Juuso Nummi

Kehärata Helsinki-Vantaalle?


55 viestiä aiheessa

YTV:n linjasto suunnitelma on pitkälti tuon kehäradan varaan laskettu ja siis sen mukaisesti että rata olisi vuonna 2013 valmis. Nyt vaan kyseinen hieno yhteenliittymä on keksinyt että linja-autolinjojen muutokset ( lue lakkautukset) laitetaan jo 2009 käyntiin, eli täältä koillisesta Vantaasta josta nyt vielä pari bussia päivässä kentälle kulkee tulee sitten vuoden päästä 3 kulkuneuvon reissu. No joo eihän tuo kehäradan vika ole, en sitä syytä vaan olen täysin kyseisen radan kannalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja lisäksi kollata kaukojunayhteydet EFHK:lle. Tämän kun natsaa vielä tulevaan terminaaliin pääkiitoteiden välissä, niin vot - johan hubaa!

 

(siis mikä ihmeen Backaksen syrjäkylähanke?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistin "en osaa sanoa", koska mieluummin näkisin metron Helsinki-Vantaalla. En ole kehärataakaan vastaan, mutta se ei ole paras mahdollinen suunnitelma - muistuttaa lähinnä hitaampaa metroyhteyttä. Kaukoliikenteen terminaalit olisi pitänyt rakentaa Helsinki-Vantaalle tai sitten hoitaa kaukoliikenteen syöttöliikenne metrolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja lisäksi kollata kaukojunayhteydet EFHK:lle.

 

Olen monesti miettinyt näin rautatieläisen silmin ehdotusta ajaa kaukojunat EFHK:n kautta. Suurin osa matkustajista päätyy kuitenkin Helsingin keskustaan, joten lienee joukkoliikenteen "pelisääntöjen" mukaista EFHK:lle suuntavien vaihtaminen junasta toiseen Tikkurilassa -  josta matka-aika EFHK:lle on 8 minuuttia. Mikäli kaukojunat laittaisivat Koivukylässä vilkun oikealle Helsinkiin saavuttaessa se tietäisi matka-ajan Koivukylä-Helsinki välillä kasvavan noin 18 minuutista yli 35-40 minuuttiin  :thmbdn: Vantaankoski-Huopalahti välillä tämän hetken nopeusrajoitus vaihtelee 80-100km/h välillä kaupunkiratamaisuuden (laiturirakenteet ja rataprofiili) vuoksi. Myös joku Pendolino sujahtelemassa Lentoterminaali-Martinlaakso-Helsinki rataosalla joka asemalla pysähtelevän lähijunan perässä olisi täysin järjetön idea... Päärataa tullaan Tikkurilasta lähes Pasilaan asti 160km/h nopeudella.

 

Aikatauluesimerkki Pendolinolle:

 

Nykyisin:

Tampere 12:02

Tikkurila 13:14

Pasila 13:24

Helsinki 13:30

 

Vaihtoehto EFHK:n kautta:

Tampere 12:02

Lentoasema 13:20

Pasila 13:50

Helsinki 13:55

 

Vaihtoehto vaihtamalla EFHK:lle:

Tampere 12:02

Tikkurila 13:14 (junanvaihto)

Tikkurila 13:20

Lentoasema 13:28

 

Yksi kehitysidea voisi toki olla kahden yksikön Pendolinon ajaminen esimerkiksi Tampereelta Tikkurilaan, josta takimmainen runko suuntaisi lentoasemalle ja etummainen Helsinkiin. Tämä tosin vie enemmän aikaa kuin junanvaihto Tikkurilassa, koska JKV lataaminen kestää aikansa tuollaisessa tapauksessa ja toisaalta kytkennöistä/irroituksista sekä niihin liittyvistä ongelmista moni lieneekin tietoinen.

 

Henkilökohtaisesti näen Kehäradan loistavana mahdollisuutena, etenkin kun uusi Sm5-lähijunakin on Sveitsissä valmistumassa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän se vaihto Tikkurilassa muutoin hankala ole, mutta kun lentomatkustajalla on usein matkatavaroita. Lähijunissa kun ei ole käytännössä minkäänlaisia tiloja tavaroille, eikä laukkujen raahaaminen Tikkurilan aseman portaissa ketään houkuttele. Jos oltaisiin muualla kuin Suomessa, jossa VR lopetti kaiken matkatavarapalvelun jo kauan sitten, (Minun lapsuudessani kun mentiin junalla maalle ja laukut luovutettiin Hyvinkään asemalla, niin niihin ei tarvinnut itse koskea ennen kuin perillä Myllymäen asemalla, vaikka itse pitikin vaihtaa junaa Tampereella!) voitaisi tehdä VR:n ja Finnairin/muun lentoyhtiön codeshear-sopimus, lähtöselvitys esim. Joensuun asemalla - pendoliinolla Tikkurilaan - lähijunalla HKi-Vantaalle - Turvan läpi portille ja VR hoitaa laukun vaihdon Tikkurilassa ja lentoasemalla sen ottaa vastaa hAndläri, joka toimittaa sen koneeseen mukaan. Tämä muuten on arkipäivää Finnairin ja Sveitsin rautateiden välillä - tosin ilman lähijunalinkkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksipä niiden Pendoliinojen pitäisi mennä kehärataa?

 

Kallis, mutta pitemmän päälle fiksu ratkaisu voisi olla pohjoisen suunalta päärataa Helsinkiin päin tultaessa lenkki länteen lentoaseman alle, ja lentoaseman jälkeen rata taas yhtyy pohjoisen päärataan lähempänä Helsinkiä. Kallis on, mutta toisaalta ratoja ei rakenneta kvartaalitalouden periaatteiden mukaan. Ratkaisu kyllä vähentäisi kotimaan lentoliikenteen tarvetta muutaman sadan kilometrin säteellä Helsingistä. Eikä lisäisi  junien matka-aikaa juurikaan.

 

Kehärata olisi sitten ihan oma suunnitelmansa. Lentoaseman alla olisivat sitten kehäradan ja kaukojunien asemat kahdessa kerroksessa, eli kauko- ja paikallisjunien ei pitäisi missään vaiheessa mennä samoja kiskoja pitkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kehärat on hyvä juttu, melkein kaikille lentoasemille Euroopassa on raideyhteys.

Mutta mielestäni kaukojunien ei tarvitse kulkea kentän kautta, ainakaan jos se tarkoittaisi Tikkurilan jäämistä pois pysähdyspaikkana. Tikkurila on tärkeä vaihtoasema pohjoiseen ja etelään lähiliikenteeseen. Mieluummin kaukojunat pysähtyvät Tikkurilassa, missä on järjestetty sujuva vaihto lentoasemalle menvään junaan.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän se vaihto Tikkurilassa muutoin hankala ole, mutta kun lentomatkustajalla on usein matkatavaroita. Lähijunissa kun ei ole käytännössä minkäänlaisia tiloja tavaroille, eikä laukkujen raahaaminen Tikkurilan aseman portaissa ketään houkuttele.

 

Tikkurilassa onnistuu täysin vaihtoehto sn80-vaihteista pohjoisesta saapuminen raiteelle 2, jossa junan vaihto onnistuu laiturin ylittämällä raiteelle 3. Raiteelta 3 taas on sn35-vaihteen kautta mahdollista suunnata pohjoiseen itäistä keskiraidetta, kuten kuvasta http://vaunut.org/kuvasivu.php/28930 on mahdollista tarkistaa.

 

Mitä lentomatkustajien laukkuihin tulee, niin hyvin harvoin sinne raahataan kuitenkaan sellaista laukkumäärää kuin savolaiset Tallinnan-laivan risteilylle... Eiköhän se lentolaukku mahdu Sm-kalustossa istuimen alle, hattuhyllylle tai vaikka eteistiloihin. Sen ainakin tiedän, että Sm5:ssä on yhdessä vaunussa neljästä mainiosti tilaa laukuille, pyörätuoleille, lastenvaunuille ja jopa pyörille.

 

Mitä ideaan pääradalta lentoaseman kautta kiertävästä mutkasta takaisin pääradalle tulee, niin mikäs siinä... "Show me the money", kuten elokuvassa Jerry Maquire huudeltiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...harvoin sinne raahataan kuitenkaan sellaista laukkumäärää kuin savolaiset Tallinnan-laivan risteilylle...

Tiiätkös sie Lari mistee tuo mahtas johtua? Miepä kerron het kun mietit eka vähäsen...

 

Ade  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tikkurilassa onnistuu täysin vaihtoehto sn80-vaihteista pohjoisesta saapuminen raiteelle 2, jossa junan vaihto onnistuu laiturin ylittämällä raiteelle 3. Raiteelta 3 taas on sn35-vaihteen kautta mahdollista suunnata pohjoiseen itäistä keskiraidetta, kuten kuvasta http://vaunut.org/kuvasivu.php/28930 on mahdollista tarkistaa.

 

Kehäradalle liikennöi kuitenkin kaupunkiradan junat, ja ne yritetään varsin perustellusti pitää "eristettynä" kaukoliikenteen raiteiden liikennöinnistä. Lisäksi ruuhka-aikoina raiteet 1-3 ovat kaikki täysin käytössä, ja muulloinkin niitä tarvitaan häiriötilanteiden purkuun. Eri asia sitten on, että jonkinlaisilla uusilla raidejärjestelyillä voitaisiin tilannetta parantaa, mutta ne nähdäkseni vaatisivat lisää eritasoratkaisuja, jotta kaupunki- ja kaukoliikenteen raiteiden separaatio säilytettäisiin.

 

Ja, senkin vielä tässä hoksasin, että ilmeisesti pääradan kaupunkiraiteiden liikennöinti käännetään "oikeakätiseksi", jotta saadaan se sovitettua Vantaankosken rataan. Silloin kaupunkiradan junat kulkevat pohjoiseen raidetta 6 (ja ehkä 5, kun I-junan käännöt lakkaa).

 

-tl

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli kaikki kaukojunat jatkaisivat vanhaan tapaan suoraan Helsinkiin, niin miten olisi AIR-terminaali rautatieasemalle,

jossa voisi tsekata laukut jo valmiiksi lennolle ja sen jälkeen hoitaa vain itsensä maanpäällisellä junalla tai metrolla

Helsinki-Vantaalle ja laukut menevät suoraan koneeseen?   

 

Tämä vasta olisi palvelua suuren maailman malliin.  ...mutta se juna-/metroyhteys olisi kyllä ehdottomasti tarpeeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kehäradalla liikkuu paljon muitakin matkustajia kuin lentomatkustajia. Kivistön ja Lentoaseman asemien matkustajamäärien ennustetaan olevan suurimmat. Varmaan Aviapolikseen ja Ruskeasantaankin riittää menijöitä.

 

Lentoasemalle menijät eivät ole kaikki lentomatkustajia. Lentoaseman duunareitakin (onko lentokapteeni duunari?) on paljon.

 

Kivistö on tärkeä uusi, vajaasti rakennettu asuinalue. Muutenkin Kehärata tarjoaa Vantaalle paljon kehittymismahdollisuuksia. Ehkäpä enemmän kuin Länsimetro Espoolle.

 

Kehäradalla kulkee ilman muuta paikkureita, jotka pysähtyvät jokaisella asemalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mikä meikäläistä lähinnä mietityttää, kun joitakin havainnekuvia on katsonut, että miksi se lentoaseman asema on niissä sijoitettu kamalan kauas kummastakin terminaalista. Sen ymmärrän, että ulkomaan terminaalin alla tulee olemaan sen verran muuta toimintaa, ettei sinne edes mahtuisi ja se olisi muutenkin epäreilua kotimaan terminaalia kohtaan. Levittäytyykö se maanalainen parkkihalli (kenelle se sitten onkin tarkoitettu) sen verran laajalle, että sen takia juna-asema tulisi (tulee) jonkinmoisen matkan päähän. Siinä sitten olisi Koneelle töitä... (jos tarjouskilpailun voittaisivat)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kannatan kehärataa.

 

Eihän se asema niin kaukana terminaaleista ole jos se sijoittuu parkkitalojen P2 ja P3 väliselle alueelle. Miten sitten laituri yms. jalankulkujärjestelyt toteutuukaan on siitä joka terminaaliin 200-300 metriä linnuntietä. Tasapuolisen keskellä kaikkia eri terminaaleihin kulkijoita ajatellen ja taitaa olla kyseinen nurmikukkula parkkitalojen välissä ainoita kohtia josta vielä pääsee terminaalien lähistöllä maan pinnallekin jos asemalta ulos haluaa.

 

:) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

STT kertoo, että kehäradan kustannukset ovat nousseet 75 miljoonalla eurolla aikaisempiin arvioihin nähden. Uusi arvio on yhteensä 590 miljoonaa. Pysyykö tässä maassa ylipäänsä mikään hanke budjetissa, vai arvioidaanko kaikki alakanttiin, jotta hankkeet saataisiin vireille?

 

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/keh%C3%A4rata-tulee-suunniteltua-kalliimmaksi(88135).ece

 

LVM haluaa näköjään myös Finavian maksavan kustannuksista 30 miljoonaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko parempia ehdotuksia Kehäradan englanninkieliseksi nimeksi? STT:n "gyratory railway" kuullostaa jotenkin kököltä  :-\

 

http://newsroom.finland.fi/stt/showarticle.asp?intNWSAID=18232&group=Politics

 

Vaikkapa Metropolitan Circle Railway Line ... tai Airport Circle Railway ... mitä muuta tahansa kuin gyratory  :'(

 

GYRATORY RAILWAY!?

 

Onko joku vakavissaan ehdottanut moista nimea?  :o  :o

 

EDIT:

Ehkapa "Gyratory Railway" tarjoaa asiakkailleen pergamentista tehtyja minkkipaallysteisia oksennuspusseja matkan

viihteeksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GYRATORY RAILWAY!?

 

Onko joku vakavissaan ehdottanut moista nimea?  :o  :o

 

 

    Miksiköhän kehäradalla pitäisi olla englannin kielinen nimi ? :o

  Eikö pääkaupunkiseudulla enää suomea ymmärretä ?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun 'kehätietkin' käännetään "ring roadeiksi" niin olisi kyllä englannin kielisessä uutisessa voitu käyttää "gyratoryn" sijasta vaikka "ring railwayta".

 

Cambridgen online dictionary ei edes tiedä mikä on "gyratory". Piti kaivaa paperinen sanakirja esiin. a. Kiertävä, kierto-, pyörimis (motion) sanoo paksu Englanti-Suomi sanakirja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gyratory ei kyllä mitenkään liity kehäradan kaltaiseen kiertämiseen, vaan paikallaan pyörimiseen (gyro, anyone?) :) Mikä lie maanantailipsahdus käynyt kääntäjällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja, senkin vielä tässä hoksasin, että ilmeisesti pääradan kaupunkiraiteiden liikennöinti käännetään "oikeakätiseksi", jotta saadaan se sovitettua Vantaankosken rataan. Silloin kaupunkiradan junat kulkevat pohjoiseen raidetta 6 (ja ehkä 5, kun I-junan käännöt lakkaa).

 

Erittäin hyvä huomio, joka itsellänikin oli jäänyt huomioimatta. Tuota täytyykin alkaa miettimään... Kaupunkiradalla käytäntö on ollut kulkea vasenta "ylös", koska näin kuljettaja on asemilla samalla puolella kuin laituri suurimmalla osalla asemista. Saa nähdä, että vaihtuuko kulkusuunnat vai mennäänkö esimerkiksi Tikkurilan pohjoispuolella "ristiin" jostain vaihteesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään