Mika Koski

FMS ja helikopterit

13 viestiä aiheessa

Kuinka realistinen on FMS RC helikopterilennätykseen? Miten 4-kanavainen radio tulisi konffata ts. missä ohjaimessa roll, pitch, tail jne.? Onko olemassa vielä parempaa rc helisimua?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FMS on ihan jees aloitusvempeles, mutta ei se nyt mahdottoman realistinen ole. Tosin en ole sitä pelaillut pitkään aikaan

 

Ohjain pitäisi konffata niin, että vasen tikku ylös-alas lapakulmat/kaasu, sivulle peräroottori. Oikea tikku ylös-alas nokka ylös-alas ja sivusuunta kallistus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FMS on parempi lennokkitouhuun. Mutta kyllähän sillä jotain saa aikaseksi helikopterinkin kanssa.

Realistinen se ei ole mutta ohjainten suuntien harjoitteluun menettelee.

 

Tällä hetkellä paras taitaa olla Phoenix helihommiin.

Toki Realflight G3 & G4 sekä Reflex pelittää myöskin.

 

FMS siis ilmainen, muista joutuu pulittamaan kasan euroja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käyköhän tuohon Phoenixin ohjaamiseen esim. Clas Ohlsonilta ostettu ohjain ? Myyvät (myivät ?) edullisesti pakettia jossa tuo ilmainen FMS ja USB ohjain. Tuota FMS:ää olen ajellut Logitechin tattiohjaimilla jotka eivät ihan anna oikeaa tuntumaa koska ne ovat palautuvia ja niitä käytetään peukaloilla.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käyköhän tuohon Phoenixin ohjaamiseen esim. Clas Ohlsonilta ostettu ohjain ? Myyvät (myivät ?) edullisesti pakettia jossa tuo ilmainen FMS ja USB ohjain. Tuota FMS:ää olen ajellut Logitechin tattiohjaimilla jotka eivät ihan anna oikeaa tuntumaa koska ne ovat palautuvia ja niitä käytetään peukaloilla.

 

Hannu

 

Onko hekoradioiden ohjaimet muuten ei-jousitettuja? Lennokkiradion tikut ainakin keskittyvät, tosin varmaan monista niistä voi säätää jousivoimaa (ja kenties poistaakin sen?) - tosin lennokkien kanssa touhuamisesta on (liian) kauan aikaa mun kohdallani.. :)

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FMS on ihan jees aloitusvempeles, mutta ei se nyt mahdottoman realistinen ole.

 

Tätä vähän epäilin, sillä kopterit alkoivat jo pysyä käsissä.  :)

 

Ohjain pitäisi konffata niin, että vasen tikku ylös-alas lapakulmat/kaasu, sivulle peräroottori. Oikea tikku ylös-alas nokka ylös-alas ja sivusuunta kallistus.

 

Minulla on Ohlsonin Klasun USB -ohjain, joten siinä ei ole mahdollisuutta kaasun kontrollointiin, vaan pelkästään lapakulmat ja kaasu on "automaattinen". Onko oikeissakin RC koptereissa nämä kaksi yhdistetty automaattisesti vai kannattaisiko ostaa heti sellainen ohjain, jossa on enemmän kanavia? Mikä olisi sopiva helikopteri usb -ohjain jos Klasun ei käy?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on Ohlsonin Klasun USB -ohjain, joten siinä ei ole mahdollisuutta kaasun kontrollointiin, vaan pelkästään lapakulmat ja kaasu on "automaattinen". Onko oikeissakin RC koptereissa nämä kaksi yhdistetty automaattisesti vai kannattaisiko ostaa heti sellainen ohjain, jossa on enemmän kanavia? Mikä olisi sopiva helikopteri usb -ohjain jos Klasun ei käy?

 

Mika

 

Kaasu automaattinen? Eli siis lapakulmat ja kaasu säätyy samalla? Niin se pitääkin olla. Itselläkin on tuollainen dummy-USB-ohjain jolla FMS ja G3 toimii ihan hyvin. http://www.silshop.fi/shop/index.php?act=viewProd&productId=432

Kaasu- ja lapakulmakäyriähän noissa ei saa tehtyä mutta perusharjoitteluun riittää tuokin.

 

Onko hekoradioiden ohjaimet muuten ei-jousitettuja? Lennokkiradion tikut ainakin keskittyvät, tosin varmaan monista niistä voi säätää jousivoimaa (ja kenties poistaakin sen?) - tosin lennokkien kanssa touhuamisesta on (liian) kauan aikaa mun kohdallani.. :)

 

- T

 

Vasen tikku, eli kaasu/lapakulma liikkuu ylös-alas suunnassa vapaasti, muuten tikut keskittää itsensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vasen tikku, eli kaasu/lapakulma liikkuu ylös-alas suunnassa vapaasti, muuten tikut keskittää itsensä.

 

Ok, eli saman setti sit ku lekoradiossa. Kiitän :)

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaasu automaattinen? Eli siis lapakulmat ja kaasu säätyy samalla? Niin se pitääkin olla.

 

Ööh... siis moottoria ei säädetä yhtään, vaan korkeus säädetään pelkästään "noususauvalla". Ilmeisesti RC hekoissa ei ole kiertokaasua, vaan teho säätyy automaattisesti siten, että roottorissa on vakiokierrokset?

 

Vähän jo OT, mutta mikä ois sopiva aloittelija hekopaketti. Silshopin Lama? Kannattaako lennätystä edes yrittää ilman jonkun opettajan läsnäoloa?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööh... siis moottoria ei säädetä yhtään, vaan korkeus säädetään pelkästään "noususauvalla". Ilmeisesti RC hekoissa ei ole kiertokaasua, vaan teho säätyy automaattisesti siten, että roottorissa on vakiokierrokset?

 

Vähän jo OT, mutta mikä ois sopiva aloittelija hekopaketti. Silshopin Lama? Kannattaako lennätystä edes yrittää ilman jonkun opettajan läsnäoloa?

 

Mika

 

On kaksi tapaa säätää "kaasua". Roottorissa vakiokierrokset, jolloin muutetaan lapakulmia nosteen aikaan saamiseksi.

Toinen tapa: vakiolapakulmat, nostetaan roottorin kierroksia nosteen aikaan saamiseksi.

Vakiolapakulmaiset kopterit halpoja mutteivat niin hyviä. Molemmissa tapauksissa kopterin nousua säädellään sillä vasemman puoleisella tikulla.

 

Lama on vakiolapakulmainen, lisäksihän siinä ei ole peräroottoria ollenkaan, että ei vastaa ihan oikeaa kopteria. Mutta ohjainsuunnat pelaa kuten isommissakin.

Joten niiden harjoitteluun ihan hyvä peli. Leijuttelu eri asennoissa vastaa ihan isompaakin rc-kopteria. Tosin ei ole läheskään niin kiikkerä mitä ne "oikeat" kopterit.

 

Itsellä on v3-malli, ja sillon tällön tulee olohuoneessa pöristeltyä. Helppohan se on kuin mikä, ainakin jos simulaattorissa kopterit pysyy käsissä.

Huutonetistä noita löytää joskus edullisesti. Kovin paljoa siihen ei kannata investoida kun pilotti kasvaa siitä äkkiä ulos jos alkaa harrastamaan enemmänkin.

Mutta paljon parempi peli mitä nämä PiccoZ-malliset kopterit.

 

lennokit.net ja kopterit.net löytyy lisätietoa rc-vehkeistä. Mutta jos siellä kysyt mikä olisi hyvä aloituspaketti, todennäköisesti vastaus on että alle tonnin et saa mitään järkevää :) Toisaalta niinkin, mutta itsellä ollut jotain halvempiakin vehkeitä ja toimineet hintaansa nähden hyvin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaan nyt vielä sen verran tuosta kaasu/lapakulmasäädöstä, että yleensä radiossa on mahdollisuus tehdä kaasu/lapakulmakäyrä jonka mukaan kaasu säätyy suhteessa lapakulmaan. Radiosta nämä kanavat lähtevät kuitenkin erillisinä eli tarvitaan se vähintään 5 kanavaa radiossa. Yleensä hekoradiot lienevät 6 tai 8 kanavaisia. Joissakin paremmissa malleissa on sitten mahdollisuus myös ohjata kaasua tai kaasu/lapakulmamiksausta jollain kiertosäätimellä radiossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjain pitäisi konffata niin, että vasen tikku ylös-alas lapakulmat/kaasu, sivulle peräroottori. Oikea tikku ylös-alas nokka ylös-alas ja sivusuunta kallistus.

 

Dodiiii... nyt kun sain tikut oikein konffattua, niin johan alkoi sujua. Lentojen keskipituus nousi 30 s => useampaan minuuttiin. Kiitos vaan ohjeista ja nyt tuon pdf:fän kimppuun.

 

:)

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään