Nils Rostedt

Madrid-Barajas 9.3.2008, osa 1 (31 kuvaa)

14 viestiä aiheessa

Terveisiä Madridista, josta löysin itseäni viime viikonloppuna.

Ennen paluumatkaa oli nelisen tuntia aikaa, ja päätin vierailla kenttäalueen eteläpäässä olevan kiitotie 33L:n kuvauspaikalla. Madridissahan tuli käytyä viime vuonna 23.11 ja 24.11, jolloin tämä paikka jäi kuitenkin kokeilematta.

 

MD-kasikymppiset tuntuvat hiljalleen vähenevän, joten nyt on hyvä kuvata niitä vastaisen varalle. EC-HHP, MD-82, Spanair.

 

[ attachment removed ]

 

Easyjetin A319-koneita saapui kuvaussession aikana useita. G-EZIZ.

 

[ attachment removed ]

 

Tällaisia CRJ-900 koneita on nyt sitten tulossa myös SAS:lle, mutta tämä on Air Nostrumin kone. EC-JZS.

 

[ attachment removed ]

 

Madridissa on kaksi rinnakkaista laskukiitotietä. Tässä Iberworldin A330 saapuu kauempana olevalle kiitotielle 33R. Alla näkyy kiitoteiden välissä oleva Iberian rakennus.

 

[ attachment removed ]

 

Minusta A330:ssä on liikennekoneiden kenties kaunein siipi. EC-JQQ, Air Europa.

 

[ attachment removed ]

 

Sivukuva samasta koneesta.

 

[ attachment removed ]

 

Näkymä kiitotien suuntaan. Tämä kuvauspaikka oli kuitenkin hieman rauhattomassa paikassa tien varrella, joten siirryin hieman takaisinpäin. Kuvassa näkyvä tie on lentoaseman sisäiselle liikenteelle eikä sille ollut pääsyä. 

 

[ attachment removed ]

 

Löysin sitten pienen niityn reunalta aika hyvän kuvauspaikan, missä sain olla rauhassa ja myös suojassa melko reippaalta luoteistuulelta. 

 

Tässä saapuu brasilialaisen Varigin B767.

 

[ attachment removed ]

 

Viime käynnillä Iberian isot koneet jäivät harmillisesti kuvaamatta, mutta nyt tämä korjaantui. EC-HQN, A340-300.

 

[ attachment removed ]

 

Air Europan koneita näkee täällä paljon. EC-HBN, B737.

 

[ attachment removed ]

 

Pienempää Canadair-kalustoa. EC-JCG, CRJ200, Air Nostrum.

 

[ attachment removed ]

 

Tämän koneen tyypistä ei ole epäselvyyttä, ladonovi-laskusiivekkeet paljastavat jo kaukaa.

 

[ attachment removed ]

 

Sivukuva Jumbosta: Aerolineas Argentinas, B747-400, LV-BBU.

 

[ attachment removed ]

 

Aina yhtä pirteänvärinen TAP Portugalin A319, CS-TTC.

 

[ attachment removed ]

 

En tiennytkään että Air Comet lentää myös A340-300 kalustolla. EC-KAJ.

 

[ attachment removed ]

 

Päivän ensimmäinen "oho". Real Madridin oma suihkukone. EC-JQV, MD-83, operaattori Swiftair.

 

[ attachment removed ]

 

Latin-american koneita piisaa. Avianca tulee Colombiasta. B767, N986AN.

 

[ attachment removed ]

 

Tämä A320 on sitä tavallisempaa Air Comet kalustoa. EC-KJG.

 

[ attachment removed ]

 

Väliin brittiväriä. G-TOYJ, BmiBaby, B737.

 

[ attachment removed ]

 

Ja tässä hieman erivärinen Air Comet A320, EC-KIK.

 

[ attachment removed ]

 

Iberialla on myös MD-88 kalustoa. EC-FND.

 

[ attachment removed ]

 

Toinenkin A340-300 pääsee esille, kun niitä nyt linssin eteen kerrankin siunaantui. EC-IDF.

 

[ attachment removed ]

 

Sitten väliin Boeing 757. EC-HDR.

 

[ attachment removed ]

 

Ja vihdoin linssin eteen ilmestyi myös Iberian lippulaiva, A340-600. EC-IZY.

 

[ attachment removed ]

 

Toinen sille.

 

[ attachment removed ]

 

Puolan vieras. SP-LIB on meilläkin tuttu E170 ja ainut tällä kuvausmatkalla nähty Emppu.

 

[ attachment removed ]

 

Vielä toinenkin A340-600. EC-JLE.

 

[ attachment removed ]

 

Sitten hieman vaihtelua. Vuelingin A320, EC-JNA.

 

[ attachment removed ]

 

Takaisinpäin kävely aloitettu, tässä yleiskuva maastosta. Iberian pikku-Airbus pääsi mukaan.

 

[ attachment removed ]

 

Vielä yksi lentokuva, ja minulle aikamoinen yllätys: Iberian retro-maalattu A319, EC-KKS.

 

[ attachment removed ]

 

Viimeisessä kuvassa näkyy äsken saapuneen Varigin lisäksi TNT-rahtikone.

 

[ attachment removed ]

 

Sen pituinen se, toivottavasti jaksoit katsoa loppuun. Lisää tulossa, kunhan jaksan  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas "retrolla" hauska laskukulma  :P.

 

Ja kuinkas paljon A346 eroaa A343 kapasiteetiltaan?? Näyttäisi vain paljon pidemmältä, muuta onko?!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kuinkas paljon A346 eroaa A343 kapasiteetiltaan?? Näyttäisi vain paljon pidemmältä, muuta onko?!

 

No, nopeasti katsottuna ainakin noin 100 istumapaikan ero :)Täällä näkee tarkemmat speksit :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpa vertailun vuoksi tähän sivukuvan myös A340-300-mallista.

 

[ attachment removed ]

 

Onpas "retrolla" hauska laskukulma  :P.

 

Joo, kiinnitin myös huomiota siihen että koneet tulivat varsin erilaisilla kohtauskulmilla laskuun. Etenkin pienemmät konetyypit. Esimerkiksi MD-80 tavallisesti lentää aika nokka-ylhäällä asennossa tuossa kohdassa, mutta nyt näkyi muutakin. Selitys lienee kohtalaisen kova ja ehkä puuskainenkin  tuuli, jolloin mielellään tullaan hieman suuremmalla nopeudella. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas "retrolla" hauska laskukulma  :P.

 

Joo, kiinnitin myös huomiota siihen että koneet tulivat varsin erilaisilla kohtauskulmilla laskuun. Etenkin pienemmät konetyypit.

 

Tosin näyttää tuo kuvakin olevan hieman kallellaan koneen menosuuntaan, joten jyrkkä liukukulma vielä hieman korostuu :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin näyttää tuo kuvakin olevan hieman kallellaan koneen menosuuntaan, joten jyrkkä liukukulma vielä hieman korostuu :)

 

Mahdollisesti, mutta kaikki pilvenreunat eivät kyllä olleet vaakasuorassa  ;) Joka tapauksessa aika iso ero verrattuna vaikkapa edellä olevaan Vuelingiin.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän ensimmäinen "oho". Real Madridin oma suihkukone. EC-JQV, MD-83, operaattori Swiftair.

[ attachment removed / expired ]

Taisivat poijaat tulla Rooman reissulta jossa tuli kuonoon, että tukka lähti; Forza Roma :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaiset pilvet tekevät kyllä komeamman taustan kuin sininen tai harmaa taivas. Mukavaa katseltavaa kaikki. Lisätää Madrid listalle paikoista, joissa pitäisi joskus käydä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämmästyin että tuo Varig lentää edelleen. Sehän meni konkkaan. Nyt on tehty joku Brasilialainen silmänkääntötemppu, katsoin sen nettisivutkin.  :-\

Onko kellään tietoa miten ne tuon ovat saaneet aikaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämmästyin että tuo Varig lentää edelleen. Sehän meni konkkaan. Nyt on tehty joku Brasilialainen silmänkääntötemppu, katsoin sen nettisivutkin.  :-\

Onko kellään tietoa miten ne tuon ovat saaneet aikaan?

 

Wikipediasta poimittua:

 

On March 28, 2007, Gol Transportes Aéreos officially purchased Varig for US$320 million. Gol announced that Varig will continue to operate under its current name.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Varig

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla