Lauri Rantanen

Lentokenttää kaavaillaan Humppilaan

38 viestiä aiheessa

No kysymyksessähän on perisuomalainen kateus. Jokioisiin on juuri valmistunut/valmistumassa maantietukikohta lentokoneille muutama kilometri ennen Humppilaa. Myös Forssassa on kenttä sekä Oripäässä. Pitäähän Humppilan saada omansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaa!

 

Niin.. tämä on ilmeisestikin ihan vakavissaan tehty suunnitelma..?! Ei sillä, hyvähän se on, että kehitellään ja keksitään ja mietitään, mutta jotenkin tuntuu, että lievästi liian isoa suklaakakkua yritetään leipoa.

 

Kuten joku jo aiemmin totesikin, suhteellisella lähietäisyydellä on jo Turkua, Tamperetta ja Poria, joista Tampereella ja myös Turussa on omat Low cost -terminaalinsa. Lisäksi kun muistetaan eri halpalentoyhtiöiden usein toistama "Suomi on liian kaukana" -teema, alkaa miettiä, että ketä tämä "EFHU" oikeastaan palvelisi?

 

Rahtiliikennettä ajatellen voisin kuvitella, että Humppilaan tarvittaisiin aika isoja investointeja maaliikenteen infrastruktuuriin..

 

Ehkä kuitenkin on parempi kehittää jo olemassa olevia lentokenttiä ja -asemapalveluita, vaikka Humppilan kunta siitä ei välitöntä riemua saisikaan.

 

Lievästi off topickina ihmettelen erään kauhavalaisryhmän intoa yrittää saada Kauhavan kenttä kaupalliseen siviilikäyttöön. Nyt kun Finavia kuitenkin panostaa suht voimakkaasti Vaasaan ja Seinäjoella taas kiitotietä pidennetään, jonka seurauksena iso osa päättäjiä näkee jo nyt märkiä unia suorista lomalennoista EFSIltä Epsanjaan, ei voi ymmärtää järkevää syytä, miksi Kauhavankin pitäisi toimia kaupallisena kenttänä.. Olisiko seuraavaksi sitten Menkijärveltä suora yhteys Arlandaan..?

 

-Tony-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

>:(

 

Forssan seutu on keskeisellä sijainnilla Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseutujen

muodostamaan kärkikolmioalueeseen nähden. Logistisesti erinomainen sijainti mahdollistaa

nopeat ja monipuoliset liikenneyhteydet alueelle. Tämä luo toimintaedellytykset kaupalliselle lentokeskukselle, jonka ympärille voidaan rakentaa sekä kaupallisia palveluita että yritysten muodostamia keskittymiä.

 

Lentokentälle määritettiin Forssan seudulta kolme vaihtoehtoista sijaintipaikkaa, joita vertailtiin

liikenneyhteyksien, maanperän ja ympäristön osalta. Parhaaksi sijaintipaikaksi osoittautui

Humppilan vaihtoehto, joka sijaitsee valtatien 2 itäpuolella, aivan Turku-Toijala-pääradan läheisyydessä.

 

Forssan seudulle sijoitettavan lentokentän vahvuus on sen sijaintiin perustuvissa liikenne-

yhteyksissä. Lentokenttä voidaan sijoittaa pääradan varteen lähelle valtateiden risteystä,

mikä mahdollistaa eri kulkumuotojen yhteenkytkennän ja hyvän saavutettavuuden eri

puolelta Suomea. Tavoitteena on uudenlainen matkakeskus, jossa yhdistyy rautatieasema ja lentokenttäterminaali.

 

 

Onhan se kivaa, jos tehdään lisää lentokenttiä, silti vähän tuntuu epärealistiselta.

Vahvuus liikenneyhteykksissä ?  Tuntuu että katsotaan sitä sitten Turusta, Tampereelta tai Pääkaupunkiseudulta niin

lähinnä voisi luonnehtia "keskellä ei mitään" tai "kaukana kaikkialta" . Helsinki, Tampere ja pian myös Turku

muodostavat nopealla rata- ja moottoritieverkolla yhteenkytketyt kaupungit joiden välillä

on helppo liikkua niin julkisilla kuin henkilöautollakin.

 

Mitenhän usein ja monellako vaihdolla vaikka Helsingistä pääsee junalla Humppilaan ?

Ei varmaan vedä vertoja pendoliinoreissulle Turkuun tai Tampereelle. Henkilöautolla

kapealla tiellä rekkojen ja traktoreiden aiheuttaman jonen jatkeena hikoileminen

ei ole kovinkaan houkutteleva vaihtoehto siihen verrattuna että pistää moottoritielle

lähdettäessä vakionopeussäätimen päälle ja anta mennä.

 

En tiedä, olisiko rahdillakaan tulevaisuutta, rahtifirmojen logistiikkakeskukset

on "kehillä", lentorahtia ei paljoa juniin siirrteä.

 

Lentokentän yhteyteen on tarpeen luoda kauppa- tai elämyskeskus, joka nostaa lentokenttä-

hankkeen kannattavuutta ja alueen vetovoimaisuutta. Lisäksi lentokentän tuoma imagovaikutus

on hyödyksi alueen kehitykselle. Alueelle soveltuu parhaiten tilauslentotoiminta ja halpalento-

yhtiöiden tuottamat palvelut. Kentälle voi sijoittua myös liikelento- ja lentorahtitoimintaa sekä

harrastusilmailuja koulutustoimintaa.

 

Lentokenttähanke voidaan toteuttaa vaiheittain kentän kehittymistarpeiden mukaan. Alustavissa

investointilaskelmissa kentän ensimmäisen vaiheen kustannukset ovat arviolta 30–35 milj. euroa.

Tämä tarkoittaa lentotoiminnan aloittamista 2300 metrin pituisella kiitotiellä, joka mahdollistaa kaupallisen tilauslentotoiminnan.

 

;D

 

ps. Jos ei kelpaa, niin luovutan p..kele ;)

 

Kyllähän Suomessakin kunnon Airparkit olis ihan kivoja ja varmaan mekin sinne lennettäisiin jos meillä

vielä silloin on Malmi jäljellä josta voi sen matkan aloittaa.

 

Silti, tuota bisnesmallia tilaus- ja halpalentoyhtiöiden suhteen hieman epäilen.

Toki ne tilauslentojen matkustjat sinne saadaan tilausbusseilla siinä kuin

Pirkkallaankin. Vaikea vaan keksiä muuta kilpailuvalttia Turkua tai Pirkkalaa

vastaan näille lentoyhtiöille kuin vielä edullisempi hinta.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän Suomessakin kunnon Airparkit olis ihan kivoja ja varmaan mekin sinne lennettäisiin jos meillä

vielä silloin on Malmi jäljellä josta voi sen matkan aloittaa.

 

Mulle sopisi joku kiva Cessna kelpoinen kenttä, josta pääsisi rullaamaan oman järvenranta/merenranta kesämökin viereen parkkiin.  :thmbup:

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle sopisi joku kiva Cessna kelpoinen kenttä, josta pääsisi rullaamaan oman järvenranta/merenranta kesämökin viereen parkkiin.  :thmbup:

 

J

 

Näitähän on Suomessa n.60.000  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan heti ei ole harjakaisia tulossa Humppilan Cargo Hubissa:

 

Humppilan lentokentän ja logistiikka-alueen jättäminen vahvistuspäätöksen ulkopuolelle on eittämättä isoin pettymys maakunnalle ja sen selkeälle tahdolle arvioi maakuntajohtaja Timo Reina.

 

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194890253509/artikkeli/humppilan+jattilentokentan+kaavalle+ei+vahvistusta+-+eittamatta+isoin+pettymys+.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1970-luvun puolessavälissä joku oli saanut viivottimen haltuunsa. Veteli viivoja Etelä-Suomeen, sellaiseen pisteeseen joka oli noin yhtä etäällä Helsingistä, Tampereelta ja Turusta. Tuon paikan nimi oli Virttaankangas. Sinne piti rakennettaman noiden kolmen kaupungin yhteinen megakenttä. Jos tuo hanke olisi toteutunut, Helsinki-Vantaa olisi korvannut Helsinki-Malmin?

Kyllähän ajatuksia sikiää, mutta aniharvat ovat kelvollisia toteutukseen asti.

Samoihin aikoihin piti joidenkin poliittisten piirien mielestä parantaa Oulun työllisyyttä siirtämällä Finnairin avioniikkalaitteiden korjaamo Ouluun. No, nyt ne työttömiksi jääneet ovat pääkaupunkiseudulla eivätkä Oulussa; mutta tasavallan kannalta lopputulos lienee suunnilleen sama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään