Perttu Karivalo

Ilmailuhallinto: Yksimoottoristen koneiden käyttö kaupalliseen rahtikuljetukseen

2 viestiä aiheessa

TIEDOTE                      10.3.2008

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=42365

 

 

Yksimoottoristen koneiden käyttö kaupalliseen rahtikuljetukseen on sallittua

 

HS 8.3. kirjoitti yksimoottorisilla koneilla tehtävien rahtilentojen tilanteesta Suomessa. Ilmailuhallinto on vuosia aktiivisesti työskennellyt näiden lentojen sallimisen hyväksi.

 

Kaupallinen ilmakuljetus mittarilentotoiminnassa yksimoottorisilla ilma-aluksilla on ICAO:n Annex 6 mukaan ollut kielletty. Toiminta on myös JAR-OPS:n mukaan kielletty. Eräissä maissa kuten pohjoismaissa, ja myös Suomessa, on toiminta kuitenkin ollut kansallisten määräysten mukaan hyväksyttyä. Esimerkiksi USA, Kanada ja Australia ovat sallineet lennot, kun tiettyjä turvallisuusvaatimuksia noudatetaan. Sieltä saatujen turvallisuustilastojen pohjalta aloitettiin vuonna 2001 JAA:n piirissä työ, jossa selvitettiin, millä ehdoin turvallisuutta vaarantamatta yksimoottoristen koneiden käyttö rahtikuljetuksiin voitaisiin sallia kaikissa JAA-maissa. Erityisesti pohjoismaat olivat tässä työssä hyvin aktiivisia.

 

Suomen ilmailuviranomaisen edustaja työryhmässä oli Ilmailuhallinnon nykyinen apulaisjohtaja Eero Kausalainen. Työn tuloksena saatiin vuonna 2004 aikaan NPA OPS –luonnos, jota ei eräiden suurten EU-maiden vastustuksen vuoksi viety JAA:n toimesta määräyksenä eteenpäin. Myös ICAO teki toiminnan hyväksytyksi vuonna 2005.

 

JAA ei ottanut kyseistä NPA OPS:ia lopulliseen käyttöön joidenkin Euroopan maiden vastustuksesta johtuen. Suomi halusi mahdollistaa yksimoottorisilla turbiinikäyttöisillä lentokoneilla kaupallisen ilmakuljetuksen yö- ja mittarilento-olosuhteissa ja siksi Suomen ilmailuviranomainen julkaisi toukokuussa 2005 ilmailumääräyksen OPS M3-14 uuden muutoksen, jossa esitettiin, että tällainen toiminta on mahdollista, mikäli täytetään kyseisen NPA OPS:n vaatimukset.

 

Oulun Tilauslento Oy:n tietoon toiminnan mahdollistavat turvallisuusvaatimukset saatettiin joulukuussa 2004. Asiasta tiedotettiin myös muille suomalaisille yrityksille. Oulun Tilauslento Oy:n lisäksi muut yritykset eivät ole hakeneet lupaa kaupalliseen toimintaan yksimoottorisilla koneilla.

 

Ilmailuhallinnon linja asian käsittelyssä ei ole vaihdellut, vaan se on ollut koko ajan JAA:n linjausten mukainen. Ilmailuhallinto osallistui aktiivisesti JAA:n työhön rahtikuljetusten turvallisuusmääräyksiä tehtäessä ja pyrki tuomaan esiin suomalaisen ilmailun erityispiirteet ja tarpeet. Ilmailuhallinto pyrkii työskentelyssään yhdistämään turvallisen lentämisen ja kaupallisen ilmailutoiminnan vaatimukset.

 

EU-OPS ei salli yksimoottoristen käyttöä kaupallisessa toiminnassa

Heinäkuussa 2008 astuvat voimaan uudet koko EU:n alueella kaupallista ilmailutoimintaa koskevat määräykset. Niissä ei sallita yksimoottoristen koneiden käyttöä kaupallisiin tarkoituksiin IFR lentotoiminnassa.

 

On kuitenkin mahdollista, että näihin säännöksiin annetaan myönnytyksiä siksi aikaa kun EASA ottaa kantaa tämän toiminnan turvallisuudesta. Ilmailuhallinto tiedottaa asiasta heti, kun se on mahdollista.

 

Lisätiedot

Apulaisjohtaja Eero Kausalainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi muualla Euroopassa vastustus on niin jyrkkää? Jostain syystä en oikein usko selitystä turvallisuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään