Jukka Nisula

Maailman ainut Brewster-hävittäjä visiitille Suomeen

111 viestiä aiheessa

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Maailman ainut Brewster-hävittäjä visiitille Suomeen

 

Vapaa julkaistavaksi 6.3.2008 09:00

 

Maailman ainut Brewster-hävittäjä visiitille Suomeen

 

Suomen ilmavoimien täyttäessä 90 vuotta Yhdysvaltain Floridassa toimiva National Naval Aviation Museum lainaa maailman ainoan Brewster-hävittäjän Keski-Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin useammaksi vuodeksi. Kone saapui Suomeen viime viikolla, ja se esitellään tiedotusvälineiden edustajille Ilmavoimien vuosipäivänä torstaina 6. maaliskuuta. Lisätietoja asiasta annetaan vasta tiedotustilaisuuden jälkeen.

 

Kyseinen BW-372 -koneyksilö on yksi Suomelle talvisodan aikana hankituista hävittäjistä. Jatkosodan aikana Brewsterit muodostivat Suomen ilmavoimien hävittäjäkaluston rungon, ja niillä saavutettiin lähes viisisataa ilmavoittoa. Hävittäjälentäjä Lauri Pekuri teki nyt Suomessa nähtävällä koneella pakkolaskun nykyisen Venäjän puolelle vuonna 1942. Kone hankittiin Pensacolan kokoelmiin vuonna 2004.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Maailman ainut Brewster-hävittäjä visiitille Suomeen

 

Vapaa julkaistavaksi 6.3.2008 09:00

 

Maailman ainut Brewster-hävittäjä visiitille Suomeen

 

Suomen ilmavoimien täyttäessä 90 vuotta Yhdysvaltain Floridassa toimiva National Naval Aviation Museum lainaa maailman ainoan Brewster-hävittäjän Keski-Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin useammaksi vuodeksi. Kone saapui Suomeen viime viikolla, ja se esitellään tiedotusvälineiden edustajille Ilmavoimien vuosipäivänä torstaina 6. maaliskuuta. Lisätietoja asiasta annetaan vasta tiedotustilaisuuden jälkeen.

 

Kyseinen BW-372 -koneyksilö on yksi Suomelle talvisodan aikana hankituista hävittäjistä. Jatkosodan aikana Brewsterit muodostivat Suomen ilmavoimien hävittäjäkaluston rungon, ja niillä saavutettiin lähes viisisataa ilmavoittoa. Hävittäjälentäjä Lauri Pekuri teki nyt Suomessa nähtävällä koneella pakkolaskun nykyisen Venäjän puolelle vuonna 1942. Kone hankittiin Pensacolan kokoelmiin vuonna 2004.

 

 

Hyvin osasivat pitaa salassa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Restaurointiin? Entisöintiinkö? Hieno homma joka tapauksessa! Pakko mennä katsomaan. Koneyksilö on niin poikkeuksellinen (harvinainen), että se on ollut jopa oikiksessa harjoitusseminaariaiheena ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tämä oli hieno uutinen kyllä! Pojat ne taas vihjailivatkin tietävänsä enemmän kuin muut, mutta näin positiivista tietoa en olisikaan sen arvannut olevan! Enpä olisi kyllä tuohonkaan uskonut :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoden ykkösuutinen ilmailupuolelta, ihmeen hyvin pysynyt salassa. Onko tarkempaa tietoa mitä restaurointivaihe käytännössä tarkoittaa, onko kone vielä leikattuna osiin kuten saapuessaan USA:han

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanantaina tuli virallinen Ilmavoimien tiedote. Oli yllättävän helppoa pitää "salaisuutta" jemmassa.

 

Niinhän se oli toisille, mutta ei kaikille.  Joillakin oli tarve vihjailla ja osoittaa omaavansa jotain 'salaista' tietoa. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se oli toisille, mutta ei kaikille.  Joillakin oli tarve vihjailla ja osoittaa omaavansa jotain 'salaista' tietoa. :thmbdn:

 

En mina kylla mitaan "vihjailua" havainnut. "Odottakaa vahan" kuvasi paremmin.

Ja jos kerran viestina tulee, etta "vapaa julkaistavaksi 6.3.2008  09:00", niin se tarkoittaa myos sita.

 

EDIT:

Sitapaitsi, koitko jaaneesi paitsi jostain kun vasta tanaan sait tiedon asiasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tältä se näyttää. Lisää kuvia lienee luvassa, kunhan poijjaat ehtii pois Tikkakoskelta.

 

[ attachment removed ]

 

BW-372:n tarina:

- upposi Kolejärveen 25.6.1942

- koneen etsintä käynnistyi suomalaisen hävittäjä-ässän, hovioikeuden presidentin, Heimo Lammen aloitteesta 1990-luvulla

- kone löydettiin ja nostettiin 1998

- Yhdysvaltain laivaston ilmailumuseo Floridan Pensacolassa hankki koneen kokoelmiinsa vuonna 2004

- Keski-Suomen Ilmailumuseo sai koneen kokoelmiinsa museolainana 3,5 vuodeksi, jona aika konetta restauroidaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämä siis sama koneyksilö, josta oli Ilmailussa juttua takavuosina, kun kone nostettiin Karjalasta? jonkin järven pohjasta, ja siitä oli sitten kaiken maailman omistukiistoja sun muuta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se oli toisille, mutta ei kaikille.  Joillakin oli tarve vihjailla ja osoittaa omaavansa jotain 'salaista' tietoa. :thmbdn:

 

Eilen tällä foorumilla vilahti tämän keskustelun otsikko, joka hävisi aika äkkiä... Julkaisija ehkä huomasi, että "oho, oon päivän liian aikaisessa, äkkiä pois..." Nuo tarkistukset voisi tehdä etukäteen :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen tällä foorumilla vilahti tämän keskustelun otsikko, joka hävisi aika äkkiä... Julkaisija ehkä huomasi, että "oho, oon päivän liian aikaisessa, äkkiä pois..." Nuo tarkistukset voisi tehdä etukäteen :thmbdn:

Ammattilainen kunnioittaa embargoa, mutta virheitä sattuu joskus. Itse en ollut kyseinen "lipsauttaja", mutta onneksi kovin suuresta sotasalaisuudesta ei ollut kyse...  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnittelut Ilmavoimille, 90vuotta on täynnä ja ansiostanne itsenäisessä maassa. Kiitos!

K-S Ilmailumuseosta saamani tiedon mukaan BW-372 ei entisöidä vaan restauroidaan siihen kuntoon, missä se oli Vienan

Karjalan Segezan Iso Kolajärvestä nostettaessa, ainoastaan noston ja kuljetuksen- ensin Venäjällä, sitten Irlantiin ja siel

tä USA:han-aikana aiheutuneet vauriot korjataan.Muuten kone annetaan olla löytöhetken=nostohetken aikaisessa kun-

nossa. Toivotaan että kiistat koneesta ratkeavat meille edullisesti eli että se saa jäädä "kotiinsa Suomeen."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.k-silmailumuseo.fi/?action=arkisto&RYHMA=79&ID=

 

Brewster B-239, BW-372

 

Ilmataistelussa 25.6.1942 venäläiset Hurricanet onnistuivat vaurioittamaan luutnantti Lauri Pekurin lentämää BW-372-konetta niin pahoin, että se syttyi tuleen ja Pekuri joutui tekemään palavalla koneella pakkolaskun Kolejärveen, Seesjärven lähelle Itä-Karjalassa. Pekuri pelastui koneesta, ui rantaan ja käveli takaisin suomalaisten puolelle.

 

Kone nostettiin Venäjän Karjalasta ilmeisesti elokuussa 1998 amerikkalaisen rahoituksen turvin tarkoituksena saada kone Yhdysvaltain merivoimien ilmailumuseoon (National Museum of Naval Aviationiin, NMNA) Pensacolassa. Kone katosi julkisuudesta melko pian noston jälkeen ja siirrettiin Irlantiin ilmeisesti joulukuun alussa 1998. Lopulta kone päätyi vuonna 2004 NMNA:han Pensacolaan, mistä se nyt saatiin lainaan kolmen ja puolen vuoden ajaksi Keski-Suomen Ilmailumuseoon. Ilmailumuseo ei ota kantaa koneen ympärillä käytyyn kiistelyyn, vaan haluaa tuoda BW-372:n esille kunnioittaakseen veteraaneja ja heidän uhrauksiaan.

 

BW-372 saatiin NMNA:sta Suomeen Ilmavoimien komentajan pyynnöstä juhlistamaan Ilmavoimiemme 90-vuotisjuhlaa. Koneen saamiseksi käytyihin neuvotteluihin on osallistunut merkittävä joukko niin suomalaisia kuin amerikkalaisiakin henkilöitä.

 

Brewsteriä ei restauroida lentokuntoiseksi, vaan se konservoidaan näyttelyyn (pakkolaskussa tulleine vaurioineen) sellaiseen kuntoon kuin se nostettiin Kolejärvestä. Lika, muta, levät ym. lentokoneeseen kuulumattomat ainesosat on jo pääosin poistettu ja siivoustyö jatkuu edelleen. Noston ja siirtojen aikana aiheutuneet vauriot korjataan.

 

Koneen kuljetuksista ja konservoinnista aiheutuvien kustannusten maksamiseen toivomme ilmailuhistoriaa tukevien yhteisöjen ja yksityisten tukea niin materiaali- kuin rahalahjoituksinkin (tili K-SOP 529033-20017496, pankkisiirtoon merkintä "Brewster")

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sääli, että konetta on turhaan vaurioitettu noston ja kuljetuksen yhteydessä. Nykyisessä vaiheessa paljon turhaa työtä ja rahaa säästyisi jos kone olisi kuljetettu ehjänä. Ilmeisesti noston yhteydessä raha on ollut myöskin tiukassa kun konetta on jouduttu pilkkomaan. Onko tietoa aikooko jenkit tehdä tuon yksilön pohjalta lentäviä replikoita, kuten kävi ME 262:sen kohdalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä!!! Ei edes tuon kuljetuksesta tänne ole kuulunut mitään. Millähän/millloin se mahdettiin tuoda, onko havaintoa?

 

Laivalla tuli ja käsittääkseni saapui maahan viime viikolla.

Pitää alkaa purkamaan kameran muistikortteja...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä parit kuvat tältä päivältä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kone on uskomattoman hyvin säilynyt. Sen kunnostaminen tulee olemaan ainutlaatuinen toimenpide Suomessa, toivottavasti se on näytteillä vuoden päästä  :thmbup:

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun/jos jossain vaiheessa valitaan vuoden ilmailutekoa, noittajasta ei liene epäilystäkään. Pylly-Valtterin saaminen Suomeen taitaa olla koko Suomen ilmailuhistorian suurimpia saavutuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään