Lauri Rantanen

Lentokenttää kaavaillaan Humppilaan

38 viestiä aiheessa

Kunnanjohtaja Esko Tonteri esitteli tuoretta selvitystä Etelä-Suomen lentokentän sijoittamista Humppilaan Tampere-Turku rautatien eteläpuolelle rakennettavan matkakeskuksen yhteyteen. Kenttä ei tulisi palvelemaan kotimaan liikennettä vaan lähinnä halpalentoyhtiöiden tilausliikennettä ja rahtiliikennettä.

 

Lisää aiheesta http://www.forssanlehti.fi

http://www.humppila.fi/epages/Kaupat.axl/?ObjectPath=/Shops/Humppila/Categories/Ajankoht/lento2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Humppila International avataan, mitä todennäköisimmin toimintansa tulevat lakkauttamaan/"sopeuttamaan" Räyskälä, Forssa, Oripää ja olikohan muitakin? Malmia se ei yritä korvata.

 

200 hehtaaria maata tulisi vielä ostaa ja saada asiakkaita kolmen kilsan baanalle. Kaikki maat ovat yksityisiä.

 

Kiitoteiden suunniksi on suunniteltu selvityksessä 22/04. Arvatkaapa miksi? Siinäpä pähkinä purtavaksi, johon vastaus löytyy muualta kuin Jokioisten ylätuultenmittausasemalta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Humppila International avataan, mitä todennäköisimmin toimintansa tulevat lakkauttamaan/"sopeuttamaan" Räyskälä, Forssa, Oripää ja olikohan muitakin? Malmia se ei yritä korvata.

 

200 hehtaaria maata tulisi vielä ostaa ja saada asiakkaita kolmen kilsan baanalle. Kaikki maat ovat yksityisiä.

 

Kiitoteiden suunniksi on suunniteltu selvityksessä 22/04. Arvatkaapa miksi? Siinäpä pähkinä purtavaksi, johon vastaus löytyy muualta kuin Jokioisten ylätuultenmittausasemalta...

 

Oliskohan syy, että rata saataisiin mahdollisimman, lähelle junarataa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähellä ollaan. Tarkenna hieman...  :thmbup:

 

Saadaan juna-asema kylkeen. Junat tuomaan matkustajia Turun, Tampereen ja Helsingin suunnilta. Logiistiikkakeskus(rahtiterminaali) vielä kylkeen ja niin jo on kansainvälinen meininki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saadaan juna-asema kätevästi, tuomaan matkustajia Turun, Tampereen ja Helsingin suunnilta. Logiistiikkakeskus(rahtiterminaali) vielä kylkeen ja niin jo on kansainvälinen meininki.

Vielä tarkemmin... Anteeksi vedätys ja häijyys...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä tarkemmin... Anteeksi vedätys ja häijyys...

 

 

>:(

 

Forssan seutu on keskeisellä sijainnilla Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseutujen

muodostamaan kärkikolmioalueeseen nähden. Logistisesti erinomainen sijainti mahdollistaa

nopeat ja monipuoliset liikenneyhteydet alueelle. Tämä luo toimintaedellytykset kaupalliselle lentokeskukselle, jonka ympärille voidaan rakentaa sekä kaupallisia palveluita että yritysten muodostamia keskittymiä.

 

Lentokentälle määritettiin Forssan seudulta kolme vaihtoehtoista sijaintipaikkaa, joita vertailtiin

liikenneyhteyksien, maanperän ja ympäristön osalta. Parhaaksi sijaintipaikaksi osoittautui

Humppilan vaihtoehto, joka sijaitsee valtatien 2 itäpuolella, aivan Turku-Toijala-pääradan läheisyydessä.

 

Forssan seudulle sijoitettavan lentokentän vahvuus on sen sijaintiin perustuvissa liikenne-

yhteyksissä. Lentokenttä voidaan sijoittaa pääradan varteen lähelle valtateiden risteystä,

mikä mahdollistaa eri kulkumuotojen yhteenkytkennän ja hyvän saavutettavuuden eri

puolelta Suomea. Tavoitteena on uudenlainen matkakeskus, jossa yhdistyy rautatieasema ja lentokenttäterminaali.

 

Lentokentän yhteyteen on tarpeen luoda kauppa- tai elämyskeskus, joka nostaa lentokenttä-

hankkeen kannattavuutta ja alueen vetovoimaisuutta. Lisäksi lentokentän tuoma imagovaikutus

on hyödyksi alueen kehitykselle. Alueelle soveltuu parhaiten tilauslentotoiminta ja halpalento-

yhtiöiden tuottamat palvelut. Kentälle voi sijoittua myös liikelento- ja lentorahtitoimintaa sekä

harrastusilmailuja koulutustoimintaa.

 

Lentokenttähanke voidaan toteuttaa vaiheittain kentän kehittymistarpeiden mukaan. Alustavissa

investointilaskelmissa kentän ensimmäisen vaiheen kustannukset ovat arviolta 30–35 milj. euroa.

Tämä tarkoittaa lentotoiminnan aloittamista 2300 metrin pituisella kiitotiellä, joka mahdollistaa kaupallisen tilauslentotoiminnan.

 

;D

 

ps. Jos ei kelpaa, niin luovutan p..kele ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatuksia maailmaan mahtuu. Ilman näitä juttuja ei koskaan saataisi mitään aikaiseksi.

Ei taida kuitenkaan ihan viiden vuoden päästä olla kenttä valmiina?

 

100 km matkaa Turkuun (eftu) ja lähelle samaa Tampereelle (eftp) ja etteis olisi Porikin (efpo) vielä samoilla

etäisyyksillä.  Lentokenttiä kyllä piisaa, kun vielä läheiset korpikentätkin huomioidaan.

Suunnitteilla oleva kenttä olisi sopivasti valtateiden varrella, että sinänsä fiksu ajatus.

Ei tarttis tehdä mutkia matkaan ja vielä sitten junallakin vois puksuttaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman nipotusta:

 

Viikossa Humppilaan voisi lentää kuusi halpalentoyhtiön konetta, jolloin yllettäisiin 100 000 matkustajaan vuodessa. (siteeraus Forssan Lehden tekstistä)

 

Laskinkohan oikein? 6 konetta viikossa, sehän tekee 312 konetta vuodessa... 320 matkustajaa per kone. Taitaa penkkivälit lyhentyä entisestään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt taisi tulla pieni laskuvirhe  ;D. Eiköhän 160 matkustajaa per kone riitä, sillä kyllä ne varmaan sekä tuovat että vievät ... Kova luku silti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori, Markku...  :laugh:

 

Nyt oli oikea varmasti.

 

Tampere-Turku-rata kulkee Humppilan taajaman kupeessa tismalleen magneettisten ohjaussuuntien 04/22-mukaisesti. Siihen se baana oli viivoittimella suurin piirtein tällätty. Olit siis oikeassa koko ajan.

 

Sinnikäs kundi oot. Hattua nostan.  :D

 

 

>:(

 

Forssan seutu on keskeisellä sijainnilla Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseutujen

muodostamaan kärkikolmioalueeseen nähden. Logistisesti erinomainen sijainti mahdollistaa

nopeat ja monipuoliset liikenneyhteydet alueelle. Tämä luo toimintaedellytykset kaupalliselle lentokeskukselle, jonka ympärille voidaan rakentaa sekä kaupallisia palveluita että yritysten muodostamia keskittymiä.

 

Lentokentälle määritettiin Forssan seudulta kolme vaihtoehtoista sijaintipaikkaa, joita vertailtiin

liikenneyhteyksien, maanperän ja ympäristön osalta. Parhaaksi sijaintipaikaksi osoittautui

Humppilan vaihtoehto, joka sijaitsee valtatien 2 itäpuolella, aivan Turku-Toijala-pääradan läheisyydessä.

 

Forssan seudulle sijoitettavan lentokentän vahvuus on sen sijaintiin perustuvissa liikenne-

yhteyksissä. Lentokenttä voidaan sijoittaa pääradan varteen lähelle valtateiden risteystä,

mikä mahdollistaa eri kulkumuotojen yhteenkytkennän ja hyvän saavutettavuuden eri

puolelta Suomea. Tavoitteena on uudenlainen matkakeskus, jossa yhdistyy rautatieasema ja lentokenttäterminaali.

 

Lentokentän yhteyteen on tarpeen luoda kauppa- tai elämyskeskus, joka nostaa lentokenttä-

hankkeen kannattavuutta ja alueen vetovoimaisuutta. Lisäksi lentokentän tuoma imagovaikutus

on hyödyksi alueen kehitykselle. Alueelle soveltuu parhaiten tilauslentotoiminta ja halpalento-

yhtiöiden tuottamat palvelut. Kentälle voi sijoittua myös liikelento- ja lentorahtitoimintaa sekä

harrastusilmailuja koulutustoimintaa.

 

Lentokenttähanke voidaan toteuttaa vaiheittain kentän kehittymistarpeiden mukaan. Alustavissa

investointilaskelmissa kentän ensimmäisen vaiheen kustannukset ovat arviolta 30–35 milj. euroa.

Tämä tarkoittaa lentotoiminnan aloittamista 2300 metrin pituisella kiitotiellä, joka mahdollistaa kaupallisen tilauslentotoiminnan.

 

;D

 

ps. Jos ei kelpaa, niin luovutan p..kele ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hummpilan kentällä olisi kauniina kesäpäivänä kiva myöhästyvää matkustajakonetta odottavien matkustajien katsella taivaalle kun purjekoneita Oripäästä, Nummelasta, Piikajärveltä, Jämiltä, Teiskosta, Räyskälästä ja vaikka ties mistä kauempaakin pyyhältää edestakas kentän yli. Päivässä saattaisi mennä toista sataa suuntaan jos toiseen. Olisipa tosi upeeta  ;D

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutku sä et saa mennä sen lähialueen sisälle...

 

Hummpilan kentällä olisi kauniina kesäpäivänä kiva myöhästyvää matkustajakonetta odottavien matkustajien katsella taivaalle kun purjekoneita Oripäästä, Nummelasta, Piikajärveltä, Jämiltä, Teiskosta, Räyskälästä ja vaikka ties mistä kauempaakin pyyhältää edestakas kentän yli. Päivässä saattaisi mennä toista sataa suuntaan jos toiseen. Olisipa tosi upeeta  ;D

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kumpi sen ilmatilan tarvitsee ja millä perusteilla käyttöönsä saavat, lomalle Kanarialle lentävät turistit vai lomalla em. ilmailukeskuksissa lentävät purjelentäjät?

 

Eli millä perusteilla ja kenen käskystä se lähialue siihen ilmestyy jos ilmestyy? Ja tiedänhän minä sen, mutta kunhan herättelen keskustelua perusasioista.

 

 

Mutku sä et saa mennä sen lähialueen sisälle...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ympäristöpointti, purjelentokonelomailija käyttää lentoharrastukseensa 4-6 litraa bensaa/harrastelento. Kanarialle menevä juntti-einari käyttää aika paljon enemmän kerosiinia, vaikka pääsee nopeammin perille Kanarialle kuin purjelentäjä Nummelasta Nummelaan. Jos on hieno päivä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lomalle Lars Palmasiin menevät totta kai.

 

Mutta kumpi sen ilmatilan tarvitsee ja millä perusteilla käyttöönsä saavat, lomalle Kanarialle lentävät turistit vai lomalla em. ilmailukeskuksissa lentävät purjelentäjät?

 

Eli millä perusteilla ja kenen käskystä se lähialue siihen ilmestyy jos ilmestyy? Ja tiedänhän minä sen, mutta kunhan herättelen keskustelua perusasioista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se lähialue mikään ongelma ole. Sen yläraja on yleensä 1100 ft/Msl enkä minä ainakaan tykkää lentää pursikoneella niin alhaalla. Lähestymisalue onkin sitten toinen juttu kun se varmaan liittyisi suoraan Pirkkalan, Turun ja Porin lähestymisalueisiin. Saataisiin siis vielä älyttömämpi iso TMA kuin H:KI-Vantaalla. Joe ei sitten em. Pirkkalan, Turun ja Porin kenttiä lopeteta tarpeettomina ja keskitetään kaikki Humppilaan. Eikös siinä olisi ideaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno asia sinänsä, mutta mahtavakohan Helsingin kaupunginisät saada tästä lisää käyttövoimaa Malmin teurastamiseen?

 

"...Malmin vanhentuneen ja ahtaan lentoaseman toimintojen korvaaminen voidaan mahdollistaa uudella Helsinki-Humppilan lentoasemalla, joka täyttää parhaiten lisääntyvän lentoliikenteen pitkäaikaistarpeet ja mahdollistaa maamme entistä syvemmän integraation eurooppalaiseen lentoliikennejärjestelmään, jossa kehityssuunta on suosinut tilaus-, rahti-, liike-, ja harrastelentojen suorittamisen keskittämistä suuryksiköihin, jotka sijaitsevat kauempana alati laajenevista ja kehittyvistä metropolialueista. Lisäksi uusi kenttä parhaiten mahdollistaa lentokoulutuksen kehittämisen pitkän aikavälin puitteissa  unohtamatta ilmailun harrastelentosuoritteiden lisäämistä..."

 

Ei lainaus mistään, vaan eräänlainen kauhukuva ja yritys matkia kammottavaa virkakieltä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunnanjohtaja Esko Tonteri esitteli tuoretta selvitystä Etelä-Suomen lentokentän sijoittamista Humppilaan  ;D

 

Kunnanajohtajalla ei ole karttaa käytössä, jos olisi hän tietäisi että lähistöllä on jo monta lentokenttää.

Lisäksi;

 

mitä rahtia sinne Humppilaan voitais tuoda.

mistä ihmiset sinne halpisyhtiöiden zarttereihin.

 

Aika heikoissa kantimissa on noiden kunnanjohtajien ammattitaito ja tietämys.

 

Hohhoijaa. Lentokoulutus olisi hänen mukaan hyvin järjestettävissä Humppilaan  ;D

 

Malmilla on kuulemma ahtaat ja vanhentuneet tilat, hänen tietämyksensä mukaan.

HYVIN Malmi toimii ja maalilla saa siistiä pintaa.

 

Ammattitaitoa ja asiantuntemusta huokuva lausunto, kunnanjohtajalta  ;D

Hyvissä käsissä on näemmä Humppilan asiat  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen että johan Humppilassa on lentokenttä. Tai ainakin laskeutumiskenttä.. :-[ (On sinne moni muukin jääny)

Palveluita on vaikka kuinka isojen teiden risteyksen tietämillä, on ravintolaa, hotellia ja vaikka mitä. Ja samalla pääsee kaupungistuva humanus urbanus pitotus quietus tutustumaan mihin ne EU-tukiaaset menee. Olisikohan kunnanjohtaja tuosta suuresta purjelentokoneliikenteestä innostunut ja visiot kohonneet kohti taivasta kuin pieni suomalainen lentokone?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pannaas pieni vitsiherja: Viimeinen kuulutus Humppila-International-Airportilla.

" xxx:n lento 123 Hulitaniaan, viimeinen kuulutus. "tuu jo Ryynäne, tai myöhästyt koneesta"

Kaksi matkustajaa kentällä, kolmas on ohrapirtelöllä itsensä huumannut ohikulkija.

 

Siinä tuon halpalento- ja logistiikkakeskuksen visio  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Humppilan hankehan on suorastaan nerokas. Nyt pääkaupunkiseudulla Malmia teurastetaan siksi, että saataisiin tonttimaata asuntokäyttöön. Kun Humppila International on valmis muutaman vuoden kuluttua, voidaankin Helsinki-Vantaa Malmin sijasta lakkauttaa. Silloin vapautuu myös tonttimaata moninverroin Malmiin verrattuna.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Humppilan hankehan on suorastaan nerokas. Nyt pääkaupunkiseudulla Malmia teurastetaan siksi, että saataisiin tonttimaata asuntokäyttöön. Kun Humppila International on valmis muutaman vuoden kuluttua, voidaankin Helsinki-Vantaa Malmin sijasta lakkauttaa. Silloin vapautuu myös tonttimaata moninverroin Malmiin verrattuna.

 

Seppo 

 

Juu ja kehärata Humppilaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään