Jukka Takamaa

Kuka lensi ekana selkälentoa Suomessa ?

16 viestiä aiheessa

Luen Rautahevon kirjaa Lentomestari Osmo "Otso" Rantalasta. Esiintyy ainakin siinä tuo tieto.

 

Eli kuka lensi selkälentoa ekana maassamme ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ilmoitan asian piakkoin...kyseessä on kuuluisan Artturi Sysilammen työkaveri ja vähintään yhtä kuuluisa Kauhavalainen lennonopettaja ja lentomestari niinikään, jonka nimi lienee aikoinaan suomennettu Nordström nimestä. Olen tavannutkin miehen ja pojan kanssa lentänyt Rally hinauskoneen kyydissä ja toinen pojista oli kummisetäni.

 

Nappaako kenelläkään ?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

liittyy löyhästi aiheeseen.

tietääkseni lentomestari pohjanvirta asusteli eläkepäivänsä tuossa joen vasemmalla puolella sijaitsevassa keltaisessa talossa täällä ähtärissä inhankosken partaalla.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloinkas tällainen uroteko mahtoi lähteen mukaan tapahtua?

 

-A-

 

Vuosiluku ei selvinnyt kirjasta, mutta Vesalta vois kysyä..asuu Kauhavalla ja on kova lentäjä itsekin. Veikkaisin jotakin 1925-28 aikoja ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone oli Caudron C 40. Pauli oli koneen laskutelineeseen asentanut itse polttoainesäiliön, joka mahdollisti selkälennon koneella. Tapahtui kuulemma 20-ja 30-lukujen vaihteessa.

 

C 40 koneessa oli muuten pyörivä tähtimoottori ja tyhjäkäyntikierrokset 1100 rpm ja huiput 1400 rpm. Laskuun piti tuoda kone sytytystä säätämällä..siitä se klassinen pätkivä ääni noissa vanhoissa 2-tasoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohjavirta suoritti selkälentoa ensimmäisen kerran julkisesti 24.3.1929 Helsingin lentonäytöksessä.

 

Saksalainen Walter Böhnke (Pöncker) oli esittänyt liukulentoa selällään 4.3.1928 Helsingin ilmailupäivillä.

 

Larjo: Taitolento ja sen historia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohjavirta suoritti selkälentoa ensimmäisen kerran julkisesti 24.3.1929 Helsingin lentonäytöksessä.

 

Saksalainen Walter Böhnke (Pöncker) oli esittänyt liukulentoa selällään 4.3.1928 Helsingin ilmailupäivillä.

 

Larjo: Taitolento ja sen historia.

 

Kiitos! Olisinkin ollut aikeissa katsoa iltasella samaisesta kirjasta, mutta nyt ei tarvinnutkaan :) Hieno teos, btw!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone oli Caudron C 40. Pauli oli koneen laskutelineeseen asentanut itse polttoainesäiliön, joka mahdollisti selkälennon koneella. Tapahtui kuulemma 20-ja 30-lukujen vaihteessa.

 

C 40 koneessa oli muuten pyörivä tähtimoottori ja tyhjäkäyntikierrokset 1100 rpm ja huiput 1400 rpm. Laskuun piti tuoda kone sytytystä säätämällä..siitä se klassinen pätkivä ääni noissa vanhoissa 2-tasoissa.

 

Uskoisin koneen kuitenkin olleen Caudron C.60 http://fi.wikipedia.org/wiki/Caudron_C.60

 

Suomen Ilmailumuseossa olevaan Caudroniin on rakennettu tuo ensimmäinen "selkälentosäiliö". Käytönnössä säiliö on pirtuastia joka on kiinnitetty koneen laskutelineeseen ja siitä on vedetty putket moottorille. Luulisin, että alkuperäinen sisältö on juotu ja tilalle vaihdettu enemmän moottorille sopivaa ainetta  :laugh:

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta on värikkäitä yksityiskohtia Pohjanvirran itsensä kertomana Eero Pakarisen kirjoittamassa "Lentomestari Pauli Pohjanvirran SIIVET KERTOVAT".

Pohjanvirta teki ensimmäiset selkälentokokeilunsa syksyllä 1928 Utissa järjestetyllä lennonopettajakurssilla. Hän yritti ensin selkälentoa Gaudronilla vetämällä silmukan suurella ylinopeudella ja jatkamalla siitä vaakalennossa selällään. Moottori ei kuitenkaan käynyt selkäasennossa ja vauhti loppui alkuunsa. P. jäi roikkumaan pää alaspäin polvitaipeisiin luiskahtaneen syöksyvyön varaan. Hän piti henkensä edestä kaksin käsin kiinni ohjaussauvasta, jottei putoaisi koneesta. Kone muljahti lopulta syöksyyn, ja P. sai koneen hallintaansa. P. ei antanut kuitenkaan periksi ja hän päätti kokeilla heti perään selälleenmenoa toisella tavalla. Hän otti loivassa liu'ussa vauhtia, oikaisi vaakalentoon ja käänsi koneen siivekkeillä selälleen. Vähän nokkaa alas. Näin alkoi loiva selkäliuku, jossa hän pysyi verrattain pitkään ennen muljahtamista syöksyyn. Samalla profiililla lensi muuten ranskalainen Adolphe Pegoud ensi kertaa maailmassa selällään (tiettävästi 28.8.1913). Hänen koneessaan ei vain ollut siivekkeitä ja hän pääsi lopulta selälleen - puolikierrettä monta kertaa turhaan yritettyään - työntämällä sakkauksesta vajaan ulkopuolisen silmukan ja jatkettuaan selkäliu'ussa kuten Pohjanvirtakin.

Pohjanvirta ei suinkaan jättänyt asiaa tähän. Yhdessä mekaanikko "Pomppa" Korhosen kanssa hän rakensi viritelmän pyörivään Clerget-moottoriin, jossa koneeseen rakennetun polttoaineen lisäputken kautta bensa pääsi virtaamaan moottoriin laskutelineeseen kiinnitetystä litran pirtukanisterista. Heti ensimmäisellä koelennolla viritelmä toimi hyvin. Moottori ei edes yskähtänyt. Selkälento kesti melkein minuutin. Kokeita jatkettiin kolmen litran pirtukanisterilla, ja pisin selkälentoaika oli 2 minuuttia 50 sekuntia. Täysin kone ei kuitenkaan kyennyt säilyttämään korkeuttaan. Viritelmää parannettiin vielä 3-tiehanalla, jolla saattoi valita päätankin ja "pirtutankin" välillä tilanteesta riippuen, jolloin pyörivän moottorin sekoitussuhde säilyi koko ajan oikeana. Majuri Jusu kehoitti P:aa harjoittelemaan hitaita vaakakierteitäkin, kun kerran hänen koneensa moottori näytti  käyvän selkäasennossakin. "Eihän niistä heti hyviä tullut, mutta oppihan niitä harjoiteltuaan tulemaan selkälennostakin pois siivekekäännöksellä, eikä alakautta, niin kuin aikaisemmin olin tehnyt", toteaa Pohjanvirta.

1929 kevättalvella (24.3) järjestettiin Helsingissä suuri lentonäytös, jonne P: komennettiin esittämään taitolentoa Gaudronilla. Ohjelmaan kuuluivat hitaat vaakakierteet ja selälläänlento. Niistä kumpaakaan ei ollut aikaisemmin esitetty Suomessa järjestetyissä lentonäytöksissä. P. kutsuttiin myös Viipurissa ja Sortavalassa järjestettyihin näytöksiin. Kaikki menivät hyvin, ja niinpä hitaista vaakakierteistä ja selällään lennosta tuli vain Pohjanvirran "heiniä" Ilmailuvoimissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottori ei kuitenkaan käynyt selkäasennossa ja vauhti loppui alkuunsa. P. jäi roikkumaan pää alaspäin polvitaipeisiin luiskahtaneen syöksyvyön varaan. Hän piti henkensä edestä kaksin käsin kiinni ohjaussauvasta, jottei putoaisi koneesta. Kone muljahti lopulta syöksyyn, ja P. sai koneen hallintaansa.

 

Rantalan kirjassa myös juttu lento-oppilaasta, joka yrittää koneen käännyttyä selälleen irtautua siitä kun roikkuu ohjaamon ulkopuolella osittain löysissä vöissä, mutta jää lapikkaistaan kiinni ja lopulta pääsee irti ja varjon varaan...kone tuhoutuu hetkeä myöhemmin.

 

Vöiden kiristäminen on aika tärkeä yksityiskohta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, nuo vyöt ovat tarpeeseen. :thmbup:

 

Kerroin täällä joskus aikaisemminkin, että lentäessäni ns. taitolentosuoritusta Stigulla Utin kentän päällä, olivat vyöt tiukalla.

Vaihdoin konetta, Safir, ja menin tekemään toisen suorituksen. Silloin olivat vyöt lukitsematta sylissäni.

Vaakakierteen selkäosassa tipuin kattoon. Pienenä ukkona polkasin jalalla sauvan laitaan, valuin seinää pitkin penkille.

Vyöt kiinni ja lähtöruutuun ja uusi esitys.

Opettajani kysyi mikä se eka muljahdus oli. Vastasin, että vyöt jäivät auki.

No, opitpa tälläkin keikalla jotain uutta  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin tänään kameran kanssa liikkeellä, joten nappasin pari kuvaa Suomen Ilmailumuseon Caudron C.60 koneesta, ja sen "selkälentosäiliön" replikasta.

 

Säiliö on kiinnitetty vasempaaan laskutelineeseen

[ attachment removed ]

 

Säiliö on tehty alkuperäisen mallin mukaan, putkituksien mallista ei minulla ole tietoa.

[ attachment removed ]

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään