Guest niemreamn4aa7

Milloin Santahaminan lentokentälle on lennetty

9 viestiä aiheessa

An-2:n laskeutuminen Santahaminan vanhalle lentokentälle 1.3.2008 otsikoitiin näyttävästi eri medioissa ensimmäisenä lentona sitten vuoden 1947. Tieto perustuu saarelaisten muistikuvaan palvomastaan lentomestari Juutilaisesta ja hänen lentoon lähtöön liittävästä huudahduksesta: "pojat, taivaalla ei ole vastaantulijoita!" Lento muistellaan tehdyksi ilmavoimien Fokker C 10 -koneella. Samaa konetta käytettiin tuolloin mm. Santahaminan ilmatorjuntaleireillä maalipussien hinaustehtävissä.

 

Sain Pentti Mannisen kautta Matti Salosen kirjaamana seuraavat Juutilaisen sodan jälkeiset lennot Santaminaan: 23.11.1945 oli it-hinauslennolla ja laskeutui Santahaminaan sumun takia. Lähtö Hyvinkäältä 12.30 ja lasku 15.40. Paluu 24.11.1945 Hyvinkäälle. Lähtö 13.45 ja lasku Hyvinkäälle 14.15. Koneena oli uttilaisten FK.113 ja mekaanikkona mukana Ranivaara.

 

Kysynkin nyt lisätietoja Santahaminan sodan jälkeisistä muista lennoista. Tarvitsemme tietoja Santahaminan historiakirjoitusta varten. Tiedoista olisi suurta apua.

 

Terveisin

Jarmo Nieminen

Santahaminaseura

etunimi.sukunimi@santahamina.fi

 

Ps. Laitan seuraaviin viesteihin infoa Sandiksen vanhasta kentästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Santahaminan kentän seloste vuodelta 1943

 

”Kentän nimi on Santahaminan kenttä. Se sijaitsee noin 5 km päässä Helsingistä itäkaakkoon Santahamina-nimisellä saarella. Alueen erikoiset tuntomerkit ovat kolme radiomastoa, joista yksi on yli 100 m korkea ja Suomenlinnan majakka, joka on noin 2.400 m kentältä länteen. Kompassin eranto on vuonna 1943 +3,0 0, se muuttuu + 8´ vuodessa. 

 

Lentokenttä sijaitsee 5 m merenpinnan yläpuolella. Laskualueen suuruus on 600 m x 400 m, pääsuunta N-3. Kentän maaperän laatu on löysää hiekkaa, paikoitellen heinäpeitteitä. Kentän ympäristön laatu on sekametsää ja merta.

 

Esteinä kentän välittömässä läheisyydessä ovat radiomastot (1 kpl 110 m ja 2 kpl 50 m korkeita) noin 500 m kentältä lounaaseen ja Hevossalmen yli kulkevan korkeajännitys-sähkölinja (2 mastoa 73 metriä), niiden etäisyys kentältä 1.300 m. Estevaloina ovat isossa radiomastossa punainen Neon-valo ja Hevossalmen korkeajännityspylväitten päissä valkoiset valot.

 

Lumen paksuus on keskimäärin 10–20 cm tammi-maaliskuun välisenä aikana. Keväisin lumen sulaessa on maalis-huhtikuussa noin viikon kelirikko.

 

Kenttä on käyttökelpoinen keveille ja keskiraskaille, pienen laskualueen vaativille, koneille.   Paikallisesti on syksyisin meriveden kylmenemisen ja keväisin jäiden sulamisaikaan äkkinäisiä ja pitkällisiäkin sumuja.

 

Sääpalvelus säätiedot ovat aina saatavissa Ilmalasta puhelimitse.  Lentokonehalleja ei kentällä ole mutta koneet voi kuljettaa entisen vesilentoaseman halliin. Korjauspajoina ovat Ilmatorjuntarykmentin korjauspajat. Majoitusmahdollisuudet ovat joukko-osastojen kasarmeissa. Poltto- ja voiteluainetäydennystä ei ole järjestetty. Vettä saadaan kasarmien ja keittiön vesijohdoista. Lääkintähuollossa tukeudutaan paikallisiin sotilaslääkäreihin.

 

Viestiyhteyksinä on radio, puhelin on joukko-osastoissa (20581-nimihuuto). Santahaminasta on laivayhteys Helsinkiin 1-2 tunnin väliajoin sekä Hevossalmen kääntösillalta on maantie.

 

Alueella on Ilmatorjuntapatteristo 11 tykistöä, valonheittimiä ja ilmatorjuntakonekiväärejä. Alueella ei ole aihetta naamioida. Kentällä ei ole lentomuodostelmia. Kentän valvojana on Erillinen Lentolaivue. Kenttämääräyksiä ja laskeutumislupia ei ole. Sotilassaari. Helsingin Suojeluskunta.”

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa Jarmo tänne ja kiitos todella hienoista jutuista lehdessä, jota pahasti vammaisena olen mielenkiinnolla lukenut.

Yritän laittaa joku kerta mailia, vaikka ei ole äkkiä muistikuvaa lennoista siellä, kaikenlaista muuta kylläkin on kertynyt arkistoon,

nyt viimeksi hiljaiset 558 lopettajaiset, vanhoja valokuvia ym. IT-koulun talo, jota kävin 1952, näkyy olevan edelleen käytössä.

Täällä käy niin paljon ja sellaista porukkaa, joilta irtoaa parempaa infoa sodanjälkeisistä lennoista siellä. Kevään jatkoa!

Edit: tällä foorumilla oli paljonkin kuvia Santahaminasta, jotka on tallennettu mutta lienee foorumilta poistettu, Vanha Malmi yms

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Edit: tällä foorumilla oli paljonkin kuvia Santahaminasta, jotka on tallennettu mutta lienee foorumilta poistettu, Vanha Malmi yms

 

Laitan nuo vanhat kuvat ja kartat myös Santahaminasta tänne uudelleen, kun kerkiän. ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan nuo vanhat kuvat ja kartat myös Santahaminasta tänne uudelleen, kun kerkiän. ;)

 

Jukka

 

Tässä olisi pari kuvaa Santahaminasta -30-luvulta ennen sotia. (P.Paajasen arkisto)

 

Kuvattu 11.6.1937 iltapäivällä kello 15.19.

[ attachment removed ]

Tämä on kuvattu joko 1936 tai 1937.

[ attachment removed ]

 

Kenttätietoja vuodelta 1937 (P.Paajasen arkisto)

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wau, johan lykkäs. Kiitos Jukka Nisula. Nyt näillä sivuilla on kaksi lentokenttäselostetta: 1937 ja 1943. Pitääpä verrata jokainen pilkku ::)

 

Ohessa on yksi vanhimmista haltuuni saamista kuvista, joissa näkyy Santahaminan lentokenttä. Tosin nyt en ole varma, että miltä vuodelta. Noista merilentoaseman hangaareista ja laskusilloista se tieto varmaan löytyisi.

 

08-0207_lentokentta1920ap.jpg

Kuvan kiitoradat ovat venäläisten 1800-luvulla raivaamia tykistön ampumaratoja. Niistä leveämpänä näkyvä raivattiin vuoteen 1930 tultaessa ja kapeamman oloinen hieman myöhemmin. 1880-luvulla leveämpi oli 800 metrin kivääriampumaratana.

 

Se kumpi radoista toimi ensimmäisenä maalentokenttänä, sitä en tiedä. Mutta vuodesta 1928 lähtien tuo kapeampi oli varmuudella pois käytöstä.

 

Kuvassa oikealla (itäpuolella) leveämmän väylän vieressä pilkottaa Suomen Geodeetian laitoksen perusjanan eteläpäätä. Sen eteläinen päätepiste tulee tien yli (kuvassa alas) ja pohjoinen pää on jossakin ampumaväylien risteyskohdan pohjoisreunan korkeudella. Jana on samansuuntainen leveämmän väylän kanssa. Sama linja näkyy hienosti myös Jukan kuvissa ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Santahaminassa toimi ilmatorjunnan ampumaleirit jatkosodan jälkeen kesään 1952 asti. Sen jälkeen leirit siirtyivät Lohtajalle. Ampumapaikkana ilma-ammunnoissa oli Santahaminan lentokenttä eli Sahara. Näissä ilma-ammunnoissa tulitettiin lentokoneen perässä vedettävää maalipussia. Väitetään, että näihin ammuntoihin liittyen olisi koneita laskeutunut Santahaminaan. Osaisiko joku auttaa löytämään tietoja näistä 40-50-luvun maalilennoista Santahaminassa.

 

Jarmo Nieminen.

PS. Ja suurkiitos jo saamistani tiedoista Antille, Väinölle ja Jukalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään