Kirjoitettu Maaliskuu 11, 2008 Vääksyn Yhteiskoulun lukion ilmailulinjalle valitaan seuraavalle vuosikurssille jälleen kaksikymmentä opiskelijaa. Perus- ja syventävien ilmailun teorioiden lisäksi ilmailulinjan kurssit tarjoavat mm. fysiikassa, englannissa ja psykologiassa valmiuksia tukevia kursseja. Ilmailulinjalla voi myös lentää lupakirjan kurssisuorituksena. Ilmailu- oppiaineen kurssien opetuksesta vastaavat lennonopettajat. Syventävien kurssien osalta käytetään myös vierailevia alan ammattilaisia. Yhteistyötahoina Vääksyn Yhteiskoulun kanssa toimivat ilmailun ammatilliset sekä harraste- ja urheiluilmailun kouluttajatahot. Yhteishaku on meneillään, joten jos kiinnostaa, niin juuri nyt on aika! Kysynnästä johtuen kannattanee myös varmistaa mahdollisuuksiaan ajoissa. Nettisivuilta löytyy tarkempaa infoa. Siellä voi myös täyttää hakemuksen http://vyk.asikkala.fi Vilkaise myös lisäinfoa Ilmailulinjan yhteistyökumppanin Philin sivuilta http://www.phil.fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2008 Terve. Vääksyn Yhteiskoulun lukion ilmailulinja on hyvä mahdollisuus tutustua ilmailuun niin ammatti- kuin harrastusmielessä. Itse olen toista vuotta ilmailulinjalla ja olen viihtynyt. Opiskelu on mielekästä kun se ei ole pelkästään teoriaa vaan opiskeltuja juttuja päästään soveltamaan myös käytänössä simulaattorilentämisellä ja lupakirjan muodossa myös ilmassa. Ilmailupainotteisuus ja saman henkinen porukka tekee ilmailulinjasta oivan vaihtoehdon tavallisten lukio-opintojen sijaan. Mikäli kiinnostaa tietää lisää oppilaan näkökulmasta, niin minuun voit ottaa yhteyttä yv:llä, sähköpostilla jani.nikula(ät)phnet.fi tai messengerillä jn1_(ät)hotmail.com Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2008 Hienoa, että ilmailupainotteisia lukioita löytyy Suomesta! Malmille tietysti kuuluisi perustaa yksi sellainen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 Olisi voinut PIKKAISEN AIKAISEMMIN kertoa. Yhteishakuhan päättyy huomenna. Nimimerkki: Lukioon jo hakenut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 Olisi voinut PIKKAISEN AIKAISEMMIN kertoa. Yhteishakuhan päättyy huomenna. Nimimerkki: Lukioon jo hakenut. Kannattaa olla kiitollinen, että asiasta edes sanottiin. Tiedän kyllä, että erikoislukioita on vaikea löytää sieltä hakuoppaasta, mutta nekin löytää jos haluaa. Sitäpaitsi onhan sinulla vielä päivä aikaa Eikös niitä hakupapereita voi enää muuttaa kun ne on kerran laittanut menemään? Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 Kannattaa olla kiitollinen, että asiasta edes sanottiin. Tiedän kyllä, että erikoislukioita on vaikea löytää sieltä hakuoppaasta, mutta nekin löytää jos haluaa. Sitäpaitsi onhan sinulla vielä päivä aikaa Eikös niitä hakupapereita voi enää muuttaa kun ne on kerran laittanut menemään? Ville Kuten opinto-ohjaajamme selitti tänään erikoilukioden erikoispapreit tulee olla huomenna siellä klo. 15 mennessä ja yleensä saman päivän postilähetykset lähtee samana päivänä klo. 17 eli tänään oli itseasiassa viimeinen mahdollinen päivä. Mutta en ehkä pitkän matkan takia olisi tuohon hakenut, vaikka se olisikin kyllä kiinostanut, mutta tyytyväinen olen nykyinseen valintaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 19, 2008 Kuten opinto-ohjaajamme selitti tänään erikoilukioden erikoispapreit tulee olla huomenna siellä klo. 15 mennessä ja yleensä saman päivän postilähetykset lähtee samana päivänä klo. 17 eli tänään oli itseasiassa viimeinen mahdollinen päivä. Mutta en ehkä pitkän matkan takia olisi tuohon hakenut, vaikka se olisikin kyllä kiinostanut, mutta tyytyväinen olen nykyinseen valintaan. Ja voithan hakea sinne ensi vuonnakin jos et enää ehdi. Teet vain nyt perusopintoja säästellen valinnaisia tulevaisuuden varalle ilmailuopintoihin Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2008 Eikä pitäisi haitata sittenkään kun ihan jokaisen henkilökohtainen asia moinen. Ei kuulu toisille. Ideaalimaailmassa ehkä, mutta vielä ainakin nykyään jos ei halua kaventaa lentäjän työmarkkinoitaan olemattomiin, en suosittelisi tatskoja paikkoihin josta ne lyhythihainen virkapuku päällä näkyvät. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2008 Sama pätee lävistyksiin ym. ja räikeästi värjättyihin hiuksiin. Niillä ON merkitystä, miettikääpä mielessänne miltä lentäjän tulisi näyttää. Juuri tähän mielikuvan pyritään oikeastikin, joten naamakorut ja irokeesit pois Itse en ihan välttämättä haluaisi, että lentoni lentävällä kapteenilla olisi esim. nenärengas ja käärmetatuointi kädessä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2008 Minä taas haluaisin, sillä ko. lentäjän on oltava todella pätevä, koska on päässyt ammattiin nenärenkaasta ja tatuoinnistaan huolimatta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2008 Minä taas haluaisin, sillä ko. lentäjän on oltava todella pätevä, koska on päässyt ammattiin nenärenkaasta ja tatuoinnistaan huolimatta. Kyllähän näinkin voi ajatella, mutta jos palataan todelliseen maailmaan, moinen tilanne ei olisi mahdollinen, sillä esimerkkini oli hyvin kärjistetty ja vähemmästäkin karsitaan pois. Tämä ala on hyvin konservatiivinen muutenkin ja puuttuu kyllä tällaisiin asioihin. Oma kuvani lentäjästä on siisti henkilö (mies tai nainen) yllään uniformu ja salkku, ja siltä lentäjän tulisi näyttääkin. Se on vain totuus Niinno hmm tarkoitin tietenkin tuota Akselin asiaa, kun se tatuointi on olkapäässä. Se ei sieltä yhtään mihinkään näy vaikka olis lyhythihainen kauluspaita päällä kun sitä konetta lentää. Ja mistäs sinä tiedät mitä PF/PNF:llä on tatuoitu ja mihin kun istut siellä matkustamon puolella... Olin juuri kirjoittamassa, että kunhan se ei näy niin kaikki hyvin, eli ei tuollainen haitanne mitään Mutta mietiskelin, että onko Joroisissa sijainnut ilmailulukio vielä toiminnassa? Kenttäkin on niin kuollut kun ei ole reittiliikennettä. Ihan sääliksi käy, on ILSsit ja hienot terminaalit Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2008 Tietääkö kukaan muuten miten tatuointeihin suhtaudutaan lentofirmoissa? Jos esim. olkapäässä on tatska. Air Finlandilla on pomohommissa lentäjiä, joilla on tatuointeja. Komeitakin sellaisia, eikä ole haitannut urakehitystä. Komeita ukkoja ja komeita tatskoja. Jos otsaan tatuoi "matöfakö"-tekstin, se vaikuttaa varmasti. Itselläni on ujona poikana suojelusenkelitatuointi jalassa. Pyhimyksen kuva on nilkan yläpuolella. Näkyy oikeastaan vain silloin kun haluaa sen näkyvän. On ollut jo kauan, enkä sitä edes aina muista. Ei ole haitannut urakehitystä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2008 Morjes ! Ensimmäistä vuotta Vääksyn Ilmailulinjalle opiskelleena voin sanoa, että tyytyväinen valintaani olen! Koululta saa harrastelentäjän (Ultra) lupakirjaan vaadittavat teoriat laajennettuna, sekä simulaattorilentämisellä tuettuna. Omakustanteisesti myös lento-osan siihen. Itse kuitenkin valitsin PPL (Yksityislentäjän lupakirjan), jota tässä suoritan. Takana reilu 7h lentoja ja 70tuntia teoriaa. Kuten Jani ylempänä sanoi, niin myös tänne päin voi ottaa myös rohkeasti yhteyttä, jos oppilaan näkökulmasta tietoa haluaa, Emailiin: mikko.autio[at]phnet.fi tai messenger: mikko_autio[at]windowslive.com Jos yhteishakupaperit on jo laitettu, niin puhelua koululle numeroita löytyy koulun sivuilta: http://vyk.asikkala.fi/ EDIT: Ensi syksyksi saatiin Finnarin simulaattorin aika. Yhden ilmailulinjalaisen isän ammatin suhteiden puolesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2008 Hieman hekotellen muistelen aikaa, jolloin suoritin AFIS-kurssin. Kurssi kesti yhden viikon arkipäivät. Porukkaakin työllistyi kivasti. Kuusamolaiset valloittivat ikioman torninsa ja Savolaisten linnaan palkattiin muutama kaupungin sopimussuhteiseksi virkamieheksi - hieman paremmalla palkalla kuin samoissa EFHK:n luolissa 2 vuotta samaan aikaa lennonjohtajakurssilla pakertavat olettivat saavansa alkupalkkaa valtion virkamiehinä. Asiasta syntyi jopa hieman leikkimielistä jäynää tyyliin jotkut oppii viikossa ja jotkut toiset ei. No onhan hommilla tietty eroakin ja juridisesti vastuussakin. Hyvin jossakin Joroisissa varmaan ehti 1 mies hoitaa sekä säähavainnot, liikenteen että teleksit samaan aikaan kun esimerkiksi Lappeenrannassa oli ympärivuorokautisesti sääihminen, pariin vuoroon lennonjohtaja ja lisäksi vielä lentoaseman päällikkö. Tyyris järjestelmä liikenteen määrään nähden. Mutta varsinaiseen topiciin toteaisin, että ilmailupainotteinen lukio kuulostaa ihan hyvältä, mutta miksi sen pitää sijaita "a million miles from nowhere"? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 23, 2008 Itse samaa on tullut pohdittua. Itse asustelen Lahdessa. Lahden linja-autoasemalta pääsee puolessa tunnissa aamulla vääksyyn 07.30 lähtee bussi. Ja bussit takaisin koulupäivän päätteeksi ovat hyvin ajoitettuja. Mutta kuitenkin minun pitää aamuittain ensin bussilla mennä Lahden keskustaan ja siitä Vääksyyn, joten matkaa tulee päivittäin n. 60km. Syksyllä aloittaneelta 1. vuosikurssilta löytyy myös kolme vantaalta tullutta nuorta, jotka asuvat viikot Vääksyssä ja vkoloppuisin kotona vanhempien luona Vantaalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2008 Tiedoksi kaikille ilmailulukiosta kiinnostuneille! Lahti-Vesivehmaan lentokentällä järjestetään lauantaina 10.5. klo 12-15 Vääksyn Yhteiskoulun lukion Ilmailulinjan esittelytilaisuus. Ilmailulinjan opiskelijat ja opettajat kertovat opiskelusta ilmailulinjalla maassa ja ilmassa. Opiskelijoiden opastuksella on mahdollisuus tutustua opiskelussa keskeisenä tukena käytettävään lentosimulaattoriin. Lento-osaa suorittavat opiskelijat kertovat valinnaisena kurssina suoritettavasta lentokoulutuksesta ja perehdyttävät lento-osalla käytettäviin koulukoneisiin. Tapahtuman yhteydessä on niin linjasta kiinnostuneiden opiskelijoiden kuin heidän vanhempiensakin (median edustajat tietenkin myös) mahdollisuus suorittaa esittely- ja tutustumiskurssilentoja. Tapahtuman yhteydessä esitellään myös yleisemmin harraste- ja urheiluilmailua ja tarjotaan kaikille ilmailusta kiinnostuneille mahdollisuus esittely- ja tutustumislentoihin. Esittelytilaisuuden järjestävät Vääksyn Yhteiskoulun lukion ilmailulinja sekä lukion ilmailuosioiden opetuksesta vastaava Päijät-Hämeen Ilmailuyhdistys yhteistyötahoineen. Huomenna 10.05. kello 12-15 Vesivehmaan kentälle siis kaikki kynnelle kykenevät tutustumaan! Luvassa hieno ilmailupäivä. Nimim. Yksi opiskelijoista. Itsekin olen paikalla, joten saa tulla kyselemään ja rupattelemaan! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2008 Tiedoksi kaikille ilmailulukiosta kiinnostuneille! Huomenna 10.05. kello 12-15 Vesivehmaan kentälle siis kaikki kynnelle kykenevät tutustumaan! Luvassa hieno ilmailupäivä. Nimim. Yksi opiskelijoista. Itsekin olen paikalla, joten saa tulla kyselemään ja rupattelemaan! Miksette muuten järjestäneet esittelyänne Vesivehmaan kesän avajaisten yhteydessä 25.5. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,72767.msg903608.html#msg903608 ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 9, 2008 Miksette muuten järjestäneet esittelyänne Vesivehmaan kesän avajaisten yhteydessä 25.5. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,72767.msg903608.html#msg903608 ? Eiköhän me silloinkin olla ainakin jossain määrin esillä tapahtuman yhteydessä. Terv, Niki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2008 Morjes! Nyt on semmoinen homma, että hakuaikaa on kuulemma jatkettu kesäkuun alkuun asti lukion kehittämishankkeen johdosta, jonka ansiosta valmiutta olisi suuremmalle porukalle. Myös keskiarvovaatimuksia on hieman laskettu. Mikäli halukkaita on vielä niin kannattaa ottaa yhteyttä opinto-ohjaajaan (puh. 044 7780 414 ) tai lennonopettajaan (puh. 040 594 3000). Ei haittaa vaikka hakupaperit muihin lukioihin on jo menossa. Itse kirjoitin juuri Vääksystä ja voi kyllä sanoa, että hyvät fiilikset jäi! Fiilisten lisäksi jäi hyvät opit, sekä ultralupakirja, ennen lukiota suoritetun purjelentolupakirjan rinnalle. Kummankin suoritus onnistuu vapaaehtoisena Vääksyn ilmailulinjalla. Terveisin. Jani Nikula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla