Juhani Hämäläinen

Syyttäjä vaatii amerikkalaisyhtiötä tilille Concorde-turmasta

10 viestiä aiheessa

    Ranskassa syyttäjäviranomainen vaatii amerikkalaista

  lentoyhtiötä (Continental) syytteeseen kahdeksan vuo-

  den takaisesta Concorde-matkustajakoneen turmasta.

 

    www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/1135234738039?ref

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reutersin mukaan syyttäjä on vaatimassa syytteiden nostamista lentoyhtiön lisäksi myös ranskalaista Concorden suunnitteluun osallistunutta insinööriä, entistä Ranskan ilmailulaitoksen johtajaa ja kahta Continentalin työntekijää vastaan. Syytenimike olisi kuolemantuottamus.

 

Mahdollisista syytteistä päätetään muutaman viikon sisällä.

 

http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSL1103030320080312

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tiiä sitten, jotenkin tuo sotii vähän oikeudentajua vastaan. Että pitäisi joku Concorden suunnittelijakin saada leivättömän pöydän ääreen vuosikymmenien jälkeen? Ja ilmailulaitoksen johtaja? Jos ne Continentalin mekatsut, jotka sen pellinpalan kiinnittivät ovat lyöneet sen tyyliin alumiiniteipillä kiinni niin ehkä sitten, mutta aika kaukaa haettua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Listastahan puuttuu sitten vielä lennonjohtajat, jotka "eivät nähneet että kiitotielle putosi edellisestä koneesta palanen" ja lentokentän puhtaanapidosta vastuussa olevat vuorossa olleet työntekijät  :-\

 

EDIT: Nyt on jopa nimeltä mainittu ne henkilöt, jotka syyttäjä haluaa oikeuden eteen:

 

http://www.ireland.com/newspaper/breaking/2008/0312/breaking29.htm

 

Hieman kyseenalaista julkaista nimet, kun tuomari ei ole edes vielä päättänyt, nostetaanko asiasta juttua lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuuden jälkeen tärkeintä on naulata kaikki, jotka voisivat edes mahdollisesti olla etäisesti vastuussa siitä jollain tavalla. Tällä tavalla estetään kaikkein tehokkaimmin uusien onnettomuuksien synty. Ihan niin kuin aikanaan spitaalikin saatiin kuriin ruoskimalla ne, jotka menivät siihen sairastumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa ranskalaisten syyttämisessä on sen verran perää että BA teki 1995 aiheeseen liittyvän modifikaation päälaskutelineeseen ja Air France ei koska Ranksan ilmailuviranomainen ei sitä vaatinut. Jossittelua, mutta jos tuo modifikaatio olisi tehty niin mahdollisesti onnettomuus olisi vältetty. Tässä asiasta annettu lausunto pian onnettomuuden jälkeen:

 

AIR France admitted last night that, unlike British Airways, it did not make modifications to an undercarriage part on its Concorde fleet after an accident in 1993.

 

Accident investigators had said earlier that they had found fragments of a metal guard from the undercarriage of the Concorde which crashed last week near Charles de Gaulle airport, killing 113 people.

 

The "deflector" device blocks water spray, gravel and the debris from tyres if they burst on take-off. A BA spokesman said the company had modified its deflectors in 1995, after an inquiry showed that one had broken up and ruptured the underwing fuel tanks when a tyre on a BA Concorde burst two years before.

 

She said: "The modification meant the water deflector could no longer come away from the main deflector in the event of a tyre burst." Air France said that under French civil aviation rules it had not been obliged to introduce the modification. A report had earlier claimed that the deflector on AF 4590 had sheared off during take-off, causing a catastrophic fuel leak and fire.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään