FAA-IFR etenee mukavasti, TSA-paperit on hyväksytty, nyt viikon kuluttua olen taas

jälleen San Franciscossa, käyn antamssa sormenjäljet ja sitten seuraavalla reissulla aloittaa

virallisen kurssin. Erittäin pätevä opettaja on varattu West Valley Flying Clubilta.

 

Nyt tällä reissulla voi lentää edellisellä reissulla aloitetutn Cirrus SR20 tyyppilennot valmiiksi. Vaativat

10 tuntia kun kyseessä on "High Performance Aircraft". Eihän toki tuolla

Cirruksella lentely nykydollarin kurssilla maksa ameriikassa kuin 112€/h .

 

Halpaa tiimaa voi sitten kerätä mopedilla 43€/h tai PA28/C172 73€/h .

 

 

Kate

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upea laite. Tänään kun napsahtaa se 3,5 miljoonaa lotosta niin lähden mukaan ;)

 

Kun (!!) minä tuon lottovoiton saan, ostan ihan oman koneen, en kimppakonetta... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaakos tuo kimppa jälleen siltä, että K&K on yksi osakas kahdesta lentäjästä huolimatta? Se ei ole oikein omiaan edistämään tasavertaista kimppakoneprojektia.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaakos tuo kimppa jälleen siltä, että K&K on yksi osakas kahdesta lentäjästä huolimatta? Se ei ole oikein omiaan edistämään tasavertaista kimppakoneprojektia.

 

 

Eiköhän kimpan säännöt ole sovittavissa sen jäsenten kesken. Koska konetta ei ole vielä ostettu, ei mitään rahoitusosuuksiakaan

ole tietenkään sovittu, ei varsinkaan muotoon johon sinä vihjaat. Tuo viittaus -per talous oli yksinkertaisesti siihen että

meillä ei ole edes teoriassa varaa ostaa kahta 100000 Euron osuutta vaikkapa DA42 koneesta olkoot kuinnka

epätasapuolista tahansa. Jos taas Cirruksessa on vaikka 5 osakasta niin kaksi osuutta meidän talouteen ei ole ongelma.

 

Eli jos joku innostuu DA42 kimpasta koneita saa $530000, eli 350000€ niin meikäläissten

talous ei siitä pystyisi maksamaan 1/4 osaa enempää olkoot se sitten 1/4 tai 2/8.

 

 

Kate 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upea laite. Tänään kun napsahtaa se 3,5 miljoonaa lotosta niin lähden mukaan ;)

 

Et todellakaan tarvitse mitään 3.5 miljoonaa lotosta maksaaksesi esim. 30000 euron osuutta, sehän on vaan kolmasosa

uuden paremman luokan ultran hinnasta tai keskivertohenkilöauton hinta ja käytettyä ultraakaan ei yleensä saa ihan tuohon hintaan.

Veneetkin maksavat tyypillisesti käytettynä vähintään vähän enemmän ja uutena ainakin 5 kertaa enemmän, eikä kaikki niidenkään ostajat liene voittaneet

3.5 miljoonaa lotossa, eikä mekään olla, jos oltaisiin, me ei ostettaisi tämmöistä potkurikonetta vaan jetti, esim. CirrusJet.

Kun on sopiva määrä osakkaita, päästään hintaan joka on kohtuullinen ja kuitenkin kone on kuin oma kullekin osapuolelle eikä tarvitse odottaa

kuukausikaupalla että koneen varauskirjassa olisi tilaa tai kerho ei ala valittaa jos kone seisoo vaikka esim. viikon lentämättä (=jauhamatta rahaa)

jossakin matkakohteessa jonne koneella ajoit, asiaa sopimassa on vaan muutama ihminen ja sopiminen on paljon paljon helpompaa.

Omalla koneella/koneosuudella voi suorittaa hyötylentämistä, siis lentää jonnekin päästäkseen elämyksellisesti paikasta A paikkaan B,

sen sijaan että käy "jossakin kentällä lentämässä", eli toisin sanoen tarkoittaisi että kävisi ikäänkuin tekemässä urheilusuorituksen sen sijaan että

lentämisestä olisi jotain muutakin hyötyä kuin ilmassaolemisen ilo joka sekin on tietenkin suuri ja merkityksellinen ilo, mutta ilo on yli kaksinkertainen

kun samalla pääsee jonnekin jonne oli aikeissa mennä. Siinä on meinaan vissi ero, ja tässä tulee aika reilusti eutua verrattuna kerholentämiseen.

 

Me ollaan tuolla meidän omalla ultralla usein lennetty jonnekin sen sijaan että oltaisiin käyty vaan "Malmilla lentämässä". Cirruksen kaltainen nopea matkakone

vaan antaa uusia mahdollisuuksia käydä jossakin ja näitä jossakin käymisiä voi tehdä useammin kun koneella pääsee jonnekin vähän realistisemmalla

aikataululla, siinä missä meidän ultralla ajaa vaikka Ouluun, tuolla Cirruksella ajaa jo ainakin Keski-Eurooppaan.

 

Tällaista kimppaa ei täällä konevanhusten pohjolassa ihan koska tahansa ole kehitteillä, joten suosittelen että jos Cirrus kiinnostaa, niin nyt kannattaa toimia!  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostan hattua Karoliinan positiiviselle ja yritteliäälle asenteelle tässä hankkeessa ja toivotan sille menestystä :thmbup: Tuollainen innokkuus kantaa sitten myös toivottavasti niiden "vaikeiden" aikojen yli. Tuossa pienehkössä konekimpassa on hyvänä puolena se, että hieman jäseniä valikoiden voi päästä hyvinkin sopuisaan toimintaan. Toisaalta sitten myös aina käydään osakkaiden lompakolla, kun koneeseen tarvitaan jotain.

 

Mitä muuten on ajateltu koneen tuntihinnaksi?

 

-J-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kimpassa jokainen maksaa polttoaineen omista lennoistaan ja kiinteet kulut jaetaan tasan kimpan jäsenten kesken.

Ehkä jotain systeemiä pitää kuitenkin laskea esim. moottorin ja potkurin rahastoon. Mutta sellaista kerhotyyppistä kaiken kattavaa

tuntihintaa ei ehkä tarvita (siis mikä kattaa bensat kanssa, tyypillinen kerhoissa) ellei sitten halua vuokrata konetta jollekulle kimpan ulkopuoliselle.

Kiinteät kulut (huollot yms.) riippuu siitä paljonko koneella vuodessa lennetään. Huoltoja tarvitaan määrällisesti vähemmän kuin kerhoissa pienemmän

käyttöasteen takia ja se maksaa vähemmän vuodessa. Tuossa MIK:in konehankintalaskelmiin liittyen tuli kuitenkin havaittua että moottoriokoneen pitäminen

ei välttämättä niin kovasti ole kalliimpaa kuin ultran yksityisomistus (ottaen huomioon ultrien korkeat vakuutusmaksuprosentit, jotka tasoittavat

tilannetta kaskon kanssa aika tavalla), etenkin jos tuossa on jakajia enemmän. Toki moottorikoneen huollot maksavat enemmän kun ne täytyy

teettää esim. Konekorhosella, mutta kuten todettua, niitä ei tule ihan yhtä montaa kuin kerholla per vuosi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kimpassa jokainen maksaa polttoaineen omista lennoistaan ja kiinteet kulut jaetaan tasan kimpan jäsenten kesken.

Minkälaiseen tulokseen olette tulleet noiden kiinteiden kulujen suuruudesta? Tuo periaatehan tarkoittaa sitä, että laskua tulee vaikka ei lentäisikään.

 

Huoltoja tarvitaan määrällisesti vähemmän kuin kerhoissa pienemmän käyttöasteen takia ja se maksaa vähemmän vuodessa.

 

Niin varmaankin, mutta koneella lennettyä tuntia kohden kustannukset lienevät melko vakioluokkaa. Tämähän johtaa toisaalta siihen, että mahdollisesti joku lentää ne tunnit ja kaikki maksavat huolloista. Eikö kiinteä tuntihinnoitelu olisi selkeä (ja tasapuolinen), joka kattaisi kaikki muuttuvat ja kiinteät kulut ja siitä jäisi mahdollisesti pientä vararahastoa yllättäviin menoihin?

 

-J-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaiseen tulokseen olette tulleet noiden kiinteiden kulujen suuruudesta? Tuo periaatehan tarkoittaa sitä, että laskua tulee vaikka ei lentäisikään.

 

Niin varmaankin, mutta koneella lennettyä tuntia kohden kustannukset lienevät melko vakioluokkaa. Tämähän johtaa toisaalta siihen, että mahdollisesti joku lentää ne tunnit ja kaikki maksavat huolloista. Eikö kiinteä tuntihinnoitelu olisi selkeä (ja tasapuolinen), joka kattaisi kaikki muuttuvat ja kiinteät kulut ja siitä jäisi mahdollisesti pientä vararahastoa yllättäviin menoihin?

 

-J-

 

Vanha hyvä tapa kimppakoneissa on laittaa tuntihinta sellaiseksi, että se kattaa tuntiriippuvaiset kulut (polttoaine, tuntiperustaiset huollot, rahaa sivuun tuntimäärinä korjattaviin/uusittaviin osiin - moottori suurimpana) Ja aikaperustaiset sitten omistusosuuksien suhteessa (vakuutus, kausikortti, aikaperustaiset huollot, hallipaikkamaksu...) Paljon lentävä voittaa tuntia kohti, mutta jos kukaan ei lennä yhtään, pitää aikaperustaiset kuitenkin maksaa. Ihannekimpassa jäsenet lentää suunnilleen yhtä paljon ja myös samantyyppistä lentoa niin sopu säilyy. Jos esim. joku lentää vain VFR:ää, ei ehkä ole halukas kustantamaan IFR-varustuksen ylläpitoa, joka aikakin vanhanaikaisilla mittareilla on varsin kallista.

 

Ja sitten hyvä neuvo: Tehkää kaikesta etukäteen sellainen sopimus, jonka avulla asiat hoituu myös joukosta syystä tai toisesta poistuneen jäsenen perikunnan kanssa. (jotka pahimmillaan on vuosia inhonneet sitä, että perheen pää on käyttänyt kaiken liikenevän aikansa ja rahansa tähän koneeseen!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaiseen tulokseen olette tulleet noiden kiinteiden kulujen suuruudesta? Tuo periaatehan tarkoittaa sitä, että laskua tulee vaikka ei lentäisikään.

 

Niin varmaankin, mutta koneella lennettyä tuntia kohden kustannukset lienevät melko vakioluokkaa. Tämähän johtaa toisaalta siihen, että mahdollisesti joku lentää ne tunnit ja kaikki maksavat huolloista. Eikö kiinteä tuntihinnoitelu olisi selkeä (ja tasapuolinen), joka kattaisi kaikki muuttuvat ja kiinteät kulut ja siitä jäisi mahdollisesti pientä vararahastoa yllättäviin menoihin?

 

 

Yleensä kimppakoneissa kiinteät kulut kuten vakuutus ja kausikortti yms tasataan osuuksien suhteessa ja

taas käyttökulut eli huollot, moottorin overhaul-rahasto  jne tuntien suhteessa. Kerhokoneissahan yleensä kaikki kustannukset jertaan

tunneille jyvitettynä. Tällainen kerhokonemalli on tietysti edullinen vähän lentäville mutta tulee kalliksi

paljon lentäville. Kimpakoneeseen siis kannattaa lähteä mukaan jos aikoo lentää paljon, siis enemmän

kuin 50 tuntia vuodessa tai tietenkin jos vain haluaa osuuden koneesta joka on helpommin käytettävissä

kun varaajia on vähemmän.

 

Kiinteitä kuluja vakuutus ja kausikortti Cirrukselle  n. 5000€/vuosi riippuen pidetäänkö lentämässä koko vuoden vai vain 9kk.

Jos säät on tällaisia kuin tänätalvena niin Malmilta ei useimpina päivinä lennetä edes IFR:ää .

Hallipaikka, jos edes Malmilta saa onkin sitten oma kysymyksensä. Nykyistä konetta me olemme pitäneet

talven Räyskälässä hallissa.

 

Moottorin overhaul tekee n. 10 Euroa tunti (  20000Euro /2000h ), satasen huollot ehkä 5..10 Euroa/tunti.

 

Olen vähän kriittinen siitä tulisiko polttoaineen olla mukana hinnassa, helposti kerhokoneen systeemi jossa

hinta sisältää polttoaineen johtaa järjettömään bensan tuhlauukseen Cirruksen 200hp IO-360 kun kuluttaa

täydellä kaasulla 16Gallonaa eli 60l/h mutta matkaa pääsee oikein laihennettuna lentämään 9gal/h eli 34l/h.

Sama ongelma kyllä koskee oikeastaan kaikkia 100LL:llä lentäviä moottorikoneita.

 

Siis, jos lentää säästäväisessti pääsisi Cirruksella 95€/tunti ( 75€/h polttoaine, 20€/h huolto )

Jos taas räimii ja kaahaa niin  niin sitten 150€/h . Keskimmääräinen hinta paikallislennoissa yms

varmaan menee sinne 120..130€/h hujakoille.

 

Cirruksessa on onneksi polttoaineen kulutuslaskuri joten sitäkin voi käyttää tuntihinnan laskemiseen

perinteisen autovuokrauksesta tutun systeemin, eli "palautus  tankit täynnä" vaihtoehtona.

 

Jokkakin Diesel Cessnalla/Piperillä taas se polttoaine on senverran halpaa että on melkein yksi lysti

onko se kiinteä osuus tuntihinnassa vai ei.

 

Vastaavat laskelmat Thielertillä olisi overhaul 12€/h + huolto  10..15€/h eli nyt arvioituna 25€/h

20..25l/h kulutuksella siis 50..60€/h

 

Itse hankintahintana taasen Dieselöity Piper/Cessna menee aika yksiin käytetyn Cirruksen kanssa

mutta ainakin kimppakoneena ei tuollaiset "spam canit" herättäneet kiinnostusta

vaikka lentäminen olisikin edullista. Kieltämättä Cirruksella se on oman luokkansa nautinto.

 

Jos meidän tulisi ostaa kone yksin niin silloin tuo Dieselöity kone olisi ainot vaihtoehto,

budjetti kun ei anna myöten maksaa sekä lainaa että bensaa yhtä aikaa.

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostuksen lisäämiseksi olisi hyvä varmaankin laskea realistisia lentämisen kustannuksia ihan päätöksenteon helpottamiseksi.

 

Koneen hankintahinta 350.000 €

Jos hinnaksi tavoitellaan 30.000 €/osakas, niin silloin jäseniä 12 hlöä.

Jos jokainen lentää 100 h/v, niin mitkä ovat tuntikustannukset?

Mitkä ovat vuotuiset muut kulut/osakas?

 

Tuo 1200 h/v on kyllä koneelle aika paljon, koska keskiverto toimistotyöntekijän vuositunnit taitavat olla siinä 1700 h:n luokkaa.

 

Koska olette miettineet tätä hanketta varmaankin aika pitkälle, niin olette myös laskeneet todelliset kustannukset (eli ei mitään "hintahaarukkaa", vaan todelliset kulut, joiden perusteella taloutensa suunnittelee).

 

-J-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostuksen lisäämiseksi olisi hyvä varmaankin laskea realistisia lentämisen kustannuksia ihan päätöksenteon helpottamiseksi.

 

Koneen hankintahinta 350.000 €

Jos hinnaksi tavoitellaan 30.000 €/osakas, niin silloin jäseniä 12 hlöä.

Jos jokainen lentää 100 h/v, niin mitkä ovat tuntikustannukset?

Mitkä ovat vuotuiset muut kulut/osakas?

 

Tuo 1200 h/v on kyllä koneelle aika paljon, koska keskiverto toimistotyöntekijän vuositunnit taitavat olla siinä 1700 h:n luokkaa.

 

Koska olette miettineet tätä hanketta varmaankin aika pitkälle, niin olette myös laskeneet todelliset kustannukset (eli ei mitään "hintahaarukkaa", vaan todelliset kulut, joiden perusteella taloutensa suunnittelee).

 

 

 

Kun nyt Cirrus-kimpasta puhutaan niin http://www.controller.com/listings/aircraft-for-sale/CIRRUS-SR20/2000-CIRRUS-SR20/1129091.htm?guid=0EF10E2105E04CA6B98A28FBB385E55B

$144900 , 96600€ + Moottorirahastoon jo lennetyt tunnit 15400€ = 112000€ , 1/4 28000 1/3=37333

 

Tuollainen 300..400 tuntia tuntuu aika kohtuullisesti saavutettavalta. Ei sitä nyt ihan Euron tarkkuudella  voi sanoa ennen kuin on valinnut koneyksilön.

Samoin jotkun mahdolliset vikaantumiset ja niistä aiheutuneet kulut on oma riskinsä. Tässä on taas kimpan päätettävä

että paljonko huolto+overhaul rahastoon kerätään tuntia kohti. On siis hinta-haarukka tasan niin kauan ennen kuin

tärkeimmät päätökset kimppaan tulijoiden kesken on tehty.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me just myytiin tuo meidän ultra, joten alkais olla alkavasti paineita tämän homman kanssa, me ollaan koneettomia nyt.

 

Joten edelleen jos kiinnostaa, mailaa, soita tms., keskustellaan asiasta ja tavataan vaikka Malmin Hopealinnussa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ping. Tämä on myös edelleen aktiivinen, vaihtoehto Diamond DA42:lle.

Tähän voi myös halutessaan ilmoittautua. Osuuden hinnaksi muodostuu vähintään 30000, ehkä korkeintaan

40000 euroa, eli tämä osuus on puolet halvempi kuin Twin Star osuus. Meillä tuo Twin Star on ykkösprioriteetilla, mutta tämä

kakkosvaihtoehto edelleen on olemassa mikäli ykkösvaihtoehto ei onnistuisi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ping. Tämä on myös edelleen aktiivinen, vaihtoehto Diamond DA42:lle.

Tähän voi myös halutessaan ilmoittautua. Osuuden hinnaksi muodostuu vähintään 30000, ehkä korkeintaan

40000 euroa, eli tämä osuus on puolet halvempi kuin Twin Star osuus. Meillä tuo Twin Star on ykkösprioriteetilla, mutta tämä

kakkosvaihtoehto edelleen on olemassa mikäli ykkösvaihtoehto ei onnistuisi.

 

 

Ehkä Karoliina on vähän liian ehdoton tuon vämimmäishinnan määrittelyn kanssa. Se siis siinä

tapauksessa että osakkaita on 3..4. Tietenkin jos osakkaita on enemmän niin silloin osuus on halvempi.

 

On myös kimpan päätettävissä hankitaanko vähemmän käytetty ( 2004 ) kone täydellä lasiohjaamolla ( PFD+MFD )

hintaan $200000 vai vähän edullisempi 2002 kone MFD+ Analogimittarit HSI:n kanssa hintaan $150000 .

 

En pidä tätä edes back-up planina vaan ihan realistisena vaihtoehtona. Nyt kikmppakonehankintana

on kaisi vaihtoehtoa saanut kannatusta SR20 ja DA42, toisen kustannukset painottuu pääomaan,

toisen käyttöön. 

 

Kun pääsen reissusta takaisin niin pitää varmaan yrittää kerätä kaikki kiinnostuneeksi ilmoittautuneet

saman pöydän ääreen ja katsoa mihin vaihtoehtoon tässä lopulta päädytään.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minä nyt niin ehdoton ole, vaan laitoin pessimistisen arvion... Kyllä katselin juuri hintoja controller.com:ista ja hyvinkin osuudesta voi tulla alle 30000:n hintainen kun osakkaita on 4-5.

 

Joka tapauksessa näyttää siltä että jompi kumpi kimppa todennäköisesti toteutuu mikä on hieno juttu.

 

Tuosta kimpan koosta voi olla monta mielipidettä, mutta minun mielestä 5-6 olisi vielä ihan ok vaikka saatavuuden kannalta ehkä  4 voisikin olla optimi.

 

Kokemuksesta tiedän Katen kanssa ultrakevyen lentokoneen omistaneena että kulut on hieman raskaita maksella jos ne jakautuu vähäiselle määrälle ihmisiä, jopa siis ultrassa, kun samaan aikaan makselee lainan lyhennyksiä.  Tämän jyvittäminen useammalle auttaa asiaa vaikka siinä onkin omat haittapuolensa.

 

(EDIT: Rivitykset korjattu)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilannetiedotus:

Cirrus-kimppaan on ollut enemmän kiinnostuneita kuin Twin Star -kimppaan, joten melkein näyttää todennäköisemmältä että tämä saattaisi

olla toteutumassa. Ja kuten Kate yllä toteaa, tämä on toinen primääripläneistä. Nyt aktiivisuutta vaan peliin ja pohtimaan tätä vaihtoehtoa, jos kaikki kiinnostuneet on mukana, osakehinta saadaan varsin kohtuulliseksi ja konehan on sikahieno joka tapauksessa, vaikka ei olisikaan ihan Twin Stari. Menee Cirrus kuitenkin yhtä lujaa jos silleen  jotain laskee, ja kuluttaa bensaa suunnilleen saman tai hieman vähemmän kuin Twin Star dieseliä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ping. Tämä on taas tippunut alas, mutta on edelleen aktiivinen.

 

Tähän kimppaan tarvittaisiin vielä lisää osanottajia jotta osuudesta saadaan edullinen ja kiinteistä kuluista kohtuulliset per henkilö.

 

Hintoja:

Jos kone maksaa luokkaa 130000 €

-> 1/3 osuus = 43400 €

    1/4 osuus = 32500 €

    1/5 osuus = 26000 €

    1/6 osuus = 22000 €

    1/7 osuus = 18600 €

 

Vuosikulut luonnollisesti on 1/7 osuudelle huomattavasti pienemmät kuin 1/3 tai 1/4 osuudelle.

1/3 osuus on lähinnä teoreettinen, olemme pitäneet miniminä 4:ää kimpassa ja käytännössä

tarvitaan 5 jotta päästään kohtuullisiin lukemiin.

 

Jos kone kiinnostaa niin paljon että voisit sijoittaa siihen rahaa lentääksesi sillä, ilmoitathan meille kiinnostuksestasi pikaisesti. Ilmoitathan myös lentäville tutuillesi että tällainen hanke olisi menossa ja siihen kaivattaisiin kipeästi lisää osallistujia.

Kate tulee tänään USA:sta ja järjestämme pikapuoliin palaverin jonne kutsutaan koneesta kiinnostuneet ja päätetään alustavasti siitä mitä tehdään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun sijoitat 18 600E voit lentää vuokra-Mopolla n. 150 tuntia vuodessa.

EI tartte ostaa bensoja, kausikortteja, eikä huolehtia huoltokuluista. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään