Guest Aaltonen

EFHK 10.3.2008 - Saapui kahden Jumbon aamu

22 viestiä aiheessa

Kahden jumbon kohtaaminen EFHK:lla tänä aamuna toi mieleen tekniikan kehittymisen. Koneet ovat nopeasti saman näköisiä, mutta tarkka silmäinen huomaa, että jotain pientä päivitystä on tapahtunut.  :D

 

F-HSEA finaalissa 15:lle

[ attachment removed ]

 

Ja kymmenisen minuuttia myöhemmin räyhämoottorein varustettu G-MKBA rullaamassa lainuppiin 22R:lle.

[ attachment removed ]

 

-Sami-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole 747:n ammattilainen mutta sahaako maailmalla paljon jumboja joissa ei ole winglettejä?

 

 

Tästä en tiijä, mutta tuo MK jumpo edustaa vanhempaa 200 sarjaa, kuten myös käsittääkseni ne Pullmantuurin Jumpot.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole 747:n ammattilainen mutta sahaako maailmalla paljon jumboja joissa ei ole winglettejä?

 

Kaikki ennen -400 mallia. Eli juu. (Tosin joskus winglettejäkin putoaa  ;))

 

Wiki kertoo:

 

Sataset: En usko, että moni pelkkä satanen on liikentessä, jos yksikään.

*edit* Kalitta Airilla, GE:llä ja Iranin ilmavoimilla ainakin on lentäviä.

 

Orient Thai Airlines?

UPS?

A total of 250 -100s (all versions, including the 747SP) were produced; the last one was delivered in 1986.

As of August 2007, 17 Boeing 747SP aircraft were in service with Iran Air (3), Saudi Arabian Airlines (1), Syrian Arab Airlines (2) and as executive versions. NASA's Dryden Flight Research Center has one modified for the SOFIA experiment.[117]

 

Kakssataset:

A total of 393 of the -200 versions had been built when production ended in 1991.

Many 747-200s are still in operation, although most large carriers have retired them from their fleets and sold them to smaller operators. Large carriers have speeded up fleet retirement following the September 11th attacks, scrapping some or turning others into freighters.

 

Kolmisataset:

A total of 81 aircraft were ordered, 56 for passenger use, 21 -300M and 4 -300SR versions

Today, most -300 aircraft are still active, despite a significant loss of interest in the series amongst large carriers who have since sold them to other smaller airlines. A few of these aircraft have surprisingly been converted to cargo operations, though none of any -300s have been delivered new as freighters. Carriers still using these aircraft include Japan Airlines, Qantas, Pakistan International Airlines, Air India and Saudi Arabian Airlines.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä en tiijä, mutta tuo MK jumpo edustaa vanhempaa 200 sarjaa, kuten myös käsittääkseni ne Pullmantuurin Jumpot.

 

 

Pullmanturilla on myös 300-sarjalainen...

 

Mutta Ilkan kysymykseen lienee vastaus "riittävän lähellä", jos sanoo, että kaikki ei-400-sarjalaiset, jotka lentää :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pullmanturilla on myös 300-sarjalainen...

 

Mutta Ilkan kysymykseen lienee vastaus "riittävän lähellä", jos sanoo, että kaikki ei-400-sarjalaiset, jotka lentää :P

Poikkeuksena -400D jossa ei ole winglettejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja D taisi olla Domestic?

 

Sehän se. Eroa mm. paljon lyhyempi range kuin tavallisella 747-400:lla... en tiedä onko niissä sitten kovinkaan paljon muuta eroa, viisaammat lisäilköön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtuen myös siitä että eri versiota ovat toinen on -400 ja toinen -200? Ja -200 tuo yläkerta on pienempi muutenkin ..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtuen myös siitä että eri versiota ovat toinen on -400 ja toinen -200? Ja -200 tuo yläkerta on pienempi..

Rahtari 747-400:ssa on samanlainen kyhmy kuin matkustaja 742:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtuen myös siitä että eri versiota ovat toinen on -400 ja toinen -200? Ja -200 tuo yläkerta on pienempi muutenkin ..

 

Enkös minä tuossa viestissäni sano, että "muutenkin Rahtarissa tuo yläkerta on paljon lyhyempi kuin matkustaja versiossa. Ja muutenkin 741 ja 742 tuo yläkerta on lyhyempi."

 

Eli siis että -100 ja -200 tuo yläkerta on lyhyempi, kuten myös -400F yläkerta on lyhyempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohos, johan on keskustelua irronnut näistä harmaista kuvista!  :D

Tosiaan en muista ihan heti päivää, jolloin olisi tälläset vanha ja uusi Jumpo EFHK:lla kohdanneet. Meinaa on myös kokoelmissa kuva, jossa taustalla näkyy Corsairin Jumbo, tämän MK Airlainssin pitäessä eturintamaa koreana.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän se. Eroa mm. paljon lyhyempi range kuin tavallisella 747-400:lla... en tiedä onko niissä sitten kovinkaan paljon muuta eroa, viisaammat lisäilköön.

 

Taitaa olla myös vahvistetut laskutelineet useampien laskujen/nousujen takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pullmanturilla on myös 300-sarjalainen...

OT: Ja ehkäpä tänä kesänä toinen tai molemmat joka toinen launatai nähtävistä jumboista on -400-sarjaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"pitkiä" stretched upper deck (SUD) yläkertoja on ollut  -100 , -200 , -300 sarjan koneissa myös...

 

-300:sta ei ole erillistä SUD-versiota, koska kaikissa -300:sissa on jo tehtaalta lähtien ollut pidempi yläkansi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-300:sta ei ole erillistä SUD-versiota, koska kaikissa -300:sissa on jo tehtaalta lähtien ollut pidempi yläkansi.

 

Moni onkin pitänyt -300:n tunnusmerkkeinä moottoreita/pitkä upper deck/winglettien puute, mutta tosiaan siis myös aiemmat versiot voi olla saman "näköisiä" ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä tätä paljon puhuttua yläkannen pituusvertailua:

[ attachment removed ]

ja lyhyempi yläkansi:

[ attachment removed ]

 

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla