Juuso Nummi

Kehärata Helsinki-Vantaalle?


55 viestiä aiheessa

Samantyylisiä uutisia on muillakin ollut lähipäivinä pilvin pimein, ja kaikki kirjoitettu sellaisella sävyllä, että Kehärata olisi nyt yhtäkkiä päätetty olemaan jonkinlainen vajaaratkaisu, kun kaukojunat eivät sinne nyt liikennöikään. Tosiasiassahan tämä on ollut tiedossa vuosikausia, sillä Kehärataa ei missään vaiheessa ole edes kuviteltu liikennöitävän kaukojunilla. Kohuhakuista uutisointia siis. :)

Ehkä se johtuu siitä, että me syrjäsuomalaiset, joiden verorahoja myöskin käytetään tuon radan rakentamiseen, olisimme ehkä halunneet vihdoinkin kunnollisen kulkuyhteyden Helsinki-Vantaalle. Sen sijaan saamme vastedeskin vaihtaa Tikkurilassa kulkuneuvosta toiseen. Mikään ei siis meidän kannaltamme muutu, vaikka rahaa palaa.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiasiahan on se, että Kehäradan pääasiallinen tarkoitus on aina ollut niin sanotun Marja-Vantaan alueen palvelu. Lentoasemamutka on siinä ihan vain siksi, että se on sellainen kiva ratkaisu. Eli koko suunnitelma on tehty niin, että kyseessä on lähijunarata, joka pääasiallisesti palvelee pääkaupunkiseudun asukkaita.

 

Ja tiesittehän, että helsinkiläisten maksamia kunnallisveroja on käytetty kattamaan menoja muualla maassa. (Juu, epäreilu veto tämäkin lause lienee...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiasiahan on se, että Kehäradan pääasiallinen tarkoitus on aina ollut niin sanotun Marja-Vantaan alueen palvelu. Lentoasemamutka on siinä ihan vain siksi, että se on sellainen kiva ratkaisu. Eli koko suunnitelma on tehty niin, että kyseessä on lähijunarata, joka pääasiallisesti palvelee pääkaupunkiseudun asukkaita.

 

Ja tiesittehän, että helsinkiläisten maksamia kunnallisveroja on käytetty kattamaan menoja muualla maassa. (Juu, epäreilu veto tämäkin lause lienee...)

 

 

    Kun Sinulla Laura tota tietoa on, kertoisitko meille maakunnissa asuville, MIHIN maakuntien hankkeisiin on Teidän Piäkaapunkilaiste rahhoo

  uponna. Tiältä Keski-Suomesta, vaikk viäräll murteel kirjotan, on kylläkin rahat hävinnä Teille SINNE Helsingin seudulle, ja se MISSÄ liikennene-

  fruktuuri nykyään ( ja ennenkin ) pett(i)ää on nämä maakunnat. Siellä "Etelässä" Te luulette olevanne JOTAIN, mut täältä Hesan ulkopuolelta

  ne matkustajat ja rahat sinne ETELÄÄN tulevat. Ethän jatkossa ole noin nurkkakuntainen, sillä juuresi tulevat kuitenkin MAALTA: ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuleekin, vaikka Helsingissä olen minäkin syntynyt. Kuitenkin tiedän, että maito tulee lehmästä eikä pelkästään kaupasta. ::)

 

Mutta onhan tässä viime vuosina ollut montakin kertaa puhetta siitä, kuinka valtion päätöksellä Helsingin kunnallisveroja on siirretty muualle Suomeen. Ei ole tiedossa mitään erityisiä hankkeita, kyse on kai lähinnä ollut palveluinfrastruktuurin ylläpitämisestä joissakin kunnissa.

 

Edit.

Tulihan tuossa katsottua joitakin tilastoja valtionosuuksista ja verotulotasauksista ja oli siellä jokunen kunta, joka näytti jäävän yllätyksellisesti miinukselle. Siitä huolimatta enemmistö miinukselle jäävistä kunnista oli a) isoja kaupunkeja ja b) kuntia, joissa luultavasti asustelee parempituloisia keskimääräistä enemmän (tämä vain arvio).

 

Maakunnista eniten tasauksissa miinukselle jää Uusimaa. Miinukselle näyttää jäävän myös Itä-Uusimaa, Varsinais-Suomi ja Pirkanmaa, joka tosin jää kolmesta ensimmäisestä selvästi jälkeen, eli vähemmän miinukselle. Ja nämä kaksi muuta jäävät selvästi jälkeen Uudestamaasta.

 

http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;374;36984;11320;30823;102684

 

Edit. loppuu

 

Tulee muuten mieleen se yksi kerta kun edesmennyt isotätini oli Helsingissä käymässä ja näki suuret massat Helsingin rautatieasemalla. Hän ihmetteli, että mikäs tapahtuma täällä on menossa kun noin paljon ihmisiä tulee ja menee. Joku meistä sitten kertoi, ettei siinä mitään erityistä tapahtumaa ole menossa, kyseessä on vain tavalliset työssäkäyvät ihmiset jotka ovat aamulla tulossa ja menossa töihin. ;)

 

Lisää edittiä...

 

Ai niin. Tuli vain mieleen, että onko tässä taustalla myös se, että ajatuksena on se, että pääkaupunkilaiset itse edelleen jatkaisivat lentokentälle menoa omilla autoillaan/takseilla välttääkseen liikennevälineen vaihdon? Itselläni ei tilanne muuttuisia mitenkään nykyisestä riippumatta siitä kulkisiko kehäradalla vain lähijunat vaiko sekä lähijunat ja kaukojunat. Edelleen joutuisin pelkkiä joukkoliikennevälineitä käyttäessä vaihtamaan jossain kohtaa liikennevälinettä. Nykyään se on metro+bussi, mutta jos junaa haluaisin käyttää niin silloin se olisi metro+juna, johon liittyisi laukkujen yms. raahaaminen metrotunnelista monien liukuportaiden/hissien kautta junalaiturille.

 

Metro+bussi-yhdistelmä on kokeiltu. Tietenkin yksin matkaavalle nuorehkolle ja terveelle ihmisille se ei ole ongelma.

 

ziip

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään