Håkan Sandberg

Kysymys OH-ACL

25 viestiä aiheessa

Heippa

Sattui kotimatkalla silmiin lentokone metsän siimeksessä, rekkari näytti olevan OH-ACL. Kuukeli antoi varsin vähän tietoa koneesta. Mikähän on koneen tausta?

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heippa

Sattui kotimatkalla silmiin lentokone metsän siimeksessä, rekkari näytti olevan OH-ACL. Kuukeli antoi varsin vähän tietoa koneesta. Mikähän on koneen tausta?

HS

 

No aika hyvin näit rekkarin, sillä kone on niin pöpelikössä, etten ainakaan itse saanut siitä tieltä käsin kunnon kuvaa.

 

Konehan on tyyppiä Rockwell 500S Shrike Commander. Koneen on tuottanut maahan 1.4.1975 Mikko Terho Raision Ihalasta. Ihan tarkkaa tietoa minulla ei ole, mitä liikemies Terho on työkseen tehnyt (toimiala), mutta hän on ollut muistaakseni jo 60-luvulta lähtien voimakas taustavaikuttaja Turun seudun siviili-ilmailussa. Tähän hätään ei ole edes esittää ketkä ovat Terholla olleet kuskeina. Koneen osti itselleen toinen turkulainen liikemies, Matti Eloranta, joka muistetaan Malmin takavuosien ilmailunäytöksessä nähdystä Klemm-esityksestä.

 

Mutta jo 80-luvun taitteessa kone päätyi Malmille, Virtasen Rauskin sekalaiseen kokoelmaan rahtikoneita. RV-Aviation operoi konetta koko 80-luvun, kunnes se siirtyi yhtiön seuraajan West-Avinin/-Internationalin omistukseen. Rauskihan taisi kuolla jossakin 90-luvun taitteessa. Shrikeihin tuli jossakin vaiheessa pakollinen (ja kallis) siipisalon vahvistustyö tehtäväksi ja kone poistettiin käytöstä. Miten kone on päätynyt nykyiseen paikkaansa Salmelanmäkeen, sitä en tiedä.

 

Sarjanumero oli 3229 ja vuosimalli 1975. Myös koneen historiaan kuulunut TOP-Lento on itselleni tuntematon suuruus. Mahtavatko Jaska, Juha R tai Heikki P muistaa näistä firmoista mitään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No aika hyvin näit rekkarin, sillä kone on niin pöpelikössä, etten ainakaan itse saanut siitä tieltä käsin kunnon kuvaa.

 

Konehan on tyyppiä Rockwell 500S Shrike Commander. Koneen on tuottanut maahan 1.4.1975 Mikko Terho Raision Ihalasta. Ihan tarkkaa tietoa minulla ei ole, mitä liikemies Terho on työkseen tehnyt (toimiala), mutta hän on ollut muistaakseni jo 60-luvulta lähtien voimakas taustavaikuttaja Turun seudun siviili-ilmailussa. Tähän hätään ei ole edes esittää ketkä ovat Terholla olleet kuskeina. Koneen osti itselleen toinen turkulainen liikemies, Matti Eloranta, joka muistetaan Malmin takavuosien ilmailunäytöksessä nähdystä Klemm-esityksestä.

 

Mutta jo 80-luvun taitteessa kone päätyi Malmille, Virtasen Rauskin sekalaiseen kokoelmaan rahtikoneita. RV-Aviation operoi konetta koko 80-luvun, kunnes se siirtyi yhtiön seuraajan West-Avinin/-Internationalin omistukseen. Rauskihan taisi kuolla jossakin 90-luvun taitteessa. Shrikeihin tuli jossakin vaiheessa pakollinen (ja kallis) siipisalon vahvistustyö tehtäväksi ja kone poistettiin käytöstä. Miten kone on päätynyt nykyiseen paikkaansa Salmelanmäkeen.

 

No sillai

Muutama kuva kuusiaidan raosta, mutta tosiaan, miten tuo on sinne päätynyt, ei harmainta hajua. Jahka tuolla kotiohjaamopuolella saavat vihiä runkosta, sille saattaisi vielä löytyä käyttöä, ellei olisi järki tyyris :D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No aika hyvin näit rekkarin, sillä kone on niin pöpelikössä, etten ainakaan itse saanut siitä tieltä käsin kunnon kuvaa.

 

Konehan on tyyppiä Rockwell 500S Shrike Commander. Koneen on tuottanut maahan 1.4.1975 Mikko Terho Raision Ihalasta. Ihan tarkkaa tietoa minulla ei ole, mitä liikemies Terho on työkseen tehnyt (toimiala), mutta hän on ollut muistaakseni jo 60-luvulta lähtien voimakas taustavaikuttaja Turun seudun siviili-ilmailussa. Tähän hätään ei ole edes esittää ketkä ovat Terholla olleet kuskeina. Koneen osti itselleen toinen turkulainen liikemies, Matti Eloranta, joka muistetaan Malmin takavuosien ilmailunäytöksessä nähdystä Klemm-esityksestä.

 

Mutta jo 80-luvun taitteessa kone päätyi Malmille, Virtasen Rauskin sekalaiseen kokoelmaan rahtikoneita. RV-Aviation operoi konetta koko 80-luvun, kunnes se siirtyi yhtiön seuraajan West-Avinin/-Internationalin omistukseen. Rauskihan taisi kuolla jossakin 90-luvun taitteessa. Shrikeihin tuli jossakin vaiheessa pakollinen (ja kallis) siipisalon vahvistustyö tehtäväksi ja kone poistettiin käytöstä. Miten kone on päätynyt nykyiseen paikkaansa Salmelanmäkeen.

 

Mikko Terho on aikanaan ollut piristävä ruiske Turun Lentokerhon toiminnalle. Aikanaan, kun kerhon moottorikonetilanne oli

sattuneista tapauksista johtuen kehno, osti Mikko Terho itselleen ja yritykselleen lentokoneen tai oikeastaan vuosien

saatossa lentokoneita. Rallyetkin olivat kuvioissa.  

 

Mikko Terho oli uranuurtaja, nykyään jokapäiväisessä asiassa, kuorma-autojen takanostolavojen kehittämisessä ja

sittemmin kaupallisessa toiminnassa. Innovaatio oli lähtöisin Raisiosta (Autolava OY muistaakseni?), joka oli Mikon yritys.

Innovaatio oli sen verran tuottoisa, että lentokoneitakin oli mahdollisuus ostaa omaan ja kerhon käyttöön.

 

Tuosta Jounin muistamasta Klemm-lentäjästä sen verran, että nimi oli ja on edelleen Matti Elonheimo. Siitä en tiedä,

oliko hänellä mitään omistusuhdetta tuohon OH-ACL-koneeseen.  Matti Elonheimo on siis henkilö, joka vuosikausia

lenteli Klemmillä monissa lentonäytöksissä hannunvaakunoita ja muuta mukavaaa. Lasku tehtiin sitten tietenkin

moottori sammutettuna - useinmiten.  Kyseinen Klemm on jo muutaman vuoden ollut siivet irroitettuna Turussa

lentokonehallin perällä odottamassa aikoja parempia. Elonheimolla ei enää ole lupakirja voimassa ja hän on

nykyään aktiivi Ilmasiltalainen Turussa.  Aktiiviaikanaan Matti oli peräti 31 vuotta Turun Lentokerho r.y:n puheenjohtajana.

 

Jounin mainitsema liikemies Elorantakin on kyllä Turun seudulla tunnettu, mutta ei ilmeisestikään lentäjänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Jounin muistamasta Klemm-lentäjästä sen verran, että nimi oli ja on edelleen Matti Elonheimo. Siitä en tiedä,

oliko hänellä mitään omistusuhdetta tuohon OH-ACL-koneeseen.  Matti Elonheimo on siis henkilö, joka vuosikausia

lenteli Klemmillä monissa lentonäytöksissä hannunvaakunoita ja muuta mukavaaa. Lasku tehtiin sitten tietenkin

moottori sammutettuna - useinmiten.  Kyseinen Klemm on jo muutaman vuoden ollut siivet irroitettuna Turussa

lentokonehallin perällä odottamassa aikoja parempia. Elonheimolla ei enää ole lupakirja voimassa ja hän on

nykyään aktiivi Ilmasiltalainen Turussa.  Aktiiviaikanaan Matti oli peräti 31 vuotta Turun Lentokerho r.y:n puheenjohtajana.

 

Jounin mainitsema liikemies Elorantakin on kyllä Turun seudulla tunnettu, mutta ei ilmeisestikään lentäjänä.

 

Hemmetti... ja kiitos! Omistaja tosiaan oli Matti Eloranta ja myöhemmin L.Sippus. Enpä ollut aiemmin mieltänyt, että niitä oli kaksi melkein samannimistä miestä, vaan olen luullut heitä yhdeksi ja samaksi. No olipa hyvä, että viimeistään nyt tuli asia selväksi.

 

Ei tuosta Top-Lento Ky:stä kukaan sattuis tietämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Shrikeihin tuli jossakin vaiheessa pakollinen (ja kallis) siipisalon vahvistustyö tehtäväksi ja kone poistettiin käytöstä.

 

Ettei vaan olis Bob Hooverin temppulentely Commandereilla aiheuttanut hänen koneittensa salkoihin hius- tms. murtumia, joiden takia kaikki muutkin Commanderkäyttäjät joutuivat vahvistamaan siipisalkojaan...

 

P.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elorannan Matti oli hyvinkin kuuluisa yrittäjä Halikosta. Valmisti omalla patentillaan valssattuja säiliön päätyjä. Nyt hommaa jatkaa kai Rautaruukki. Matti oli värikäs persoona ja omisti myös lentokoneita. Hovikipparina oli Maanselän Antero: http://www.maanselka.net/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elorannan Matti oli hyvinkin kuuluisa yrittäjä Halikosta. Valmisti omalla patentillaan valssattuja säiliön päätyjä. Nyt hommaa jatkaa kai Rautaruukki. Matti oli värikäs persoona ja omisti myös lentokoneita. Hovikipparina oli Maanselän Antero: http://www.maanselka.net/

 

Taas varsin mielenkiintoista tietoa. Kiitos!

 

Antsu kertoo lentäneensä ainakin Baronia. Kone oli OH-BBX, Elorannalla 17.9.70-6.1.77 ja välillä operaattorina oli T.Salutskij. (Eikös tällä jälkimmäisellä ollut lentokoulu Teo?). Kone myytiin sitten Mikko Terholle (yllätys!) ja operaattori oli TOP-Lento Ky Turku.

 

OH-ACL oli TOP-Lennon operoitavana 8.5.75-6.1.77 eli Antsu on ehtinyt lentää koneella kotvan ennen kuin oli lähetetty Turbo Commanderin tyyppikurssille Jenkkeihin vuonna 1976. Sieltä tuotu OH-ACN oli Maanmittaushallituksen omistuksessa, mutta Sir-Airin operoima. Antsu kertoo siirtyneensä Finnaviationin leipiin vuonna 1979, joten olisiko hän ollut Sir-Airin palveluksessa tällä välin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aaargh,tulee muistoja mieleen tuosta shrikesta!Tuota kyseistä peliä tuli ropattua muutamia vuosia kuin myös niitä kahta muuta commanderia.

T:Jukkis

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

siis missäpäin valtakuntaa ne commanderin romut lepää tällä hetkellä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastataan, kun kysytään. En tuosta Top-Lento Ky:stä muista muuta kuin joskus kuulleeni nimen. Sensijaan muistan, että Arekallion Juha lenteli OH-ACL:ää ainakin Elorannan leivissä, ehkäpä Maanselän Anterokin ehti sillä lentää. Ja Antsuhan oli tosiaan Sir-Airin palveluksessa siihen asti, kun siirtyi sitten Finnaviationille. Sir-Airissa lensi myös Are jonkun aikaa, nyt mies kai on SIO:lla Porissa.

 

En muuten usko, että Bob Hooverin esityksillä ja Commanderien siipisalko-ongelmilla on mitään yhteyttä toisiinsa. Itse lensin Turbo Commander OH-ACN:llä reilut 1000 tuntia vuodesta 1980 alkaen jonnekin 90-luvun loppupuolelle, ensin Sir-Airin ja sitten Jetfliten palveluksessa. Muistelen, että tässäkin yksilössä tehtiin kalliita siipisalkotarkastuksia aina silloin tällöin, mutta etsinnän kohteena oli korroosio. Korrosio-ongelmat aiheuttivat muistaaksen muutamia siipisalon katkeamisia lennollakin. Ellen ole väärässä, niin sitten olen oikeassa muistellessani, että Ruotsissakin tuli em syystä mäkeen yksi malminetsintään käytetty mäntä-Commander, operaattori taisi olla Värmlandsflyg.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastataan, kun kysytään. En tuosta Top-Lento Ky:stä muista muuta kuin joskus kuulleeni nimen. Sensijaan muistan, että Arekallion Juha lenteli OH-ACL:ää ainakin Elorannan leivissä, ehkäpä Maanselän Anterokin ehti sillä lentää. Ja Antsuhan oli tosiaan Sir-Airin palveluksessa siihen asti, kun siirtyi sitten Finnaviationille. Sir-Airissa lensi myös Are jonkun aikaa, nyt mies kai on SIO:lla Porissa.

 

 

 

Tässä Oulun pouserilla

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RV-Aviationin ajoilta kaiketi tuo kuva, kun näkyy olevan Rauskin salmiakkilogo pyrstössä.

Kevätalvi -86 täytyy olla huhtikuu jolloin alko virkamieslakko. Silloin kaikkia tommosta vanhempaakin värkkiä oli liikeellä..  ;)

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

60º32'43,25N

24º51'43,49E

 

Kuukelin maapalloon :D

HS

 

Kiitoksia paljon  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tällaista...

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo... jotenkin vaan tekee häijyä kun lentokone pistetään rälläkällä päreiksi :( En tykkää :thmbdn: Olisi tuolle voinut arvokkaampikin eläkepaikka löytyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä forumilla on haettu tietoa niin Top-lento Oy:stä kuin OH-ACL Commader Shrike A500 :sta.

Perustin tuon Top-lento Oy muistaakseni 1974, kun Terho Mikko ostin koneen Soffocolta(Esa Passila) ja tarvitsi sille operaattoria ja lentäjää. Lensin tyypit siihen USA:ssa Oklahoma:ssa tehtaan lentokouluosastolla. Koneella lennettiin liikelentoja asemapaikkana Turku. Muistaakseni lensi sillä noin 600 -800 tuntia, lähinnä pohjoismaissa.

Konessa on erittäin hyvät STOL-ominaisuudet, lyhin polku mihin tein laskun oli 420 m kolmen henkilön kuormalla. Pohjois Norjassa missä oli hyvin erikoisia kenttiä mm Moi-Rana se soveltui hyvin, muistan myös Bodö :N Nato-kentän jossa kävin usein, siellä oli yleensä kovia tuulia 30 - 35 kn sivusta 55 -60 astetta, silloin riitti kiitotien leveys laskuun.

 

Kalevi Leppä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään