Martti Kujansuu

Ilmavalvonta-asemat

20 viestiä aiheessa

Ilmavalvontakomppanioiden sotapäiväkirjoista kopioidut nimet ja niiden karttakoordinaatit. Karttoja saa Kansallisarkistosta tai -kirjastosta. Pääasiallinen ilmavalvonta-asema tummennettu.

 

69. Ilmavalvontakomppania (69. Iv. K) (Uhtua)

 

15.3.1943:

 

Eldanka (399 d 3)

Hevoslampi (399 c 3)

Jyvälahti (399 d 6)

Korsukukkula (400 a 7)

Kenttijärvi (373 a 4)

Korvajärvi (?) (372 b 6)

Kostamus (372 d 2)

Kontokki (372 d 4)

Luomajärvi (373 a 2)

Myrsky (399 b 6)

Pistojoki (399 c 3)

Pystynen (399 b 9)

Röhö (400 a 2)

Vuokkiniemi (372 b 1)

 

10.8.1943:

 

Edellisten lisäksi

 

(Tukikohta) "Karhu" (372 b 9)

Suri-Suurjärvi (427 a 6)

 

Lähde: Spk-8127

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martti, löytyykö jostain luettelo, jossa nimet myös ruskinkielellä? Yritin käydä Kansallisarkistossakin mutta en pysty istumaan tunteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martti, löytyykö jostain luettelo, jossa nimet myös ruskinkielellä? Yritin käydä Kansallisarkistossakin mutta en pysty istumaan tunteja.

 

Ööh. Oli siellä joku iso luettelo jossa pystyi vertaamaan suomenkielistä nimeä venäjänkieliseen. Tosin en usko, että siellä oli muuta kuin isoimmat paikannimet. Riittääkö jos sijoitan nuo koordinaatit kartalle niin pystyy sitten vertailemaan nykypäivän kartan kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vaan. Minulla on se Sota-ajan kentät .kmz file mutta siitä puuttuu kyllä aika monia. Yritän tutustua paremmin siihen arkistoon ajan kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä malta olla laittamatta, aiheeseen liittyen nimittäin, näitä muutamia skannauksia erään vaasalaisen lotan käytössä olleesta Ilmavartion ohjekirjasta vuodelta 1941. Tämä pienikokoinen kirjanen, n. 15 cm x 10 cm kooltaan, sisältää ilmavalvontahenkilöstön toimintaohjeet sekä seuraavat luvut:

 

- Yleistä ilmavalvonnasta, IV-aseman yleismääräykset, Yleisohjeet ilmavartion toimintaan saattamiseksi ja ilmavartion henkilökunnan tehtävät, Ilmavalvonta-asemalla suoritettavan havaintopalveluksen perusteet (tässä luvussa mm. Lentokoneiden tunteminen, sään tarkkailua ym.), Yleisohjeet viestityksestä (ilmoitukset ym.), Puhelinkalusto (erittäin pitkä selostus puhelinkalustosta ja sen käytöstä) ja IV-asemalla käytettävät havaintovälineet (kiikarit, suuntalevy ja niiden käyttö). Lisäksi liitteenä havaintokuvia mm. iv-tornin rakenteesta, ja kirjassa on lentokoneiden tyyppitunnistuskuvia. Jokainen luku sisältää lukuisia ja taas lukuisia alakohtia joita en tässä nyt ala kirjoittamaan. Todella täyttä asiaa täynnä oleva pieni kirjanen, jonka omistaja palveli aikoinaan ilmavalvonta-lottana muun muassa Tiiksjärven korpitukikohdassa Aunuksen Karjalassa.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martti, löytyykö jostain luettelo, jossa nimet myös ruskinkielellä? Yritin käydä Kansallisarkistossakin mutta en pysty istumaan tunteja.

 

Hei!

 

Olen itse käyttänyt menetelmää, jossa kirjoitan hakusanaksi suomenkielisen paikannimen ja rajoitan haun venäjänkieliseksi (ainakin AltaVistassa on helppo toteuttaa).

 

Tällä systeemillä esim. Röhö -haulla löytyy tämä 24-sivuinen "Karjalan A.S.N.T:n asuttujen paikkojen luettelo":

http://home.onego.ru/~vahti/p1926_RUS.pdf

 

tv.

Kari

 

PS. Ilmavalvontakartan ruudut olivat vaihtuneet toukokuussa 1942. Uudemmat olivat sitten käytössä vähän pitempään. Ilmavalvontaruutukarttaa ei minulla ole (eikä kopiota), mutta nyt olen kuullut jo kahdesta suusta että niitä löytyy. Kenttä- ym. koodit ovat kyllä olleet selvillä muutaman vuoden, alku oli hieman hankalaa. Ilmeisesti mainitut kartat ovat uudella ruutujaolla, vanhemmasta olen nähnyt vain fragmentteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

68. Iv. K (Tiiksjärvi ja Repola)

9.8 - 10.8.1944 perustetut ja jo olemassaolevat asemat.

 

Tiiksjärvi

Repola / Kalle (318 b 7)

Muujärvi (319 b 7)

Omelia (318 b 2 )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

En tiedä liittyvätkö nämä varsinaisesti aiheeseen, mutta jos jotakuta saattaisi kiinnostaa?

 

Joskus taannoin skannasin oppaan: Ilmatorjuntatykistön tähystyspalvelus: Lentokonetyyppitunnistus v 1943

 

Löytyy Virtual pilotsien sivulta:

 

http://www.virtualpilots.fi/hist/hist_lentokonetyyppituntemus1943/index.html

 

Tälläinenkin opus löytyi "inventaariossa"

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

t.risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Risto näistä! “Lennonvarmistusopas” on 1991 edesmenneen radioamatööriystävämme Armas Valsteen käsialaa. Samaten on ”Lennonvarmistusliikenneopas”

ja ”Radiosähkötyksen koulutusopas”. En ole niitä kai milloinkaan omin silmin nähnyt.

Armas Valste palveli mm 1941 Naarajärvelle perustetun Viestivarikon päällikkönä ja sitten 1942 alkaen Hämeenlinnassa – vai oliko se Parolassa – Ilmavoimien Viestikoulussa, radiokomppanian päällikkönä. Jossain threadillahan täällä oli kuvakin sieltä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Risto näistä! “Lennonvarmistusopas” on 1991 edesmenneen radioamatööriystävämme Armas Valsteen käsialaa. Samaten on ”Lennonvarmistusliikenneopas”

ja ”Radiosähkötyksen koulutusopas”. En ole niitä kai milloinkaan omin silmin nähnyt.

Armas Valste palveli mm 1941 Naarajärvelle perustetun Viestivarikon päällikkönä ja sitten 1942 alkaen Hämeenlinnassa – vai oliko se Parolassa – Ilmavoimien Viestikoulussa, radiokomppanian päällikkönä. Jossain threadillahan täällä oli kuvakin sieltä.

 

 

Terve!

 

Melkeinpä arvasin, että ainakin sinua Väinö saattaisi tämä opus kiinnostaa ;)

Ja tulipa tuossa viestissäsi mielenkiintoista taustatietoa!

 

Jos tässä, jaksan, viitsin, kerkiän... Voisin skannata tämänkin oppaan pdf muotoon.

 

ps. oletko käynyt lukemassa privaatti postia?

 

t.risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Repolan ja Rukajärven IVAK

Tilanne 30.9.1941

 

Rukajärvi

Ontrosenvaara

Tiiksvaara, lisäksi

JR 52:n puhelinkeskus

I/262 it. k.k.k. päätien suunnassa etulinjalla

 

Lähde: SPK-7943 (7.8.41 - 31.12.41)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivää!

 

Ilmavalvonnasta on kirjoitettu Jatkosodan historia -sarjassa. Osa 5 muistaakseni. Selventää huomattavasti asioita. Myös kartta, jossa ilmavalvontakomppaniat. Itsellenikin tuli yllätyksenä kun olin oman aikani rämpinyt arkistoaineiston suossa.

 

Sota-arkiston (nyk. kansallisarkisto, Sörnäinen - nimi on hanurista IMO) nettisivuilla on Pentti Kopsan laatima kenttäpostinumeroiden luettelo (kts. http://www.narc.fi/Arkistolaitos/sahkoiset/apuvaline.html ). Sen avulla voi yrittää selvitellä mikä ilmavalvontakomppania oli ollut mikäkin IVAK jne organisaatiomuutoksia. Luettelossa on kaksi osaa: yksiköt ja lopussa numerot. Sieltä numeroluettelosta voi katsoa miten yksikön nimi muuttui ajan mukana. Tosin sillä oletuksella, että kenttäpostinumero pysyi samana. Näin ei aina tapahtunut.

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavalvonnasta on kirjoitettu Jatkosodan historia -sarjassa. Osa 5 muistaakseni.

 

Jatkosodan historia. 6 : Meri- ja ilmapuolustus ; Hallinto ja sotatalous ; Huolto ja aselajit ; Kotijoukot.

 

Sieltä numeroluettelosta voi katsoa miten yksikön nimi muuttui ajan mukana. Tosin sillä oletuksella, että kenttäpostinumero pysyi samana. Näin ei aina tapahtunut.

 

Vuonna 1943 lomautettiin kaikki Länsi-Suomen ilmavalvontakomppaniat ja osa pohjoisimmista komppanioista. Henkilöstö siirrettiin muihin yksiköihin. Näitä ovat esimerkiksi juuri Uhtuan Iv.K joka perustettiin uudestaan elokuussa 1944.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis joko 54. Iv. K (Nurmes) tai 55. Iv. K (Lieksa).

 

 

Soitin ja kysyin  :)

 

Kaikki ilmoitukset välitettiin Puijolle, joten kyseessä lienee ollut Kuopion Iv. K.

 

Tornista oli ollut puhelinyhteys n. 1 km päässä maastossa mäen alapuolella olleeseen telttaan, jossa vanhempi herra nostoväen mies tai vastaava oli johtamassa aseman toimintaa. Vuorot olivat muistikuvien mukaan 6 - 8 h, ainakin yövuoro oli klo 22-06. Heinäkuussa -44 koneita ei tuolla seudulla lentänyt edes jokainen päivä, eikä tyyppikoulutusta tai mitään muutakaan kirjallista koulutusta annettu, vaan aseman johtava henkilö opasti toimintaa. Ilmoitukset koskivat kuulemma joka tapauksessa kaikkia lentokonehavaintoja, olivatpa ne suomalaisia, saksalaisia (Rissala lähistöllä) tai venäläisiä koneita.

 

Noin viimeisen kymmenen vuoden aikana uudelleen rakennettu torni vuonna 2005 antaa käsityksen siitä millainen IV-torni on saattanut aikoinaan olla:

[ attachment removed ]

 

Kuopion suuntaan, Puijo näkyy paljain silmin

[ attachment removed ]

 

Tahkovuorelle

[ attachment removed ]

 

Tornin juurella on Täyssinän rauhan (1595) rajamerkit, näillä seuduilla on ennenkin oltu tarkkana...

[ attachment removed ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tornin juurella on Täyssinän rauhan (1595) rajamerkit, näillä seuduilla on ennenkin oltu tarkkana...

 

TÄYSIN asiaton ja offtopic -kommentti (modet poistakoon :-[). Mahtoikohan noissa väijyissä olla sama ohje, kuin kuulemma rauhanturvaoperaatioissa vahtivuorossa: "runk... masturboikaa vartiotornissa ollessanne, koska milloinkaan mies ei ole yhtä valppaana, kuin masturboidessaan paikassa, jossa on mahdollisuus jäädä siitä rysän päältä kiinni..." :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään