Vesa Laine

Koneiden lähtö- ja tulovälit yhdelle kiitotielle.

7 viestiä aiheessa

Olin tänään 2.3. sunnuntaina n. klo 12.00-13.00 Malagan (AGP) 13:n päässä katselemassa lähteviä ja laskevia koneita. Operointiväli oli aika huimaa. Sekuntikellolla katsoin kun saapuvan koneen pyörät antoivat sauhut, löin kellon käymään. Kun lasku osui, niin niin seuraava kone oli kovasti menossa lähtöön ja kiihdytti siitä suoraan taivaalle, 1m 18 sek. Seuraava kone laski lähes välittömästi kun Easyjetti sai rillat irti. Laskevan koneen pyöräsauhut ja koko hommaan meni 2 min 20 sekunttia. Onkos nyt jotain muuta turvaväliä kuin se lennonjohtajan turvalliseksi arvioima?  Oli kiva kuunnella toisessa tapauksessa kun Clickin kone sai lähtöluvan välittömään lähtöön ja heti perään kuului Thompsonin ilmoitus 2 mailia kynnykselle ja sai heti laskuluvan. Siinä sai Clickki kiihdyttää aika vilkkaasti itsensä taivaalle kun iso Thompsonin kone tuli jo laskuun. Mielestäni Clickki ei ollut vielä edes saanut telineitä sisään kun Thomp sai laskeutua. Onko normaalia ruuhkaliikennetä? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä tuo taitaa ihan normaalin piikkiin mennä. Laskeutuvan ilma-aluksen päällikkö sitten arvioi tilanteen (MDA) vetäiseekö ylös vai antaako tulla tonttiin asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en ole kauheasti noihin lennonjohtoproseduureihin paneutunut, etenkään espanjalaisiin, mutta jotensakin vaikuttaa oudolta antaa laskulupa ennen kuin edeltä lentoonlähtevä on ilmassa. Aina on kuitenkin potentiaalinen keskeytetyn lentoonlähdön riski olemassa. Malmillakin jopa odotellaan käsi kaasulla ja ylösvetoon valmiina laskulupaa usein kynnykselle asti, jos edellinen ei ole vielä kerennyt alta pois. Sen vähän perusteella, mitä minä olen tuohon ilmailutoimintaan paneutunut, oletin ilman muuta tämän olevan normaalikäytäntö, mutta kun herrat ovat toista mieltä, niin täytynee arvioida kantaa uudelleen. Onneksi meillä on täällä aimo joukko lennonjohtajia tietämässä asian todellisen laidan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan ovat kyseessä kiitotien käyttöporrastukset. Mitään normaalista poikkeavaa tuskin on tapahtunut.

 

Vaikka perusperiaate on se, että yhtä kiitotietä saa käyttää (tai varata) kerrallaan yksi ilma-alus, voidaan näitä minimejä pienentää kunhan toiminta on turvallisuustarkasteltu. Samoin seuraavalle laskevalle ilma-alukselle voidaan antaa laskuselvitys kun voidaan kohtuullisella varmuudella olettaa kiitotien olevan vapaa (tai pienennetyn käyttöporrastuksen toteutuvan) sillä hetkellä kun laskeva ylittää kiitotien kynnyksen.

 

Kiitotien käyttö useammalle ilma-alukselle riippuu esimerkiksi:

- säästä yleensä (näkyvätkö kaikki ilma-alukset...)

- ilma-alustyypistä

- kiitotien pituudesta

- kiitotieolosuhteista (kitkat jne)

- rullaustiejärjestelyistä

 

Niin ja MDA ei varsinaisesti liity tähän. Ilma-aluksen päällikkö arvioi sitä, voidaanko lasku suorittaa turvallisesti ja täyttyvätkö laskukriteerit. Lennonjohtaja antaa luvan kiitotien käyttöön ja vastaa kiitotien käytön aikaisista porrastuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienennetyistä porrastusminimeistä kerrotaan esimerkiksi Suomen AIP:n osa AD1.1 sivu 9 alkaen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään