Johannes Pietilä

Lukion kurssit (oli: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.)

16 viestiä aiheessa

Tämän löytäisi varmaankin netisä jos osaisi hakea, mutta laitetaan kuitenkin tänne. Eli kun nyt pitäisi valita seuraavan kolmen vuoden opiskelut lukiossa. Kuinka monta kurssi ensimmäiselle ja toiselle vuodelle on suositeltavaa? Ja mikä on se maksimi määrä mitä pystyy opiskelemaan? (ilman että opiskelisi yksin niitä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viiden jakson järjestelmällä kursseja on yleensä maksimissaan 7 per jakso, joten kouluaikana opiskeltavia kursseja voisi siis ottaa maksimissaan 35. Suositeltava määrä on kai yli 30 kurssia, itselläni tulee juuri tuo 30 ensimmäisenä vuonna. Jos kurssien määrä ensimmäisenä vuonna jää alle 30:n, voi lukion kolmessa vuodessa suorittamisen kanssa tulla tiukkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viiden jakson järjestelmällä kursseja on yleensä maksimissaan 7 per jakso, joten kouluaikana opiskeltavia kursseja voisi siis ottaa maksimissaan 35. Suositeltava määrä on kai yli 30 kurssia, itselläni tulee juuri tuo 30 ensimmäisenä vuonna. Jos kurssien määrä ensimmäisenä vuonna jää alle 30:n, voi lukion kolmessa vuodessa suorittamisen kanssa tulla tiukkaa.

Kiitos. Minä kun luulin, että oma 32 on jo aivan liikaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Minä kun luulin, että oma 32 on jo aivan liikaa.

Ei pojjaatt, ei ollenkaan liikaa  ;D

Eka vuonna suoritin 38,5 kurssia ja toisen vuoden jälkeen kasassa oli jo 73 kurssia. Kaiken kaikkiaan suoritin kursseja muistaakseni liki 90. Se on vähän siitä kiinni, kuinka aktiivinen haluaa olla. Itseopiskeluna meni kymmenkunta kurssia ja sitten muutamia kursseja järjestettiin iltaopintoina ja viikonloppuisin. Olihan tuossa hommaa, mutta nuorena jaksaa  ;)

Ade

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jepjep, 75 on se määrä kursseja mikä pitää suorittaa ja jakoa yleensä suositellaan tehtäväksi 30, 30, 15. Pienellä reservillä on tosin hyvä ottaa jossei kaikki mene putkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on tulossa 33 kurssia + opon rippeet. Maksimi on 34 kurssia opon kanssa, johtuen hajautetusta liikunnasta. (yhdessä jaksossa 1 tunti/viikko ja toisessa 2 tuntia/viikko). Tosin minun valinnoista yksi ei todennäköisesti toteudu. Se on tähtitieteen kurssi ja minun lisäksi vain 2 muuta ilmoittautunutta  ;)

Omassa koulussa on kanssa 5*7 maksimi määrä per vuosi. (+ itsenäiset)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muuten oikeesti ottaa 1. ja 2. vuonna enemmän ku se 30 kurssia/vuosi. Mulla meni 2. vuoden viiminen(viides) jakso sairastumisen takia ihan p*skaks, en saanut yhtään kurssia. Nyt kolmosvuonna on tosi kivaa kun on nyt kirjotusten aikana ja vielä 5. jaksossakin kursseja, että pääsee kolmessa vuodessa pois lukiosta. :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla meni 2. vuoden viiminen(viides) jakso sairastumisen takia ihan p*skaks, en saanut yhtään kurssia.

Miten tuo on mahdollista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten tuo on mahdollista?

Joissain kouluissa katkeaa kurssi jo 3 SELVITETYSTÄ poissaolosta.. pari kivaa flunssaa niin alkaa käydä hankalaks. Meidän lukiossa saa olla MAX 3 selvittämätöntä poissaoloa (1 katsotaan läpi sormien, 2 alentaa arvosanaa ja 3 jälkeen kurssi keskeytyy), mutta vasta kun on ollut pois 1/3 kurssista (selvitettyjä, esim. sairaus) niin kurssi keskeytyy. Pari viikkoa sairastamista alkaa jo olemaan 1/3 kurssista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä on just niin, että neljästä poissaolosta katkeaa kurssi. Tosin tossa jaksossa olin melkein neljä VIIKKOA poissa keuhkokuumeen takia. Normaalisti tosta neljästä poissaolosta joustetaan sairauksien kohdalla. Silti monella on katkeillut kursseja sairauksien takia

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma suositus näin jo lukion käyneenä: Käy ensimmäisenä vuonna niiiiin paljon niitä kursseja (pakolliset+syventävät/soveltavat) kuin vaan mahdollista, koska ensimmäisenä vuonna tuo innostus on taatusti suurin. Itse puristin juuri näin ja abivuonna ei paljon tarvinnut koulussa notkua sitten enää  8)

Ja pudottele "turhat" kurssit sitten vikalta vuodelta niin, että 75 kurssin raja tulee juuri ja juuri täyteen vikassa jaksossa. Sitten voit jakson aikana jännityksellä odottaa ja katsoa pääsetkö kaikista kursseista läpi.. Jos et niin tervetuloa takaisin  :laugh:

(nimim. täsmälleen 75 kurssilla läpi)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on se mukava homma lukion kanssa, että itse lukion omista kursseista saan kasaan tuon 75 kurssia ja niiden päälle antavat harrastuksista (esim. PPL:stä) siihen päälle vielä 7 soveltavaa kurssia. Eli tässä voi vielä pudottaa pois jotain tylsiä kursseja sitten ilman, että kurssimäärien kanssa tekisi tiukkaa. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on se mukava homma lukion kanssa, että itse lukion omista kursseista saan kasaan tuon 75 kurssia ja niiden päälle antavat harrastuksista (esim. PPL:stä) siihen päälle vielä 7 soveltavaa kurssia. Eli tässä voi vielä pudottaa pois jotain tylsiä kursseja sitten ilman, että kurssimäärien kanssa tekisi tiukkaa. :)

Meillä ollaan niin pihejä noiden kurssien kanssa, ettei niitä saa kyllä mistään ylimääräisestä ainakaan rehtorin kautta (opettajat saattavat antaa helpommin). Toisaalta, eipä nuo harrastukset yleensä liity millään lailla koulunkäyntiin niin miksi niistä pitäisi myöskään palkita sitä kautta..?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä ollaan niin pihejä noiden kurssien kanssa, ettei niitä saa kyllä mistään ylimääräisestä ainakaan rehtorin kautta (opettajat saattavat antaa helpommin). Toisaalta, eipä nuo harrastukset yleensä liity millään lailla koulunkäyntiin niin miksi niistä pitäisi myöskään palkita sitä kautta..?

Täällä saa esim. ratsastuksesta, jääkiekosta, fudiksesta yms. urheilulajeista yhden soveltavan kurssin (mutta vaikka harrastaisit lätkää 300h vuodessa, niin saat siitä silti vain yhden kurssin), meinasivat PPL:stäkin heruttaa vaan yhden soveltavan, mutta murmutin siitä, kun Kauhavalla saavat siitä 5 kurssia, niin nyt saan sitten minäkin. 8) Ja onhan tuo PPL:n opiskelu verrattavissa ihan koulunkäyntiin, ja sitä on teoriana jo sen +100h ja siihen lentotunnit päälle. Ja olikos se yhden kurssin tuntimäärä 36 vai 38h?

Tietenkin noista soveltavista aina neuvottellaan ja harrastuksista pitää olla kirjalliset todistukset tuntimäärineen rehtorilla ennen kuin kurssi tilille ilmestyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä on täällä joku 'urheiluvalmennus', jonka valitsemalla on urheiluharrastuksesta mahdollista saada jopa 9 kurssia. Pitää täyttää jotain päiväkirjoja ja olla ihan oikeasti tosissaan sen harrastuksen kanssa. Prkl kun tästä dataamisesta ei saa mitään.  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään