Tomi Uutela

Ilmailuskannerit (oli: Callsigneista)

21 viestiä aiheessa

Moi!

Kai vähän offtopic, mutta kiinnostuin nyt vähän tuosta skannerilaitteesta. Eli miten kauaksi kentästä tuo radioliikenne kuuluu? Olisi ihan mukava kuunnella, mutta en asu ihan likellä kenttää. Taitaa lähin eli Tampere-Pirkkala olla noin 15 km:n päässä. Onko skannerista mitään iloa, jos ei pääse ihan joka päivä paikan päälle kuuntelemaan?

Marko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Kai vähän offtopic, mutta kiinnostuin nyt vähän tuosta skannerilaitteesta. Eli miten kauaksi kentästä tuo radioliikenne kuuluu? Olisi ihan mukava kuunnella, mutta en asu ihan likellä kenttää. Taitaa lähin eli Tampere-Pirkkala olla noin 15 km:n päässä. Onko skannerista mitään iloa, jos ei pääse ihan joka päivä paikan päälle kuuntelemaan?

Marko

No meiltä kotoa on kentälle linnuntietä n. 10 km ja hyvin kuuluu. Ei sitä aina tarvitse paikan päälle mennä kuuntelemaan. Sitä voi olla kotona ja löhötä vaikka sohvalla ja kuunnella liikennettä!

Monesti on käynyt silleen, että kun on skanneria kuunnellut ja joku harvinaisempi kone on tullut kentälle, niin sitä on viivana syöksynyt kentälle kuvaamaan se!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Kyllähän noilla skannereilla kuulee todella pitkälle! Itse asun Helsingissä ja kyllä täällä kuulee vielä kun vantaalta lähteneet höpisevät tampereen alueen kanssa jolloin ne on jo aika kaukana. Eli ei sitä paikanpäällä tartte olla. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lufthansa on ottanut justiinsa käyttöön määrätyillä reiteillä tuollaiset erikoiset callsignit, kuten Lufthansa 7MW. Lennon numero on matkustajille kuitenkin sama vanha. Huomenna yritän hommata täydellisen selvityksen asiasta. :)

Juu kiitoksia.

Moi!

Marko

Skannerien kuuluvuudesta sen verran, että minulla on uniden ubc-120xlt. Enroute koneet kuuluu tosi kaukaa, esim olen tuolta itärajan tuntumasta kuullut monta kertaa mm. Elmutin paikkeilla olleita koneita (välimatka +200km) ilman mitään häiriöitä/suhinoita ei selvemmin vois kuulua. :) Samasta paikkaa olen myös kuullut Helsingin tutkan alaisuudessa olleita koneita muutaman kerran, mutta niissä alkaa kyllä kuuluvuus olla sitä luokkaa, että saa oikein keskittyä kuuntelemaan, että saa selvää. Siis tämä sen takia, että ne alkaa olla silloin jo senverran matalalla, että alkaa kuuluvuus heikkenemään. ko. kone oli muistaakseni pinnalla 140. Eli se kuului sinne n. 200 km:än päähän vielä tuolta korkeudelta. Itse asun n. 10 km päässä EFHK:sta ja lähestulkoon kaikki kuuluu hyvin groundia myöten. :) Ja Helsinkiin tulevat koneetkin kuuluu jo paljon ennen niiden yhteyden ottamista Helsingin tutkaan. Eli aikas pitkältä voit koneita kuulla. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
tuolta itärajan tuntumasta kuullut monta kertaa mm. Elmutin paikkeilla olleita koneita
Ööh, ELMUT on kylläkin Hesan TMA:n rajalla..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämmöinen löytyy katolta ja talo on vielä vaaran päällä vähän vajaassa 1000 jalassa.

[ Attachment removed / expired ]

Kuuluvuutta sitten riittää vaikka muille jakaa, mutta en jaa. ;D Rovaniemen torni, tutka ja aluelennonjohto (varsinkin viimeinen) kuuluu. Sitten jokaista Lapin kenttää lähestyvät koneet, myös Oulua lähestyvät. Pohjois-Ruotsissa ja Pohjois-Norjassa lentävät koneet kuuluu ja Venäjältä myös. Tampereen aluejohdon kahden sektorin koneet kuuluvat myös.

Ilman häiriöitä uskomattoman pitkälle kuuluvat ja tuon antennin itse tekeminen maksoi alle 10 euroa... ;) Asuinpaikka siis Sodankylä.

Voi perkele mähän laitoin tän väärään threadiin :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei!

Tässä oma tietoni asiasta skannerin kuuluvuus on suoraan tai ainakin melkein verrannollinen antennin tai laitteen korkeudesta. Kuta korkeampi anteni niin paremmin kuuluu ja kauempaa, laitteet sinänsä ovat nykyään niin hyviä ettei niissä ole eroja. Erot alkavat tuntua kun puhutaan lähettämisestä. Esim. täällä Kangasalla kuuluu 121.300 kunnes vaihtavat Tukholman taajuudelle ja toisinpäin jo ennen Marie siinä Dodamin kohdalla kun ottavat yhteyttä Tampereeseen. Minulla on Maycom 108 ja antenni noin 130m merenpinnasta samanlainen antenni kuin Juha-Matilla.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ulkoantenni on tietenkin paras. Parantaa kuuluvuutta patukka-antenniin verrattuna todella paljon. Lisäantennia käytettäessä aivan kentän vieressä tai jos kone on aivan yläpuolella, halvan radion vastaanotin saattaa yliohjautua. Eli puheesta ei saa selvää. Omassa radiossa tämä vaiva.

Mulla on käytössä tosi yksinkertainen antenni. Ei tarvita kuin radioon sopiva liitin ja muutaman metrin koaksiaalikaapelin pätkä. Liitin toiseen päähän ja toisesta päästä purkaa katkaisematta ulkovaippaa pois noin 60 cm. Eli sinulla on n. 60cm keskilankaa ja n. 60 cm vaippaa erillään ja keskeltä lähtee ehjä kaapeli radioon. Puolen aallon dipoli ilmailualueelle on valmis.

Pistää vaikka ikkunaan roikkumaan... mieluummin pystyasentoon...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööh, ELMUT on kylläkin Hesan TMA:n rajalla..

Niin, tottakai minä sen tiedän, mitä sitten??? ???

Vai menitkö sekasin tuossa, kun sanoin että olen kuullut Helsingin tutkan alaisuudessa olleita koneita, tosiaan tarkoitus oli siis se että niinkin matalalta vielä kuuluu (eihän nuo kovin korkealla ole yleensä tutkan alaisuudessa olessaan) sinne asti (Vaikkakin olivat n. suunnilleen yhtä kaukana). Olihan tuo vähän sekavasti sanottu. :) Niin eihän tuo ELMUT kovin kaukana ole esim. Helsingin VOR:ilta, itseasiassa 30.27NM (51.11km) GPS:llä katottuna. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku ko. laitteen omistaja hieman kertoa tuosta Maycon AR-108-skannerista? Plussaa ja miinusta.

Onko Maycon FR-100sella muuta eroa AR-108iin, kuin että sillä voi kuunnella normaalia radio-ohjelmaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku ko. laitteen omistaja hieman kertoa tuosta Maycon AR-108-skannerista? Plussaa ja miinusta.

Onko Maycon FR-100sella muuta eroa AR-108iin, kuin että sillä voi kuunnella normaalia radio-ohjelmaa?

Siinä on 99 muistipaikkaa, dual watch kahden kanavan pikamonitorointi, taustavalo ;D, näppäinäänet ;D, näppäinlukko, vyöclipsi ym. Mukana tulee kaksi antennia, toinen on n. 10cm ja toinen n. 2cm.

Ehkä heikoin puoli on akkujen kesto, jos kuuntelee ahkerasti. Toinen on kaiuttimen laatu. Jos autossa haluaa kuunnella, niin aparaatti pitää olla täysillä, jotta kuulee jotain.

Näin äkkiseltään ei tule mieleen muita heikkouksia.

-I-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sehän riippuu ihan antennista. ;) Sillä vakiopatukalla tuskin torni kuuluu, mutta koneet ainakin. Tampereesta en tiedä, jos heillä on toistin Turussa, sitten ehkä jopa vakioantennilla.

Entäs sit joku erikois antenni? :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entäs sit joku erikois antenni? :P

Jonkinlainen itsetehty dipoli olisi asiaa. Eikös siinä radiossa ole jokin erikoisempi SMA-antenniliitin? Eli jos haluaa käyttää BNC-liittimiä, pitää hommata myös SMA-BNC adapteri.

Radion paremmin tuntevat korjatkoon minun musta tuntuu kommenttini.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dipoli on (ainakin teoriassa) suurinpiirtein yhtä tehokas kuin tuo GP-antenni.

http://www.ac6v.com/antprojects.htm#2M

Jos haluaa tehokkaan ympärisäteilevän antennin ja intoa riittää, niin tuolla olevia 2 metrin radioamatööri-alueelle tarkoitettuja J-antenneja (J-pole) kannattaa kokeilla. Antennit on mitoitettu toimimaan 145MHz alueella, mutta ovat niin laajakaistaisia että toimivat luultavasti hyvin myös ilmailualueella.

Itse kokeilisin, jos asuisin vielä omakotitalossa. >:(

Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään